639 MAAIDORSERS AAN DE LOPENDE BAND MECHANISATIE NIEUWS BAUTZ AH 24 GECOMBINEERDE HARKSCHUDDER BAUTZ VELDHAKSELAAR „EXACT" Vervolg - DE VERWERKING VAN STRO ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD DUIM vijfentwintig jaar geleden begonnen de Gebroeders Claas in Harse- winkel (West-Duitsland) als eersten in Europa met de fabricage van maaidorsers. In de jaren volgend op dit pionieren, is hun fabriek voor land bouwmachines uitgegroeid tot een concern, dat overal ter wereld een afzet gebied vindt. Niettemin valt, het op, dat zo'n enorm fabriekscomplex in de eerste helft van 1963 nog eens met 21000 m2 kon worden uitgebreid, tot een totale opper vlakte van 15 ha aan overdekte fabriekshallen! Met deze uitbreiding werd ook het produktieproces opnieuw gerationali seerd en volgens de modernste methodes vernieuwd. Het meest opvallende hierbij is wel, dat sedert het begin van 1963 zowel de getrokken als de zelf- rijdende maaidorsers volgens een lopende-band-systeem worden vervaardigd. Precies dus, zoals dit in de grote automobielfabrieken het geval is. Hierdoor kon afhankelijk van het type de produktie aanzienlijk worden opgevoerd tot een capaciteit van 100200 maaidorsers per dag. DIJ de Bautz harkschudder, welke door Massee en Zoon dit jaar voor het u eerst op de Nederlandse markt gebracht wordt geschiedt de aandrijving door een V-snaar rond het midden van de trommel. De omkeertandwielbak heeft een zogenaamde kiesschakelaar, zodat men niet behoeft te wachten tot de tanden in elkaar zijn geschoven; dit gebeurt vanzelf. De verstelling van de hoek, waaronder de harktanden werken geschiedt door één hefboom. De gepa tenteerde verstelling van de loopwielen geschiedt door slechts één handel, waardoor de machine zeer trouw in het juiste spoor loopt. De harktanden zijn 5 maal geveerd, waardoor het bevestigingspunt van de tanden absoluut niet meer beweegt, wat tandbreuk praktisch uitsluit. De assen van de tandbevesti- ging zijn voorzien van zeer ingenieuze glijlagers met automatische voorraad smering. De transportbreedte is 2,10 m, de werkbreedte schudden 2,50 m, en het zwadspreiden en harken 1,96 m. De prijs compleet met aftakas 1700,—. DEZE nieuwe Bautz veldhakselaar Exact is ontworpen met het oog op de absolute noodzaak om nauwkeurige snijlengte van de gewassen te kun nen verkrijgen, in verband met de eisen die de moderne ensilage methoden stellen. (Bijv. Harvestore en dergelijke systemen snijlengte 2 cm nodig). De hiervoor ontworpen constructie détails zijn als volgt: Het messen- en schoe pen wiel heeft 6 schoepen en 6 messen. Bij verwijdering van messen blijft het aantal van 6 schoepen gehandhaafd. De afstand tussen schoepen werpra.d en het vaste mes kan 2-zijdig gebruikt worden. De messen hebben een inge stelde snijhoek van 25°, hetgeen de gelijkmatige snijlengte verklaart en tevens het krachtgebruik aanzienlijk reduceert. Het toevoerkanaal is 450 mm breed en zorgt dus voor een grote capaciteit, doordat het materiaal breed en vlak toegevoegd wordt. De beide perswalsen liggen zeer dicht bij de snijmond, wat de gelijkmatige toevoer stimuleert en tevens het precies op lengte snijden be vordert. Bovendien kan zo geen opstopping ontstaan doordat tot het laatst toe gedwongen invoer plaats vindt. De snijlengte van het gewas kan nauw keurig ingesteld worden van 13 mm tot 22 cm toe. De bovenste perswals is pendelend opgehangen en de druk kan traploos ingesteld worden. De toevoer organen bestaande uit 2 perswalsen en 2 toevoerwalsen kunnen door eenvou dig omsteken van 2 tandwielen, met verschillende snelheden werken. De op- raapbreedte is 140 cm netto. Het afschermdeksel van het schoepenrad kan alleen afgenomen worden als het schoepenrad stil staat, door een automa tische veiligheidssluiting. Door de aftakas om te steken, kan men het gehele mechanisme achteruit laten draaien, zodat men bij eventuele verstoppingen door te ruwe invoer, de machine in een wip weer bedrijfsklaar heeft. Men hoeft hierbij niet te wachten tot het schoepenwiel stil staat. De aftakas is met een veiligheidsslipkoppeling uitgerust. Ook de pick-up is voorzien van een slipkoppeling. De machine kan geleverd worden voor de trekhaak en de werk- tuigenbalk van de trekker of voor bevestiging zijdelings naast de trekker. De capaciteit bedraagt in gewassen tot 9 ton en groengoed tot 28 ton/uur. De benodigde kracht is vanaf 25 pk, het gewicht 900 kg. men voorshands lage kosten. Zodra de