Be Christelijke Lagere Landbouwschool «Be Vliedberg» te Middelburg 615 VRIJDAG 6 JULI 1963 DE VERSCHILLENDE LESLOKALEN ||E uitbreiding van de Ohr. Lagere Landbouw- p school „De Vlied t>erg", aan de Koudekerkse- weg te Middelburg is nu geheel klaar gekomen, f zoel»! de officiële opening op 9 juli a.s. plaats kan vinden. Hieronder geven wij een korte omschrijving van dit'gebouw. De opdracht van de Zeeuwse Landbouw Maat schappij cm deze school te bouwen hield in dat er naast de bestaande school zoveel leslokalen met bijbehorende ruimten moesten worden bijgebouwd dat aan 120 leerlingen tegelijk les kan worden ge geven. Dit betekende dat er drie leslokalen, een natuurkundelokaal, een overblijflokaal, een hand- vaardigheidslokaal en enkele bijbehorende ruimten moesten worden bijgebouwd. Teneinde de onderstaande uiteenzetting- duide lijker te maken wordt hierbij een tekening van de plattegrond van de school en het daarbij behorende terrein afgedrukt. Dat 'de school in een dergelijke vorm moest worden gebouwd vindt zijn oorzaak in^het feit dat van gemeentewege op het terrein geen hoogbouw mocht worden toegepast. Voorts Werd de eis gesteld dal de hoofdvorm van de ijieuvvbouw aan de architectuur van de bestaande school moest aansluiten. OMSCHRIJVING ACHTER de hoofdingang aan de Koudekerkse- weg, rechts op de tekening, is de hal gebouwd welke een oppervlakte heeft van 43 m2, met hier naast een bijhal welke 27 m2 groot is. De grote hal is tot aan het plafond rondom uitgevoerd in schoon gevelmetselwerk, met uitzon dering van de achterv/and, waarop de nader te beschrijven muurschildering is aangebracht. De bijhal is, evenals de overige hallen en gangen, tot 1,45 m. hoogte uitgevoerd in schoon metselwerk met daarboven stucadoorwerk. Pp de achterwand van de grote hal is door de kunstschilder Andries Minderhout te Middelburg, eêri wandschildering gemaakt. De heer Minder hout heeft getracht de uitbeelding te verheffen boven het min of meer alledaags gebeuren van het kennis verzamelen op de school, door de ge hele voorstelling min of meer symbolisch weer te geven. DE WANDSCHILDERING De wandschildering bevat de volgende elemen ten. De menselijke figuur stelt de mens voor die in de schepping werkt met de voeten op de aarde en het hoofd tussen de sterren. In de ene hand houdt deze figuur het boek waaruit de kennis wordt opgedaan en in de andere hand het sym bool van de groei, voorgesteld door een ontkiemen- do plant. VERWARMING In de bijhal is, naast een stukje blinde muur, de trap naar de centrale verwarmingskelder gemaakt. Deze kelder is onder de hal gebouwd. Hierin bevindt zich het hart van de moderne verwar- ming-oliestookinstallatie, welke geheel automatisch is uitgevoerd met dag nacht en weekendschake- iing. Het hoofd van de school behoeft alleen te zorgen dat de olietank, met een capaciteit van 10.000 liter, welke in de grond in de binnentuin is gelegd, steeds voldoende olie bevat. De oliestand is op een meter in de kelder te controleren. Naast de trap is de toiletruimte met een w.c. voor de leraren gebouwd terwijl daarnaast een toiletruimte met drie urinoirs en twee w.c.'s voor de leerlingen aanwezig is. Door de zelfsluitende deur aan de linkerkant van de bijhal komen wij in de gang van de reeds eerder bestaande school. Het leslokaal is hierin gehandhaafd evenals de kamer voor het hoofd der school en de entrée, terwijl van het overblijflokaal een leermiddelen berging is gemaakt. De bestaande berging is ge handhaafd evenals de trapopgang naar de zolder. De afwerking van de bovengenoemde ruimten is aangepast aan de huidige eisen waaraan een schoolgebouw moet voldoen. Volledigheidshalve merken wij op dat het laboratorium, dat bij de eerder gebouwde school behoorde, is afgebroken en dat op deze plaats de reeds eerder beschreven toiletten voor de leerlingen en de toiletruimte voor de leraren is gebouwd. Aan de rechterkant van de grote hal bevindt zich in een nis de deur naar de lerarenkamer. Deze kamer heeft een oppervlakte van 40 m2 en is tevens geschikt voor vergaderruimte. In deze kamer zijn de nodige kasten aangebracht voor het opbergen van de schoolbibliotheek. In de