De wet Vervreemding Landbouwgronden Het Dagelijks Bestuur der Z.L.M. vergaderde 183 Op deze wijze moet het mogelijk zijn het voorkeursrecht van de pachter ten allen tijde te realiseren en wij zouden dan ook deze voorgestane oplossing willen zien als een „conditio sine qua non". Voorlopig dient echter afgewacht te worden met welk ontwerp de Minister zal komen. Het ont werp heeft de betrokken departementen verlaten maar is nog niet vrijgegeven. Wij zullen dus nog even geduld moeten be trachten en komen er te zijner tijd op terug. Dr heer C. J. v. d. Werf doet een aantal mede delingen over de besprekingen rond de nieu we C. A. O.'s. Zodra besluiten genomen zijn, zul len deze gepubliceerd worden. „Public relations" en de landbouw LOONBELEID EN ARBEIDSVOORZIENING IN DE LANDBOUW ZATERDAG 24 FEBRUARI 1962 (Vervolg van eerste pagina) Het is eveneens duidelijk geworden dat mede ten gevolge van dc enorme ontwikkeling, die onze lartöbouw de laatste 20 jaar te zien heeft gegeven, de plattelander zich steeds meer bewust wordt van de grote waarde van goede externe produktie- omstandigheden. Het tot stand komen van ver schillende vrijwillige ruilverkavelingen wijst hier* op. Een wettelijke regeling op dit terrein, ter voor koming van splitsing van bedrijven, dus verklei ning van de gemiddelde bedrijfsopper^vlakte, zou dèn ook kunnen worden gemist, HET VOORKEURSRECHT VAN DE PACHTER FNSLOTTE als laatste en zeer belangrijk punt, het voorkeursrecht van de pachter. Geen onderdeel van de onderhavige wet heeft zo goed aan zijn doelstelling beantwoord dan dit voorkeurs recht. Dit recht kan gezien worden als de bekroning van het in de Pachtwet vastgelegde continuatie- recht van de pachter aan de ene kant en anderzijds afs een zeer gewaardeerde mogelijkheid van de pasphter om op de maatschappelijke ladder het éigen bezit van de grond te kunnen bereiken. Deze regeling heeft in de praktijk bijzonder goed voldaan, is praktisch waterdicht te handhaven ge bleken en gesteld mag worden dat dit voorkeurs recht langzaam aan in het rechtsbewustzijn van de agrarische wereld is verankerd. Wij zijn dan ook van mening, dat dit ver worven recht der pachter onverkort dient te worden gehandhaafd. Echter met dien verstande dat dit geen of althans een zo klein mogelijk financieel nadeel voor de verpachter mag op leveren. Een regeling dient te worden getrof fen dat ook bij vrije prijzen, dit voorkeursrecht niet illusoir wordt, maar effectief kan worden henut. En juist bij vrije prijsvorming is dit laat ste de grote moeilijkheid! Wanneer de mogelijkheden er komen om onder alle omstandigheden openbare verkoop te vorderen bestaat er in het kader van een rege ling met de repressieve sancties grote kans dat in de praktijk het voorkeursrecht tot een holle frase wordt. IMMERS de hoogte van de boete bedingen bij niet naleving van de verplichting de pachter in de gelegenheid te stellen om te kopen kan om juridische redenen niet hoog worden opgeschroefd. Een privaatrechtelijke regeling van het voorkeurs recht die waterdicht is, is niet mogelijk. Ook een zgn. indirekt voorkeursrecht door verlenging van de termijn volgens art. 43 van de Pachtwet biedt, zeker voor Zeeuws-Vlaanderen, geen soulaas. Men zal dan toch, en dit geldt speciaal het bui tenlands grondbezit, aan Belgische landbouwers verkopen, die er geen enkel bezwaar tegen heb ben een aantal jaren te wachten, vóór zij met de eigen exploitatie van het gekochte kunnen begin nen. Vooral in de overgangsfase zouden voor vele pachters catastrofale gevolgen te verwachten zijn indien een regeling op dergelijke basis tot stand zou komen. Alleen bij een publiekrechtelijke regeling van liet voorkeursrecht met preventieve, sankties op straffe van nietigheid van de koop, kan dit voorkomen worden. Een regeling dus waarbij in de toekomst evenals nu alle overdrachten de zeef van de Grond kamers zouden moeten passeren. Door deze in stantie zal nagegaan dienen te worden of het oh- ject