DE RIJTOER DOOR OOST ZUID-BEVELAND DE „Het Landbouwwerktuig" BIJLAGE TENTOONSTELLINGSNUMMER VAN 7 JUNI 1963 |E route van de rijtoer door onze kring wordt bepaald door het feit dat Rijksweg 54 en de spoorlijn Roosendaal- Vlissingen zich broederlijk naast elkaar door de „pijpensteel" van Oost Zuid-Beveland wringen. Het is om deze reden, dat wij ge noodzaakt zijn geweest orn deze twee belangrijke verkeersaders zoveel mogelijk te mijden en slechts bij hoge uitzondering deze Rijksweg kruisen. Geeft deze rijtoer dus misschien niet een juiste indruk van de kring, toch zijn wij niettemin van mening er in geslaagd te zijn een mooie en interessante tocht uit te stippelen. Het beginpunt van onze rijtoer is op de markt van de bloeiende centrumgemeente van O.-Z.-Beveland, tevens domicilie van onze Kring Kruiningen, dat in het verre en nabije verleden zo dikwijls door het water werd overspoeld en na de laatste 2 overstromingen van 1940 en 1953 door ruilverkaveling en deltadijken wel voor goed van zijn erfvijand verlost schijnt te zijn. i/AN Kruiningen, dat reeds in de 13e eeuw als een vrije heer- lijkheid bekend stond, rijden we over de Rijksweg naar het vriendelijke dorpje aan de Westerschelde, Waarde dat als het ware tegen zijn hoge zeedijk schijnt aan te leunen. De 900 ha grote polder van deze naam werd na de ramp van 1953 herver- ka vela, zo rfjden we dus over nieuwe rechte wegen door dit veelal klein-landbouwbedrijfgebied, met zijn specifieke teelten van uien, gladiolen en wijnpeen, naar het gehucht Gawege, dat voor de helft gemeentelijk aan Waarde voor de andere helft aan Krabben- dijke hoort. Van Gawege over de Gaweegse Dijk door de bijna 100-jarig; bijna 100 ha grootte Emmanuel polder (ze werd n.l. in 1864 door Baron Emmanuel v. d. Linden Hoogvorst bedijkt, naar de Frederikapolder. Deze ruim 300 ha grote Frederikapolder is na de Bathpolders het grootste landbouwbedrijf van O.-Z.-Beve land. IY7 IJ volgen de weg dwars door deze polder langs de Zeeuwse boerderijen, die tot deze Naamloze Vennootschap behoren en slaan bij de laatste boerderij links af om dit grote gemachani- seerde bedrijf voorlopig te verlaten en Reygerbergse polder bin nen te rijden. Deze, tegen het einde der 18e eeuw bedijkte polder, waarin zich ook het mooie dorp Rilland-Bath bevindt en waarvan de bedijking nog al moeilijkheden gaf, getuige de opstand die onder de dijkwerkers uitbrak, is met zijn ruim 100 ha, hoofd zakelijk groot-bedrijf, met zijn mooie boerderijen één van de mooiste polders uit onze kring. Wij zien er slechts een klein gedeelte van, want via de 1ste weg, de Hoofdweg, de 2de of Klooster weg verlaten wij deze polder weer om via de jonge Zimmermanpolder voor de 2de maal de Frederikapolder binnen te rijden. Wij zien dan het bekende veredelingsbedrijf „Pedigré", van de firma v. d. Have en vervolgens dwars door de 90 ha grootte Valckenissepolder naar Gawege. Namen, die ons herinneren aan een verleden; in januari 1682 n.l. ging de heerlijkheid Valckenisse ten onder en bleef alleen Waarde over, de dikke hoge toren van het dorp Valckenisse diende nog wel een halve eeuw als baken. De ingezetenen van het dorp Valckenisse vestigden zich gedeeltelijk op de noordrand van de vroegere heerlijkheid, waaruit het gehucht Gawege ontstond. Een gedeelte van de verloren gegane gronden van de vroegere heerlijkheid, met die van Maire werd in 1694 bedijkt in de tegen woordige Valckenissepolder. A7"AN Gawege uit over een