De wet Vervreemding Landbouwgronden
Het Dagelijks Bestuur der Z.L.M. vergaderde
183
Op deze wijze moet het mogelijk zijn
het voorkeursrecht van de pachter ten allen
tijde te realiseren en wij zouden dan ook
deze voorgestane oplossing willen zien als
een „conditio sine qua non". Voorlopig
dient echter afgewacht te worden met welk
ontwerp de Minister zal komen. Het ont
werp heeft de betrokken departementen
verlaten maar is nog niet vrijgegeven. Wij
zullen dus nog even geduld moeten be
trachten en komen er te zijner tijd op
terug.
Dr heer C. J. v. d. Werf doet een aantal mede
delingen over de besprekingen rond de nieu
we C. A. O.'s. Zodra besluiten genomen zijn, zul
len deze gepubliceerd worden.
„Public relations" en de landbouw
LOONBELEID
EN ARBEIDSVOORZIENING
IN DE LANDBOUW
ZATERDAG 24 FEBRUARI 1962
(Vervolg van eerste pagina)
Het is eveneens duidelijk geworden dat mede ten
gevolge van dc enorme ontwikkeling, die onze
lartöbouw de laatste 20 jaar te zien heeft gegeven,
de plattelander zich steeds meer bewust wordt van
de grote waarde van goede externe produktie-
omstandigheden. Het tot stand komen van ver
schillende vrijwillige ruilverkavelingen wijst hier*
op. Een wettelijke regeling op dit terrein, ter voor
koming van splitsing van bedrijven, dus verklei
ning van de gemiddelde bedrijfsopper^vlakte, zou
dèn ook kunnen worden gemist,
HET VOORKEURSRECHT VAN DE PACHTER
FNSLOTTE als laatste en zeer belangrijk
punt, het voorkeursrecht van de pachter. Geen
onderdeel van de onderhavige wet heeft zo goed
aan zijn doelstelling beantwoord dan dit voorkeurs
recht. Dit recht kan gezien worden als de bekroning
van het in de Pachtwet vastgelegde continuatie-
recht van de pachter aan de ene kant en anderzijds
afs een zeer gewaardeerde mogelijkheid van de
pasphter om op de maatschappelijke ladder het
éigen bezit van de grond te kunnen bereiken.
Deze regeling heeft in de praktijk bijzonder goed
voldaan, is praktisch waterdicht te handhaven ge
bleken en gesteld mag worden dat dit voorkeurs
recht langzaam aan in het rechtsbewustzijn van de
agrarische wereld is verankerd.
Wij zijn dan ook van mening, dat dit ver
worven recht der pachter onverkort dient te
worden gehandhaafd. Echter met dien verstande
dat dit geen of althans een zo klein mogelijk
financieel nadeel voor de verpachter mag op
leveren. Een regeling dient te worden getrof
fen dat ook bij vrije prijzen, dit voorkeursrecht
niet illusoir wordt, maar effectief kan worden
henut. En juist bij vrije prijsvorming is dit laat
ste de grote moeilijkheid!
Wanneer de mogelijkheden er komen om
onder alle omstandigheden openbare verkoop te
vorderen bestaat er in het kader van een rege
ling met de repressieve sancties grote kans dat
in de praktijk het voorkeursrecht tot een holle
frase wordt.
IMMERS de hoogte van de boete bedingen bij
niet naleving van de verplichting de pachter
in de gelegenheid te stellen om te kopen kan om
juridische redenen niet hoog worden opgeschroefd.
Een privaatrechtelijke regeling van het voorkeurs
recht die waterdicht is, is niet mogelijk. Ook een
zgn. indirekt voorkeursrecht door verlenging van
de termijn volgens art. 43 van de Pachtwet biedt,
zeker voor Zeeuws-Vlaanderen, geen soulaas.
Men zal dan toch, en dit geldt speciaal het bui
tenlands grondbezit, aan Belgische landbouwers
verkopen, die er geen enkel bezwaar tegen heb
ben een aantal jaren te wachten, vóór zij met de
eigen exploitatie van het gekochte kunnen begin
nen.
Vooral in de overgangsfase zouden voor vele
pachters catastrofale gevolgen te verwachten zijn
indien een regeling op dergelijke basis tot stand
zou komen.
Alleen bij een publiekrechtelijke regeling van liet
voorkeursrecht met preventieve, sankties op straffe
van nietigheid van de koop, kan dit voorkomen
worden. Een regeling dus waarbij in de toekomst
evenals nu alle overdrachten de zeef van de Grond
kamers zouden moeten passeren. Door deze in
stantie zal nagegaan dienen te worden of het oh-
ject al of niet verpacht is. Bij niet verpach
ting verklaart de Grondkamer zich onbevoegd en
zon de verdere procedure geheel vrij kunnen zijn.
