VEREN LATEN VEER en De landbouw en de Westerschelde 848 ZEEUWS LANDBOUWBLAD We mogen wel zeggen dat de landbouw en de Westerschelde elkaar meer letterlijk dan figuurlijk zeer nauw raken. Letterlijk grenzen ze aan elkaar, want langs de boorden van de Westerschelde liggen uitgestrekte en vruchtbare akkers, die hun geboorte grotendeels aan diezelfde Schelde te danken hebben. Veel verder gaat die dank ook niet, integendeel, de brede stroom is vooral in de jaren na de Tweede Wereldoorlog een steeds groter obstakel geworden, ook voor de landbouw en alles wat er zijdelings mee te maken heeft. Het zal duidelijk zijn dat we hier de moeilijkheden niet de Scheldeveerdiensten op het oog hebben en de vraag z-al wellicht opkomen, wat valt er nog over te schrijven? We weten- wel dat die veren lastige dingen zijn, dat je er dikwijls moet wachten en dat dat voorlopig wel zo zal blijven! Toch willen we er nog eens bij stilstaan. l>at moet je eenmaal bij een veer af en toe doen. En dan wel in de eerste plaats 011» te beseffen wat die 3 veren, dus BreskensMissingen, Terneuzen-Hoede- kenskerke en PcrkpolderKruinïngen in een jaar tijds te verwerken krijgen aan auto's en personen. Bij het het zien van deze cijfers vraagt iedereen en met name iedere Zeeuws-Vlaming zich met stomme^ verbazing af: Waar komen ze vandaan? Waar gaan ze allemaal heen? Dat begrijpt niemand, ook al staat men een halve dag aan de steiger om deze onophou delijke stroom van voertuigen en mensen gade te slaan. Wie nog even wil weten hoe sterk vooral het autoverkeer via deze veren in enkele jaren is toege nomen kan er het cijfer van 3 jaar geleden naast zetten. Toen passeerden 770.000 auto's de veren. De stijging tot en met 1961 bedroeg derhalve ruim 17 c/c. Aan passagiers kruisten in 1961 ongeveer een half miljoen mensen meer dan in 1958 de Westerschelde WAARHEEN EN WAAR VANDAAN DAAROVER kan men toch, staande bij de pont, wel iets te weten komèn. Bij de personenauto's zien we veel vertegenwoordigers uit alle delen van het land, dagjesmensen, auto's van instanties en dien sten. Dan een groot aantal mensen die, om wat voor reden dan ook, ergens heen moeten aan de overkant; voor hun werk, naar vergaderingen, markten, keurin gen, pendelen, en noem maar op. Duidelijker is de herkomst van vele vrachtauto's en bestelauto's, die firmanaam en dikwijls ook beroep aangeven. Hierbij is ook in vele gevallen de aard van de lading wel vast te stellen. HET AANDEEL VAN DE LANDBOUW HET is ondoenlijk dit aandeel in cijfers of percen tages uit te drukken. Vaststellend echter dat Zeeuws-Vlaanderen een landbouwgebied van formaat is, n.l. 47.000 ha akkerbouw, waarvan 19.000 ha gra nen, ca 11.000 ha hakvruchten, 7500 ha handelsgewas- Zo gaan er geen twaalf in het dozijn. V - De derde boot wacht op het sein om ingelast te w sen, 7800 ha peulvruchten, dan kan men daaruit afleiden dat enorme hoeveelheden dezer pro- dukten niet in Zeeuws-Vlaanderen blijven en dus hetzij in natura, hetzij in verwerkte vorm dit gebied verlaten. Dit zal dan voor een deel per schip zijn, zoals b.v. de granen, waarbij van een produktie van 75.000 ton per jaar, ca. 35.000 ton op die wijze worden vervoerd. De rest zal voor een groot gedeelte per auto en dus per veerboot naar elders worden vervoerd. De bie- tenoogst in Zeeuws-Vlaanderen gaat naar de beide suikerfabrieken te Sas van Gent, vanwaar de geproduceerde suiker eveneens de Schelde weer in noordelijke richting passeert. Andere land- en tuinbouwprodukten, zoals aardappelen, peulvruchten, gedeeltelijk ook fruit en groente, verlaten Zeeuws-Vlaanderen en aan de steigers der veerdiensten kan men deze transporten da gelijks waarnemen. Daarbij komt dat verschil lende produkten in grote hoeveelheden de Wes terschelde en dus de veren tweemaal passeren, n.l. eenmaal heen en in andere vorm weer terug. Dat is het geval vooral met de honderden vlas