11.000e polis Onderlinge Verzekerings Maatschappij voor motorvoertuigen der Z.L.M. VERZEKERINGSZAKEN EEN GEWAARSCHUWD MENS Wist U dat VHM DAG 18 OKTOBER 11163 Enkele flitsen bij de uitreiking- van de 11.000e polis Links: De voorzitter van de Onderlinge de lieer De Regt reikt aan de heer P. J. de RegtHuijssen de 11.000e polis uit; In het midden: De secretaris van de Onderlinge de heer J. de Lange doet „zaken" Geheel rechts: Het bestuur van de Kring West Zeeuws-Vlaanderen biedt ter gelegenheid van deze feestelijke uitreiking in deze Kring een herinnering aan. EIND vorige week, donderdag 10 oktober, werd de volgende mijlpaal in de geschiedenis van de Onder1 inge Verzekerings Maatschappij voor Motorvoertuigen der Z. L. M. bereikt. In aanwezigheid van het bestuur der Onderlinge, het kringbestuur van de Kring West Zeeuws- Vlaanderen en genodigden werd in Groede aan de heer P. J. de RegtHuijssen de 11.000e polis uit gereikt. In zijn toespraak bij deze feestelijke gebeurtenis liet de voorzitter van de uitvoerende Commissie de heer De Regt de geschiedenis van onze Onderlinge de revue passeren. In 1950 nam het Bestuur der Z. L. M. het initia tief te trachten tot een onderlinge verzekering van de motorvoertuigen voor haar leden te komen met als basis een reeds ettelijke jaren voordien opge richte Onderlinge Verzekerings Maatschappij op het eiland Schouwen-Duiveland. Na vele vergade ringen kon per 1 januari 1951 gestart worden met een paar honderd toegezegde verzekeringen voor auto's en tractoren. Eind 1951 was dit aantal ge groeid tot 573 stuks. Eind 1952 waren er reeds 942 verzekerde werktuigen 1953: 1421, 1954: 1881; 1955 2596; 1956 3356;' 1957: 4198 en eind 1958 4965. Op 2 maart 1959 werd in de Kring Schouwen- Duiveland de 5.000e polis ingeschreven, januari 1960 de 6.000e te Kloosterzande en reeds in novem ber 1960 de 7.000e. Deze uitreiking vond te Zeven bergen plaats daar deze was ingebracht door do Noord-Brabantse Maatschappij van Landbouw die eveneens do voertuigen van hun leden bij onze Onderlinge onderbracht. De toename zet zich snel_ Ier voort en in oktober 1961 wordt in de Kring Walcheren de 8.000e polis uitgereikt. In oktober 1962 volgt Noord-Brabant met de 9.000e en reeds in april 1963 in de Kring Tholen de 10.000e. En nu in oktober 1963 is het do heer De RegtHuijssen uit Biervliet die de 11.000e polis voor zijn Porsche- Diesil vlasplukmachine in ontvangst kan nemen Cijfers over de afgelopen jaren, die de spectacu laire groei van de Onderlinge laten zien. Het devies van onze Onderlinge blijft: „Zijt ge tevreden zegt het anderen, zijn er klachten zegt het ons". II. VORIGE week hebben we het gehad over het slipgevaar. We deden een beroep op alle bie tenvervoerders er voor te zorgen, dat na iedere wa gen bieten direkt het slik van de weg verwijderd wordt en zo nodig borden met het opschrift „SLIP GEVAAR" te plaatsen. Ongetwijfeld is aan deze dringende oproep gehoor gegeven. Dank u wel! Er is echter nog een ander groot gevaar op de weg, dat slippen veroorzaakt en wat niet geweten kan worden aan het slik van de bietencampagne. Uit de binnenkomende expertiserapporten bl\jkt ons bijna dagelijks, dat zeer vele slipgevallen ont staan door hei rijden met gladde banden. Over radio en televisie hoort en ziet men de veiligheids adviezen van de A.N.W.B. Eén dezer adviezen, wel ke leiden tot grotere verkeersveiligheid, is het tij dig vernieuwen van de banden. Uiteraard kost het aanschaffen van nieuwe banden geld. Daartegen over staat echter een grotere veiligheid voor Uzelf, uw gezin, uw naaste. Wij weten uit ervaring, dat op dit punt veel valt te verbeteren. Vandaar ons beroep om tijdig d.w.z. niet na maar vóór een ongeval de banden te ver nieuwen. RIJBEWIJS. Nu wij toch aan het waarschuwen zijn. Het komt herhaaldelijk voor, dat in een eigen wagen rijles wordt gegeven. Uiteraard bespaart dit kosten van een autorijschool. Men bedenke echter wel, dat in de polisbepaiingen uitdrukkelijk is ge steld, dat de bestuurder in het bezit moet zijn van een GELDIG RIJBEWIJS. Indien de auto wordt bestuurd door iemand zon der geldig rijbewijs (ook al zit naast hem een per soon met een geldig rijbewijs) zal in voorkomende gevallen geen aanspraak op schadevergoeding kun nen worden gedaan. Het lessen dient derhalve bij de autorijscholen te geschieden. VERVANGEND MOTORVOERTUIG. Tenslotte nog één punt. Wanneer een verzekerde tijdelijk gebruik maakt