Reklame en Public Relations? r J ZATERDAG 17 FEBRUARI 1962 In dit nummer N Frankering bij abonnement: Terneuze?! 50e Jaargang: No. 2618 „Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van Land- en Tuinbouw en Veeteelt in Zeeland SINDS enige jaren verschijnen er in de landbouw- pers beschouwingen over reklame cm public relations. Wat de reklame betreft is dat vanzelf, sprekend. Tal van agrarische bedrijven doen zèlf aan reklame, b.v. kwekers van zaaizaad of poot. goed, grote bedrijven en ook onze organisaties, vooral de coöperatieve en de produktschappen. Ook kennen wij al lang de collectieve reklame, wel het meest in de veehouderijsector. Daarvan zijn de be kendste voorbeelden: de acties die het F.R.S- en de Noord-Hollandse Fok verenigingen in Duitsland voeren voor de afzet van fokvee, en de reklame van het Nederlands Zuivelbureau voor melk en zuivel. En van vóór de oorlog herinneren wij ons nog de „Eet meer fruit" en „Drink meer melk" acties enz. Wat reklame is, menen wij dus te weten* Maar wat zijn „public relations"? PUBLIEKE RELATIES ZEG tegen een reklameman, dat U die vreemde, Engelse woorden voor het gemak maar letterlijk vertaalt en hij zal U medelijdend aanzien. Want sinds lang is het in de reklamevvereld de gewoonte, geheimzinnige Engelse (of Engels uitziende) woorden te gebruiken om daar dan heel wat anders mee te bedoelen dan zij aangeven. Toch is het in ons geval niet zo dwaas. Het gaat wel degelijk om de relaties met het publiek. Het gaat er om, bij hen, die wij als klant, consument of anderszins nodig hebben, „goodwill" te kweken voor ons, onze bedrijven en produkten. Een industrieel bedrijf, dat public relations bedrijft, doet dat op allerlei manieren: door goed personeelsbeleid tracht zij het personeel te binden en in de gezinnen een goede gezindheid jegens het bedrijf aan te kweken. Om die goede gezindheid gaat het: die wil men over al aankweken. Een goede gezindheid bereikt men natuurlijk alleen als het bedrijf een goede naam heeft en behoudt en zo heet één der meest genoemde leerboekjes over public relations dan ook „Om de goede naam van Uw bedrijf". Daarin kan men vinden, wat men zoal doen kan op dit gebied. Een goed deel van de reklame dient dan ook voor public relabels, Mocht U soms menen, dat dit niet be langrijk is, dan kan iedere direkteur van een bedrijf van enige omvang (laten we zeggen boven de 100 geconcentreerde werknemers) U het wel anders vertellen. Zonder public relations kan men geen personeel krijgen of houden, komt de rust in het bedrijf in gevaar en op den duur ook de produk- tie en...... de afzet. Laten wij dus goed bedenken, dat public relations een strikt zakelijke inslag heeft. Als b.v. de K. L. M. aan iedereen, die dat wenst, foto's van haar snelle machines ter beschikking stelt, dan is dat met de bedoeling, dat op den duur een groter gebruik van die machines gemaakt zal wor den. Public relations is dus niets anders dan een zeer handige vorm van reklame en wie het anders beweert huichelt (een beetje TOCH moeten wij die twee goed onderscheiden. Want wat bij de één wèl mogelijk is, is bij de ander vaak onmogelijk. Wij willen daarvan een duidelijk voorbeeld geven. Enige jaren geleden werd in geheel ons land collectieve bierreklame gevoerd onder het motto: „Het bier is weer best Dat was reklame. Maar het bleek onmogelijk in plaats van het produkt de distributeur (de caféhouder) te noe men. Bier kan men ook thuis drinken (U kunt het bij de kruidenier halen), maar een caféhouder wekt niet altijd prettige gedachten op bij de consumentIn liet algemeen zien wij dan ook, dat bij de rekla me wèl collectiviteit mogelijk is, maar bij de public relations niet. Want boeren onder elkaar zijn col lega's, maar industriëlen zijn eikaars concurrenten. Daarom is public relations altijd iets, wat strikt gebonden is aan één bedrijf of aan een heel kleine groep bedrijven. Onze schoenmakers zouden er geen cent voor over hebben, als men public relations te hunnen behoeve ging bedrijven, evenals de kap- pérs, de slagers of de kruideniers. Want deze mensen heeft men toch wel nodig. Zij voelen wèl voor collectieve reklame als het gaat om een produkt dat vergeten dreigt te worden of dat men óók bij eën ander soort bedrijf kopen kan. Public relations bedrijven zij zèlf wel door de persoonlijke omgang met het publiek. LANDBOUW EN PUBLIC RELATIONS HOE komt men er nu toe, de landbouw te betrek ken bij de public relations? Zit