Oogst en transport op het fruitbedrijf META-ISO-SYSTOX 571 DINGEN VAN DE WEEK TUINBOUW VERRIJDBARE AUTO LAADBRUG VRIJDAG 15 JUNI 1963 DEZE week is onze tuinbouwrubriek geheel ge wijd aan de werktuigendemonstratiedag van de N. F. O., vorige week woensdag in Dunnik gehou den. We hebben daar de gehel? dag rond gekeken en gesproken met vele mensen die gekomen waren om te zien wat er te koop is voor het fruitbedrijf. Dat is niet weinig. Wc hebben enkele speciale pun ten van deze dag naar voren gehaald in een afzon derlijk artikel. Een dergelijke dag is altijd leerzaam. Juist in het in bedrijf zien, van de verschillende werktui gen schuilt een grote aantrekkelijkheid, terwijl we het voorts belangryk vinden dat we hier een spe ciale fruitteeltdemonstratie hebben. Br waren stands voor de snoeiers op het fruitbe drijf waarin de verschillende materialen voor hem werden getoond. Het materiaal is zeer goed maar er is nog weinig veranderd in vergelijking met b.v. tjien jaar geleden. Wel zien we dat er veel aandacht wordt geschonken aan de menselijke faktor bij dit werk. De mens die moet snoeien moet voorzien zijn van goede kleding die hem beschermt tegen regen en koude. Dat is thans mogelijk. We zagen er ook de plastiek schuilhut waarin bij slecht weer gewerkt zou kunnen worden. Hierin hebben we voorlopig nog niet veel vertrouwen. Voor het spuiten staan vele voortreffelijke ma chines ter beschikking. Er is een tijd geweest dat het spuiten een piek op het fruitbedrijf veroorzaak te. Die tijd lijkt thans voorbij te zyn. De werkzaam heden met de moderne spuitmachines gebeuren niet alleen vlugger maar ook beter. Over oogst en transport schrijven we uitvoerig om dat dit vraagstuk thans speciaal in de belangstel ling staat. Bij het vraagstuk van het transport op het bedrijf speelt de plantaf stand een grote rol. Het is dan ook de vraag of bij nieuwe aanplant niet meer rekening gehouden zal moeten worden met de transportmogelijkheden. Het kan ook zijn dat het transportmiddel zich zal moeten aanpassen aan de beplanting. Zeker op bestaande bedrijven zat dit het geval zijn. De sorteermachines die we in Bunnik zagen wor den ook steeds meer geautomatiseerd zodat met wei nig mensen een grote prestatie kan worden ge leverd. Wat ons opviel waren ook de Italiaanse hoge drukpompjes waarvan we vernamen dat ze steeds meer naar voren komen en vele toepassingsmoge lijkheden hebben. Zeel veel was er voorts te zien op het gebied van de grondbewerkingsmachines waarbij vooral de fre zen een belangrijke plaats innamen. Op de werking van deze werktuigen werd de vorige week reeds in een artikel gewezen. Onze conclusie na het bezoek aan Bunnik is dat er grote mogelijkheden zijn voor het gebruik van ma chines op ons fruitbedrijf. Wel is ons opgevallen dat de meeste machines zijn afgestemt op het grote bedrijf. Nu is dat ook te begrijpen want de gehele ontwikkeling in de fruitteelt gaat in de riehting van het grotere bedrijf. Handenarbeid wordt steeds duurder en naar verhouding van wat er gedaan kan worden in vergelijking met mankracht, wordt de machine steeds goedkoper. Daarbij spreken we nog maar niet over het feit dat er som,s helemaal geen mensen te krijgen zijn voor het verplegingswerk op het fruitbedrijf. Bat alles kan en zal een reden zyn om meer en meer de machine in te schakelen op het fruitbe drijf. Daarbij is bovendien een gelukkige omstan digheid dat de machines steed,s beter worden en steeds meer aaangepast aan de eisen die het mo derne fruitbedrijf stelt. Be Nederlandse handel die zich op dit terrein heeft gespecialiseerd, is tot veel goedis in staat. Maak daarom gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Ze zjjn vele. We hadden in „dingen van de week" graag geschreven over de gang van zaken op onze