HET MINISTERIELE PRIJSBELEID
IN MINEUR
Algemene Vergadering
HCT is in een voor jaarsperiode meestal vrij stil rond het prijs
beleid voor landbouwprodukten van de regering. De prijzen
zijn immers vastgesteld. De oogst is nog aan het groeien. De
boeren hebben het druk. Kortom, de direct-belanghebbenden heb
ben op het ogenblik wel andere zaken en zorgen aan hun hoofd.
VRIJDAG 18 MEI 1962
OVERZICHT
Zeeuwse Landbouw Maatschappij
Frankering bij abonnement: Terneuzen
50e Jaargang' No. 2031
..Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van Land- en Tuinbouw en Veeteelt in Zeeland"
Niettemin zijn er dit jaar een vijftal kwesties in ons land aan
de orde waarbij de prijzen van een aantal produkten, de prijsvor
ming en het prijsbeleid van de regering wel degelijk in het geding
zijn.
VOOR AARDAPPELEN
VRIJE UITLOOP NAAR BENEDEN!
DAAR zijnin de eerste plaats de
aardappelprijzen. Er is reeds
veel over gezegd en geschreven en
ook het Bestuur van de Z. L. M. heeft
zijn mening gegeven over het ingrij
pen van Minister Marijnen bij de
export. Zoals men heeft kunnen lezen
in de dagbladen, blijft de bewinds
man, ondanks de protesten van land
bouwbedrijf sleven en handel, op zijn
standpunt staan en is hij niet bereid
het exportkwantum van 15.000 ton te
verhogen.
Ofschoon de consumptie-aardappe
len worden aangemerkt als een land-
bouwprodukt, waarvoor de regering
.geen prijsbeleid voert, staat door het
optreden van de Minister nu wel vast,
dat er wel degelijk een dusdanig be
leid is.
Hebben wij als landbouw voor de
voedergraneis een soort richtprijs-
systeem met een vrije uitloop naar
boven waar overigens reeds jaren
niet van geprofiteerd kan worden
wij hebben voor de consumptie-aard
appelen kennelijk een prijsbeleid met
een soort maximumprijs en een vrije
uitloop naar beneden!
HET AFKNABBELEN VAN 1)E
SUIKERBIETENGARANTIE
ÜEN tweede prijskwestie speelt zich
rond de suikerbieten af. Zoals
onze lezers uit het antwoord van de
Minister op de door het Tweede
Kamerlid F. den Hartog gestelde
vragen hebben kunnen lezen, hand
haaft ook hier de bewindsman zijn
beslissing de bietenprijs in feite met
0,70 per ton te verlagen. Nadat het
Landbouwschap een hogere bieten-
prijs had bepleit en nadat de Tweede
Kamer de beslissing van de Minister
deze prijs met ƒ0,50 per ton te ver
hogen had geaccepteerd, is er bij de
onderhandelingen over de suiker
prijs, een prijs uit de bus gekomen,
die de bietenprijs nu achteraf lager
doet uitkomen dan de prijs van ver
leden jaar. En nu kan de Minister
betogen, zoveel hij wil, wij proeven
hier terdege het beleid om met name
de akkerbouwsector te degraderen
tot een sector met een minimum
leidersbestaan.
Als nieuw bewijs hiervoor lezen wij
in „De Landbode" dat er een regeling
tussen België en Nederland op komst
zou zijn, waarbij België een kwantum
suiker tegen verlaagd invoerrecht op
de Nederlandse markt mag brengen,
welk kwantum dan prijsdrukkend kan
werken.
Wij kunnen ons slechts afvragen
of omgekeerd nu Nederland met de
zelfde doelstelling groenten, fruit en
boter mag leveren aan onze zuider
buren.
DE GRAANPRIJZEN
ALS derde punt, waarbij in deze
weken prijsbeleid wordt be
dreven, zijn daar de door de Minister
raad van de E. E. G. vastgestelde
maximum- en minimumgrenzen voor
verkoopseizoen 1962/1963. Dat wil dus
zeggen voor de granen van de thans
te velde staande oogst. Hier zijn deze
grenzen, waarbij wij opmerken om
misverstanden te voorkomen, dat
iedere regering van een der zes bij
de E. E. G. aangesloten landen ge
rechtigd is richtprijzen binnen deze
grenzen vast te stellen en dat de prijs,
waartegen de boer zijn granen kwijt
kan van 5 tot 10 beneden deze
richtprijzen moet liggen.
tarwe
gerst
rogge
maximum
grens
ƒ43,05
37,31
39,16
minimum
grens
32,37
25,85
23,79
mocht hopen of verwachten, dat onze
Minister van Landbouw, die toch als
een voorstander van de E. E. G. he
kend staat, met deze toenadering'
reeds dit jaar een bescheiden begin
zou maken, komt vast bedrogen uit!
