BOERENJEUGD 482 L. J. G. Bloesemrit 1962 een grandioos succes ZEEtWS LANDBOUWBLAD onder redaktie van G. VAN VLIET NI WE ELEMENTEN *LS een van de eerste nieuwe elementen zou men kunnen noemen het feit dat dit jaar met liefst .82 motorrijtuigen (80 auto's en 2 motoren) werd deelgenomen. Dit is voor ons een extreem hoog aantal, ook als men dit ver gelekt met de goede deelname van vorig jaar. Toen reikten wij namelijk 57 startnummers uit. Al met al hebben nu 215 mensen in wedstrijd verband Zuid-Beveland doorkruist. Dit zijn cijfers die voor ons als organisatie toch heel wat betekenen. HET is best mogelijk dat bovenstaande uitroep sommigen een beetje blafferig aandoet. Daarom direkt maar het verzoek of U het a.u.b. zo niet wilt opvatten. Veel meer speelt hierbij namelijk oen rol een behoorlijke dosis enthousiasme, waarmee wij ons beladen voelen na de rit van afgelopen zaterdag. Hierbij gaat het overigens niet om enthousiasme om het feit dat een telkenjare gehouden evenement het ook nu weer „gehaald" heeft. Dat enthou siasme is er omdat de Bloesemrit zich in een steeds rijkere bloei blijkt te mogen verheugen. Er is sprake van uitbreiding en verbetering, zowel organisatorisch, als wat betreft deelname als wat betreft de gehele entourage. rondlopend zijn ons natuurlijk nog wel meer aardige dingen ter ore gekomen. De gelegenheid leek gelijk een bijenkorf waar regelmatig rally rijders kwamen binnendwarrelen met grote verhalen, want iedereen had natuurlijk iets spectaculairs beleefd. GASTENKLASSE DIT jaar was er voor het eerst een gasten- klasse, waarin meereden mensen die nauw bij onze L. J. G. betrokken zijn of daarin soms direkt betrokken worden. Wij dachten sympa thiek te doen door deze personen te vragen als onze gast de rit mee te rijden. Van de uitnodigin gen door ons verstuurd werden er vijf door deel name beantwoord. Getuige de reakties is deze geste bijzonder op prijs gesteld. KONKLUSIES VAST staat dat de „L. J. G. Bloesemrit 1962" een zeer leuk en geslaagd evenement is geweest. Wat de organisatorische zijde betreft, leiden wij dat af uit de complementen zonder bijbedoelen, die de goede rijders die „er verstand van hebben" ons deden toekomen. Heel veel dank daarvoor. Leuk was ook het behoorlijke aantal Z. L. M.- leden dat de rit meereed. Op dit moment vragen we ons af of het niet goed is volgend jaar een speciale „seniorenklasse" voor Z. L. M.-leden in te stelle Het is immers niet aardig om ouders en kinderen tegen elkaar te laten kampen. UITSLAGEN Klasse auto's: 1. C. de Jager, Wolphaartsdijk 0 straf punten; 2. J. Lokerse, Schore 1 str.pnt.; 3. L. J. de Jager, Dreischor 2 str.pnt.; 4/5. P. J. Bruijnzeel, Rilland 3 str.pnt.; 4/5 D. J. Dees, Hoek 3 str.pnt.; 6/7. Ch. Cappon, Goes 4 str.pnt.; 6/7. J. A. Verwijs, St. Philipsland 4 str.pnt.; 8/9. W. van Liere, 's-Heer Abtskerke 5 str.pn:.; 8/9. H. Ardon, Kloetinge 5 str.pnt.; 10/11. A. Nijssen, Kapelie 6 str.pnt.; 10/11. F. C. v. d. Vliet, Kapelie 6 str.pnt.; 12. A. J. Neteboom, Lewedorp 9 strpnt. Klasse motoren: 1. M. van Damme, 'SrHeer Arendskerke 38 str.pnt. Gastenklasse: 1. Dagblad ,,De Stem", J. A. M. van Stee, Goes 30 str.pnt.; 2. „Zeeuws Land bouwblad", J. F. Blanksma, Goes 41 str.pnt.; 3. „Prov. Zeeuwse Courant", G. Schout, Goes 42 str.pnt. Dankzij de stevige bries waaide de L. J. G.-vlag zaterdag wijduit, daarmee aangevend in welke, mate de L. J. G.-Bloesemrit 1962 zich zou ontplooien. PI NTJES OP DE I ||ET is bekend dat een aantrekkelijke rit in elkaar „draaien" geen eenvoudige zaak is. B:'voorbeeld vorig jaar is gebleken dat het laten vallen van een klein steekje aanleiding kan geven tot grote misvattingen. Daaruit is echter t e nodige lering getrokken. Getracht is dit jaar oe rit-zorgvuldig voor te bereiden, vooral wat het technisch deel, route-beschrijving en regle ment. betreft. Daarnaast is echter duidelijk dat ce bloesemrit georganiseerd wordt om de bloe sems te laten zien. Dit punt maakt het nodig dat deze rit vrij eenvoudig gehouden wordt. Vooral ook om daardoor iedereen, ook al heeft men nog nooit aan een rit meegedaan, te kun nen D+eo deelnemen. ï|ET tweede nieuwe aspect vormde de route zelf. want deze voerde dit jaar door 'n heel ander gebied als vorig jaar. Zoals u weet vond de start plaats in Wolphaartsdijk. Vandaar reed men met een omweg door de Westerlandpolder naar Oud-Sabbinge (een hoek waar je niet zo gauw komt). Hiervanaf voerde de route weder om naar Wolphaartsdijk, waarna achtereen volgens Wilhelminadorp, Kloetinge, Kapelie, Wemeldinge, Kattendijke en Kapelie werden ge passeerd of doorkruist. Natuurlijk zaten er een paar kneepjes in de rit. Velen hebben geleerd dat je niet zomaar een paar oriëntatiepunten kunt overslaan en wat „rechts passeren" en „links laten liggen is" via porties strafpunten die uitgedeeld werden voor verkeerde berekenin gen. Ook zou gemeld kunnen worden dat voor zover ons bekend slechts 2 van de 82 auto's met elkaar in botsing zijn gekomen. Aangezien hier bij echter een expert op verzekeringsgebicd bij betrokken was, werd de botsing zo gemaakt dat de schade nihil was. Dat is ook een prestatie. Zou men tijdens de Bloesemrit wel voldoende gelegenheid gehad hebben: om bovendien van de prachtige Luisterend in hotel „De Zwaan" in Kapelie bloesems te genieten? De foto laat zien hoe het zaterdagmiddag in Kapelie toeging, (Foto P. Z. C.) Aan het begin van de rit werd op aanwijzing van voor zitter (H. C'. v. d. Maas) en vice-voorzitter (T. II. C. van Arenlhals) gestart. Zou het makelyk zijn? De winnaar van de gaster?-klasse, de heer J. van Stee van het Dagblad De Stem, zet zijn horloge op „bloesem - rit-tijd". De „derde weg rechts", die echt niet zó gemakkelijk te vinden was als men wel zou denken, leidde de Noordhoek bij Kloetinge in.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1962 | | pagina 18