TRANSPORTDEMONSTRATIE TE RILLAND VRIJDAG 4 OKTOBER 1963 OP 19 september werd op het bedrijf van de N. V. Landbouw Mij. „De Bathpolders" te Rilland een demonstratie gehouden met transportma teriaal voor losgestorte aardappelen. Daarnaast werden enkele gebruiksmo gelijkheden getoond van een trekkervoorlader. Deze demonstratie was georganiseerd door de Verenigingen voor Bedrijfs voorlichting Oost- en West Zuid-Beveland en de Rijkslandbouwvoorlich- tingsdienst te Goes. Namens de organisatoren werden de ca. 200 belangstellenden welkom ge heten door de heer Ph. Meijaard te Kruiningen, voorzitter van de werkgroep Rationalisatie. Op deze demonstratie werd het inbrengen van aardappelen, in schuur en/of bewaarplaats, centraal gesteld. Daartoe waren drie complete transportinstal laties aanwezig. Deze bestonden achtereenvolgens uit de volgende delen: is voldoende stabiel en gemakkelijk te verstellen. De werking van de ge hele combinatie was bijzonder goed; er werd vlot werk mee geleverd. Bij het transportmateriaal van Haring was geen aandacht besteed aan de verwerking van uitgezeefde grond. c. Schouten dwarstransporteur, Mietra transporteurs en boxenvuller van N. V. Landbouw Mij. „De Bathpolders" te Rilland. De Schouten dwarstransporteur-zeefketting had als bijzonderheid dat de spijlen gemaakt waren van polyester. Dit materiaal lijkt erg aantrek kelijk voor deze constructies. Het is veerkrachtig sterk en roestvrij, ter wijl een verdere afscherming met rubber of nylon in verband met de be schadiging van de aardappelen overbodig lijkt. De prijs bedraagt 1.575, De Mietra AT 60 transporteur is 6 m lang (ƒ1.955,en kan ook wor den voorzien van een kettingzeef 350,en een verlengband 350, Evenals bij het voorgaande type ontstaat aldus een combinatie geschikt voor het inbrengen van aardappelen. In beide gevallen zijn de mogelijkheden uiteraard beperkt, doch de prijs is niet hoog. De boxenvuller van Miedema is reeds meerdere jaren op de markt en daarom reeds bij velen bekend. Het getoonde model was op verschillende punten verbeterd (groter zwenkwiel met luchtband en verbeterde band constructie), waardoor de prijs iets hoger is geworden (ƒ3.250,Deze boxenvuller heeft een grote capaciteit, is in lengte en hoogte gemakke lijk verstelbaar en is tevens zwenkbaar. Het bijzondere is dat het eerste ge deelte van de band bestaat uit een solide, beklede spijlenband, waardoor losse grond wordt uitgezeefd. De uitgezeefde grond wordt door dezelfde band teruggevoerd, zodat deze gemakkelijk in een kruiwagen of iets der gelijks kan worden opgevangen. Bij niet al te veel grond in het produkt behoeven op andere plaatsen geen voorzieningen te worden getroffen om de grond uit te zeven. Met het geheel werd zeer goed werk gelevérd. Op deze drie transportsystemen hebben zowel loswagens als kipwagens gelost. Bij de loswagens waren twee Unika wagens (kettingen met mee- nemers) en een doeklosser met frontafvoer, systeem Miedema. De loswagens werkten vlót en leverden geen problemen op voor deze transportinstallaties. Bij de kipwagens was wat meer overleg nodig. De achterklep van de kippers werd slechts weinig geopend, waardoor een zekere dosering plaats had. Onder de hier heersende, vrij gunstige, werk omstandigheden werd een aanvaardbaar resultaat bereikt. Hier ziet U een aantal van de 200 bezoekers die belangstelling toonden voor het los verwerken van aardappelen op de demonstratie. a. Apollo zeefketting en twee Visser transporteurs van N. V. Landbouw Mij. „De Bathpolders" te Rilland. De geheel nieuwe, zeer brede