nieuwe herverkavelingsweg, langs de rand der polder Waarde, over de Rijksweg, via Oostdijk (een gehucht dat gedeeltelijk half bij Krabbendijke, half bij Kruiningen hoort) richting Yerseke over een dijk waar wij links een mooi uitzicht hebben op dorp en polder Kruiningen en aan onze rechterhand achtereenvolgens Nieuwlande, St. Pieters en Olzendepolder zien, waarvan de St. Pieterspolder met zijn 87 ha grootte één land en fruitbedrijf een waardevol kleinood is. In Yerseke zoeken wij onze weg over de dijk achter het dorp langs en hebben zo een uitzicht op de kweekplaatsen van de oesters, de oesterputten. Het produkt waaraan Yerseke zijn welvaart te danken heeft maar waarover zich ook donkere wolken samen pakken. Hoe lang nog Yerseke Yerseke ontleent zijn naam aan de Yerseke, een soort zeearm, die door de Yerseke dam werd afgesloten en zo de 2 belangrijkste delen van Zuid-Beveland aan elkaar werden gehecht, de Watering beoosten en bewesten Yerseke. De Yerseke dam was reeds in 1195 een belangrijke tol, waar alle in- en uitgaande schepen tol moesten betalen. Toen ten gevolge van het veranderen der stromen deze tol verplaatst werd bleef het, en is het nog steeds een overzetveer. Het was ook aan deze ligging dat het dorp Yerseke zijn vroegere bloei te danken heeft, want het kon in de 14e eeuw zelfs met Goes en Reimerswaal in macht wedijveren. yAN Yerseke gaat de tocht via de Yersekesche Postweg onder langs de kanaaldijk naar Wemeldinge, hierbij komen we voorbij de gebouwen en silo's van onze nog steeds groeiende Coöperatie, waarover u elders in dit nummer een artikel zult aan treffen. Wij passeren hier het kanaal door Zuid-Beveland dat in oktober 1866 in gebruik werd genomen en een onderdeel is van de scheepvaartverbinding tussen Antwerpen en Gent met de Rijn, het heeft een lengte van ongeveer 7,5 km en werd aangelegd als gevolg van de Kreekrak. Vanaf Yerseke bevinden wij ons tevens in het vroegere Brede Watering bewesten Yerseke, die met zijn ruim 9600 ha beschouwd kon worden als de vroegere kern van Zuid-Beveland. /ANUIT Wemeldinge over de mooie Wemeldingsche Zand- weg met aan weerskanten veel fruit en klein-fruit, naar het centrum van deze fruitteelt, Kapelle, dat met Biezelinge aan deze fruitteelt zijn bloei ontleent. Hier bevindt zich ook Zeelands grootste veiling en een tweetal conservenfabrieken en is vooral ook bekend door zijn bramenteelt en opkomende kassenteelt. Van af Kapelle over de rechte Postweg weer terug naar het kanaal door Zuid-Beveland, hetwelk wij via de Postbrug passeren vervolgens onder langs de Kanaaldijk, waar wij links de zgn. „Yersekesche Moer", zien (de moerassen van de Yerseke), wat hoofdzakelijk grasland is. Y\^IJ rijden tenslotte via Zanddijk, kruising Rijksweg en spoor- lijn terug naar het tentoonstellingsterrein waarmede dan een einde komt aan de 60 km lange rijtoer door de Kring Oost- Zuid-Beveland. Van deze plaats af wil ik nog een woord van hartelijken dank brengen aan de heren van de Verkeersgroep Middelburg van de Verkeerspolitie voor hun medewerking bij het tot stand komen van deze tocht en eveneens aan het Dagelijks Bestuur en technische dienst van het Waterschap de Brede Wate ring van Zuid-Beveland voor hun medewerking bij het organi seren van deze Rijtoer. de 4E9groet de bezoekers van de Z.LM. en hoopt hen ook te mogen begroeten in Amsterdam op 25 t/m 30 januari 1964

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1963 | | pagina 33