<:Ue»or de <TVeuto' RECEPTEN VOOR PINKSTEREN Hoe maak je je huiswerk 527 VAN HET PLATTELAND ONDER REDACTIE VAN MEVROUW L. N. HUIJSMANGRIEP o1 VERDUGT'S Fa B. DE JAGER Mzn Fa. A. AKKERMAN ER IS EEN NIEUWE SOORT ROOM OP DE MARKT VERSCHENEN VAKANTIEWEEK VOOR GEZIN OP VOLKSHOGESCHOOL ZITDAG WONING-ADVIESBUREAU VRIJDAG 1 JUNI 1962 )VER een paar weken wandelen drommen Nederlandse kinderen de mid delbare school binnen om deel te nemen aan het toelatings-examen. Hoewel zij maandenlang klaargestoomd zijn voor dit gewichtig moment, voe len de meesten onder hen zich wat onzeker en nerveus. Uiteindelijk valt het wel mee en het overgrote deel van de kandidaatjes doorstaat de vuurproef op bevredigende wijze. Dan komt in september het ogenblik, waarop het alle maal echt gaat beginnen. Het overschakelen van de lagere school op de mid delbare school is moeilijk en lang niet ieder kind kan zich één, twee, drie aan de veranderde omstandigheden aanpassen. In de eerste plaats krijgen de leerlingen te maken met verschillende leer krachten, die elk op hun eigen wijze doceren en er verschillende denkmetho den op na houden. Ten tweede het huiswerk. Zo er op de lagere school al huiswerk werd opgegeven, ging het daarbij op het inprenten van lessen, waarvan de inhoud op school uitvoerig besproken was. Op de middelbare school valt het accent op de leerstof en moeten de leerlingen ook thuis bij het maken van hun huiswerk veel meer zelfstandig denken om die leerstof tot hun geestelijk eigendom te maken. De docent stelt geen prijs op het opzeg gen van lessen, doch op de toepassing van de leerstof. Onderling kunnen de docenten in hun eisen zeer sterk verschillen, waarmee de leerlingen rekening dienen te houden. Het zal ieder duidelijk zijn, dat vele kinderen van 12 tot 13 jaar enige tijd nodig hebben om zich aan te passen. Natuurlijk zullen de ouders de kinderen graag willen helpen. Daarvoor is nodig kennis van en inzicht in de problemen en spanningen, die juist in deze overgangsfase de kinderen het leven vaak moeilijk maken. Een goede start op de middelbare school wordt er niet zelden door belemmerd. Onlangs is een rapport versche nen, geschreven door dr. A. J. Erdman Schmidt. Het draagt als titel: „Hoe maak je je huiswerk?" BEHALVE aan het huiswerk besteedde de schrijfster ook aandacht aan het aanpassings probleem. Zij stelt achtereenvolgens aan de orde: het toelatingsexamen, de organisatie van de mid delbare school, de materiële inrichting, het sociale leven van de school en klasse-avonden. Teneinde het nodige materiaal te verzamelen liet dr. Erdman Schmidt een groot aantal leerlin gen van eerste klassen omstreeks Pasen een op stel maken onder de titel: „Mijn eerste indruk van de H. B. S." Om de gedacht en van de kinderen enige richting te geven werd de opdracht toege licht met enige vragen, b.v.: Weet je nog hoe je het vond toen. je pas op de H. B. S. was? Was het heel anders dan op je vroegere school? Deze op stellen bevatten duidelijke aanwijzingen dat er in hun hele levenssituatie op korte termijn veel ver anderd was. Ook bleek, dat de meeste leerlingen zich tussen september en Pasen hebben aange past, zij het dan op verschillende wijze. Het onderzoek wijst verder uit, dat een groot aantal leerlingen er geen juiste werkmethoden op na houden. De functie van het huiswerk staat hun niet duidelijk voor ogen. De kinderen hebben niet geleerd het huiswerk dusdanig aan te pakken, dat zij er heer over zijn inplaats van slaaf. Met klem (Adv.) wordt er op gewezen hoe belangrijk het is, dat de leerlingen hun huiswerk maken op de dag, dat het wordt opgegeven. DE schrijfster geeft uitvoerig aan welke hulp ouders en docenten de leerlingen van het middelbaar onderwijs kunnen geven. Het is van het grootste belang de leerlingen direct de juiste werkgewoonten bij te brengen, want het bleek, dat oudere leerlingen (van derde klassen en hogere) weinig vruchtbare werkgewoonten liever handhaven dan zich andere methoden eigen te maken. Wij dachten er goed aan te doen de aandacht te vestigen op dit belangrijke rapport. Dank zij het onderzoek, dat dr. Erdman Schmidt instelde kun nen de ouders enig inzicht verkrijgen iivde noden van jongere en oudere middelbare scholieren. Voor elk kind ligt de oplossing van de moeilijk heden juist even anders. Het komt ons voor, dat ouders en docenten de leerlingen een niet te on derschatten dienst kunnen bewijzen door met hen samen de moeilijkheden te bespreken, die de schrijfster van bovengenoemd rapport met haar onder-zoek aan het licht heeft gebracht. ROGOR het middel met de LANGE NAWERKING tegen BLADLUIZEN o.a. in erwten, bonen, bieten VERGELINGSZIEKTE in bieten BIETEWITLOF- en ASPERGEVLIEG TRIPS o.a. in erwten, bieten, vlas. SPINT o.a. in bonen en aardbeien INDUSTRIE EN HANDELSONDERNEMING N.V. T I E L TEL. 03440-2441 Jebot-depot, KAPELLE-BIEZELINGE Telefoon 01102-279 Voor West-Brabant: FIJNAART „Hoe maak je je huiswerk?" door dr. A. J. Erdman