zeefketting van Apollo is vooral ontwik keld om er kipwagens op te lossen. De constructie is solide en de zeef- capaciteit groot. De spijlen waren met rubber bekleed. Het apparaat (ca. 3.300,was een prototype en droeg daarvan ook de kenmerken. Toch is het verheugend dat ook deze bekende fabriek van transportmiddelen zich gaat interesseren voor de verwerking van aard appelen uit kipwagens. Onder de zeefketting kunnen twee kleine kisten worden geplaatst, bestemd voor het opvangen van de uitgezeefde grond. Zodra één of meer wagens zijn gelost worden de kisten bij dit systeem door een trekkervoorlader opgenomen en op een wagen leeggestort. Voor dit doel heeft men kisten met een scharnierende bodem. Een speciale K. G. vork op de voorlader neemt de kisten vlot op. Na ontgrendeling klappen de bodemsteunen van de kist weg, de bodem scharniert open en de grond wordt gelost. Het systeem stond 2;eer in de belangstelling. Na een perfectionering van de zeef band zal dit systeem zeker gebruiksmogelijkheden hebben. De hierbij gebruikte meer bekende, Visser transporteurs werken goed en behoeven geen nadere toelichting. b. Een dwarstransporteur met zeefketting, een opvoertransporteur en een boxenvuller, alle van het fabrikaat Haring, waren ingezonden door Fran ken N. V. te Goes. Deze dwarstransporteur met hakenketting 1.575,heeft verstelbare schokkers voor de zeefketting. Deze kunnen onafhankelijk van elkaar wor den in- of uitgeschakeld. In verband met de dikwijls wisselende hoeveel heid grond in het produkt is dit aantrekkelijk. De opvoertransporteur van 6 meter 1.935,leverde ook goed werk. Deze transporteur kan worden voorzien van een kettingzeef 350,en een verlengband 315,waardoor een complete installatie ontstaat voor het inbrengen van aardappelen. Verder werd de nieuwe boxenvuller van Haring getoond. Voor de 6 m en de 7 m uitvoering bedragen de prijzen resp. 2.525,en 2.600, Door het plaatsen van vier zwenkwielen is de wendbaarheid groot gewor den. Verder is de band in lengte en hoogte te verstellen en is tevens zwenk baar. Interessant is dat de band in twee richtingen kan werken middels een omkeerschakelaar. Alleen de stortbak moet dan een halve slag worden gedraaid. Vooral voor tegenover elkaar liggende cellen is dit zeer prak tisch. Vanuit de middelgang kunnen beide zijden dan gemakkelijk worden gevuld. Is de 6 meter band onder bepaalde omstandigheden nog te lang dan kan een afzonderlijk stuk van 1.75 m worden afgenomen. De boxenvuller Tjjdens het kippen wordt de achterklep van de kip wagen slechts gedeeltelijk geopend. De toevoer kan daardoor geregeld worden. Laden en transport met trekkervoorlader. Naast het reeds vermelde voorladerwerk (grondkisten) werd het laden van stro getoond met de klemlader. Van te voren waren stapels van 10 pakken gevormd, die met een voorlader, voorzien van een hydraulisch werkende klem, tot twee stapels hoog op een wagen werden geladen. Een aantal stapels was afgedekt met plasticzeiltjes tegen inregenen. Van de Kon. Mij. „De Wilhelminapolder" waren kisten, laadborden, en een daarvoor geschikte voorlader aanwezig om te demonstreren hoe met deze materialen kan worden gewerkt. Het geheel van de demonstratie kan als zeer geslaagd worden beschouwd. Door het goede oogstweer werden echter vele geïnteresseerde landbouwers aan hun bedrijf gebonden. Tenslotte willen we gaarne alle deelnemers en medewerkers dank zeggen voor de door hen verleende medewerking. R. L. V. D. - Goes. J. T. ANDRINGA.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1963 | | pagina 11