Be Christelijke Lagere Landbouwschool «Be Vliedberg» te Middelburg
615
VRIJDAG 6 JULI 1963
DE VERSCHILLENDE LESLOKALEN
||E uitbreiding van de Ohr. Lagere Landbouw- p
school „De Vlied t>erg", aan de Koudekerkse-
weg te Middelburg is nu geheel klaar gekomen, f
zoel»! de officiële opening op 9 juli a.s. plaats kan
vinden.
Hieronder geven wij een korte omschrijving van
dit'gebouw.
De opdracht van de Zeeuwse Landbouw Maat
schappij cm deze school te bouwen hield in dat er
naast de bestaande school zoveel leslokalen met
bijbehorende ruimten moesten worden bijgebouwd
dat aan 120 leerlingen tegelijk les kan worden ge
geven. Dit betekende dat er drie leslokalen, een
natuurkundelokaal, een overblijflokaal, een hand-
vaardigheidslokaal en enkele bijbehorende ruimten
moesten worden bijgebouwd.
Teneinde de onderstaande uiteenzetting- duide
lijker te maken wordt hierbij een tekening van de
plattegrond van de school en het daarbij behorende
terrein afgedrukt. Dat 'de school in een dergelijke
vorm moest worden gebouwd vindt zijn oorzaak
in^het feit dat van gemeentewege op het terrein
geen hoogbouw mocht worden toegepast. Voorts
Werd de eis gesteld dal de hoofdvorm van de
ijieuvvbouw aan de architectuur van de bestaande
school moest aansluiten.
OMSCHRIJVING
ACHTER de hoofdingang aan de Koudekerkse-
weg, rechts op de tekening, is de hal gebouwd
welke een oppervlakte heeft van 43 m2, met hier
naast een bijhal welke 27 m2 groot is.
De grote hal is tot aan het plafond rondom
uitgevoerd in schoon gevelmetselwerk, met uitzon
dering van de achterv/and, waarop de nader te
beschrijven muurschildering is aangebracht. De
bijhal is, evenals de overige hallen en gangen, tot
1,45 m. hoogte uitgevoerd in schoon metselwerk
met daarboven stucadoorwerk.
Pp de achterwand van de grote hal is door de
kunstschilder Andries Minderhout te Middelburg,
eêri wandschildering gemaakt. De heer Minder
hout heeft getracht de uitbeelding te verheffen
boven het min of meer alledaags gebeuren van
het kennis verzamelen op de school, door de ge
hele voorstelling min of meer symbolisch weer te
geven.
DE WANDSCHILDERING
De wandschildering bevat de volgende elemen
ten. De menselijke figuur stelt de mens voor die in
de schepping werkt met de voeten op de aarde
en het hoofd tussen de sterren. In de ene hand
houdt deze figuur het boek waaruit de kennis
wordt opgedaan en in de andere hand het sym
bool van de groei, voorgesteld door een ontkiemen-
do plant.
VERWARMING
In de bijhal is, naast een stukje blinde muur, de
trap naar de centrale verwarmingskelder gemaakt.
Deze kelder is onder de hal gebouwd. Hierin
bevindt zich het hart van de moderne verwar-
ming-oliestookinstallatie, welke geheel automatisch
is uitgevoerd met dag nacht en weekendschake-
iing. Het hoofd van de school behoeft alleen te
zorgen dat de olietank, met een capaciteit van
10.000 liter, welke in de grond in de binnentuin
is gelegd, steeds voldoende olie bevat. De oliestand
is op een meter in de kelder te controleren.
Naast de trap is de toiletruimte met een w.c.
voor de leraren gebouwd terwijl daarnaast een
toiletruimte met drie urinoirs en twee w.c.'s voor
de leerlingen aanwezig is.
Door de zelfsluitende deur aan de linkerkant
van de bijhal komen wij in de gang van de reeds
eerder bestaande school.
Het leslokaal is hierin gehandhaafd evenals de
kamer voor het hoofd der school en de entrée,
terwijl van het overblijflokaal een leermiddelen
berging is gemaakt. De bestaande berging is ge
handhaafd evenals de trapopgang naar de zolder.
De afwerking van de bovengenoemde ruimten
is aangepast aan de huidige eisen waaraan een
schoolgebouw moet voldoen. Volledigheidshalve
merken wij op dat het laboratorium, dat bij de
eerder gebouwde school behoorde, is afgebroken
en dat op deze plaats de reeds eerder beschreven
toiletten voor de leerlingen en de toiletruimte voor
de leraren is gebouwd.
Aan de rechterkant van de grote hal bevindt
zich in een nis de deur naar de lerarenkamer. Deze
kamer heeft een oppervlakte van 40 m2 en is tevens
geschikt voor vergaderruimte. In deze kamer zijn
de nodige kasten aangebracht voor het opbergen
van de schoolbibliotheek.
