De verwerking van stro achter de maai dorser 638 VRIJDAG 12 JULI 1963 Persen rechtstreeks op wagens en beman de sleden gaat veelal gepaard met kapa- citeitsverlies van de pers. 0 Bij persen op de wagen ontstaan boven dien verliezen door wacht-, wissel- en lostijden. De methode is voorts sterk ge bonden aan personeel en materiaal. Q Bemande sleden en persen op wagens be perken de rijsnelheid. Daarom zijn dik ke zwaden of wiersen belangrijk. Bemande sleden vragen evenveel extra manuren als de perstijd. 4) Onbemande sleden en wagens vragen geen extra personeel tijdens het persen. Zeer gewenst is het vormen van z.g. dwars- zwaden. Vooral voor percelen waarvor ming van dwarszwaden moeilijk is, is een gelijke vullingsgraad gewenst (uni formiteit stapels). Laden uit verspreide ligging wordt aan trekkelijker naarmate de pakken dichter opeen liggen. 6 Bij minimale personeelsbezetting en grote oppervlakten te maaidorsen gewassen biedt het stapels maken (bemande of on bemande slede of wagen) en het vervol gens laden, desgewenst lossen, verplaat sen en transport met een klemlader veel perspektief. Deze methode is soepel in de organisatie, weinig personeel en ma teriaal gebonden en flexibel. Tijdelijke opslag te velde is mogelijk. 9 Al naar omstandigheden zal de keuze per bedrijf verschillend kunnen zijn. JJE graanoogst zal in steeds toenemende mate geschieden door de maaidorser voorzien van graantank. Ongeacht de vraag of de boer zelf dan wel de loonwerker zal maaidorsen, is de praktijk veelal zo dat de boer zal moeten zorgen voor de afvoer en het transport van het graan. Een gedeel te van het personeel en het materiaal is met dit transport belast en dus min of meer gekoppeld aan «le maaidorser. Indien tijdens het maaidorsen ook stro wordt geperst dan is er dikwijls geen of weinig personeel en materiaal beschikbaar voor de stro-oogst. Perst men het stro niet zodra dit hiervoor geschikt is, dan wordt het weerrisiko vrij groot. Mede door de moderne graanooogstmethode is een stroprobleem ontstaan dat slechts onderstreept wordt door de toenemende schaarste aan arbeids krachten en het feit dat het venverken van pak ken stro in handwerk een vrij zwaar en onaange naam werk Is. Door al deze faktoren is op vele bedrijven een grote behoefte ontstaan aan een verdere mechani satie van de stro-oogst. Volledige mechanisatie is nog niet mogelijk. Zolang het produkt in pakken wordt geperst zal een bepaalde hoeveelheid hand werk nodig blijven. Toch bieden de huidige me- chanisatiemogelijkheden vrij veel perspektief. Im mers, zij kunnen leiden tot werkmethoden die wei nig tijd vragen en die bovendien het werk lichter en aangenamer maken. J. T. AN DRING A R.L.V.D Goes a. onbemande wagens en sleden; b. bemande wagens en sleden. lost, dan ontstaan de dwarszwaden waaruit met weinig moeite stapels van gelijke grootte geformeerd kunnen worden. Het behoort verder tot de mogelijkheden om niet gestapelde hopen me chanisch te laden met bijv. een trekkervoorla der. een transporteur of een ander stationair werkende oplader. b. Bemande wagens en sleden Hiertoe behoren: alle soorten landbouwwagens kleine verzamelwagentjes voor bijv. 10 pakken diverse typen pakkensleden Tijdens het persen worden de pakken meteen in grotere of kleinere een heden verzameld. Op de wagen of de slede is steecis een man aanwezig, die belast is met de stapeling van de pakken. De aldus geformeerde stapels zijn dan wat grootte en omvang betreft meteen geschikt voor de laad- apparatuur die gebruikt zal worden. De Oldenhuis transporteur voor het laden van verspreid liggende pakken. Deze lader is aan de trekker bevestigd en wordt door een aparte motor aangedreven. VERSCHILLENDE WERKMETHODEN UOOR de verdere mechanisatie van de stro-oogst zijn thans reeds vele werktuigen beschikbaar. Door landbouwers, industrie en handel zijn in korte tijd bruikbare werktuigen op de markt gekomen. We kunnen ons ge lukkig prijzen met deze ontwikkeling en het