van een ander motorvoer tuig omdat zijn eigen voertuig in revisie of repara tie is dient bij de betrokken dealer eerst en vooral geïnformeerd te worden of het tijdelijk vervangen de motorvoertuig wel verzekerd is. Mocht dit niet het geval zijn dan dient de eigen verzekeraar (On derlinge Z.L.M.) onmiddellijk van deze tijdelijke vervanging op de hoogte te worden gesteld. De dek king van het eigen voertuig gaat dus niet automa tisch over op het tijdelijk vervangende voertuig. >Ien dient het Sekretariaat van de Verzekeringen van de Z. L. M. op de hoogte te stellen. Het is altijd beter te voorkomen dan te genezen. de L. ALS twee mensen hetzelfde zeggen of doen, het daarom nog niet hetzelfde is? Vorige week schreef ik over A. en B., die resp. 40 ha en 10 ha gelijksoortig akkerbouwland exploiteerden en die nu beide gegadigde zijn voor de aankoop van 10 ha voor beiden even gunstig gelegen grond. Hoe zullen nu A. en B. deze grond kunnen waarderen en welke prijs zullen zij en wij ervoor willen betalen Beginnen we met eens door de bril van A. te zien. Hij heeft een inventaris die voor zijn 40 ha passend is. Hetzelfde geldt voor zijn arbeidsbezetting. Beide zijn evenwel zodanig dat hij met het aanbrengen van betrekkelijk geringe veranderingen in zijn zaaiplan ook wel 50 ha meent te kunnen exploiteren. Tengevolge van deze omstandigheden zal de exploitatie van de te kopen 10 ha met zeer weinig kostenverhoging gepaard gaan. Indien nu A. rede lijkerwijze mag aannemen dat deze situatie betrekkelijk constant is en een min of meer blijvend karak ter draagt, zal de conclusie zijn dat aankoop van de 10 ha een zeer gunstige invloed op zijn totale jaar winst zal kunnen hebben. Dit houdt in, kan althans inhouden, de bereidheid om een hoge prijs te be talen. De opbrengstwaarde van de nieuwe kavel van 10 ha is voor A. hoog. Met een bedrijfseconomische vakterm zeggen we dat A. hier een differentiële kostprijsberekening toepast. ZIEN we nu eens hoe de situatie voor B. is. Als hij de 10 ha koopt en gaat exploiteren verdubbelt de oppervlakte van zijn bedrijf. De nieuwe 10 ha spelen voor hem een geheel andere rol dan voor A. Zijn inventaris, die voor 10 ha juist voldoende was, zal nu moeten worden uitgebreid. Deze investering brengt hoge kosten mee. Ook de arbeidsbezetting zal een knelpunt kunnen vormen. B. kon gezien zijn bouwplan zijn volle arbeids kracht op zijn 10 ha bedrijfje benutten. 20 ha exploiteren zal voor hem wellicht te machtig zijn. Hij staat dus als hij 10 ha aankoopt voor een investerings- en een arbeidsvraagstuk. Ik ga hier nu ver der niet op in maar constateer alleen dat de boven geschetste gunstige omstandigheden die voor A. gelden, voor B. niet of althans in veel mindere mate gelden. B. kan niet op dezelfde wijze als A. met een differentiële kostprijsberekening volstaan. Hij krijgt door de aankoop een veel ernstiger kostenprobleem dan A. Dit zal remmend werken op zijn bereidheid om een hoge prijs voor de grond te betalen. Lettende op de opbrengstwaarde heeft A. betekenend betere kaarten in de hand dan B. en wat dus op rentabiliteitsbasis voor A. mogelijk is, kan voor B. wel onmogelijk zijn. /N wellicht nog minder sterke positie kan b.v. C. verkeren die nog geen bedrijf heeft en zich op de beschikbare 10 ha vestigen wil. Hij moet met alle kosten volledig rekening houden en in een vakterm zeggen we, dat hij een integrale volledigekostenberekening moet opzetten. Wat dus de één doet is nog niet hetzelfde als wat de ander doet. Natuurlijk komen behalve bovenstaande nog tal van andere overwegingen een rol spelen. Ik noem er maar enkele ten besluite van dit artikeltje. a. Welk eigen vermogen heeft de gegadigde-koper? b. Welke credietmogelijkheden kan hij benutten? c. Over welke ondernemerscapaciteiten beschikt hij? d. Welke arbeidsomstandigheden gelden voor hem (reserve eigen arbeidskracht van kinderen, moge- lijkheid van het inschakelen van loonwerkers e.d.)? e. Bestaat de mogelijkheid om het bedrijf uit te breiden met pachtgrond? ent. Wist u dat ik met deze stukjes alleen bedoelde er de aandacht op te vestigen dat op de vraag wel ke is de rendementswaarde van de grond ge:n voor alle gevallen passend exact antwoord is te geven. Het gezegde, „de waarde van de grond is wat een gek er voor geeft'', stempelt beslist niet ieder die veel geeft tot een „gek". MElJEm

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1963 | | pagina 3