het persen en laden
van
STROBALEN
iwse fokveedagen
HOOI- SN
VERSCHILLENDE
BALENLADERS
IN deze kategorie waren er vier
systemen n.l.:
a. Hola balenlader van M. J. Ver-
mue te Wolf aartsdijk;
b. Hakkebrak balenlader van J. P.
Lindenbergh te 's-Heer Arends-
kerke
c. transporteur achter de wagen
van M. W. Steketee te Driewe
gen;
d. Decov balenlader van B. Mul
der te Lewedorp.
De Hola pakkenlader is bevestigd
aan de zijkant van de wagen en
laadt uit verspreide ligging. De on
derlinge afstand tussen de balen
moet minstens 6 meter bedragen.
Het laden uit verspreide ligging gaat
met dit apparaat zeer goed. Het
werk wordt belangrijk verlicht, doch
de arbeidsbesparing is niet groot.
De Hola lader werd gedemon
streerd aan een wagen met vlak
gelegde zijborden. Dit is bizonder
aantrekkelijk omdat men dan be
langrijk meer stro per wagen kan
meenemen, zodat het omzetten van
de lader aan een volgende wagen
ook minder vaak nodig is.
UOOR laders die uit verspreide
ligging laden, geldt dat veelal
spoedig na het persen het stro'bin
nengehaald moet worden om weer-
risiko te vermijden. Bij geringe per
soneelsbezetting kan dit bepaalde
konsekwenties met zich meebren
gen.
De HAKKEBRAK LADER is
eveneens aan de zijkant van de wa
gen of vrachtauto gemonteerd. Het
werkende deel bestaat uit een rond
lopende ketting met meenemers. De
snelheid daarvan is regelbaar door
de opgebouwde motor. De balen
moeten met de hand op de lader
worden gelegd waarna deze tot zes
hoog kunnen worden gestapeld. Zo
wel laden uit verspreide ligging als
uit stapels en hopen is mogelijk.
Van het systeem met transporteur
kan hetzelfde worden gezegd. Ook
hierop moeten de pakken met de
hand worden gelegd, terwijl zowel
uit stapels als uit verspreide ligging-
kan worden geladen. Uiteraard biedt
een transporteur in deze ook werk-
verlichting, terwijl hij tevens voor
vele andere doeleinden bruikbaar is.
materiaal dat uit een 7-tal in de streek aanwezige dekstieren bestond. Door de jury werd
de beste stier beoordeeld de met 2a prijs bekroonde DAVID VAN DE OOSTHOEVE, eig.
|Begheijn te Koewacht, wel van goede produktieafstamming maar van matig exterieur. Ge-
In de redelijke goede vaarzen tot soms zeer goede koeien die van een aantal bedrijven
;len getoond, is een zorgvuldige stierenkeuze, middels de K. I., dringend noodzakelijk.
Als zeer goede vaarzen, met la prijs bekroond, vermelden we de VA-jarige Grietje, van J.
put te St. Jansteen, een edele, goed ontwikkelde dochter van de Oost Zeeuws-Vlaamse K.
[tier Rudolf Siccama, uit een fraaie iets tengere moeder Vera 5 (d. Rotterda Smits 45),
prts de ruim 1-jarige Wietsche 17 (d. Amarilla Gerard Keizer Adema uit de goede fokkoë
tsche 12) van wed. J. B. van Acker, alsmede Bleske 142, een dochter van Jelsumer Wim-
's Rudolf, van F. P. Verdurmen, beide te Absdale.
loewel type en exterieur over het geheel gezien in verschillende rubrieken nog te onregel
matig was, werden er relatief vrij veel eerste prijzen toegekend en stond in het bijzonder de
ke ing voor het kampioenschap van de koeien, waaraan 11 dieren met la prijzen deelnamen
goed peil. Een heel goede kampioene was de 10-jarige KS-koe Wietsche 12 van wed. J. B.
Ji Acker, een dochter van Rotterda Sikkema 89 die gedurende 10 jaar met goede fokresul-
la en voor de K. I.-vereniging in Oost Zeeuws-Vlaanderen dienst deed. Reserve-kampioene
IW'd de 5-jarige Nel 12 (d. Maartje's Adema) van J. M. Ferket te Clinge, die, hoewel van
en minder maat en klasse, in afwerking nog fraaier was dan haar concurrente.
