Oogst en transport op het fruitbedrijf
META-ISO-SYSTOX
571
DINGEN VAN DE WEEK
TUINBOUW
VERRIJDBARE AUTO LAADBRUG
VRIJDAG 15 JUNI 1963
DEZE week is onze tuinbouwrubriek geheel ge
wijd aan de werktuigendemonstratiedag van
de N. F. O., vorige week woensdag in Dunnik gehou
den. We hebben daar de gehel? dag rond gekeken
en gesproken met vele mensen die gekomen waren
om te zien wat er te koop is voor het fruitbedrijf.
Dat is niet weinig. Wc hebben enkele speciale pun
ten van deze dag naar voren gehaald in een afzon
derlijk artikel.
Een dergelijke dag is altijd leerzaam. Juist
in het in bedrijf zien, van de verschillende werktui
gen schuilt een grote aantrekkelijkheid, terwijl we
het voorts belangryk vinden dat we hier een spe
ciale fruitteeltdemonstratie hebben.
Br waren stands voor de snoeiers op het fruitbe
drijf waarin de verschillende materialen voor hem
werden getoond. Het materiaal is zeer goed maar
er is nog weinig veranderd in vergelijking met b.v.
tjien jaar geleden. Wel zien we dat er veel aandacht
wordt geschonken aan de menselijke faktor bij dit
werk. De mens die moet snoeien moet voorzien zijn
van goede kleding die hem beschermt tegen regen
en koude. Dat is thans mogelijk. We zagen er ook
de plastiek schuilhut waarin bij slecht weer gewerkt
zou kunnen worden. Hierin hebben we voorlopig
nog niet veel vertrouwen.
Voor het spuiten staan vele voortreffelijke ma
chines ter beschikking. Er is een tijd geweest dat
het spuiten een piek op het fruitbedrijf veroorzaak
te. Die tijd lijkt thans voorbij te zyn. De werkzaam
heden met de moderne spuitmachines gebeuren niet
alleen vlugger maar ook beter.
Over oogst en transport schrijven we uitvoerig om
dat dit vraagstuk thans speciaal in de belangstel
ling staat. Bij het vraagstuk van het transport op
het bedrijf speelt de plantaf stand een grote rol. Het
is dan ook de vraag of bij nieuwe aanplant niet
meer rekening gehouden zal moeten worden met de
transportmogelijkheden. Het kan ook zijn dat het
transportmiddel zich zal moeten aanpassen aan de
beplanting. Zeker op bestaande bedrijven zat dit het
geval zijn.
De sorteermachines die we in Bunnik zagen wor
den ook steeds meer geautomatiseerd zodat met wei
nig mensen een grote prestatie kan worden ge
leverd.
Wat ons opviel waren ook de Italiaanse hoge
drukpompjes waarvan we vernamen dat ze steeds
meer naar voren komen en vele toepassingsmoge
lijkheden hebben.
Zeel veel was er voorts te zien op het gebied van
de grondbewerkingsmachines waarbij vooral de fre
zen een belangrijke plaats innamen. Op de werking
van deze werktuigen werd de vorige week reeds in
een artikel gewezen.
Onze conclusie na het bezoek aan Bunnik is dat er
grote mogelijkheden zijn voor het gebruik van ma
chines op ons fruitbedrijf. Wel is ons opgevallen
dat de meeste machines zijn afgestemt op het grote
bedrijf. Nu is dat ook te begrijpen want de gehele
ontwikkeling in de fruitteelt gaat in de riehting van
het grotere bedrijf. Handenarbeid wordt steeds
duurder en naar verhouding van wat er gedaan kan
worden in vergelijking met mankracht, wordt de
machine steeds goedkoper. Daarbij spreken we nog
maar niet over het feit dat er som,s helemaal geen
mensen te krijgen zijn voor het verplegingswerk op
het fruitbedrijf.
Bat alles kan en zal een reden zyn om meer en
meer de machine in te schakelen op het fruitbe
drijf. Daarbij is bovendien een gelukkige omstan
digheid dat de machines steed,s beter worden en
steeds meer aaangepast aan de eisen die het mo
derne fruitbedrijf stelt. Be Nederlandse handel die
zich op dit terrein heeft gespecialiseerd, is tot veel
goedis in staat.