al of niet verpacht is. Bij niet verpach ting verklaart de Grondkamer zich onbevoegd en zon de verdere procedure geheel vrij kunnen zijn. IS er wel sprake van verpachting dan zou de Grondkamer, evenals nu, de maximum prijs waarvoor overdracht zou kunnen plaats vinden, dienen vast te stellen. Teyens zou daarbij onder-» zocht moeten worden of de pachter in de gelegen heid tot koop is gesteld. Voor verpachte objecten is er dan wel weer sprake van een zekere prijs- beheersing, echter geheel anders dan onder dc huidige bepalingen. Een prijs wordt dan vastgesteld, niet zoals onder de huidige wet. op basis van de netto pachtwaarde, maar aangepast aan de „verkeerswaarde" van de vrije, niet verpachte objekten. De Grondkamer zal zich een objectief beeld moeten vormen van deze verkeerswaarde, dat bijvoorbeeld de naam gegeven zou kunnen worden van „geobjectiveerde verkeers waarde". (Vervolg van eerste pagina) In E.E. G.-verband zullen er spoedig voorstel len gedaan worden ten aanzien van een regeling voor de suiker. Het zal zeker zaak zijn af te wach ten wat er in dit verband tot stand zal komen. De overschotten suiker van de oogsten 1960 en '61 ruimen wel maar tegen ondankbare prijzen. In het komende jaar zal weer alles afhangen van uitzaai en opbrengst, ook in geheel West-Europa. VLAS IjET blijkt dat er redelijkerwijze in Frankrijk, België en Nederland 100.000 ha kan worden uitgezaaid. Nog steeds bestaan in Frankrijk en België steunmaatregelen en is er ten dezen een ernstige discriminatie voor de Nederlandse telers en yerwerkers. Er zal opnieuw met de Minister van Landbouw gesproken worden, ten einde deze achterstelling ongedaan te krijgen. Deze past zeker niet in het komende E. E. G.-verband. GRANEN IJE internationale Tarwe-conferentie is weer begonnen te onderhandelen over een nieuwe Overeenkomst. Er is een kans dat ditmaal ook Rusland zal toetreden, hetgeen de resultaten ten goede zal kunnen komen. Men is bezig onze graanregelingen aan te pas sen aan de in Brussel genomen besluiten. Overi gens moeten er in de komende maanden nog de nodige technische beslissingen vallen. S.N.TJLF. IJE door het Landbouwschap ingestelde kom- missie die werkwijze en financiering van de Stichting Nederlandse Uien Federatie zou bestu deren, is met het advies gereed gekomen. Voor stellen worden gedaan over een betere samenwer king en een betere publiciteit ten aanzien van programmering en onderzoek. Tevens wordt voor gesteld dat het door het bedrijfsleven op te bren gen deel van de kosten uit contributies en uit al gemene heffingen van het Landbouwschap dient te komen. Het Bestuur der Z. L. M. kan zich hier mede verenigen. TUINBOUW MEDEDELING wordt gedaan over een onder- houd, dat tussen het Dagelijks Bestuur van de afdeling Zeeland van de N. F. O. en voorzitter, vice-voorzitter en sekretaris der Z.L.M. heeft plaats gevonden, aangaande organisatorische vraagstukken voor de toekomst. Dc Tuinbouwkommissie heeft in haar laatste vergadering uitvoerig over een reorganisatie ge sproken. De kommissie zal spoedig in de nieuwe vorm bijeen komen. Gezien het toenemende belang van de tuinbouw voor Zeeland, wordt besloten thans een bekwame kracht voor deze afdeling aan te trekken. Deze zal tot taak krijgen de organisatie van deze afdeling ook naar de leden op te zetten en de rubriek Tuin bouw van het Landbouwblad te verzorgen. WERKGEVERS LANDBOUWPOLITIEK OP LANGERE TERMIJN IN het rapport van het landelijk Landbouwschap zijn vele positieve punten geformuleerd. Het is verheugend, dat het rapport van de Z. L. M. oyer de Akkerbouw veel belangstelling heeft ge kregen. In de kringen van de Z.L.M. ziin deze beide IN ons vorig nummer werd in liet hoofdartikel gewezen op het grote belang van goede en ver. antwoorde reclame en public relations in het alge» meen en die voor de landbouw in het bijzonder. Door de drie samenwerkende Centrale Landbouw Organisaties is het initiatief genomen met een tweemaandelijks verschijnend