Pe van zeer goed gehalte zijnde veestapels van de stallen Van Acker en Ferket kwamen
|de groepskeuringen eveneens goed uit. In de rubriek met groepen van 3 stuks zelfgefokt
)dvee kwamen de behoorlijk uniforme Wietsche's van Van Acker op la, gevolgd door een
ie de groep van F. P. Verdurmen (lb). De rubriek bedrijfsgroepen van 3 die zeer ruim
[zot was werd aangevoerd door een mooie eenvormige collectie van J. M. Ferket, met H.
(Voor vervolg zie pag. 699.)
waai
verl
|\E DECOV LADER is een apparaat dat aan de 3-puntsbevestiging van een
u trekker is gemonteerd. Een arm met grijper werkt links naast de trek
ker. De snelheid waarmee de pakken omhoog worden gevoerd en op de wagen
worden gedeponeerd is regelbaar met het mechanisme van de hefinrichting.
Met deze snelheid is tevens de plaats regelbaar waarop men de pakken op
de wagen wil hebben. Met dit apparaat kan snel worden gewerkt. Het meest
aantrekkelijk is om de wagen van oogstrekken te voorzien. Stapelen op de
wagen is wel mogelijk doch niet ongevaarlijk. Op de demonstratie werd goed
werk geleverd.
Be Kampioenstier te Koudekerke BOCKAMA JAN, 57408 S.
Geb. 28-4-1959. Fokker: J. D. Wassenaar, Marssum (Fr.). Eig.;
Stierenvereniging te Aagtekerke.
Foto: J. H. LANTINGA.
De voorlader „Systeem Boot" in aktie. Er wordt geladen met stapels van 4
pakken breed en 2, 3 of 4 hoog. Door één man kan worden geladen, waarbij
een zeer grote capaciteit kan worden behaald. Lossen en iaden is ir.ot deze
voorlader zeer eenvoudig.
De metode van. het rechtstreeks persen op de wagen vonden vele bezoekers
een zeer aantrekkelijk systeem. Dit kan ook niet worden ontkend, doch men
dient er wel rekening mee te houden dat de perskapaciteit hierdoor wordt
gedrukt. Voor loonwerkers is dit zonder meer niet aantrekkelijk. Hetgeen
natuurlijk niet wil zeggen dat verschillende loonwerkers dit niet willen doen.
Door daling van perskapaciteit en optredende wachttijden is dan echter een
aanpassing van het perstarief nodig. Beschikt men zelf over een pers, dan
ligt dit uiteraard gemakkelijker.
De demonstratie werd geopend en gesloten door de heer F. de Groene, voor
zitter van de Vereniging voor Bedrijfsvoorlichting West Zuid-Beveland. In
zijn slotwoord bedankte hij alle medewerkers voor het welslagen van deze
demonstratie. Dit dankwoord willen wij gaarne onderstrepen.
R. L. V. D. Goes J. T. ANDRINGA.
in'eressante demonstratie gehouden met
demonstratie werd georganiseerd op ini-
- en Oost-Zuid-Beveland, Noord-Beve-
de a andacht te vestigen op de mogelijk-
fldclcn bij de oogst en verwerking van hooi-
blijk.
geklemd, door een parallelogramkon-
struktie in horizontale stand geheven
en vervolgens op de wagen geplaatst.
De stapels zijn 4 pakken breed en
kunnen 2, 3 of 4 hoog worden gesta
peld. Op deze wijze kan door één man
worden geladen waarbij een zeer grote
kapaciteit behaald kan worden.
Een vooriader met tanden heeft het
bezwaar dat deze niet altijd gemakke
lijk onder een vierkante stapel kunnen
worden geschoven, terwijl na het plaat
sen op de wagen een afschuif- of
tegenhouderbord nodig is op het mo
ment dat de trekker terug gaat rijden.
De stapels van de B. Z. B. slede kun
nen daarentegen gemakkelijk met een
voorlader met tanden worden opgeno
men omdat er vrije ruimten onder de
stapels blijven. Het lossen op de wagen
geeft echter dezelfde moeilijkheden
als vorengenoemd.
Een trekker, voorzien van voor- en
achterlader, kan het strotransport over
korte afstanden verzorgen. De meto
de met alleen achterop een K. G. schel-
vendrager werd getoond door D. Goen-
se te Driewegen. Deze metode is be
doeld voor het transport van vooraf
gemaakte stapels. In totaal kunnen in
een rit tot 40 pakken worden meege
nomen.