feit dat deze personen 't probleem op het juiste tijdstip hebben aangevat. Het geheel is echter nog volop in ont wikkeling zodat we steeds attent moeten blijven. De toe te passen werkmethode is veelal direkt of indirekt gebonden aan het soort werktuig dat gebruikt wordt. Een nadere beschouwing leert dat de volgende indeling kan worden ge maakt: A. Persen in of op wagens en pakkensleden (bemand en onbemand); B. Laden van pakken uit verspreide ligging; C. Laden en transport van stapels stro. Aan de hand van deze indeling volgt thans een beschouwing van de belang rijkste aspekten die aan deze werkmethoden zijn verbonden. A PERSEN IN OF OP WAGENS EN PAKKENSLEDEN ICHTER de pers is een wagen(tje) of slede bevestigd waarmee een aantal pakken worden verzameld. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tus sen: Aan het persen en verzamelen op deze wijze kleven de volgende bezwaren: voor deze methode zijn steeds minimaal 2 personen nodig; indien landbouwwagens worden gebruikt, zullen deze moeten wisselen waardoor tijdverlies optreedt; de perskapaciteit wordt gedrukt door de beperking van de rijsnelheid en door de persoon die op de wagen of slede moet stapelen vooral bij persen rechtstreeks op de wagen treedt veelal een aanzien lijk kapaciteitsverlies op. De stapeling op de wagen en eventuele extra voorzieningen aan de wagen (bijv. oogstrekken) spelen hierbij ook een grote rol; kapaciteitsverlies van de pers is temeer pijnlijk omdat het altijd op treedt bij goed weer. DEEDS is opgemerkt dat een hoge rijsnelheid van de pers aange- **koppelde wagen of slede praktisch erg bezwaarlijk is. Aan dit bezwaar kan gedeeltelijk tegemoet worden gekomen door twee of meer zwaden of wiersen opeen te harken. Dat vraagt meestal weinig tijd en leidt tot een grote praktische verbetering van deze werktmethoden. Dit is vooral aktueel i.v.m. de steeds groter wordende kapaciteiten van de persen. Het persen rechtstreeks op landbouwwagens is goedkoop, doch vrij star in de orga nisatie. Zijn alle beschikbare wagens vol en moet het lossen door dezelfde personen geschieden, dan staat de gehele oogst (tijdelijk) stil. Uitgaande van een minimale personeelsbezetting op de bedrijven en het gelijktijdig of bijna gelijktijdig oogsten van korrel en stro, lijkt deze me thode op langere termijn vrijwel onhoudbaar. Anderzijds is stro een pro dukt met een relatief lage geldopbrengst per ha. Met de investeringen moe ten we, daar wel rekening mee houden. Uiteraard bieden grotere opper vlakten het meeste perspektief. Bij het persen op gewone wagens heeft Onbemande wagens en sleden De bedoeling hiervan is om een aantal pakken bijeen te brengen die later of met de hand öf mechanisch geladen kunnen worden. Een uitzondering hierop wordt gevormd door de zgn. pakkenschieters. De pers is dan voor zien van een mechanisme dat de pakken direkt in een aangekoppelde wagen deponeert. Voor de meeste bedrijven is deze methode praktisch moeilijk bruikbaar omdat voor vlot werken zeer veel transportmateriaal nodig is, terwijl de wagens rondom voorzien moeten' zijn van stevige oogstrekken. Het belangrijkste aspekt van de kategorie onbemande pakken verzamelaars is ongetwijfeld dat er tijdens het persen slechts I man nod g is en dat de perskapaciteit niet wordt gedrukt. Worden de verzamelde pakken nadien mechanisch geladen dan zal veelal stapeling nodig zijn. Dit kan echter, los van het persen, op een beter ge legen tijdstip geschieden. Zijn de pakken met een onbemande wagen of slede op zgn. dwarszwaden bijeen gebracht, dan vraagt dit stapelen slechts weinig tijd. Wenst men sfapefs mechanisch te laden dan zullen deze uni form van grootte moeten zijn. Het aantal pakken dat per keer wordt ver zameld zou dan gelijk moeten zijn. Wordt echter steeds op dezelfde lijn ge Laden van stapels stro met klemlader, systeem Boot. Deze 1-mans methode biedt grote mogelijkheden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1963 | | pagina 10