HET MINISTERIELE PRIJSBELEID IN MINEUR Algemene Vergadering HCT is in een voor jaarsperiode meestal vrij stil rond het prijs beleid voor landbouwprodukten van de regering. De prijzen zijn immers vastgesteld. De oogst is nog aan het groeien. De boeren hebben het druk. Kortom, de direct-belanghebbenden heb ben op het ogenblik wel andere zaken en zorgen aan hun hoofd. VRIJDAG 18 MEI 1962 OVERZICHT Zeeuwse Landbouw Maatschappij Frankering bij abonnement: Terneuzen 50e Jaargang' No. 2031 ..Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van Land- en Tuinbouw en Veeteelt in Zeeland" Niettemin zijn er dit jaar een vijftal kwesties in ons land aan de orde waarbij de prijzen van een aantal produkten, de prijsvor ming en het prijsbeleid van de regering wel degelijk in het geding zijn. VOOR AARDAPPELEN VRIJE UITLOOP NAAR BENEDEN! DAAR zijnin de eerste plaats de aardappelprijzen. Er is reeds veel over gezegd en geschreven en ook het Bestuur van de Z. L. M. heeft zijn mening gegeven over het ingrij pen van Minister Marijnen bij de export. Zoals men heeft kunnen lezen in de dagbladen, blijft de bewinds man, ondanks de protesten van land bouwbedrijf sleven en handel, op zijn standpunt staan en is hij niet bereid het exportkwantum van 15.000 ton te verhogen. Ofschoon de consumptie-aardappe len worden aangemerkt als een land- bouwprodukt, waarvoor de regering .geen prijsbeleid voert, staat door het optreden van de Minister nu wel vast, dat er wel degelijk een dusdanig be leid is. Hebben wij als landbouw voor de voedergraneis een soort richtprijs- systeem met een vrije uitloop naar boven waar overigens reeds jaren niet van geprofiteerd kan worden wij hebben voor de consumptie-aard appelen kennelijk een prijsbeleid met een soort maximumprijs en een vrije uitloop naar beneden! HET AFKNABBELEN VAN 1)E SUIKERBIETENGARANTIE ÜEN tweede prijskwestie speelt zich rond de suikerbieten af. Zoals onze lezers uit het antwoord van de Minister op de door het Tweede Kamerlid F. den Hartog gestelde vragen hebben kunnen lezen, hand haaft ook hier de bewindsman zijn beslissing de bietenprijs in feite met 0,70 per ton te verlagen. Nadat het Landbouwschap een hogere bieten- prijs had bepleit en nadat de Tweede Kamer de beslissing van de Minister deze prijs met ƒ0,50 per ton te ver hogen had geaccepteerd, is er bij de onderhandelingen over de suiker prijs, een prijs uit de bus gekomen, die de bietenprijs nu achteraf lager doet uitkomen dan de prijs van ver leden jaar. En nu kan de Minister betogen, zoveel hij wil, wij proeven hier terdege het beleid om met name de akkerbouwsector te degraderen tot een sector met een minimum leidersbestaan. Als nieuw bewijs hiervoor lezen wij in „De Landbode" dat er een regeling tussen België en Nederland op komst zou zijn, waarbij België een kwantum suiker tegen verlaagd invoerrecht op de Nederlandse markt mag brengen, welk kwantum dan prijsdrukkend kan werken. Wij kunnen ons slechts afvragen of omgekeerd nu Nederland met de zelfde doelstelling groenten, fruit en boter mag leveren aan onze zuider buren. DE GRAANPRIJZEN ALS derde punt, waarbij in deze weken prijsbeleid wordt be dreven, zijn daar de door de Minister raad van de E. E. G. vastgestelde maximum- en minimumgrenzen voor verkoopseizoen 1962/1963. Dat wil dus zeggen voor de granen van de thans te velde staande oogst. Hier zijn deze grenzen, waarbij wij opmerken om misverstanden te voorkomen, dat iedere regering van een der zes bij de E. E. G. aangesloten landen ge rechtigd is richtprijzen binnen deze grenzen vast te stellen en dat de prijs, waartegen de boer zijn granen kwijt kan van 5 tot 10 beneden deze richtprijzen moet liggen. tarwe gerst rogge maximum grens ƒ43,05 37,31 39,16 minimum grens 32,37 