11.000e polis Onderlinge Verzekerings Maatschappij
voor motorvoertuigen der Z.L.M.
VERZEKERINGSZAKEN
EEN GEWAARSCHUWD MENS
Wist U dat
VHM DAG 18 OKTOBER 11163
Enkele flitsen bij de uitreiking- van de 11.000e polis Links: De voorzitter van de Onderlinge de lieer De Regt reikt aan de heer P. J. de RegtHuijssen
de 11.000e polis uit; In het midden: De secretaris van de Onderlinge de heer J. de Lange doet „zaken" Geheel rechts: Het bestuur van de Kring
West Zeeuws-Vlaanderen biedt ter gelegenheid van deze feestelijke uitreiking in deze Kring een herinnering aan.
EIND vorige week, donderdag 10 oktober, werd
de volgende mijlpaal in de geschiedenis van
de Onder1 inge Verzekerings Maatschappij voor
Motorvoertuigen der Z. L. M. bereikt.
In aanwezigheid van het bestuur der Onderlinge,
het kringbestuur van de Kring West Zeeuws-
Vlaanderen en genodigden werd in Groede aan de
heer P. J. de RegtHuijssen de 11.000e polis uit
gereikt.
In zijn toespraak bij deze feestelijke gebeurtenis
liet de voorzitter van de uitvoerende Commissie de
heer De Regt de geschiedenis van onze Onderlinge
de revue passeren.
In 1950 nam het Bestuur der Z. L. M. het initia
tief te trachten tot een onderlinge verzekering van
de motorvoertuigen voor haar leden te komen met
als basis een reeds ettelijke jaren voordien opge
richte Onderlinge Verzekerings Maatschappij op
het eiland Schouwen-Duiveland. Na vele vergade
ringen kon per 1 januari 1951 gestart worden met
een paar honderd toegezegde verzekeringen voor
auto's en tractoren. Eind 1951 was dit aantal ge
groeid tot 573 stuks. Eind 1952 waren er reeds 942
verzekerde werktuigen 1953: 1421, 1954: 1881;
1955 2596; 1956 3356;' 1957: 4198 en eind 1958
4965.
Op 2 maart 1959 werd in de Kring Schouwen-
Duiveland de 5.000e polis ingeschreven, januari
1960 de 6.000e te Kloosterzande en reeds in novem
ber 1960 de 7.000e. Deze uitreiking vond te Zeven
bergen plaats daar deze was ingebracht door do
Noord-Brabantse Maatschappij van Landbouw die
eveneens do voertuigen van hun leden bij onze
Onderlinge onderbracht. De toename zet zich snel_
Ier voort en in oktober 1961 wordt in de Kring
Walcheren de 8.000e polis uitgereikt. In oktober
1962 volgt Noord-Brabant met de 9.000e en reeds
in april 1963 in de Kring Tholen de 10.000e. En nu
in oktober 1963 is het do heer De RegtHuijssen
uit Biervliet die de 11.000e polis voor zijn Porsche-
Diesil vlasplukmachine in ontvangst kan nemen
Cijfers over de afgelopen jaren, die de spectacu
laire groei van de Onderlinge laten zien. Het devies
van onze Onderlinge blijft:
„Zijt ge tevreden zegt het anderen,
zijn er klachten zegt het ons".
II.
VORIGE week hebben we het gehad over het
slipgevaar. We deden een beroep op alle bie
tenvervoerders er voor te zorgen, dat na iedere wa
gen bieten direkt het slik van de weg verwijderd
wordt en zo nodig borden met het opschrift „SLIP
GEVAAR" te plaatsen. Ongetwijfeld is aan deze
dringende oproep gehoor gegeven.
Dank u wel!
Er is echter nog een ander groot gevaar op de
weg, dat slippen veroorzaakt en wat niet geweten
kan worden aan het slik van de bietencampagne.
Uit de binnenkomende expertiserapporten bl\jkt
ons bijna dagelijks, dat zeer vele slipgevallen ont
staan door hei rijden met gladde banden. Over
radio en televisie hoort en ziet men de veiligheids
adviezen van de A.N.W.B. Eén dezer adviezen, wel
ke leiden tot grotere verkeersveiligheid, is het tij
dig vernieuwen van de banden. Uiteraard kost het
aanschaffen van nieuwe banden geld. Daartegen
over staat echter een grotere veiligheid voor Uzelf,
uw gezin, uw naaste.
Wij weten uit ervaring, dat op dit punt veel valt
te verbeteren. Vandaar ons beroep om tijdig d.w.z.
niet na maar vóór een ongeval de banden te ver
nieuwen.
RIJBEWIJS.
Nu wij toch aan het waarschuwen zijn.
Het komt herhaaldelijk voor, dat in een eigen
wagen rijles wordt gegeven. Uiteraard bespaart dit
kosten van een autorijschool. Men bedenke echter
wel, dat in de polisbepaiingen uitdrukkelijk is ge
steld, dat de bestuurder in het bezit moet zijn van
een GELDIG RIJBEWIJS.
Indien de auto wordt bestuurd door iemand zon
der geldig rijbewijs (ook al zit naast hem een per
soon met een geldig rijbewijs) zal in voorkomende
gevallen geen aanspraak op schadevergoeding kun
nen worden gedaan.
Het lessen dient derhalve bij de autorijscholen
te geschieden.