Ook hier, in Europees verband,
geldt dus een minimumbeleid. Wij
vinden dit bovendien onverstandig,
omdat zeker dit jaar, waarin aan
zienlijke loonsverhogingen alom
piaats vinden, een verhoging van bijv.
de tarweprijs geruisloos zou kunnen
verlopen.
LANDBOUWBEGROTING
IN SENAAT
ALS vierde kwestie noemen wij het
feit, dat de Minister zojuist de
Memorie van Antwoord op het Voor
lopig Verslag van de Eerste Kamer
over de landbouwbegroting heeft ge-"
publiceerd. Deze begroting moet nog
in onze Senaat behandeld worden.
Het is wel erg laat, want ongetwijfeld
is men ten departemente al weer be
gonnen aan de opstelling van de Me
morie van Toelichting op de Land
bouwbegroting 1983.
Elders in dit blad zullen enkele
stukken uit deze Memorie van Ant
woord worden opgenomen. De be
windsman gaat natuurlijk ook op zijn
prijsbeleid in. Hij is er zelf nogal
tevreden over en ij zegt. dat hij
bepaald niet de indruk heeft, dat de
huidige en toekomstige positie van
de Nederlandse land- en tuinbouw,
reden tot ernstige ongerustheid geeft.
Wij zijn echter van mening, dat het
akkerbouwprijsbeleid de mogelijkhe
den voor een redelijk bestaan wel tot
een minimum beperkt. En wij willen
dan nog eens verwijzen naar het enige
maanden geleden in ons blad gepu
bliceerde hoofdartikel van Ir. Luit-
jens en naar het artikeltje van de
heer Meijers van vorige week. De
daarin genoemde cijfers spreken een
duidelijke taal. Met de uitkomsten:
van de laatste jaren is geen vooruit
strevende en modern aangepaste be
drijfsvoering te financieren.
ALS vijfde en laatste punt willen
wij nog noemen het opnieuw be
gonnen overleg tussen de Minister 'en
het bestuur van het Landbouwschap
over het prijsbeleid voor volgend jaar.
Vanzelfsprekend is er in de komende
maanden nog gelegenheid genoeg
hierop in te gaan. Maar de eerste
reactie van de onderhandelaars was
bepaald niet gunstig. En zo kunnen
wij in het algemeen in deze koude
meimaand, waarin de zon nog zo vaak
verstek laat gaan, ook in het prijs
beleid van deze Minister weinig ver-
w armends aantreffen
S.
Er is, zoals men ziet, nogal wat
speling mogelijk, hetgeen het gevolg
is van de veruiteenlopende prijzen
in Duitsland aan de ene zijde en
Frankrijk aan de andere zijde. Maar
tevens ziet men, dat ook Nederland
met zijn garantieprijs voor tarwe niet
ver af ligt van het minimum. Want
men moet van de hierboven genoem
de richtprijs 6 7 aftrekken om
deze te kunnen vergelijken met de
Nederlandse garantieprijs.
Men weet ook, dat het de bedoe
ling is deze Europese prijzen in een
overgangsperiode van ruim 7 jaar
naar elkaar te laten toegroeien. Hoe
dit naar elkaar toe groeien ook gaat
plaats vinden, aangenomen kan toch
wel worden, dat de Franse en Neder
landse prijzen omhoog moeten. Wie
op zaterdag 26 mei a.s. te 14.15 uur in de „Prins van Oranje" te Goes.
Agenda:
1. Openingsrede door de Algemeen Voorzitter.
2. Notulen van de Algemene Vergadering van 18 december 1961.
3. Mededelingen en ingekomen stukken.
Verslag van de Financiële Commissie over het nazien van de
rekening en verantwoording over het jaar 1961.
Rekening en verantwoording over het jaar 1961.
Rondvraag.
7. Rede door de-Weledelgestrenge Heer Ir. A. P. Minderhoud, Direc
teur van de Wieringermeer en IJsselmeerpolders, over het onder-
werp: „IJsselmeerpolders ten dienste van overig Nederland
8. Gedachtenvvisseling.
9. Sluiting.
Namens het Hoofdbestuur der Z. L. M„
M. A. GEUZE, Voorzitter.
J. F. G. SCHLINGEMANN, Secretaris.