(Toekomst) spelde-prikken
H'AAROM deze speciale editie van het „Zeeuws
Landbouwblad"; waarom dit jongeren num
mer? Waarom deze acht pagina's P. J. G. N.-tekst
annex zeer uitgebreide „Boeren jeugd"
Is het omdat de P. J. G. N. binnenkort haar derde
lustrum gaat vieren en omdat ook dit jaar niet
met de „extra-jongeren nummer-traditie" van de
L. '1. G. (dank zij de Z. L. M.) gebroken mag wor
den?
Of is hei:, omdat U jongeren hierom gevraagd
hebt, dit gewild hebt, dit geëist hebt....? Kiest U
nog niet tussen deze mogelijke oorzaken, voordat
U zich gerealiseerd heeft, dat er ook nog een derde,
minder voor de hand liggende, maar wel meest
waarschijnlijk oorzaak kan zijn; namelijk het feit
dat een (kleine) groep uitvoerende figuren uit
Z. L. M. en L. J. G. beseft beeft, dat -een artikelen
reeks, zoals hier op vorige en volgende pagina's
afgedrukt staat, een grote stimulerende, vormende
en geest verrijkende waarde en werking kan heb
ben voor plattelandsjongeren.
Met opzet schrijf ik „kan hebben", want dat
„kunnen" hangt nu net helemaal van U af
U zult namelijk hiertoe dit nummer moeten
lezen; maar ook beoordelen door te toetsen en te
schiften, terwijl het „ter harte nemen" zeker niet
wil of onbewust vergeten mag worden.
Van U hangt het dus af of deze woordenzee
^an z'n doel gaaf beantwoorden! Wellicht voelt U
zich door bovenstaande in Uw eigenwaarde aange
tast. Misschien zegt U: We willen niet op initia
tief van een kleine groep (bestuur) gevormd, ge
stimuleerd en geestverrijkt worden, als we daartoe
zélf niet eerst de wens te kennen gegeven hebben.
Indien dat het geval is, dan hebt U Uw eerste
speldeprik al te pakken. Een speideprik, die pijn
doet en waarop een reactie volgt. Jammer alleen
«lat die reactie meestal zo kort duurt en weer ver
geten wordt. Daarom hebt U (lees: hebben wij)
hoogstwaarschijnlijk een serie prikken nodw zo
als de arts een serie injecties geeft ter bestrijding
van een kwaal. Hier volgen enige dosis ter be
strijding van de L. J. G.-toekomst-kwaal
Waarom komt er niets terecht van onze alge
meenheid? Waarom weteh wij het verschil tus
sen algemeen en neutraal niet? Waarom doen
wij even hard ons best om bij een zuil te horen
als de mensen en organisaties die wij er van
beschuldigen; terwijl deze laatsten nog liet
voordeel hebben, dat ze zich er niet op voor
laten staan „algemeen" te zijn?
Hoe durven wij ons op de borst slaan voor onze
jeugdige vooruitstrevendheid als we star, dom-
en blind aan een heleboel voorhistorische platte
lands- en boeren denkwijzen vast blijven hon
den; als we althans niet in staat zijn om voor
wat betreft tradities en conservatisme het kaf
van het koren te onderscheiden. Er zijn er be
droevend weinig onder de 750 L. J. G.-leden die
verantwoord een nieuw plan, idee of gedachte
durven brengen en verdédigen in hun eigen
omgeving en gemeenschap!
Wanneer zal ons Ixitte egoïsme in het organi
satie-leven eindelijk eens gaan veranderen in
idealisme? Dit betreft zowel het persoonlijk
egoïsme zoals bijvoorbeeld „stuurman aan
de wal" kritiek op „bet bestuurslid willen
zijn", louter en alleen omdat bet, status en aan
zien (t.o.v. buurman, oom eir tante) verhoogt,
als het verenigingsegoïsme, waarbij ik o.a. denk
aan het oprichten van een juniorenafdeling
(1016 jaar), niet ter verhoging van het alge
meen vormings- en ontwikkelingspeil, maar in
de eerste plaats ten behoeve van eigen leden
werving!
Wat willen we gaan doen om voorbereid en
frank err vrij typisch hedendaagse problemen
het hoofd te kunnen bieden? Denk hierbij niet
alleen aan Pi. E. G. Sta ook stil bij harde feiten,
zoals statistische cijfers die aantonen dat de ge
middelde i.q. op het platteland aanmerkelijk
lager ligt dan in de stad. Of zoals de aanwezig
heid van een „3® generatie" bestaande uit jon
geren de meeste Zeeuwse boerenmilieus van nn.
Een „3° generatie" van verteerders en passie
ven nu, welks grootouders toen de bouwers
en de actieven waren.
Er van overtuigd zijnde dat meerdere injecties
met dezelfde spuit weieens averechts zouden
kunnen werken, wil ik U tot slot nog deze raad
t.o.v. de rest van dit jongerennunimcr geven:
Blaas even uit en lees dan verder, ook tussen
de regels (bijv. bij de artikelen van Cevaal en
Van Vliet). Maar bovenal: Neem ter harte;
zoek een of liefst meer schoenen uit die U
passen
Hl IB VAN DER MAAS.
De eliché's op pag. 962 en 963 zijn ontleend aan „Geen
Tijd" van H. J. A. Hofland, uitgegeven b\j Scheltema
en Holkema N. V., Amsterdam.