In de ruimten ontstaan door de nis naar de
lerarenkamer zijn de meterkasten voor elektrisch
en gas gebouwd.
Rechtdoor de grote hal komen wij in een gang.
Aan de linkerkant is een garderobe voor de
leerlingen gebouwd met in de hoek de schoorsteen
van de centrale verwarming.
Aan deze gang liggen respectievelijk het natuur
kundelokaal met een afmeting van 12 x 7,50 m.,
een klein leslokaal met een afmeting van 4 x 7,50
meter en twee leslokalen beiden met een afmeting
van 8 x 7,50 m.
In het natuurkundelokaal zijn opgesteld een
experimenteertafel voor de leraren alsmede 15
stuks werktafels voor elk twee leerlingen. De
tafel voor de leraar heeft een aansluiting voor
gas, water, electrisch 220 V en electrisch 24 V. Do
leerlingentafels zijn elk uitgerust met een gasaan-
sluiting en een stopcontact voor 24 V.
De overige leslokalen zijn ingericht zoals bij
•Co óp. Bouw turédü Hul. Land tb uw jn
ï>am.-4B Micrtdelburg *>-
symbool van het levengevende, benevens enkele
wolken en boven de doorgang naar de gang een
tak en een paar vogels. De strook beneden de
wandschildering suggereert de aarde. Deze is ge
maakt van natuursteen waarin afbeeldingen voor
komen van een schelp, een muis, een biet en wor
tels, kortom al datgene wat in de aarde voorkomt.
De landbouw is afgebeeld door het graan en de
veeteelt door de koe en het paard, met onder de
koe een paar melkbussen. De mechanisatie op de
boerderij wordt afgebeeld door een deel van een
zaaimachine zoals deze achter een tractor wordt
gebruikt. Het bodemonderzoek en de chemie wor
den voorgesteld door enkele scheikundige glazen
zoals reageerbuisjes, pipet enz.
De 'diagonale banen onder deze voorstellingen
stellen de voren in het land voor. Rechtsonder zijn
enkele zaden geschilderd evenals de haan als
symbool van de vruchtbaarheid.
Dit wordt geheel overkoepeld door twee diago
nale. lijnen welke samenkomen in een „afweer-
teken" en een dak suggereren welke met een dak
versiering aan de linkerzijde en een klein gedeelte
van een houten schuur, terugwijzen naar het ver
leden en als contrast bedoeld zijn tegen het heden,
zoals mechanisatie enz.
Rechts boven het dak is de zon geschilderd als
lokalen voor algemeen vormend onderwijs is voor
geschreven.
De gang langs deze lokalen loopt uit in een
secundaire gang welke aansluit aan een entrée
waardoor de leerlingen de school binnenkomen.
Aangenomen is dat alle leerlingen op een rijwiel
naar de school komen. Deze entrée geeft de kort
ste verbinding met de nader te noemen rijwiel
berging. Onmiddellijk naast de entrée is een
garderobe en toiletten met 2 urinoirs en 2 w.c.'s
voor de leerlingen gebouwd.
KANTINE, MELKLOKAAL ENZ.
AAN de andere zijde van de entrée bevindt zich
de dienkeuken welke volledig is ingericht voor
het bereiden van consumpties. Door middel van1
een doorgeefluik kunnen de leerlingen, die van
het overblijflokaal gebruik maken, worden voor
zien van koffie, thee e.d.
Links van deze hal is een gang gemaakt waar
aan het overblijflokaal ligt. Dit lokaal heeft een
afmeting van 16,22 x 7,50 m., zodat alle 120 leer
lingen hierin een plaats kunnen vinden. Teneinde
het overblijflokaal eventueel als leslokaal te kun
nen gebruiken kan dit lokaal door een vouwwand
in twee delen worden gesplitst. Het overblijflokaal
kan tevens gebruikt worden als filmprojectiezaal,
waarvoor op een korte wand een projectievlak is
gemaakt.
Aan het eind is de gang langs het overblijflokaal
afgesloten met een deur, waarnaast nog een entrée
ligt met een buitendeur naar de binnentuin. Aan
deze entrée ligt het z.g. melklokaal waarin de
leerlingen onderwijs ontvangen in 't hand- zowel
als in het mechanisch melken en de verzorging
van de gewonnen melk. Dit lokaal is dan ook ge
heel ingericht als voorbeeld voor een moderne
melkerij. Voor het mechanisch melken is een
compressor opgesteld.
Naast het melklokaal is het waslokaal gebouwd,
waarin naast een aantal wasbakken, vier douches,
een w.c. en een urinoir zijn ondergebracht. Het
warm water voor die vier douches wordt ver-
(Zie verder pagina 617.)
Ilandvaardigheidslekaal.
De „achterzijde" van de nieuwbouw.