25,85 23,79 mocht hopen of verwachten, dat onze Minister van Landbouw, die toch als een voorstander van de E. E. G. he kend staat, met deze toenadering' reeds dit jaar een bescheiden begin zou maken, komt vast bedrogen uit! Ook hier, in Europees verband, geldt dus een minimumbeleid. Wij vinden dit bovendien onverstandig, omdat zeker dit jaar, waarin aan zienlijke loonsverhogingen alom piaats vinden, een verhoging van bijv. de tarweprijs geruisloos zou kunnen verlopen. LANDBOUWBEGROTING IN SENAAT ALS vierde kwestie noemen wij het feit, dat de Minister zojuist de Memorie van Antwoord op het Voor lopig Verslag van de Eerste Kamer over de landbouwbegroting heeft ge-" publiceerd. Deze begroting moet nog in onze Senaat behandeld worden. Het is wel erg laat, want ongetwijfeld is men ten departemente al weer be gonnen aan de opstelling van de Me morie van Toelichting op de Land bouwbegroting 1983. Elders in dit blad zullen enkele stukken uit deze Memorie van Ant woord worden opgenomen. De be windsman gaat natuurlijk ook op zijn prijsbeleid in. Hij is er zelf nogal tevreden over en ij zegt. dat hij bepaald niet de indruk heeft, dat de huidige en toekomstige positie van de Nederlandse land- en tuinbouw, reden tot ernstige ongerustheid geeft. Wij zijn echter van mening, dat het akkerbouwprijsbeleid de mogelijkhe den voor een redelijk bestaan wel tot een minimum beperkt. En wij willen dan nog eens verwijzen naar het enige maanden geleden in ons blad gepu bliceerde hoofdartikel van Ir. Luit- jens en naar het artikeltje van de heer Meijers van vorige week. De daarin genoemde cijfers spreken een duidelijke taal. Met de uitkomsten: van de laatste jaren is geen vooruit strevende en modern aangepaste be drijfsvoering te financieren. ALS vijfde en laatste punt willen wij nog noemen het opnieuw be gonnen overleg tussen de Minister 'en het bestuur van het Landbouwschap over het prijsbeleid voor volgend jaar. Vanzelfsprekend is er in de komende maanden nog gelegenheid genoeg hierop in te gaan. Maar de eerste reactie van de onderhandelaars was bepaald niet gunstig. En zo kunnen wij in het algemeen in deze koude meimaand, waarin de zon nog zo vaak verstek laat gaan, ook in het prijs beleid van deze Minister weinig ver- w armends aantreffen S. Er is, zoals men ziet, nogal wat speling mogelijk, hetgeen het gevolg is van de veruiteenlopende prijzen in Duitsland aan de ene zijde en Frankrijk aan de andere zijde. Maar tevens ziet men, dat ook Nederland met zijn garantieprijs voor tarwe niet ver af ligt van het minimum. Want men moet van de hierboven genoem de richtprijs 6 7 aftrekken om deze te kunnen vergelijken met de Nederlandse garantieprijs. Men weet ook, dat het de bedoe ling is deze Europese prijzen in een overgangsperiode van ruim 7 jaar naar elkaar te laten toegroeien. Hoe dit naar elkaar toe groeien ook gaat plaats vinden, aangenomen kan toch wel worden, dat de Franse en Neder landse prijzen omhoog moeten. Wie op zaterdag 26 mei a.s. te 14.15 uur in de „Prins van Oranje" te Goes. Agenda: 1. Openingsrede door de Algemeen Voorzitter. 2. Notulen van de Algemene Vergadering van 18 december 1961. 3. Mededelingen en ingekomen stukken. Verslag van de Financiële Commissie over het nazien van de rekening en verantwoording over het jaar 1961. Rekening en verantwoording over het jaar 1961. Rondvraag. 7. Rede door de-Weledelgestrenge Heer Ir. A. P. Minderhoud, Direc teur van de Wieringermeer en IJsselmeerpolders, over het onder- werp: „IJsselmeerpolders ten dienste van overig Nederland 8. Gedachtenvvisseling. 9. Sluiting. Namens het Hoofdbestuur der Z. L. M„ M. A. GEUZE, Voorzitter. J. F. G. SCHLINGEMANN, Secretaris.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1962 | | pagina 1