BOERENJEUGD
482
L. J. G. Bloesemrit 1962
een grandioos succes
ZEEtWS LANDBOUWBLAD
onder redaktie van G. VAN VLIET
NI WE ELEMENTEN
*LS een van de eerste nieuwe elementen zou
men kunnen noemen het feit dat dit jaar
met liefst .82 motorrijtuigen (80 auto's en 2
motoren) werd deelgenomen. Dit is voor ons
een extreem hoog aantal, ook als men dit ver
gelekt met de goede deelname van vorig jaar.
Toen reikten wij namelijk 57 startnummers uit.
Al met al hebben nu 215 mensen in wedstrijd
verband Zuid-Beveland doorkruist. Dit zijn
cijfers die voor ons als organisatie toch heel
wat betekenen.
HET is best mogelijk dat bovenstaande uitroep sommigen een beetje blafferig aandoet.
Daarom direkt maar het verzoek of U het a.u.b. zo niet wilt opvatten. Veel meer speelt
hierbij namelijk oen rol een behoorlijke dosis enthousiasme, waarmee wij ons beladen voelen
na de rit van afgelopen zaterdag. Hierbij gaat het overigens niet om enthousiasme om
het feit dat een telkenjare gehouden evenement het ook nu weer „gehaald" heeft. Dat enthou
siasme is er omdat de Bloesemrit zich in een steeds rijkere bloei blijkt te mogen verheugen.
Er is sprake van uitbreiding en verbetering, zowel organisatorisch, als wat betreft deelname
als wat betreft de gehele entourage.
rondlopend zijn ons natuurlijk nog wel meer
aardige dingen ter ore gekomen. De gelegenheid
leek gelijk een bijenkorf waar regelmatig rally
rijders kwamen binnendwarrelen met grote
verhalen, want iedereen had natuurlijk iets
spectaculairs beleefd.
GASTENKLASSE
DIT jaar was er voor het eerst een gasten-
klasse, waarin meereden mensen die nauw
bij onze L. J. G. betrokken zijn of daarin soms
direkt betrokken worden. Wij dachten sympa
thiek te doen door deze personen te vragen als
onze gast de rit mee te rijden. Van de uitnodigin
gen door ons verstuurd werden er vijf door deel
name beantwoord. Getuige de reakties is deze
geste bijzonder op prijs gesteld.
KONKLUSIES
VAST staat dat de „L. J. G. Bloesemrit 1962"
een zeer leuk en geslaagd evenement is
geweest. Wat de organisatorische zijde betreft,
leiden wij dat af uit de complementen zonder
bijbedoelen, die de goede rijders die „er verstand
van hebben" ons deden toekomen. Heel veel
dank daarvoor.
Leuk was ook het behoorlijke aantal Z. L. M.-
leden dat de rit meereed. Op dit moment vragen
we ons af of het niet goed is volgend jaar een
speciale „seniorenklasse" voor Z. L. M.-leden in
te stelle Het is immers niet aardig om ouders
en kinderen tegen elkaar te laten kampen.
UITSLAGEN
Klasse auto's: 1. C. de Jager, Wolphaartsdijk
0 straf punten; 2. J. Lokerse, Schore 1 str.pnt.;
3. L. J. de Jager, Dreischor 2 str.pnt.; 4/5. P. J.
Bruijnzeel, Rilland 3 str.pnt.; 4/5 D. J. Dees,
Hoek 3 str.pnt.; 6/7. Ch. Cappon, Goes 4
str.pnt.; 6/7. J. A. Verwijs, St. Philipsland 4
str.pnt.; 8/9. W. van Liere, 's-Heer Abtskerke
5 str.pn:.; 8/9. H. Ardon, Kloetinge 5 str.pnt.;
10/11. A. Nijssen, Kapelie 6 str.pnt.; 10/11. F. C.
v. d. Vliet, Kapelie 6 str.pnt.; 12. A. J. Neteboom,
Lewedorp 9 strpnt.
Klasse motoren: 1. M. van Damme, 'SrHeer
Arendskerke 38 str.pnt.
Gastenklasse: 1. Dagblad ,,De Stem", J. A. M.
van Stee, Goes 30 str.pnt.; 2. „Zeeuws Land
bouwblad", J. F. Blanksma, Goes 41 str.pnt.; 3.
„Prov. Zeeuwse Courant", G. Schout, Goes 42
str.pnt.
Dankzij de stevige bries waaide de L. J. G.-vlag
zaterdag wijduit, daarmee aangevend in welke,
mate de L. J. G.-Bloesemrit 1962 zich zou
ontplooien.
PI NTJES OP DE I
||ET is bekend dat een aantrekkelijke rit in
elkaar „draaien" geen eenvoudige zaak is.
B:'voorbeeld vorig jaar is gebleken dat het laten
vallen van een klein steekje aanleiding kan
geven tot grote misvattingen. Daaruit is echter
t e nodige lering getrokken. Getracht is dit jaar
oe rit-zorgvuldig voor te bereiden, vooral wat
het technisch deel, route-beschrijving en regle
ment. betreft. Daarnaast is echter duidelijk dat
ce bloesemrit georganiseerd wordt om de bloe
sems te laten zien. Dit punt maakt het nodig
dat deze rit vrij eenvoudig gehouden wordt.
Vooral ook om daardoor iedereen, ook al heeft
men nog nooit aan een rit meegedaan, te kun
nen D+eo deelnemen.
ï|ET tweede nieuwe aspect vormde de route
zelf. want deze voerde dit jaar door 'n heel
ander gebied als vorig jaar. Zoals u weet vond
de start plaats in Wolphaartsdijk. Vandaar reed
men met een omweg door de Westerlandpolder
naar Oud-Sabbinge (een hoek waar je niet zo
gauw komt). Hiervanaf voerde de route weder
om naar Wolphaartsdijk, waarna achtereen
volgens Wilhelminadorp, Kloetinge, Kapelie,
Wemeldinge, Kattendijke en Kapelie werden ge
passeerd of doorkruist. Natuurlijk zaten er een
paar kneepjes in de rit. Velen hebben geleerd
dat je niet zomaar een paar oriëntatiepunten
kunt overslaan en wat „rechts passeren" en
„links laten liggen is" via porties strafpunten
die uitgedeeld werden voor verkeerde berekenin
gen. Ook zou gemeld kunnen worden dat voor
zover ons bekend slechts 2 van de 82 auto's met
elkaar in botsing zijn gekomen. Aangezien hier
bij echter een expert op verzekeringsgebicd bij
betrokken was, werd de botsing zo gemaakt dat
de schade nihil was. Dat is ook een prestatie. Zou men tijdens de Bloesemrit wel voldoende gelegenheid gehad hebben: om bovendien van de prachtige
Luisterend in hotel „De Zwaan" in Kapelie bloesems te genieten? De foto laat zien hoe het zaterdagmiddag in Kapelie toeging, (Foto P. Z. C.)
Aan het begin van de rit werd op aanwijzing van voor
zitter (H. C'. v. d. Maas) en vice-voorzitter (T. II. C. van
Arenlhals) gestart. Zou het makelyk zijn?
De winnaar van de gaster?-klasse, de heer J. van Stee
van het Dagblad De Stem, zet zijn horloge op „bloesem -
rit-tijd".
De „derde weg rechts", die echt niet zó gemakkelijk te
vinden was als men wel zou denken, leidde de Noordhoek
bij Kloetinge in.