Aktualiteiten voor de vlasteelt
Cultuurmaatregelen nieuwe ras
«Fibra»
Dauwroten van vlas en welke graszaadsoorten
als ondervrucht
V erzekeringszaken
DE Z. L. M. MOTORVOERTUIGENVERZEKERING
Vee en Vlees
AFZET VAN VETTE KALVEREN,
TREURIG; ONTWIKKELING
VARKENSMARKT, KEURIG
ZEEUWS LANDBOUWBLAD
Consulent voor de Vezelgewassen-,
Ir. J. C. FRIEDERICH.
AANGEZIEN uit dc resultaten van het' vlasrassen-
onderzoek o.m. het ras „Fibra" gunstig naar voren
is gekomen, wordt dit ras in de praktijk thans op meer
dere plaatsen uitgezaaid. Waar dit ras in zijn groeiverloop
enigszins afwijkt van Wiera en t.a.v. de teelt enkele speciale
eisen stelt, wordt thans een korte samenvatting gegeven
van de voornaamste punten, waaraan bij liet uitzaaien van
„Fibra" aandacht dient te worden besteed.
Hierbij dient te worden vooropgesteld, dat de beschik
bare ervaringen zijn gebaseerd op de onderzoek-resultaten
van slechts één jaar en de hieronder aangegeven richtlijnen
met de nodige voorzichtigheid gehanteerd dienen te worden.
„Fibra" kan een iets hogere zaaizaadhoeveelheid ver
dragen dan Wiera en heeft zeker een halve baal kalksal-
peter méér nodig dan gebruikelijk voor Wiera om aan zijn
stro-opbrengst te komen. Door zijn grote stevigheid kan
dit ras wat meer verdragen dan Wiera. Het geeft vooral een
goede stro-opbrengst op de meer vochthoudende gronden en
verdraagt een slechte structuur van de grond en droogte
minder goed dan Wiera.
De eerste ontwikkeling van „Fibra" is opvallend traag,
waarbij de donkergroene kleur opvalt. Na de bloei schiet
..Fibra" doorgaans door en haalt dan meestal dezelfde
lengte als Wiera. Opkleuring en opschonen geschieden
mooi en zeer snel. Door zijn grote stevigheid en goede
resistentie tegen ziekten behoeft men „Fibra" zeker niet
vroeg te trekken en kan men dit ras rustig even laten
staan. De afrijping valt trouwens iets later dan van Wiera.
Het ras leent zich goed voor machinaal trekken, maar trekt
door zijn mooie en fijne wortelstelsel iets zwaarder dan
Wiera.
Bij de verwerking bleek het vezelgehalte van „Fibra" ge
middeld 2 °/c hoger te liggen dan van Wiera en mede door
zijn goede lintkwaliteit, zeer bevredigende resultaten op te
leveren.
UET mag na de ervaringen van het vorige jaar wel als bekend worden verondersteld,
dat elk klavergewas als ondervrucht voor vlas, indien men wil gaan dauwroten,
uit den boze is. Zowel de klaver als het vlas zullen hier in meer of mindere mate van
lijden en het dauwroten bemoeilijken. Vandaar, dat de ervaren vlasser thans in over
leg met de teler, naar graszaad als ondervrucht uitziet, aangezien de grond voor een
goed verloop van het dauwrootproces bedekt dient te zijn. Hiervoor beschikt men echter
nog over te weinig ervaringsmateriaal. Wel is reeds gebleken, dat niet elke grassoort ge
teeld voor zaaddoeleinden, zich even goed leent om als ondervrucht te worden uitge
zaaid, indien men wil dauwroten. Bepaalde grassen moeten direkt na het oogsten van
de dekvrucht een bemesting met stikstof ontvangen, terwijl de opslag -\jan vlas voor be
paalde grassen zeer nadelig kan zijn.
Men kan de meest bekende graszaadsoorten hiervoor in 2 grote groepen onderscheiden
a. De soorten, die zich zeer langzaam ontwikkelen en zo spoedig mogelijk, uiterlijk
omstreeks begin augustus een extra stikstof bemesting beslist nodig hebben om voor
de winter voldoende ontwikkeld te zijn. Dit zijn in volgorde van zeer langzaam naar
langzaam groeiende soorten: veldbeemd, met de diverse selecties hiervan, gewoon
roodzwenk en de struisgrassen en uitlopervormend roodzwenk;
b. de soorten, die zich wat sneller ontwikkelen als ondervrucht en als zodanig meer
aangewezen zijn om bij een eventueel dauwroten te worden uitgezaaid. Dit zijn o.a.
Engels raai, beemdlangbloem, timothee en kropaar.
UOORTS verdient het aanbeveling om het graszaad niet tegelijk met het vlas uit te
zaaien. Immers de rijenafstand voor graszaad is ruimer dan voor vlas, n.l. 2233 em.
Wat anders is indien men over een karwijbak beschikt of een kunstweide wil aanleg
gen. Eventueel zou kamgras zich nog voor een gelijktijdige uitzaai met vlas kunnen
lenen. Indien men tevens in het perceel wilde haver of duist wil bestrijden, dient men
wel te bedenken dat de hiervoor in beproeving zijnde middelen ook zeer nadelig kun
nen werken op het als ondervrucht uitgezaaide graszaad.
IIET dauwroten van vlas opent voorts het gevaar van een sterke en schadelijke opslag
van vlas, welke in de graszaadpercelen kan ontstaan. Deze opslag is soms moeilijk
te bestrijden. Een bespuiting met iy22 liter per ha 2,4,5-TP geeft hiervoor nog het
beste resultaat.
