Interessante
bietenoogstdemonstratie
op Tholen
902
DE STAL VOEDERING 1962-1963
ZEEUWS LANDBOUWBLAD
OP dinsdag 16 oktober 1962 werd op het bedrijf van de heer L. Sieling te
Tholen een demonstratie gehouden van werkmethoden in de bieten-
oogst. Achtereenvolgens werden verschillende systemen van rooien, laden,
transport en lossen getoond. Het geheel was georganiseerd door de Streek-
verbeteringskommissie Tholen, de Rijkslandbouwvoorlichtingsdienst en de
Be:1 l ijfsstudiegroep Tholen en St. Philipsland.
Het aantal belangstellenden voor deze demonstratie was boven verwach
ting groot. Begunstigd door optimale omstandigheden van grond en weer
werden de verschillende methoden op de voet gevolgd door enige honderden
bezoekers. Het is te begrijpen dat er bij het rooien van de bieten op deze
zavelgrond en tijdens dit bijzonder fraaie najaarsweer weinig problemen
optraden. Naast meer bekende oogstmethoden werden ook enkele spektaku-
laire machines getoond die meteen in het middelpunt van de belangstelling
stonden. Van elke methode volgt thans een korte beschouwing.
Moderne bietenrooier. Achterzijde en bietenafvoer op langs zwaden
Methode 1: Bietenrooien met een 2-rijige „Stoll"-
machine op een naastrijdende wagen.
Het loof werd op langszwaden afge
legd. Deze bekende machine heeft een
zeer grote kapaciteit. Daardoor vraagt
het transport van de gerooide bieten
veel materiaal en een goede organi
satie. Het aantal benodigde trekkers
en wagens wordt mede bepaald door
de transportafstand, de terreinomstan
digheden en de snelheid van lossen.
Hier werd gerooid op twee loswagens,
waarmee een goede kombinatie moge
lijk was.
Methode 2: De bieten weiden gerooid met een
zelfrijdende #2-rijige „Moreau "-machi
ne. Daarmee worden de bieten op
langszwaden van acht rijen gerooid.
Het loof komt op langszwaden van
vier rijen tussen de bieten in. Deze
vrij kostbare machine dient voor ver
dere mechanische verwerking van de
bieten gekompleteerd te worden met
een oplader. Op de demonstratie was
daartoe een ,,La Picarde"-lader aan
wezig. De lader heeft een zeer grote
kapaciteit en leverde uitstekend werk.
Gewenst is dat de wagens van flinke
opzetstukken zijn voorzien. Het be
zwaar van de hoge investering voor
machine en lader blijft echter be
staan.
De ,.Bull.v"-bieteiirooie'r (patent Sieliug)
Methode 3: Hier werd gerooid met een 1-rijige
,.Bully"-machine voorzien van ver
zamelbak. Op de wendakkers werd de
bak geledigd op gewone wagens. Het
loof werd over het land verspreid.
De „Bully" is een geheel nieuwe ma
chine, gebouwd op grondslag van hot
Sieling-patent. Een revolutionair ont
werp, uitgewerkt, in een veel beloven
de machine. De bieten worden door
zelfzoekende scharen gerooid, door
twee kettingen opgevoerd, vervolgens
door twee draaiende luchtbanden ge
grepen, gereinigd en afgevoerd naar
de verzamelbak. Onder de hier heer
sende terreintoestand werd prima
werk geleverd. De heer Sieling deelde
desgevraagd mede dat ook zeer goede
resultaten bereikt werden op natte,
zware grond. De verzamelbak is van
het zelflossende type, bestaande uit
een bodemketting en een afvoertrans-
porteur. Deze bak heeft een inhoud
van circa 1500 kg. Een grote wielbasis
levert aan het geheel een grote mate
van stabiliteit.
Methode 4: Hier geschiedde het rooien door een
1-rijige Vicon-Steketee-machine voor
zien van wagentransporteur. Spekta-
kulair hierbij was de aan de trekker
gemonteerde loofklapper. Door dit ap
paraat werd het loof verbrijzeld en
weggeslingerd. Vervolgens werden de
bieten gekopt. De koppen werden in
een bak verzameld en op het perceel
in z.g. dwarszaden verzameld.
Dit was een zeer goed welkende kom
binatie waarvoor een enorme belang
stelling bestond. Het volumineuze blad
blijft op deze wijze in versnipperde
vorm op het land achter, terwijl de
meer waardevolle koppen worden ver
zameld voor veevoeder.
Methode 5: Bietenrooien met een 1-rijige Vicon-
Steketee-machine voorzien van afvoer-
transporteur naar een op de trekker
gebouwde verzamelbak. Deze bak met
lossystemen was gekonstrueerd door
smederij Mullie te Poortvliet.
Het geheel gaf een zeer goede indruk.
In principe is dit een z.g. éénmans-
methode. De bieten uit de bak kunnen
worden gelost op gereedstaande wa
gens. Indien door slechte weersom
standigheden de draagkracht van de
grond vermindert, kan de stabiliteit
van de trekker met opgebouwde bak
in het gedrang komen. Bij deze me
thode werd het loof over het land ver
spreid.