ruimten ontstaan door de nis naar de lerarenkamer zijn de meterkasten voor elektrisch en gas gebouwd. Rechtdoor de grote hal komen wij in een gang. Aan de linkerkant is een garderobe voor de leerlingen gebouwd met in de hoek de schoorsteen van de centrale verwarming. Aan deze gang liggen respectievelijk het natuur kundelokaal met een afmeting van 12 x 7,50 m., een klein leslokaal met een afmeting van 4 x 7,50 meter en twee leslokalen beiden met een afmeting van 8 x 7,50 m. In het natuurkundelokaal zijn opgesteld een experimenteertafel voor de leraren alsmede 15 stuks werktafels voor elk twee leerlingen. De tafel voor de leraar heeft een aansluiting voor gas, water, electrisch 220 V en electrisch 24 V. Do leerlingentafels zijn elk uitgerust met een gasaan- sluiting en een stopcontact voor 24 V. De overige leslokalen zijn ingericht zoals bij •Co óp. Bouw turédü Hul. Land tb uw jn ï>am.-4B Micrtdelburg *>- symbool van het levengevende, benevens enkele wolken en boven de doorgang naar de gang een tak en een paar vogels. De strook beneden de wandschildering suggereert de aarde. Deze is ge maakt van natuursteen waarin afbeeldingen voor komen van een schelp, een muis, een biet en wor tels, kortom al datgene wat in de aarde voorkomt. De landbouw is afgebeeld door het graan en de veeteelt door de koe en het paard, met onder de koe een paar melkbussen. De mechanisatie op de boerderij wordt afgebeeld door een deel van een zaaimachine zoals deze achter een tractor wordt gebruikt. Het bodemonderzoek en de chemie wor den voorgesteld door enkele scheikundige glazen zoals reageerbuisjes, pipet enz. De 'diagonale banen onder deze voorstellingen stellen de voren in het land voor. Rechtsonder zijn enkele zaden geschilderd evenals de haan als symbool van de vruchtbaarheid. Dit wordt geheel overkoepeld door twee diago nale. lijnen welke samenkomen in een „afweer- teken" en een dak suggereren welke met een dak versiering aan de linkerzijde en een klein gedeelte van een houten schuur, terugwijzen naar het ver leden en als contrast bedoeld zijn tegen het heden, zoals mechanisatie enz. Rechts boven het dak is de zon geschilderd als lokalen voor algemeen vormend onderwijs is voor geschreven. De gang langs deze lokalen loopt uit in een secundaire gang welke aansluit aan een entrée waardoor de leerlingen de school binnenkomen. Aangenomen is dat alle leerlingen op een rijwiel naar de school komen. Deze entrée geeft de kort ste verbinding met de nader te noemen rijwiel berging. Onmiddellijk naast de entrée is een garderobe en toiletten met 2 urinoirs en 2 w.c.'s voor de leerlingen gebouwd. KANTINE, MELKLOKAAL ENZ. AAN de andere zijde van de entrée bevindt zich de dienkeuken welke volledig is ingericht voor het bereiden van consumpties. Door middel van1 een doorgeefluik kunnen de leerlingen, die van het overblijflokaal gebruik maken, worden voor zien van koffie, thee e.d. Links van deze hal is een gang gemaakt waar aan het overblijflokaal ligt. Dit lokaal heeft een afmeting van 16,22 x 7,50 m., zodat alle 120 leer lingen hierin een plaats kunnen vinden. Teneinde het overblijflokaal eventueel als leslokaal te kun nen gebruiken kan dit lokaal door een vouwwand in twee delen worden gesplitst. Het overblijflokaal kan tevens gebruikt worden als filmprojectiezaal, waarvoor op een korte wand een projectievlak is gemaakt. Aan het eind is de gang langs het overblijflokaal afgesloten met een deur, waarnaast nog een entrée ligt met een buitendeur naar de binnentuin. Aan deze entrée ligt het z.g. melklokaal waarin de leerlingen onderwijs ontvangen in 't hand- zowel als in het mechanisch melken en de verzorging van de gewonnen melk. Dit lokaal is dan ook ge heel ingericht als voorbeeld voor een moderne melkerij. Voor het mechanisch melken is een compressor opgesteld. Naast het melklokaal is het waslokaal gebouwd, waarin naast een aantal wasbakken, vier douches, een w.c. en een urinoir zijn ondergebracht. Het warm water voor die vier douches wordt ver- (Zie verder pagina 617.) Ilandvaardigheidslekaal. De „achterzijde" van de nieuwbouw.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1962 | | pagina 3