VERVANGEND MOTORVOERTUIG.
Tenslotte nog één punt. Wanneer een verzekerde
tijdelijk gebruik maakt van een ander motorvoer
tuig omdat zijn eigen voertuig in revisie of repara
tie is dient bij de betrokken dealer eerst en vooral
geïnformeerd te worden of het tijdelijk vervangen
de motorvoertuig wel verzekerd is. Mocht dit niet
het geval zijn dan dient de eigen verzekeraar (On
derlinge Z.L.M.) onmiddellijk van deze tijdelijke
vervanging op de hoogte te worden gesteld. De dek
king van het eigen voertuig gaat dus niet automa
tisch over op het tijdelijk vervangende voertuig.
>Ien dient het Sekretariaat van de Verzekeringen
van de Z. L. M. op de hoogte te stellen.
Het is altijd beter te voorkomen dan te genezen.
de L.
ALS twee mensen hetzelfde zeggen of doen, het daarom nog niet hetzelfde is?
Vorige week schreef ik over A. en B., die resp. 40 ha en 10 ha gelijksoortig akkerbouwland
exploiteerden en die nu beide gegadigde zijn voor de aankoop van 10 ha voor beiden even gunstig
gelegen grond. Hoe zullen nu A. en B. deze grond kunnen waarderen en welke prijs zullen zij en wij
ervoor willen betalen
Beginnen we met eens door de bril van A. te zien.
Hij heeft een inventaris die voor zijn 40 ha passend is. Hetzelfde geldt voor zijn arbeidsbezetting.
Beide zijn evenwel zodanig dat hij met het aanbrengen van betrekkelijk geringe veranderingen in
zijn zaaiplan ook wel 50 ha meent te kunnen exploiteren. Tengevolge van deze omstandigheden zal de
exploitatie van de te kopen 10 ha met zeer weinig kostenverhoging gepaard gaan. Indien nu A. rede
lijkerwijze mag aannemen dat deze situatie betrekkelijk constant is en een min of meer blijvend karak
ter draagt, zal de conclusie zijn dat aankoop van de 10 ha een zeer gunstige invloed op zijn totale jaar
winst zal kunnen hebben. Dit houdt in, kan althans inhouden, de bereidheid om een hoge prijs te be
talen.
De opbrengstwaarde van de nieuwe kavel van 10 ha is voor A. hoog. Met een bedrijfseconomische
vakterm zeggen we dat A. hier een differentiële kostprijsberekening toepast.
ZIEN we nu eens hoe de situatie voor B. is.
Als hij de 10 ha koopt en gaat exploiteren verdubbelt de oppervlakte van zijn bedrijf. De
nieuwe 10 ha spelen voor hem een geheel andere rol dan voor A. Zijn inventaris, die voor 10 ha juist
voldoende was, zal nu moeten worden uitgebreid. Deze investering brengt hoge kosten mee. Ook de
arbeidsbezetting zal een knelpunt kunnen vormen. B. kon gezien zijn bouwplan zijn volle arbeids
kracht op zijn 10 ha bedrijfje benutten. 20 ha exploiteren zal voor hem wellicht te machtig zijn. Hij
staat dus als hij 10 ha aankoopt voor een investerings- en een arbeidsvraagstuk. Ik ga hier nu ver
der niet op in maar constateer alleen dat de boven geschetste gunstige omstandigheden die voor A.
gelden, voor B. niet of althans in veel mindere mate gelden.
B. kan niet op dezelfde wijze als A. met een differentiële kostprijsberekening volstaan. Hij krijgt
door de aankoop een veel ernstiger kostenprobleem dan A.
Dit zal remmend werken op zijn bereidheid om een hoge prijs voor de grond te betalen.
Lettende op de opbrengstwaarde heeft A. betekenend betere kaarten in de hand dan B. en wat
dus op rentabiliteitsbasis voor A. mogelijk is, kan voor B. wel onmogelijk zijn.
/N wellicht nog minder sterke positie kan b.v. C. verkeren die nog geen bedrijf heeft en zich
op de beschikbare 10 ha vestigen wil. Hij moet met alle kosten volledig rekening houden en in
een vakterm zeggen we, dat hij een integrale volledigekostenberekening moet opzetten.
Wat dus de één doet is nog niet hetzelfde als wat de ander doet.
Natuurlijk komen behalve bovenstaande nog tal van andere overwegingen een rol spelen.
Ik noem er maar enkele ten besluite van dit artikeltje.
a. Welk eigen vermogen heeft de gegadigde-koper?
b. Welke credietmogelijkheden kan hij benutten?
c. Over welke ondernemerscapaciteiten beschikt hij?
d. Welke arbeidsomstandigheden gelden voor hem (reserve eigen arbeidskracht van kinderen, moge-
lijkheid van het inschakelen van loonwerkers e.d.)?
e. Bestaat de mogelijkheid om het bedrijf uit te breiden met pachtgrond?
ent.
Wist u dat ik met deze stukjes alleen bedoelde er de aandacht op te vestigen dat op de vraag wel
ke is de rendementswaarde van de grond ge:n voor alle gevallen passend exact antwoord is te geven.
Het gezegde, „de waarde van de grond is wat een gek er voor geeft'', stempelt beslist niet ieder die
veel geeft tot een „gek".
MElJEm