Methode 6: De bieten werden gerooid met een
1-rijige Vicon-Steketee-machine op
een naastrijdende kipwagen. Het loof
werd op langszwaden verzameld. Deze
methode wordt ook in de praktijk veel
toegepast. In vergelijking met de on
der 5 genoemde methode is voor het
rooien doorlopend meer personeel en
materiaal nodig. Voor het mechanisch
laden van het loof zijn de gevormde
langszwaden aan de dunne kant.
Methode 7Het rooien van de bieten gebeurde met
een 1-rijige ,,Kleine"-bietenrooier voor
zien van verzamelbak op de machine.
Ook het loof wordt door deze machine
in een bak verzameld en vervolgens in
dwarszaden gelegd. De bieten werden
op de wendakkers op gereedstaande
wagens gestort. Deze machine kopt en
rooit dezelfde rij en leverde goed
werk.
LADEN VAN HET BIETEN LOOF
Met behulp van de „La Picarde"-lader en een
trekkervoorlader werd het loof op wagens geladen.
Ook hierbij werd getoond dat de eerder genoemde
lader een enorme kapaciteit bezit. Een wagen met
hoge opzetstukken is gewenst om vlot te kunnen
werken. De omstandigheden waren gunstig voor
het loofladen met een trekkervoorlader zodat Ook
daarmee goed werk kon worden geleverd.
HET LOSSEN VAN DE WAGENS
Op vier manieren werden de wagens gelost, n.l.
met kipwagens, loswagens voorzien van kettingen
en meenemers, gewone wagens voorzien van op
rolbaar doek en gewone wagens die met een voor
lader, voorzien van een afschuifbord, werden
leeggeschoven. Alle systemen werkten goed. De
doeklossers losten op een dwarsafvoerband en
vervolgens via een transporteur op een gereed
staande wagen die de bieten naar de fabriek moest
transporteren.
HET LADEN VAN DE VOORRAADHOOP
Voor dit laden Werd een trekkervoorlader ge
bruikt. Een verhard terrein is daarvoor nood
zakelijk. Een handige tekkerchauffeur kan met
een trekkervoorlader heel wat presteren. De mo
gelijkheden van een voorlader zijn met het bieten
laden niet uitgeput omdat ze voor vele doeleinden
gebruikt kunnen worden.
SAMENVATTING
Deze demonstratie toonde aan dat er technisch
gezien niet veel problemen meer bestaan, zeker
niet onder gunstige omstandigheden. Naast de
keuze van een goede machine dient men in toe
nemende mate te kiezen voor een oogstmethode
die past op het individuele bedrijf. Personeel, trek
kers en transportmiddelen spelen daarbij een be
langrijke rol. Door de voorzitter van de werk
groep mechanisatie, de heer J. C. Kooyman, werd
deze leerzame demonstratie geopend en gesloten,
In zijn slotwoord bracht hij dank aan allen die
door hun spontane medewerking dit evenement
mogelijk hadden gemaakt. Met name geldt dit
voor de deelnemers, de heer Sieling en de heer
M. A. de Hond. Bij dat dankwoord willen wij ons
gaarne aansluiten.
J. T. ANDRINGA.
R.L.V.D., Goes.
HET is een vaststaand feit, dat de veehouders
in de achter ons liggende zomer 1962 niet
tevreden waren met de gewonnen voorraden win-
tervoer. Alleen daardoor immers kan volledig wor
den verklaard, waarom de vraag naar kunstmest,
N-meststoffen in het bijzonder, zo groot was. De
fabrieken en de handel werkten op volle toeren en
toch bleek plaatselijk niet steeds te kunnen worden
voldaan aan de vraag. Iedere boer probeerde dus
met een extra gift kunstmest zijn wat krappe ruw-
voederpositie te verbeteren. Aldus de heer ir. F. de
Boer, rijksconsulent voor de veevoeding, onlangs
voor de microfoon. We kunnen dan ook vaststellen
dat de ruwvoederpositie kwalitatief redelijk tot
goed is, maar kwantitatief tegenvalt. Betrekken
we nu de economische situatie in onze beschou
wing, dan blijkt dat:
a. de veeprijzen laag zijn;
Jo. de krachtvoerprijzen hoger zijn dan in 1962;
c. de prijzen van ruwvoeder (natte pulp, suiker
bietenkoppen en -blad, hooi enz.) hoog zijn.
Bovendien staat wel vast, dat lang niet alle
krachtvoerrekeningen van de vorige stalpériode
betaald zijn. Ir. De Boer was daarom van mening
dat deze omstandigheden allemaal in de richting
van een moeilijke stalperiode wijzen.
Verandering in deze situatie is niet meer moge
lijk. Gehoopt kan alleen nog worden op lang aan
houdend fraai herfstweer, opdat de stalperiode laat
begint. Nochtans moet het advies luiden: Weest
zuinig-met het voer De overdadige voorraden voer
van de afgelopen jaren hebben hier en daar mis
schien de aandacht wat van dit punt afgeleid. Dat
is nu niet verantwoord. Rekenen, meer rekene»
dan in voorgaande jaren is nodig: Voederplannen,
rantsoenberekeningen, prijsvergelijkingen en voe
derwegingen zijn o.m, de middelen om de komende
winter zo goed mogelijk door te komen.