TRANSPORTDEMONSTRATIE
TE RILLAND
VRIJDAG 4 OKTOBER 1963
OP 19 september werd op het bedrijf van de N. V. Landbouw Mij. „De
Bathpolders" te Rilland een demonstratie gehouden met transportma
teriaal voor losgestorte aardappelen. Daarnaast werden enkele gebruiksmo
gelijkheden getoond van een trekkervoorlader.
Deze demonstratie was georganiseerd door de Verenigingen voor Bedrijfs
voorlichting Oost- en West Zuid-Beveland en de Rijkslandbouwvoorlich-
tingsdienst te Goes.
Namens de organisatoren werden de ca. 200 belangstellenden welkom ge
heten door de heer Ph. Meijaard te Kruiningen, voorzitter van de werkgroep
Rationalisatie.
Op deze demonstratie werd het inbrengen van aardappelen, in schuur en/of
bewaarplaats, centraal gesteld. Daartoe waren drie complete transportinstal
laties aanwezig. Deze bestonden achtereenvolgens uit de volgende delen:
is voldoende stabiel en gemakkelijk te verstellen. De werking van de ge
hele combinatie was bijzonder goed; er werd vlot werk mee geleverd.
Bij het transportmateriaal van Haring was geen aandacht besteed aan
de verwerking van uitgezeefde grond.
c. Schouten dwarstransporteur, Mietra transporteurs en boxenvuller van
N. V. Landbouw Mij. „De Bathpolders" te Rilland.
De Schouten dwarstransporteur-zeefketting had als bijzonderheid dat
de spijlen gemaakt waren van polyester. Dit materiaal lijkt erg aantrek
kelijk voor deze constructies. Het is veerkrachtig sterk en roestvrij, ter
wijl een verdere afscherming met rubber of nylon in verband met de be
schadiging van de aardappelen overbodig lijkt. De prijs bedraagt 1.575,
De Mietra AT 60 transporteur is 6 m lang (ƒ1.955,en kan ook wor
den voorzien van een kettingzeef 350,en een verlengband 350,
Evenals bij het voorgaande type ontstaat aldus een combinatie geschikt
voor het inbrengen van aardappelen.
In beide gevallen zijn de mogelijkheden uiteraard beperkt, doch de prijs
is niet hoog.
De boxenvuller van Miedema is reeds meerdere jaren op de markt en
daarom reeds bij velen bekend. Het getoonde model was op verschillende
punten verbeterd (groter zwenkwiel met luchtband en verbeterde band
constructie), waardoor de prijs iets hoger is geworden (ƒ3.250,Deze
boxenvuller heeft een grote capaciteit, is in lengte en hoogte gemakke
lijk verstelbaar en is tevens zwenkbaar. Het bijzondere is dat het eerste ge
deelte van de band bestaat uit een solide, beklede spijlenband, waardoor
losse grond wordt uitgezeefd. De uitgezeefde grond wordt door dezelfde
band teruggevoerd, zodat deze gemakkelijk in een kruiwagen of iets der
gelijks kan worden opgevangen.
Bij niet al te veel grond in het produkt behoeven op andere plaatsen
geen voorzieningen te worden getroffen om de grond uit te zeven.
Met het geheel werd zeer goed werk gelevérd.
Op deze drie transportsystemen hebben zowel loswagens als kipwagens
gelost. Bij de loswagens waren twee Unika wagens (kettingen met mee-
nemers) en een doeklosser met frontafvoer, systeem Miedema.
De loswagens werkten vlót en leverden geen problemen op voor deze
transportinstallaties. Bij de kipwagens was wat meer overleg nodig. De
achterklep van de kippers werd slechts weinig geopend, waardoor een
zekere dosering plaats had. Onder de hier heersende, vrij gunstige, werk
omstandigheden werd een aanvaardbaar resultaat bereikt.
Hier ziet U een aantal van de 200 bezoekers die belangstelling toonden voor
het los verwerken van aardappelen op de demonstratie.
a. Apollo zeefketting en twee Visser transporteurs van N. V. Landbouw Mij.