methode niet meer past in de orga nisatie, en dat zal dikwijls spoedig het geval kunnen zijn, kan men gemak kelijk omschakelen. Er zijn immers slechts lage kosten voor gemaakt. Is het betreffende loonbedrijf bereid en in staat om op de wagens te persen dan zal het tarief ongetwijfeld aangepast moeten worden. Omdat hooi en stro relatief licht zijn, is het gewenst om de wagens zo groot moge lijk te maken. Door de zijborden vlak te leggen en de wagen eventueel te verlengen, kunnen belangrijk meer pakken worden meegenomen. Dit be tekent minder tijdverlies, minder wagens en eenvoudiger organisatie. Een oogstrek aan de achterzijde is minimaal nodig; geheel of gedeeltelijk ook aan de zijkanten is gemakkelijk. B. Laden van pakken uit verspreide ligging MAAST het laden in handwerk, waarbij meestal 4 personen (1 chauf- feur, 2 opstekers, 1 voerleggër) nodig zijn, is het gebruik van diverse hulpmiddelen mogelijk. Deze laadapparaten zijn aan de trekker of aan de wagen bevestigd. Be vestiging aan de trekker betekent wisseling van trekker als de wagen vol is; aan de wagen gemonteerde laders moeten overgeplaatst worden op de volgende wagen. De meeste van de hier bedoelde laders berusten op het principe van een transporteur. Deze werken over het algemeen goed, doch zijn bij voldoende opvoerhoogte (lengte) niet goedkoop. Het zou bijzonder aantrekkelijk zijn indien deze laders voor meerdere doeleinden geschikt zouden zijn, bijv. het opladen van bietloof. Alle laders die bestemd zijn voor het laden uit verspreide ligging hebben In feite tot doel om de twee personen te vervangen die bij volledig hand werk het opsteken verzorgen. Om een behoorlijke laadkapaciteit te bereiken is het vereist dat de pakken stro niet te ver uiteen liggen. Dc pakken stro kunnen in zwaden bijeen worden gebracht (bijv. 3 op 1). Ook door het produkt op grotere wiersen te harken, voordat er geperst wordt, wordt aan het bezwaar van veel rijden en weinig laden tegemoet ge komen. Indien een wagen vol is zal moeten worden gewisseld; vaker naar mate de wagen kleiner is. Als het stro geperst is en de pakken liggen verspreid over het veld, dan is het weerrisiko groot. Dit betekent veelal dat spoedig na het persen zal moeten worden geladen, hetgeen een soepele organisatie van het werk niet ten goede komt. C. Laden en transport van stapels stro 7IJN door een der vorengenoemde methoden stapels gevormd dan kun- nen deze zowel met de hand als mechanisch worden geladen. Naast de mogelijkheid om stapels te laden met behulp van een transporteur (ge bouwd aan trekker of wagen of als zelfstandig apparaat) is vooral het laden met behulp van een trekkervoorlader zeer aantrekkelijk. Een trans porteur die stationair werkt, zal steeds gevoed moeten worden (hand werk), met bovendien een voerlegger(s) op de wagen. Voorts moet hij telkens verplaatst worden. Een zekere verlichting van het werk'is hierbij mogelijk. Veel meer perspektief biedt de voorlader. Naast het type voor lader met lange tanden en een afschuifbord en het Troyan systeem, biedt vooral de zgn. klemlader veel mogelijkheden. Bij dit systeem worden de stapels stro hydraulisch geklemd, geheven en op de wagen geplaatst. Blijven de stapels op de wagen staan zoals zij er op zijn geplaatst, dan kan eveneens met de klemlader worden gelost. Het belangrijkste aspekt van de kJemlader is wellicht de 1 -mans-methode die hierdoor mogelijk wordt, terwijl tevens een hoge laadkapacite't kan worden bereikt. Over niet te grote afstanden kan strotransport (stapels) plaatsvinden met de trekker voorzien van een drager of klem vóór- en achterop de trekker of met één dezer. Een drager vóór- en achterop de trekker komt het meest in aanmerking. Wenst men dit systeem toe te passen dan zullen de stapels bij voorkeur niet te klein moeten zijn. Een bijzonder aspekt van de stapels is dat deze tijdelijk op het land kunnen blijven staan zonder al te veel weerrisiko. Bij zeer onbestendig weer kunnen de stapels met plasticzeiltjes worden afgedekt. Op die wijze ontstaat een tijdelijke opslag te velde. Voorts kunnen meerdere stapels bijeen worden gebracht tot een grotere hoop. Bijzonder waardevol voor de organisatie van het bedrijf is de ontkoppeling die op deze wijze kan worden gerealiseerd tussen persen en binnenhalen en/of afleveren van het stro. Verzamelen van pakken met een eenvoudige slede Mansholt-systeem).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1963 | | pagina 11