het persen en laden van STROBALEN iwse fokveedagen HOOI- SN VERSCHILLENDE BALENLADERS IN deze kategorie waren er vier systemen n.l.: a. Hola balenlader van M. J. Ver- mue te Wolf aartsdijk; b. Hakkebrak balenlader van J. P. Lindenbergh te 's-Heer Arends- kerke c. transporteur achter de wagen van M. W. Steketee te Driewe gen; d. Decov balenlader van B. Mul der te Lewedorp. De Hola pakkenlader is bevestigd aan de zijkant van de wagen en laadt uit verspreide ligging. De on derlinge afstand tussen de balen moet minstens 6 meter bedragen. Het laden uit verspreide ligging gaat met dit apparaat zeer goed. Het werk wordt belangrijk verlicht, doch de arbeidsbesparing is niet groot. De Hola lader werd gedemon streerd aan een wagen met vlak gelegde zijborden. Dit is bizonder aantrekkelijk omdat men dan be langrijk meer stro per wagen kan meenemen, zodat het omzetten van de lader aan een volgende wagen ook minder vaak nodig is. UOOR laders die uit verspreide ligging laden, geldt dat veelal spoedig na het persen het stro'bin nengehaald moet worden om weer- risiko te vermijden. Bij geringe per soneelsbezetting kan dit bepaalde konsekwenties met zich meebren gen. De HAKKEBRAK LADER is eveneens aan de zijkant van de wa gen of vrachtauto gemonteerd. Het werkende deel bestaat uit een rond lopende ketting met meenemers. De snelheid daarvan is regelbaar door de opgebouwde motor. De balen moeten met de hand op de lader worden gelegd waarna deze tot zes hoog kunnen worden gestapeld. Zo wel laden uit verspreide ligging als uit stapels en hopen is mogelijk. Van het systeem met transporteur kan hetzelfde worden gezegd. Ook hierop moeten de pakken met de hand worden gelegd, terwijl zowel uit stapels als uit verspreide ligging- kan worden geladen. Uiteraard biedt een transporteur in deze ook werk- verlichting, terwijl hij tevens voor vele andere doeleinden bruikbaar is. materiaal dat uit een 7-tal in de streek aanwezige dekstieren bestond. Door de jury werd de beste stier beoordeeld de met 2a prijs bekroonde DAVID VAN DE OOSTHOEVE, eig. |Begheijn te Koewacht, wel van goede produktieafstamming maar van matig exterieur. Ge- In de redelijke goede vaarzen tot soms zeer goede koeien die van een aantal bedrijven ;len getoond, is een zorgvuldige stierenkeuze, middels de K. I., dringend noodzakelijk. Als zeer goede vaarzen, met la prijs bekroond, vermelden we de VA-jarige Grietje, van J. put te St. Jansteen, een edele, goed ontwikkelde dochter van de Oost Zeeuws-Vlaamse K. [tier Rudolf Siccama, uit een fraaie iets tengere moeder Vera 5 (d. Rotterda Smits 45), prts de ruim 1-jarige Wietsche 17 (d. Amarilla Gerard Keizer Adema uit de goede fokkoë tsche 12) van wed. J. B. van Acker, alsmede Bleske 142, een dochter van Jelsumer Wim- 's Rudolf, van F. P. Verdurmen, beide te Absdale. loewel type en exterieur over het geheel gezien in verschillende rubrieken nog te onregel matig was, werden er relatief vrij veel eerste prijzen toegekend en stond in het bijzonder de ke ing voor het kampioenschap van de koeien, waaraan 11 dieren met la prijzen deelnamen goed peil. Een heel goede kampioene was de 10-jarige KS-koe Wietsche 12 van wed. J. B. Ji Acker, een dochter van Rotterda Sikkema 89 die gedurende 10 jaar met goede fokresul- la en voor de K. I.