Maak daarom gebruik van de mogelijkheden die
er zijn. Ze zjjn vele. We hadden in „dingen van de
week" graag geschreven over de gang van zaken
op onze bedrijven maar plaatsruimte ontbreekt ons
hiervoor zodat we ons overzicht over de oogstver-
.wachtingen moeten uitstellen tot de volgende week.
Het is wel een zeer bijzonder jaar door dc lang
durige koude. Nog steeds is er geen isprake van
aardbeien van de koude grond. Wanneer dit num
mer verschijnt zal dat ongetwijfeld wel het geval
zijn, maar dat betekent dan dat we bijna vier weken
achter zijn bij het vorig jaar, een achterstand die
niet gemakkelijk ingehaald zal kunnen worden.
Met de kruisbessenpluk is vorige week een begin
gemaakt. De eerste twee dagen zagen we zeer hoge
prijzen (tot boven ƒ3,per kg) maar daarna liep
de prijs terug tot beneden een gulden per kg. De
kruisbessen geven, een matige oogst en waren eind
vorige week nog zeer klein van stuk.
(Adv.)
/X\ het systemisch insekticide
•BAYER)
met'de langste werkingsduur
N.V. AGRO CHEMIE ARNHEM
IN de afgelopen jaren heeft er een sterke mechanisatie plaats gevonden op het Nederlandse fruit-
bedrijf. Wie in Bunnik weer heeft gezien wat er allemaal te koop is op dit gebied staat versteld
van de veelheid van machines en de precisie waarmee gewerkt kaa worden. Dank zij deze mechanisa
tie op het fruitbedrijf kan er tegen een lage kostprijs worden geproduceerd.
Er zijn echter ook nog enkele onderdelen die tot op heden niet zijn gemechaniseerd en daarbij den
ken we dan speciaal aan de snoei en de oogst en wat er daarna met het fruit nog moet gebeuren.
Het was een goede gedachte van de organisatoren van de werktuigendag in Bunnik om speciaal aan
die vraagstukken rond oogst en transport aandacht te besteden.
In een enorme voorlichtingsstand van ongeveer 1200 m2 werd met tekst, foto's, grafieken, ma
terialen en machines aandacht geschonken aan de verschillende facetten rond oogst en transport van
fruit.
Het leek ons nuttig enkele indrukken hiervan weer te geven, want ook op het Zeeuwse fruitbedrijf
is oogst en transport één van de moeilijkste zaken geworden.
wordt door vlugger werken met minder man
kracht. Overigens staan we hier nog maar aan
het begin van een ontwikkeling waarvan we grote
verwachtingen hebben.
De bedrijfsschuur van de fruitkweker dient
aangepast te worden aan de ontwikkeling die er
gaande is.
Deze dient voorü.-i te zijn van kanteldeuren
welke veel ruimte bieden en ze mag ook geen dor
pels hebben. Verder .moet ze zo zijn ingericht dat
er gemakkelijk gelost kan worden met klemsteek-
wagens en misschien op grotere bedrijven met
vorkheftrucks.
Ook bij het verladen van het fruit van het be
drijf naar de veiling kan op de grotere bedrijven
de vorkheftruck dienst dsen.
We hebben slechts enkele algemene gedachten
weergegeven naar aanleiding van de voorlichting
over oogst en transport op de werktuigendag in
Bunnik. We hebben wel begrepen dat er naarstig
wordt gezocht om ook dit vlotter te laten verlopen
op het frditbedrijf en bij een goede opzet en werk
verdeling kan er vooral bij de oogst wat worden
bereikt. Daarnaast biedt de verlading op de grote
Vooral de nieuwe KWH jumbo had veel belang- bedrijven mogelijkheden om gemechaniseerd te
stelling in Bunnik. worden.
GOED BEGIN
UL7ANNEER we met de oogst beginnen, moet
voorop gesteld worden dat een goed begin
het halve werk is en dat goed begin kan bestaan
uit het maken van een wel doordacht werkschema.