transporten, die uit het hele land naar Zeeuws- Vlaanderen gaan. Dit vlas vindt de weg weer terug, n.l. in vele ladingen lijnzaad, vlaslint, bouwplaten, enz. Ook voor de suiker geldt, dat deze voor een deel afkom stig is van buiten het gebied geteelde suikerbieten. Het zijn verder niet alleen de produkten van het veld die vervoerd moeten worden. De landbouw heeft behoefte aan vele grondstoffen en hulpmid delen, die in belangrijke mate vanuit overig Nederland moe ten worden aangevoerd, zoals b.v. zaaizaden, pootgoed, kunstmest, machines, turf- strooisel, draineerbuizen, vee voeder, enz. enz. Dit alles komt in grote afwisseling da gelijks over de veren in Z.-V. aan. Het zal zonder verdere opsomming of cijfermateriaal duidelijk zijn in welke mate land- en tuinbouw deel heeft aan het vervoer over de Wes- ortlen. terschelde in beide richtingen, niet in de laatste plaats ook door de industrieën en bedrijven die in Zeeuws-Vlaanderen zijn geves tigd en welke op de landbouw zijn gebaseerd, o.a. de vlasindustrie, meel- en suikerfabrieken, stijf- selfabriek, silobedrijven, enz. Een hierboven nog niet genoemd onderdeel van de agrarische sector is de veehandel. Deze is in hoofdzaak gericht op de Rotterdamse veemarkt. EN NU DE PRAKTIJK IITE kunnen ons wat dit betreft het beste bepa- len tot de situatie aan het zojuist genoemde veer, omdat daar in de laatste jaren door te weinig en te kleine veerboten de meeste moeilijkheden voorkwamen. Wat zeggen de mensen van de booldienst er nu van? Wel, ze vinden dat het dooreengenomèn aar dig loopt, nu drie boten beschikbaar zijn en het er praktisch op neerkomt dat een 20-minutendienst kan worden onderhouden. Daarnaast zijn voor speciale transporten aparte regelingen getroffen. Zo b.v. voor het vlas, dat nu juist de drukste periode weer achter de rug heeft. Eén der boten is voor deze vlasauto's met aanhan gers aangewezen met het oog op de toelaatbare hoogte van 4 meter. Wanneer er echter 's morgens vroeg meer dan 20 van deze transporten aan Krui- ningen gereed staan, komen toch nog lange wacht tijden voor. Een vertraging van enkele uren kan dan voorkomen. Voor de veewagens is een regeling getroffen waarbij de dinsdagmorgen een vroege boot voor deze is bestemd, althans voorrang aan deze trans porten wordt gegeven. Wat is de mening van de vrachtautochauffeurs? Och. zei een man die meerdere malen per week uit het Land van Altena komt, we zijn er aan gewoon en we moeten vroeg starten om op een redelijke tijd in Zeeuws-Vlaanderen te zijn. De wachttijden zijn korter dan voorheen, maar het komt toch nogal eens voor dat we een boot missen. Het korte stukje over de Westerschelde kost ons toch gemiddeld wel 1/2 uur per heen en weer-rit. Ook andere chauffeurs zeiden hun mening en de totale indruk is, dat ze zich aanpassen, er rekening mee houden en al heel blij zijn dat de derde boot de wachttijden al veel korter heeft gemaakt. Dit neemt natuurlijk niet weg, dat iedereen met spanning uitziet naar elke verdere verbetering, welke op korte termijn te verwezenlijken zou zijn. (Zie verder volgende pagina.) NIET TE GELOVEN DAT zult U zeggen als U de cijfers die hieronder volgen ziet. Dat waren dan in totaal in 1961 over de genoemde veerdiensten 929.000 auto's en 3.800.000 passagiers. Dit laatste betekent dat de hele bevolking van Zeeuws-Vlaanderen 40 maal zou moeten over varen om dat aantal passagiers te bereiken Van die auto's waren bijna 680.000 personenauto's, de rest 250.000 vrachtauto's, bestelwagens, vee wagens, enz. Om nog even verder te gaan noemen we de aan tallen per veer in afgeronde cijfers over 1961. BreskensTerneuzen Perkpolder Vlissingen H'kerke Kruingen Pers. auto's 378.000 29.000 270.000 Andere auto's 101.000 2.000 147.000 Totaal auto's 479.000 31.000 417.000 Passagiers 2.388.000 300.000 1.120.000

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1962 | | pagina 8