-vereniging in Oost Zeeuws-Vlaanderen dienst deed. Reserve-kampioene IW'd de 5-jarige Nel 12 (d. Maartje's Adema) van J. M. Ferket te Clinge, die, hoewel van en minder maat en klasse, in afwerking nog fraaier was dan haar concurrente. Pe van zeer goed gehalte zijnde veestapels van de stallen Van Acker en Ferket kwamen |de groepskeuringen eveneens goed uit. In de rubriek met groepen van 3 stuks zelfgefokt )dvee kwamen de behoorlijk uniforme Wietsche's van Van Acker op la, gevolgd door een ie de groep van F. P. Verdurmen (lb). De rubriek bedrijfsgroepen van 3 die zeer ruim [zot was werd aangevoerd door een mooie eenvormige collectie van J. M. Ferket, met H. (Voor vervolg zie pag. 699.) waai verl |\E DECOV LADER is een apparaat dat aan de 3-puntsbevestiging van een u trekker is gemonteerd. Een arm met grijper werkt links naast de trek ker. De snelheid waarmee de pakken omhoog worden gevoerd en op de wagen worden gedeponeerd is regelbaar met het mechanisme van de hefinrichting. Met deze snelheid is tevens de plaats regelbaar waarop men de pakken op de wagen wil hebben. Met dit apparaat kan snel worden gewerkt. Het meest aantrekkelijk is om de wagen van oogstrekken te voorzien. Stapelen op de wagen is wel mogelijk doch niet ongevaarlijk. Op de demonstratie werd goed werk geleverd. Be Kampioenstier te Koudekerke BOCKAMA JAN, 57408 S. Geb. 28-4-1959. Fokker: J. D. Wassenaar, Marssum (Fr.). Eig.; Stierenvereniging te Aagtekerke. Foto: J. H. LANTINGA. De voorlader „Systeem Boot" in aktie. Er wordt geladen met stapels van 4 pakken breed en 2, 3 of 4 hoog. Door één man kan worden geladen, waarbij een zeer grote capaciteit kan worden behaald. Lossen en iaden is ir.ot deze voorlader zeer eenvoudig. De metode van. het rechtstreeks persen op de wagen vonden vele bezoekers een zeer aantrekkelijk systeem. Dit kan ook niet worden ontkend, doch men dient er wel rekening mee te houden dat de perskapaciteit hierdoor wordt gedrukt. Voor loonwerkers is dit zonder meer niet aantrekkelijk. Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat verschillende loonwerkers dit niet willen doen. Door daling van perskapaciteit en optredende wachttijden is dan echter een aanpassing van het perstarief nodig. Beschikt men zelf over een pers, dan ligt dit uiteraard gemakkelijker. De demonstratie werd geopend en gesloten door de heer F. de Groene, voor zitter van de Vereniging voor Bedrijfsvoorlichting West Zuid-Beveland. In zijn slotwoord bedankte hij alle medewerkers voor het welslagen van deze demonstratie. Dit dankwoord willen wij gaarne onderstrepen. R. L. V. D. Goes J. T. ANDRINGA. in'eressante demonstratie gehouden met demonstratie werd georganiseerd op ini- - en Oost-Zuid-Beveland, Noord-Beve- de a andacht te vestigen op de mogelijk- fldclcn bij de oogst en verwerking van hooi- blijk. geklemd, door een parallelogramkon- struktie in horizontale stand geheven en vervolgens op de wagen geplaatst. De stapels zijn 4 pakken breed en kunnen 2, 3 of 4 hoog worden gesta peld. Op deze wijze kan door één man worden geladen waarbij een zeer grote kapaciteit behaald kan worden. Een vooriader met tanden heeft het bezwaar dat deze niet altijd gemakke lijk onder een vierkante stapel kunnen worden geschoven, terwijl na het plaat sen op de wagen een afschuif- of tegenhouderbord nodig is op het mo ment dat de trekker terug gaat rijden. De stapels van de B. Z. B. slede kun nen daarentegen gemakkelijk met een voorlader met tanden worden opgeno men omdat er vrije ruimten onder de stapels blijven. Het lossen op de wagen geeft echter dezelfde moeilijkheden als vorengenoemd. Een trekker, voorzien van voor- en achterlader, kan het strotransport over korte afstanden verzorgen. De meto de met alleen achterop een K. G. schel- vendrager werd getoond door D. Goen- se te Driewegen. Deze metode is be doeld voor het transport van vooraf gemaakte stapels. In totaal kunnen in een rit tot 40 pakken worden meege nomen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1962 | | pagina 9