IS er wel sprake van verpachting dan zou de
Grondkamer, evenals nu, de maximum prijs
waarvoor overdracht zou kunnen plaats vinden,
dienen vast te stellen. Teyens zou daarbij onder-»
zocht moeten worden of de pachter in de gelegen
heid tot koop is gesteld. Voor verpachte objecten
is er dan wel weer sprake van een zekere prijs-
beheersing, echter geheel anders dan onder dc
huidige bepalingen.
Een prijs wordt dan vastgesteld, niet zoals onder
de huidige wet. op basis van de netto pachtwaarde,
maar aangepast aan de „verkeerswaarde" van de
vrije, niet verpachte objekten. De Grondkamer zal
zich een objectief beeld moeten vormen van deze
verkeerswaarde, dat bijvoorbeeld de naam gegeven
zou kunnen worden van „geobjectiveerde verkeers
waarde".
(Vervolg van eerste pagina)
In E.E. G.-verband zullen er spoedig voorstel
len gedaan worden ten aanzien van een regeling
voor de suiker. Het zal zeker zaak zijn af te wach
ten wat er in dit verband tot stand zal komen.
De overschotten suiker van de oogsten 1960 en
'61 ruimen wel maar tegen ondankbare prijzen. In
het komende jaar zal weer alles afhangen van
uitzaai en opbrengst, ook in geheel West-Europa.
VLAS
IjET blijkt dat er redelijkerwijze in Frankrijk,
België en Nederland 100.000 ha kan worden
uitgezaaid. Nog steeds bestaan in Frankrijk en
België steunmaatregelen en is er ten dezen een
ernstige discriminatie voor de Nederlandse telers
en yerwerkers. Er zal opnieuw met de Minister
van Landbouw gesproken worden, ten einde deze
achterstelling ongedaan te krijgen. Deze past
zeker niet in het komende E. E. G.-verband.
GRANEN
IJE internationale Tarwe-conferentie is weer
begonnen te onderhandelen over een nieuwe
Overeenkomst. Er is een kans dat ditmaal ook
Rusland zal toetreden, hetgeen de resultaten ten
goede zal kunnen komen.
Men is bezig onze graanregelingen aan te pas
sen aan de in Brussel genomen besluiten. Overi
gens moeten er in de komende maanden nog de
nodige technische beslissingen vallen.
S.N.TJLF.
IJE door het Landbouwschap ingestelde kom-
missie die werkwijze en financiering van de
Stichting Nederlandse Uien Federatie zou bestu
deren, is met het advies gereed gekomen. Voor
stellen worden gedaan over een betere samenwer
king en een betere publiciteit ten aanzien van
programmering en onderzoek. Tevens wordt voor
gesteld dat het door het bedrijfsleven op te bren
gen deel van de kosten uit contributies en uit al
gemene heffingen van het Landbouwschap dient
te komen. Het Bestuur der Z. L. M. kan zich hier
mede verenigen.
TUINBOUW
MEDEDELING wordt gedaan over een onder-
houd, dat tussen het Dagelijks Bestuur van
de afdeling Zeeland van de N. F. O. en voorzitter,
vice-voorzitter en sekretaris der Z.L.M. heeft
plaats gevonden, aangaande organisatorische
vraagstukken voor de toekomst.
Dc Tuinbouwkommissie heeft in haar laatste
vergadering uitvoerig over een reorganisatie ge
sproken. De kommissie zal spoedig in de nieuwe
vorm bijeen komen.
Gezien het toenemende belang van de tuinbouw
voor Zeeland, wordt besloten thans een bekwame
kracht voor deze afdeling aan te trekken. Deze zal
tot taak krijgen de organisatie van deze afdeling
ook naar de leden op te zetten en de rubriek Tuin
bouw van het Landbouwblad te verzorgen.
WERKGEVERS
LANDBOUWPOLITIEK OP LANGERE
TERMIJN
IN het rapport van het landelijk Landbouwschap
zijn vele positieve punten geformuleerd.
Het is verheugend, dat het rapport van de Z. L. M.
oyer de Akkerbouw veel belangstelling heeft ge
kregen.
In de kringen van de Z.L.M. ziin deze beide
IN ons vorig nummer werd in liet hoofdartikel
gewezen op het grote belang van goede en ver.
antwoorde reclame en public relations in het alge»
meen en die voor de landbouw in het bijzonder.