blad „Landbouw. Nu" te komen, waarvan het eerste nummer kort. geleden verschenen Is. Het blad met een geheel aparte bestemming, namelijk de niet-agrarische lezer, wil trachten de „public relations" met de niet-agrarische sector zo doeltreffend mogelijk to verzorgen. Opzet is hierin actuele wetenswaardig* heden en problemen op het gebied van de land* en tuinbouw aan de orde te stellen. Naast de reeds op verschillende andere wijzen ontplooide aktiviteiten een stap in de goede rich ting om de vraagstukken, die in de land- en tuin bouw leven, ook daarbuiten bekend te stellen. Met de drie Voorzitters der C. L. O. wensen wij „Landbouw Nu" een goede vaart toe, tevens de hoop uitsprekend dat het blad aan het gestelde doel zal beantwoorden. HE Staatssecretaris van Sociale Zaken en Volks* gezondheid heeft in zijn op een sociale con* ferentie van de N. C. B. T. B. gehouden rede er onder meer op gewezen dat naar zijn mening bij de personeelsvoorziening in de landbouw te veel het zwaartepunt valt op het loonbeleid. De belo ning is slechts één zij liet ook zeer belangrijke factor bij de personeelsvoorziening. Daarnaast zijn er nog andere faktoren die hierop van grote invloed zijn. De heer Roolvink had de indruk dat een concrete benadering van liet personeelsvraag stuk in de landbouw een zeer dringende aange legenheid is geworden. Teveel tracht men' met hulpmiddelen de zaak gaande te houden waardoor een constructieve aanpak van dit probleem achter* wege bleef. De heer Roolvink wees op de geringe binding van de arbeider aan de bedrijfstak landbouw. Op voering van de vakbekwaamheid waardoor het maatschappelijk aanzien van de landarbeider wordt verhoogd, kan deze binding versterken. De vakop leiding, zo merkte de Staatssecretaris op, zal op hetzelfde niveau moeten liggen van vergelijkbare geschoolde beroepen huiten de landbouw. De heer Roolvink stelde, dat men evenals men bij de afzet van produkten zijn kracht steeds meer zoekt in gemeenschappelijke aanpak ook bij de personeelsvoorziening meer een gemeen schappelijke vraag op de arbeidsmarkt zal moeten realiseren. Aangezien in verband met de beperkte mobiliteit van de arbeid de personeelsvoorzienings- vraagstiikken zoveel mogelijk regionaal moeten worden opgelost, zal men op regionaal niveau ge meenschappelijk plannen moeten opstellen. In ver band hiermede dacht de Staatssecretaris aan do opstelling van plannen per landbouwgebied. Voor een juiste opzet en uitvoering van regionale per soneelsvoorzieningsplannen en een coördinatie van deze plannen op provinciaal en landelijk niveau zal een afzonderlijk personeelsvoorzieningskader moe ten worden ontwikkeld. De consequenties van do te ontwikkelen activiteiten zullen echter moeten worden aanvaard. Bij voorbaat van mening zijn dat het bedrijfseconomisch gezien in de landbouw niet verantwoord is om extra activiteiten te gaan ontwikkelen, zou van kortzichtigheid getuigen. Het georganiseerde bedrijfsleven! zal zich in samen werking met de Overheid over een gemeenschap pelijke opzet en aanpak van een plan op langere termijn moeten beraden. Hierbij zal men de kosten en baten tege elkaar moeten afwegen. Onderzoek van de agrarische arbeidsmarkt en de werkge legenheid is noodzakelijk. Vanuit de landbouw zelf zullen in de eerste plaats initiatieven moeten wor den ontwikkeld en de uitwerking hiervan is ge heel een zaak van het bedrijfsleven zelf. rapporten besproken. Een overzicht van deze*be sprekingen, waarin verschillende belangrijke as- pekten zijn verwerkt, zal in het landbouwblad worden opgenomen. L. J. G. Ï\E voorzitter complimenteert de L. J. G.-voor- zitter met de gehouden Algemene Vergade* ring te Middelburg. ALGEMENE VERGADERING DESLOTEN wordt do Algemene Zomer vergade- D ring der Z.L.M. te houden op zaterdag 26 mei te Goes. LEDENWERF-AKTIE Ï\E via het Landbouwblad gevoerde ledenwerf» aktie heeft een gunstig resultaat gehad.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1962 | | pagina 3