Schmidt. Uitgave van het Paedago- gisch-Didactisch Instituut van de Universiteit van Amsterdam. Verschenen bij J. B. Wolters Groningen 1962. Prijs 5,50. MISSCHIEN zijn er huisvrouwen, die er zich geen rekenschap van geven hoeveel procent vet een bepaalde roomsoort bevat. Volgens het Melkbesluit (Warenwet) mag de aanduiding half- room uitsluitend gebezigd worden voor room, die tenminste 10 vet bevat. Koffieroom moet min stens 20 vet bevatten en slagroom 40 vet. Nu is er echter een nieuwe soort room op de markt .verschenen, waarvan het vetgehalte tussen 20 en 40 ligt en welke specifieke eigenschappen bezit. Deze roomsoort heeft een bepaalde (plastische), consistentie als gevolg van een bijzondere berei dingstechniek en is niet bestemd of geschikt om als koffieroom te worden toegepast. Het produkc wordt meestal door de fabrikant voor andere ge bruiksdoeleinden aanbevolen, voor de garnering van vruchten enz. Er wordt momenteel gewerkt aan een nieuw melkbesluit en de adviescommissie Warenwet overweegt voor de nieuwe roomsoort in de be staande regeling een plaats in te ruimen. Vermoe delijk zal deze worden aangeduid met „room 25 'A Wanneer de huisvrouw dus room wenst, die zij speciaal als garnering wil gebruiken, is de „room 25 daar uitermate voor geschikt. OP het punt waar de drie noordelijke provincies elkaar raken ligt nabij Rakkeveen (Fr.) de volkshogeschool „Allardsoog" te midden van bos sen, heide en vennen. „Dit is een ideaal oord om je vakantie met je gezin door te brengen..." hebben oud-cursisten dikwijls gezegd. Vandaar dat de leiding van de volkshogeschool na een geslaagde proefneming verleden zomer heeft besloten dit jaar twee cursussen voor ouders en kinderen te organiseren. Van 2128 juli zal de eerste cursus gehouden worden, met het accent op de handenarbeid; de tweede cursus, van 411 augustus, zal meer op het poppenkastspel gericht zijn. Het programma is verder zo samengesteld, dat er overdag veel tijd is om te wandelen, te fietsen, te zwemmen en te zonnebaden. De kinderen zullen onder goede leiding samen spelen, hutten bouwen, speurtochten op touw zet ten en vele gezellige dingen doen. Avonds als de kinderen naar bed zijn, zullen de ouders praten over actuele onderwerpen op ver schillende gebieden. Zij zullen inleidingen horen over schilderkunst en literatuur en kunnen luiste ren naar muziek. Zo zal het èn voor de ouders èn voor de kinderen een ideale vakantieweek worden. Indien u voor zo'n vakantie zoudt voelen is het zaak u zo spoedig mogelijk in verbinding te stellen met bovengenoemde volkshogeschool. De kosten zullen u meevallen. IN verband met de Pinksterdagen zal de zitdag van het woning-adviesbureau niet gehouden worden op de tweede dinsdag in juni, doch op de derde dinsdag. Dat is dus op dinsdag 19 juni a.s. ROOMIJS MET CHOCOLADE-SAUS Benodigd voor het ijs: 2 dl slagroom 55 gram poedersuiker 2 pakjes vanillesuiker 4 eiwitten. Klop de slagroom met de gezeèjde poedersuiker en de vanillesuiker niet helemaal stijf. Klop dan de eiwitten goed stijf en schep er voorzichtig de room door. Giet het mengsel in uw vrieslaatje en zet de koelkast op z'n koudst. Laat het mengsel ijs worden. Na een uur of drie is het zover. Benodigd voor de chocolade-saus: 100 gram naturel chocolade 50 gram boter 1 kopje gecondenseerdeonverdunde gezoete melk 1 kop gewone melk. Laat de chocolade au bain marie smelten en roer de boter er klontje voor klontje doorheen Giet dan de gecondenseerde en de gewone melk er bij. Blijf roeren totdat de chocoladesaus mooi glad en glanzend geworden is. Geef haar warm of koud al naar verkiezing bij het ijs. (Indien u niet over een koelkast of diepvrieskist beschiktkunt u het ijs kant en klaar kopen.) De combinatie ijswarme cHocolade-saus is bij zonder leker. Een der meest gerenommeerde restau rants in onze provincie serveert dit dessert als een specialité de la maison. NOTENTAART Benodigd: 5 eieren 5 eetlepels suiker 175 gram gemalen amandelen of wal noten het sap van ken halve citroen, wat boter voor het besmeren en wat bloem voor het bestuiven van de vorm, een beetje jam, een halve liter slagroom, poedersuiker, wat chocoladekorrels of feestelijke taartversiering. Klop de eiwitten stijf, voeg de suiker toe en blijf kloppen totdat de massa mooi hard en glanzend is geworden. Meng dan pas de eierdooiers en daarna de gemalen nootjes er doorheen. Voeg het citroen sap toe en stort het geheel in een middelgrote be boterde en met bloem bestoven springvorm. Laai de taart nu een uur en twintig minuten in een voor verwarmde, matig warme oven bakken. De bekoelde taart moet 1 a 2 dagen lang in boterhampapier of aluminiumfolie rusten. Snijd de taart op de dag, dat u hem gaat eten tweemaal horizontaal middendoor. Plak de lagen weer met jam op elkaar en omhul de taart met stijf geslagen zoete room. Zorg tenslotte, voor een aardige versiering.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1962 | | pagina 23