Door de drie samenwerkende Centrale Landbouw
Organisaties is het initiatief genomen met een
tweemaandelijks verschijnend blad „Landbouw.
Nu" te komen, waarvan het eerste nummer kort.
geleden verschenen Is. Het blad met een geheel
aparte bestemming, namelijk de niet-agrarische
lezer, wil trachten de „public relations" met de
niet-agrarische sector zo doeltreffend mogelijk to
verzorgen. Opzet is hierin actuele wetenswaardig*
heden en problemen op het gebied van de land*
en tuinbouw aan de orde te stellen.
Naast de reeds op verschillende andere wijzen
ontplooide aktiviteiten een stap in de goede rich
ting om de vraagstukken, die in de land- en tuin
bouw leven, ook daarbuiten bekend te stellen.
Met de drie Voorzitters der C. L. O. wensen wij
„Landbouw Nu" een goede vaart toe, tevens de
hoop uitsprekend dat het blad aan het gestelde
doel zal beantwoorden.
HE Staatssecretaris van Sociale Zaken en Volks*
gezondheid heeft in zijn op een sociale con*
ferentie van de N. C. B. T. B. gehouden rede er
onder meer op gewezen dat naar zijn mening
bij de personeelsvoorziening in de landbouw te veel
het zwaartepunt valt op het loonbeleid. De belo
ning is slechts één zij liet ook zeer belangrijke
factor bij de personeelsvoorziening. Daarnaast
zijn er nog andere faktoren die hierop van grote
invloed zijn. De heer Roolvink had de indruk dat
een concrete benadering van liet personeelsvraag
stuk in de landbouw een zeer dringende aange
legenheid is geworden. Teveel tracht men' met
hulpmiddelen de zaak gaande te houden waardoor
een constructieve aanpak van dit probleem achter*
wege bleef.
De heer Roolvink wees op de geringe binding
van de arbeider aan de bedrijfstak landbouw. Op
voering van de vakbekwaamheid waardoor het
maatschappelijk aanzien van de landarbeider wordt
verhoogd, kan deze binding versterken. De vakop
leiding, zo merkte de Staatssecretaris op, zal op
hetzelfde niveau moeten liggen van vergelijkbare
geschoolde beroepen huiten de landbouw.
De heer Roolvink stelde, dat men evenals
men bij de afzet van produkten zijn kracht steeds
meer zoekt in gemeenschappelijke aanpak ook
bij de personeelsvoorziening meer een gemeen
schappelijke vraag op de arbeidsmarkt zal moeten
realiseren. Aangezien in verband met de beperkte
mobiliteit van de arbeid de personeelsvoorzienings-
vraagstiikken zoveel mogelijk regionaal moeten
worden opgelost, zal men op regionaal niveau ge
meenschappelijk plannen moeten opstellen. In ver
band hiermede dacht de Staatssecretaris aan do
opstelling van plannen per landbouwgebied. Voor
een juiste opzet en uitvoering van regionale per
soneelsvoorzieningsplannen en een coördinatie van
deze plannen op provinciaal en landelijk niveau zal
een afzonderlijk personeelsvoorzieningskader moe
ten worden ontwikkeld. De consequenties van do
te ontwikkelen activiteiten zullen echter moeten
worden aanvaard. Bij voorbaat van mening zijn
dat het bedrijfseconomisch gezien in de landbouw
niet verantwoord is om extra activiteiten te gaan
ontwikkelen, zou van kortzichtigheid getuigen.
Het georganiseerde bedrijfsleven! zal zich in samen
werking met de Overheid over een gemeenschap
pelijke opzet en aanpak van een plan op langere
termijn moeten beraden. Hierbij zal men de kosten
en baten tege elkaar moeten afwegen. Onderzoek
van de agrarische arbeidsmarkt en de werkge
legenheid is noodzakelijk. Vanuit de landbouw zelf
zullen in de eerste plaats initiatieven moeten wor
den ontwikkeld en de uitwerking hiervan is ge
heel een zaak van het bedrijfsleven zelf.
rapporten besproken. Een overzicht van deze*be
sprekingen, waarin verschillende belangrijke as-
pekten zijn verwerkt, zal in het landbouwblad
worden opgenomen.
L. J. G.
Ï\E voorzitter complimenteert de L. J. G.-voor-
zitter met de gehouden Algemene Vergade*
ring te Middelburg.
ALGEMENE VERGADERING
DESLOTEN wordt do Algemene Zomer vergade-
D ring der Z.L.M. te houden op zaterdag 26
mei te Goes.
LEDENWERF-AKTIE
Ï\E via het Landbouwblad gevoerde ledenwerf»
aktie heeft een gunstig resultaat gehad.