Ook het verrijden van het land tijdens het dauwrootproces kan zeer nadelig werken
op de ontwikkeling van de graszaadpercelen. Hoewel een en ander sterk afhankelijk is
van het weersvqrloop en men in ons land nog over onvoldoende ervaringen beschikt
over de mogelijkheden van het combineren van graszaadteelt en dauwroten, verdient
het aanbeveling om met de hiervoren genoemde punten ernstig rekening te houden.
J\E motorvoertuigenverzekering van de Z. L. M. is bij de leden langzamerhand algemeen bekend
geworden. Hier volgt dan ook geen uiteenzetting van de doelstelling dezer onderlinge maar in het
kort enkele aantekeningen, welke voor een vlotte gang van zaken van nut kunnen zijn.
PROLONGATIENOTA'S 1962
UET vervaardigen van de prolongatienota's 1962 is in volle gang en zij die nog geen nota ontvingen
doen goed het nodige in reserve te houden om bij aanbieding van de nota Cs) op de gebruikelijke
vlotte wijze de premie(s) over te kunnen schrijven. De tarieven zijn voor 1962 niet gewijzigd d.w.z.
dat de bijzonder lage premie gehandhaafd blijft. Wel is het eigen W. A. risiko bij bromfietsen1, motoren
en traktoren met ingang van 1 januari 1962 komen te vervallen waardoor de W. A. premie met rond
ƒ1,is verhoogd.
GROENE KAARTEN
I\E verzekerden, die in 1961 een groene kaart voor het buitenland hebben gehad ontvingen rond de
jaarwisseling automatisch feen nieuwe groene kaart 1962. Zij die nimmer een groene kaart ont
vingen en wel van plan zijn per motorvoertuig een buitenlandse reis te maken dienen tijdig zo'n groene
kaart aan te vragen.
Bovendien zijn de meeste groene kaarten niet geldig voor Groot Brittannië. Is men voornemens per
auto een reis naar dat land te maken dan dient zulks eveneens aan het Sekretariaat te worden gemeld.
Bij vervanging van het verzekerde voertuig dienen onmiddellijk de gegevens van het vervangende
voertuig te worden doorgegeven onder bijsluiting van de vervallen groene kaart. Voor het vervangende
voertuig wordt dan per omgaande een nieuwe groene kaart toegezonden.
SCHADEGEVALLEN
IN geval van schade dient direkt per schadeformulier aangifte te worden gedaan. Het schadefor-
muiier bevat een aantal vragen, welke, zij het summier, toch wel beantwoord dienen te worden.
Vooral is van belang een goede omschrijving van de beschadigingen aan het eigen voertuig en de
schade aan derden; met opgave waar het voertuig gerepareerd zal worden. Hoe het ongeval heeft
plaatsgevonden is evenzeer belangrijk en of er proces-verbaal is opgemaakt.
Wij kunnen er niet genoeg op wijzen, dat in het geval de verzekerde schade door dertien wordt toe
gebracht men steeds procos-verbaal dient te laten opmaken. Mondelinge toezeggingen, dat de schade
wel vergoed zal worden blaken niet zelden op narigheid uit te lopen.
Dit waren zo enkele losse opmerkingen waar dc belanghebbende rekening mee kan houden.
de 1,.
HE afzet van vet kalfsvlees is momenteel een
bijzonder nare zaak. De Italianen stellen
steeds maar weer een beslissing uit die moet lel
den tot herleving van onze export naar Italië. Er
zijn intussen reeds markten geweest waar de vette
kalveren niet alleen zeer laag in prijs waren van
2,102,20 per kg levend gewicht maar ook zelfs
onverkoopbaar bleken. Dit was nog nooit gebeurd.
De kalverenmesters hebben de eerste strop ge
leden. De andere sectoren krijgen hier ook een
tik van mee. In de eerste plaats de melkvee
houder die gevoelig minder voor zijn nuchtere kal
veren ontvangt.
Dit zal de kostprijs van de melk niet ten goede
komen. En in de tweede plaats de Nederlandse
zuivelafzet. De kalverenmesters zijn de grootste
klant van de zuivelindustrie door de afname van
mager melkpoeder via de kunstmelk. Daarbij wordt
ook nog ruim 27.000 ton buitenlands poeder voor
de kunstmelkproduktie ingevoerd. Met de vette
kalveren zit ook deze industrie met de brokken.
Hieruit blijkt weer de zeer wankele positie van
de kalverenmesters, die alleen rendabel is bij ruime
export, in dit geval naar Italië. Het is momenteel
treurig gesteld met de kalfsvleesexport. Wanneer
Iiier niet snel verandering in komt sleept dit de
zuivelafzet voor een deel mee in de put.
Het P.V.V. heeft gemeend ter ondersteuning
van de vette kalverenmarkt, die nog enige afzet
mogelijkheden in Frankrijk heeft, te hulp te moe
ten komen door te bepalen dat voor 1 kg kalfs
vlees uitgevoerd naar Frankrijk, een invoerver
gunning wordt verkregen van 1 kg Frans voor-
vlees (waarde 1,64 waarbij bepaald is dat de
invoer van dit Franse voorvoetenvlees pas na 15
juni gerealiseerd behoeft te worden l.p.v. binnen
6 weken. De bedoeling van deze regeling is de tijd
tot Italië weer eens zal opengaan enigermate te
overbruggen. D.
ERWTEN EN BONEN
*-sr- K°rre'*
6+18+28 A.S.F. Korrels
8+10+23 A.S.F. Korrels
^^^forrefc volfedfg in watw optost,»,.
(Adv.)