Er moet gezorgd worden dat de kisten voor de
plukkers tijdig op de juiste plaats zijn. De plukker
moet weten waar hij werken moet en in welke
volgorde dat moet gebeuren. Een goede plukker
moet voortdurend aan het plukken blijven en de
kisten met interieur dienen daarom binnen zijn
bereik te zijn. Het plukken kan op verschillende
manieren plaats vinden. Er kan een plukemmer
worden gebruikt en het grote voordeel hiervan is
dat deze emmer altijd bij de hand is, terwijl de
plukker met twee handen kan werken. Verder
heeft de plukker een korte wegleg-afstand voor
het fruit en dat is ook belangrijk. Een nadeel van
de plukemmer is dat de plukker het gewicht van
emmer en vruchten rond de hals heeft, terwijl er
ook kansen op beschadigingen ontstaan door om
leggen van het fruit. Een andere mogelijkheid is
om gebruik te maken van de plukslede. Het grote
voordeel hiervan is dat de vruchten rechtsstreeks
in de kist gaan en er dus minder kans op bescha
digingen is. Een nadeel is een gemiddeld langere
wegleg afstand.
In de betreffende voorlichtingsstand werd ook
gewezen op het foutieve van het werken met één
plukslede door twee plukkers. Elke plukker dient
één plukslede te hebben.
Voor de hogere bomen komt de ladder in aan
merking. Wel zagen we op de demonstratie in
Bunnik een pluksteiger welke was bevestigd achter
een trekker en als zodanig werkte dat heel aardig
maar we hebben toch de indruk dat we voorlopig
hiervan nog niet veel verbetering voor onze pluk-
werkzaamheden kunnen verwachten, althans in
het algemeen gesproken. Het kan zijn dat op be
paalde bedrijven met een dergelijk apparaat ge
werkt kan worden tot tevredenheid.
Wanneer met de ladder gewerkt moet worden
bij de pluk is een vereiste dat de ladder licht van
gewicht is, een stevige constructie heeft en aan
gepast is aan de boomvorm, dat wil zeggen dat de
ladder 5 sporten langer dient te zijn dan de boom.
VERVOER
NA de pluk komt het vervoer van het fruit.
Voor nauwe beplantingen kan heel goed
gewerkt worden met een lage smalle fruitwagen
die gemakkelijk te laden en te lossen is.
Verder is thans hiervoor beschikbaar de brede
lage wagen en ook zagen we hoe er met palets
wordt gewerkt. Deze zijn dan bestemd om verder
per heftruck behandeld te worden. Gezien de
veelheid van machines op dit gebied en de wijze
waarmee er werd gedemonstreerd, hebben we de
indruk dat het gebruik van heftrucks op onze
grotere fruitbedrijven steeds meer ingang zal
vinden
Het vraagt weer een behoorlijke investering
maar wanneer men er werk voor heeft weegt dat
toch niet op tegen het voordeel dat er mee bereikt
De rugnevelspuiten worden steeds meer geperfec
tioneerd. Door ruime toepassing van plastiek wor
den ze ook steeds lichter van gewicht.
ER zijn heel wat bedrijven waar veel kisten
verwerkt moeten worden die een laadperron
hebben op auto-laadvloerhoogte. De goederen
kunnen met behulp van b.v. klemsteekwagens van
af de auto rechtsstreeks in de schuur of omge-:
keerd gereden worden. Dat werkt arbeidsbe
sparend. In de meeste gevallen beschikt men ech
ter niet over een dergelijke voorziening en de kisten
etc. moeten stuk voor stuk vanaf de begane grond
IV2 meter of meer om hoog getild worden waarna
een man weer stuk voor stuk de kisten binnen
moet dragen. De verrijdbare autolaadbrug die we
in Bunnik zagen opent nieuwe perspectieven
wanneer men een bedrag van ongeveer ƒ3000,
kan en wil besteden.
De Transportwerktuigenfabriek „Transporta" in
Jutphaas heeft deze auto laadbrug getoond. Deze
heeft een hefvermogen van 350 kg. De laadvloer
is 85 cm. breed en 1.50 m. lang Er zit nog een op-
ritje aan van IV2 meter lengte.
De bediening is uiterst eenvoudig. Aan weers
zijden van de laadvloer bevindt zich een water
dichte voetschakelaar. Met de ene zet men de
laadvloer in opwaartse richting in beweging, met
de andere kan men deze laten zakken.
Hierdoor wordt het mogelijk met behulp van
een klemsteekwagen de kisten op de auto te
brengen of ze van de auto af te halen en in de
schuur op haar plaats te brengen. Ket stuk voor
stuk om hoog tillen en ze weer aanpakken komt
hierdoor te vervallen en één man kan het lossen
en laden van vrachten fruit op betrekkelijk een
voudige wijze uitvoeren.