„De Bathpolders" te Rilland.
De geheel nieuwe, zeer brede zeefketting van Apollo is vooral ontwik
keld om er kipwagens op te lossen. De constructie is solide en de zeef-
capaciteit groot. De spijlen waren met rubber bekleed.
Het apparaat (ca. 3.300,was een prototype en droeg daarvan ook de
kenmerken. Toch is het verheugend dat ook deze bekende fabriek van
transportmiddelen zich gaat interesseren voor de verwerking van aard
appelen uit kipwagens. Onder de zeefketting kunnen twee kleine kisten
worden geplaatst, bestemd voor het opvangen van de uitgezeefde grond.
Zodra één of meer wagens zijn gelost worden de kisten bij dit systeem
door een trekkervoorlader opgenomen en op een wagen leeggestort. Voor
dit doel heeft men kisten met een scharnierende bodem. Een speciale K. G.
vork op de voorlader neemt de kisten vlot op.
Na ontgrendeling klappen de bodemsteunen van de kist weg, de bodem
scharniert open en de grond wordt gelost. Het systeem stond 2;eer in de
belangstelling. Na een perfectionering van de zeef band zal dit systeem
zeker gebruiksmogelijkheden hebben. De hierbij gebruikte meer bekende,
Visser transporteurs werken goed en behoeven geen nadere toelichting.
b. Een dwarstransporteur met zeefketting, een opvoertransporteur en een
boxenvuller, alle van het fabrikaat Haring, waren ingezonden door Fran
ken N. V. te Goes.
Deze dwarstransporteur met hakenketting 1.575,heeft verstelbare
schokkers voor de zeefketting. Deze kunnen onafhankelijk van elkaar wor
den in- of uitgeschakeld. In verband met de dikwijls wisselende hoeveel
heid grond in het produkt is dit aantrekkelijk.
De opvoertransporteur van 6 meter 1.935,leverde ook goed werk.
Deze transporteur kan worden voorzien van een kettingzeef 350,en
een verlengband 315,waardoor een complete installatie ontstaat
voor het inbrengen van aardappelen.
Verder werd de nieuwe boxenvuller van Haring getoond. Voor de 6 m
en de 7 m uitvoering bedragen de prijzen resp. 2.525,en 2.600,
Door het plaatsen van vier zwenkwielen is de wendbaarheid groot gewor
den.
Verder is de band in lengte en hoogte te verstellen en is tevens zwenk
baar.
Interessant is dat de band in twee richtingen kan werken middels een
omkeerschakelaar. Alleen de stortbak moet dan een halve slag worden
gedraaid. Vooral voor tegenover elkaar liggende cellen is dit zeer prak
tisch. Vanuit de middelgang kunnen beide zijden dan gemakkelijk worden
gevuld. Is de 6 meter band onder bepaalde omstandigheden nog te lang dan
kan een afzonderlijk stuk van 1.75 m worden afgenomen. De boxenvuller
Tjjdens het kippen wordt de achterklep van de kip wagen slechts gedeeltelijk
geopend. De toevoer kan daardoor geregeld worden.
Laden en transport met trekkervoorlader.
Naast het reeds vermelde voorladerwerk (grondkisten) werd het laden
van stro getoond met de klemlader. Van te voren waren stapels van 10
pakken gevormd, die met een voorlader, voorzien van een hydraulisch
werkende klem, tot twee stapels hoog op een wagen werden geladen.
Een aantal stapels was afgedekt met plasticzeiltjes tegen inregenen.
Van de Kon. Mij. „De Wilhelminapolder" waren kisten, laadborden,
en een daarvoor geschikte voorlader aanwezig om te demonstreren hoe
met deze materialen kan worden gewerkt.
Het geheel van de demonstratie kan als zeer geslaagd worden beschouwd.
Door het goede oogstweer werden echter vele geïnteresseerde landbouwers
aan hun bedrijf gebonden.
Tenslotte willen we gaarne alle deelnemers en medewerkers dank zeggen
voor de door hen verleende medewerking.
R. L. V. D. - Goes. J. T. ANDRINGA.