bedrijven maar plaatsruimte ontbreekt ons hiervoor zodat we ons overzicht over de oogstver- .wachtingen moeten uitstellen tot de volgende week. Het is wel een zeer bijzonder jaar door dc lang durige koude. Nog steeds is er geen isprake van aardbeien van de koude grond. Wanneer dit num mer verschijnt zal dat ongetwijfeld wel het geval zijn, maar dat betekent dan dat we bijna vier weken achter zijn bij het vorig jaar, een achterstand die niet gemakkelijk ingehaald zal kunnen worden. Met de kruisbessenpluk is vorige week een begin gemaakt. De eerste twee dagen zagen we zeer hoge prijzen (tot boven ƒ3,per kg) maar daarna liep de prijs terug tot beneden een gulden per kg. De kruisbessen geven, een matige oogst en waren eind vorige week nog zeer klein van stuk. (Adv.) /X\ het systemisch insekticide •BAYER) met'de langste werkingsduur N.V. AGRO CHEMIE ARNHEM IN de afgelopen jaren heeft er een sterke mechanisatie plaats gevonden op het Nederlandse fruit- bedrijf. Wie in Bunnik weer heeft gezien wat er allemaal te koop is op dit gebied staat versteld van de veelheid van machines en de precisie waarmee gewerkt kaa worden. Dank zij deze mechanisa tie op het fruitbedrijf kan er tegen een lage kostprijs worden geproduceerd. Er zijn echter ook nog enkele onderdelen die tot op heden niet zijn gemechaniseerd en daarbij den ken we dan speciaal aan de snoei en de oogst en wat er daarna met het fruit nog moet gebeuren. Het was een goede gedachte van de organisatoren van de werktuigendag in Bunnik om speciaal aan die vraagstukken rond oogst en transport aandacht te besteden. In een enorme voorlichtingsstand van ongeveer 1200 m2 werd met tekst, foto's, grafieken, ma terialen en machines aandacht geschonken aan de verschillende facetten rond oogst en transport van fruit. Het leek ons nuttig enkele indrukken hiervan weer te geven, want ook op het Zeeuwse fruitbedrijf is oogst en transport één van de moeilijkste zaken geworden. wordt door vlugger werken met minder man kracht. Overigens staan we hier nog maar aan het begin van een ontwikkeling waarvan we grote verwachtingen hebben. De bedrijfsschuur van de fruitkweker dient aangepast te worden aan de ontwikkeling die er gaande is. Deze dient voorü.-i te zijn van kanteldeuren welke veel ruimte bieden en ze mag ook geen dor pels hebben. Verder .moet ze zo zijn ingericht dat er gemakkelijk gelost kan worden met klemsteek- wagens en misschien op grotere bedrijven met vorkheftrucks. Ook bij het verladen van het fruit van het be drijf naar de veiling kan op de grotere bedrijven de vorkheftruck dienst dsen. We hebben slechts enkele algemene gedachten weergegeven naar aanleiding van de voorlichting over oogst en transport op de werktuigendag in Bunnik. We hebben wel begrepen dat er naarstig wordt gezocht om ook dit vlotter te laten verlopen op het frditbedrijf en bij een goede opzet en werk verdeling kan er vooral bij de oogst wat worden bereikt. Daarnaast biedt de verlading op de grote Vooral de nieuwe KWH jumbo had veel belang- bedrijven mogelijkheden om gemechaniseerd te stelling in Bunnik. worden. GOED BEGIN UL7ANNEER we met de oogst beginnen, moet voorop gesteld worden dat een goed begin het halve werk is en dat goed begin kan bestaan uit het maken van een wel doordacht werkschema. Er moet gezorgd worden dat de kisten voor de plukkers tijdig op de juiste plaats zijn. De plukker moet weten waar hij werken moet en in welke volgorde dat moet gebeuren. Een goede plukker moet voortdurend aan het plukken blijven en de kisten met interieur dienen daarom binnen zijn bereik te zijn. Het plukken kan op verschillende manieren plaats vinden. Er kan een plukemmer worden gebruikt en het grote voordeel hiervan is dat deze emmer altijd bij de hand is, terwijl de plukker met twee handen kan werken. Verder heeft de plukker een korte wegleg-afstand voor het fruit en dat is ook belangrijk. Een nadeel van de plukemmer is dat de plukker het gewicht van emmer en vruchten rond de hals heeft, terwijl er ook kansen op beschadigingen ontstaan door om leggen van het fruit. Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van de plukslede. Het grote voordeel hiervan is dat de vruchten rechtsstreeks in de kist gaan en er dus minder kans op bescha digingen is. Een nadeel is een gemiddeld langere wegleg afstand. In de betreffende voorlichtingsstand werd ook gewezen op het foutieve van het werken met één plukslede door twee plukkers. Elke plukker dient één plukslede te hebben. Voor de hogere bomen komt de ladder in aan merking. Wel zagen we op de demonstratie in Bunnik een pluksteiger welke was bevestigd achter een trekker en als zodanig werkte dat heel aardig maar we hebben toch de indruk dat we voorlopig hiervan nog niet veel verbetering voor onze pluk- werkzaamheden kunnen verwachten, althans in het algemeen gesproken. Het kan zijn dat op be paalde bedrijven met een dergelijk apparaat ge werkt kan worden tot tevredenheid. Wanneer met de ladder gewerkt moet worden bij de pluk is een vereiste dat de ladder licht van gewicht is, een stevige constructie heeft en aan gepast is aan de boomvorm, dat wil zeggen dat de ladder 5 sporten langer dient te zijn dan de boom. VERVOER NA de pluk komt het vervoer van het fruit. Voor nauwe beplantingen kan heel goed gewerkt worden met een lage smalle fruitwagen die gemakkelijk te laden en te lossen is. Verder is thans hiervoor beschikbaar de brede lage wagen en ook zagen we hoe er met palets wordt gewerkt. Deze zijn dan bestemd om verder per heftruck behandeld te worden. Gezien de veelheid van machines op dit gebied en de wijze waarmee er werd gedemonstreerd, hebben we de indruk dat het gebruik van heftrucks op onze grotere fruitbedrijven steeds meer ingang zal vinden Het vraagt weer een behoorlijke investering maar wanneer men er werk voor heeft weegt dat toch niet op tegen het voordeel dat er mee bereikt De rugnevelspuiten worden steeds meer geperfec tioneerd. Door ruime toepassing van plastiek wor den ze ook steeds lichter van gewicht. ER zijn heel wat bedrijven waar veel kisten verwerkt moeten worden die een laadperron hebben op auto-laadvloerhoogte. De goederen kunnen met behulp van b.v. klemsteekwagens van af de auto rechtsstreeks in de schuur of omge-: keerd gereden worden. Dat werkt arbeidsbe sparend. In de meeste gevallen beschikt men ech ter niet over een dergelijke voorziening en de kisten etc. moeten stuk voor stuk vanaf de begane grond IV2 meter of meer om hoog getild worden waarna een man weer stuk voor stuk de kisten binnen moet dragen. De verrijdbare autolaadbrug die we in Bunnik zagen opent nieuwe perspectieven wanneer men een bedrag van ongeveer ƒ3000, kan en wil besteden. De Transportwerktuigenfabriek „Transporta" in Jutphaas heeft deze auto laadbrug getoond. Deze heeft een hefvermogen van 350 kg. De laadvloer is 85 cm. breed en 1.50 m. lang Er zit nog een op- ritje aan van IV2 meter lengte. De bediening is uiterst eenvoudig. Aan weers zijden van de laadvloer bevindt zich een water dichte voetschakelaar. Met de ene zet men de laadvloer in opwaartse richting in beweging, met de andere kan men deze laten zakken. Hierdoor wordt het mogelijk met behulp van een klemsteekwagen de kisten op de auto te brengen of ze van de auto af te halen en in de schuur op haar plaats te brengen. Ket stuk voor stuk om hoog tillen en ze weer aanpakken komt hierdoor te vervallen en één man kan het lossen en laden van vrachten fruit op betrekkelijk een voudige wijze uitvoeren.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1962 | | pagina 11