Interessante bietenoogstdemonstratie op Tholen 902 DE STAL VOEDERING 1962-1963 ZEEUWS LANDBOUWBLAD OP dinsdag 16 oktober 1962 werd op het bedrijf van de heer L. Sieling te Tholen een demonstratie gehouden van werkmethoden in de bieten- oogst. Achtereenvolgens werden verschillende systemen van rooien, laden, transport en lossen getoond. Het geheel was georganiseerd door de Streek- verbeteringskommissie Tholen, de Rijkslandbouwvoorlichtingsdienst en de Be:1 l ijfsstudiegroep Tholen en St. Philipsland. Het aantal belangstellenden voor deze demonstratie was boven verwach ting groot. Begunstigd door optimale omstandigheden van grond en weer werden de verschillende methoden op de voet gevolgd door enige honderden bezoekers. Het is te begrijpen dat er bij het rooien van de bieten op deze zavelgrond en tijdens dit bijzonder fraaie najaarsweer weinig problemen optraden. Naast meer bekende oogstmethoden werden ook enkele spektaku- laire machines getoond die meteen in het middelpunt van de belangstelling stonden. Van elke methode volgt thans een korte beschouwing. Moderne bietenrooier. Achterzijde en bietenafvoer op langs zwaden Methode 1: Bietenrooien met een 2-rijige „Stoll"- machine op een naastrijdende wagen. Het loof werd op langszwaden afge legd. Deze bekende machine heeft een zeer grote kapaciteit. Daardoor vraagt het transport van de gerooide bieten veel materiaal en een goede organi satie. Het aantal benodigde trekkers en wagens wordt mede bepaald door de transportafstand, de terreinomstan digheden en de snelheid van lossen. Hier werd gerooid op twee loswagens, waarmee een goede kombinatie moge lijk was. Methode 2: De bieten weiden gerooid met een zelfrijdende #2-rijige „Moreau "-machi ne. Daarmee worden de bieten op langszwaden van acht rijen gerooid. Het loof komt op langszwaden van vier rijen tussen de bieten in. Deze vrij kostbare machine dient voor ver dere mechanische verwerking van de bieten gekompleteerd te worden met een oplader. Op de demonstratie was daartoe een ,,La Picarde"-lader aan wezig. De lader heeft een zeer grote kapaciteit en leverde uitstekend werk. Gewenst is dat de wagens van flinke opzetstukken zijn voorzien. Het be zwaar van de hoge investering voor machine en lader blijft echter be staan. De ,.Bull.v"-bieteiirooie'r (patent Sieliug) Methode 3: Hier werd gerooid met een 1-rijige ,.Bully"-machine voorzien van ver zamelbak. Op de wendakkers werd de bak geledigd op gewone wagens. Het loof werd over het land verspreid. De „Bully" is een geheel nieuwe ma chine, gebouwd op grondslag van hot Sieling-patent. Een revolutionair ont werp, uitgewerkt, in een veel beloven de machine. De bieten worden door zelfzoekende scharen gerooid, door twee kettingen opgevoerd, vervolgens door twee draaiende luchtbanden ge grepen, gereinigd en afgevoerd naar de verzamelbak. Onder de hier heer sende terreintoestand werd prima werk geleverd. De heer Sieling deelde desgevraagd mede dat ook zeer goede resultaten bereikt werden op natte, zware grond. De verzamelbak is van het zelflossende type, bestaande uit een bodemketting en een afvoertrans- porteur. Deze bak heeft een inhoud van circa 1500 kg. Een grote wielbasis levert aan het geheel een grote mate van stabiliteit. Methode 4: Hier geschiedde het rooien door een 1-rijige Vicon-Steketee-machine voor zien van wagentransporteur. Spekta- kulair hierbij was de aan de trekker gemonteerde loofklapper. Door dit ap paraat werd het loof verbrijzeld en weggeslingerd. Vervolgens werden de bieten gekopt. De koppen werden in een bak verzameld en op het perceel in z.g. dwarszaden verzameld. Dit was een zeer goed welkende kom binatie waarvoor een enorme belang stelling bestond. Het volumineuze blad blijft op deze wijze in versnipperde vorm op het land achter, terwijl de meer waardevolle koppen worden ver zameld voor veevoeder. Methode 5: Bietenrooien met een 1-rijige Vicon- Steketee-machine voorzien van afvoer- transporteur naar een op de trekker gebouwde verzamelbak. Deze bak met lossystemen was gekonstrueerd door smederij Mullie te Poortvliet. Het geheel gaf een zeer goede indruk. In principe is dit een z.g. éénmans- methode. De bieten uit de bak kunnen worden gelost op gereedstaande wa gens. Indien door slechte weersom standigheden de draagkracht van de grond vermindert, kan de stabiliteit van de trekker met opgebouwde bak in het gedrang komen. Bij deze me thode werd het loof over het land ver spreid. Methode 6: De bieten werden gerooid met een 1-rijige Vicon-Steketee-machine op een naastrijdende kipwagen. Het loof werd op langszwaden verzameld. Deze methode wordt ook in de praktijk veel toegepast. In vergelijking met de on der 5 genoemde methode is voor het rooien doorlopend meer personeel en materiaal nodig. Voor het mechanisch laden van het loof zijn de gevormde langszwaden aan de dunne kant. Methode 7Het rooien van de bieten gebeurde met een 1-rijige ,,Kleine"-bietenrooier voor zien van verzamelbak op de machine. Ook het loof wordt door deze machine in een bak verzameld en vervolgens in dwarszaden gelegd. De bieten werden op de wendakkers op gereedstaande wagens gestort. Deze machine kopt en rooit dezelfde rij en leverde goed werk. LADEN VAN HET BIETEN LOOF Met behulp van de „La Picarde"-lader en een trekkervoorlader werd het loof op wagens geladen. Ook hierbij werd getoond dat de eerder genoemde lader een enorme kapaciteit bezit. Een wagen met hoge opzetstukken is gewenst om vlot te kunnen werken. De omstandigheden waren gunstig voor het loofladen met een trekkervoorlader zodat Ook daarmee goed werk kon worden geleverd. HET LOSSEN VAN DE WAGENS Op vier manieren werden de wagens gelost, n.l. met kipwagens, loswagens voorzien van kettingen en meenemers, gewone wagens voorzien van op rolbaar doek en gewone wagens die met een voor lader, voorzien van een afschuifbord, werden leeggeschoven. Alle systemen werkten goed. De doeklossers losten op een dwarsafvoerband en vervolgens via een transporteur op een gereed staande wagen die de bieten naar de fabriek moest transporteren. HET LADEN VAN DE VOORRAADHOOP Voor dit laden Werd een trekkervoorlader ge bruikt. Een verhard terrein is daarvoor nood zakelijk. Een handige tekkerchauffeur kan met een trekkervoorlader heel wat presteren. De mo gelijkheden van een voorlader zijn met het bieten laden niet uitgeput omdat ze voor vele doeleinden gebruikt kunnen worden. SAMENVATTING Deze demonstratie toonde aan dat er technisch gezien niet veel problemen meer bestaan, zeker niet onder gunstige omstandigheden. Naast de keuze van een goede machine dient men in toe nemende mate te kiezen voor een oogstmethode die past op het individuele bedrijf. Personeel, trek kers en transportmiddelen spelen daarbij een be langrijke rol. Door de voorzitter van de werk groep mechanisatie, de heer J. C. Kooyman, werd deze leerzame demonstratie geopend en gesloten, In zijn slotwoord bracht hij dank aan allen die door hun spontane medewerking dit evenement mogelijk hadden gemaakt. Met name geldt dit voor de deelnemers, de heer Sieling en de heer M. A. de Hond. Bij dat dankwoord willen wij ons gaarne aansluiten. J. T. ANDRINGA. R.L.V.D., Goes. HET is een vaststaand feit, dat de veehouders in de achter ons liggende zomer 1962 niet tevreden waren met de gewonnen voorraden win- tervoer. Alleen daardoor immers kan volledig wor den verklaard, waarom de vraag naar kunstmest, N-meststoffen in het bijzonder, zo groot was. De fabrieken en de handel werkten op volle toeren en toch bleek plaatselijk niet steeds te kunnen worden voldaan aan de vraag. Iedere boer probeerde dus met een extra gift kunstmest zijn wat krappe ruw- voederpositie te verbeteren. Aldus de heer ir. F. de Boer, rijksconsulent voor de veevoeding, onlangs voor de microfoon. We kunnen dan ook vaststellen dat de ruwvoederpositie kwalitatief redelijk tot goed is, maar kwantitatief tegenvalt. Betrekken we nu de economische situatie in onze beschou wing, dan blijkt dat: a. de veeprijzen laag zijn; Jo. de krachtvoerprijzen hoger zijn dan in 1962; c. de prijzen van ruwvoeder (natte pulp, suiker bietenkoppen en -blad, hooi enz.) hoog zijn. Bovendien staat wel vast, dat lang niet alle krachtvoerrekeningen van de vorige stalpériode betaald zijn. Ir. De Boer was daarom van mening dat deze omstandigheden allemaal in de richting van een moeilijke stalperiode wijzen. Verandering in deze situatie is niet meer moge lijk. Gehoopt kan alleen nog worden op lang aan houdend fraai herfstweer, opdat de stalperiode laat begint. Nochtans moet het advies luiden: Weest zuinig-met het voer De overdadige voorraden voer van de afgelopen jaren hebben hier en daar mis schien de aandacht wat van dit punt afgeleid. Dat is nu niet verantwoord. Rekenen, meer rekene» dan in voorgaande jaren is nodig: Voederplannen, rantsoenberekeningen, prijsvergelijkingen en voe derwegingen zijn o.m, de middelen om de komende winter zo goed mogelijk door te komen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1962 | | pagina 10