er soms een stel handige jongens achter, die hier wel wat aan verdienen wil? Neen, dat is niet het geval, althans niet het begin daarvan. Het is van voormannen en redacties uitgegaan. De reden lag voor de hand. De niet-agrarische bevolking van ons land raakt snel en grondig van de landbouw vervreemd. Zij heeft allerlei rare en soms verwrongen denkbeel den van de landbouw en de landbouwers. Dat is voor ons niet prettig. Maar het kan zelfs schade lijk voor ons zijn i.v.m. de afzet van onze produkten. Niet prettig is het b.v., als de stadsbewoner uit onwetendheid in zijn krant stukjes gaat schrijven, die de boer voorstellen als dierenbeul. Twee voor beelden. Voorjaar 1961 kalfde een koe in een wei land bij Dordrecht op eigen houtje. De veehouder whs er niet bij. Nu kan dat de beste veehouder wel eens overkomen en in verreweg de meeste ge vallen knapt de koe het karweitje dan zèlf wel op. Ideaal is het niet, maar toch ook niet iets wat ons In beweging brengt. Het regende echter in Dor drecht ingezonden stukken over de dierenbeul, die zijn koeien alleen liet kalven. Voorbeeld tweeieder weet, dat Shetlandse ponies keihard zijn en ook 's winters graag buiten lopen, zelfs bij sneeuw en vorst. Als men ze maar wat bijvoert hindert dat niets, zeker niet overdag. Daar om regende het enkele weken tijdens de vorstperio de weer ingezonden stukken overenfin, de rest kunt U wel raden. Zulke dingen kan men voorkomen (of trachten te voorkomen) als men de stedeling wat meer begrip voor de landbouw bijbrengt. Dat is ook wel goed, want als onze boeren steeds maar weer on romantiek volkomen uit de tijd is. De stedeling zat de boer nooit beminnen om zijn lieve blauwe ogen, zelfs niet ter wille van zijn klederdracht, zijn fraaie hoeve of de mooie streekromans waarin hij de on bedorven held is. Hij zal in de eerste plaats vragen naar goede en goedkope produkten. En als uw fruit een dubbeltje duurder is dan het Belgische of het Duitse, dan zult U méér dan een dubbeltje moeten uitgeven om hem wijs te maken, dat uw fruit tóch beter is, als hij dat niet in één oogopslag zien kan. Wij bemerken nu wel, dat het bedrijven van public relations niet zo eenvoudig is en dat wij, als wij er aan beginnen, op een keiharde, zakelijke ondergrond moeten staan. Dat wil zeggen, dat wij alleen aan p. r. (dat is de gebruikelijke afkorting) mogen denken, als daarbij vaststaat, dat óók een verantwoorde reklame voor onze agrarische pro dukten en diensten zal worden gevoerd. Laten wij thans zien, hoe men p. r. ten behoeve van de land bouw kan bedrijven. MOGELIJKHEDEN DE mogelijkheden zijn groot en talrijk en vele zullen tegelyk aangewend moeten worden. Allereerst kan men trachten via het onderwijs betere begrippen in de stad te doen doordringen. Vroeger had men leesboekjes op de lagere scholen* die uitsluitend over de landbouw gingen. Bij de moderne onderwijsmethoden (projectonderwijs, be langstellingskernen) kan men, behalve moderne leesboeken, ook iets anders brengen. Men kan b.v. zorgen, «Jat een deskundige commissie toezicht houdt op datgene, wal bij het moderne onderwijs de landbouw raakt en daarbij voorlichting, advie* zen en materiaal verstrekken aan auteurs, scholen, uitgevers enz. Voor volwassenen kan men populair- wetenschappelijke boekjes uitgeven, die goede oriëntatie mogelijk maken. Daarnaast is goed werk te doen via perscommuniqués aan de bladen, d.w.z. korte, interessante gegevens (het eerste lammetje van het seizoen geboren met foto, doch ook met aanduiding van de zorgen van de schapenhouder en de betekenis van de schapenfokkerij) en juist feitenmateriaal. Goede contacten met radio, tele* visie, bioscoopjournaal, V.V.V. enz. zijn evenzeer nodig. Daarnaast is nog veel te doen vis* tentoonstellingen of stands op bepaalde exposities-, korte films (dokumentaires) enz. Er is teveel om (Zie verder pagina 159.)] gunstig worden afgeschilderd, moet dat een terug slag hebben op de afzet van onze produkten. Als de stedeling steeds maar weer te horen krijgt, dat kunstmest vergif is, zijn de gevolgen voor boer en tuinder op den duur rampzalig. JJEEDS thans geeft de stadsbewoner aan het vreemde produkt een volstrekt onredelijke voorkeur boven het Nederlandse. Weer een voor beeld. Een Amsterdams levensmiddelenbedriif wik kelde kleine, ronde Edammer kaasjes in Deense en Nederlandse verpakking. Van de Deense koos het publiek er 8 tegen 2 Nederlandse. Wanneer men nu weet, dat meer dan 30 der Deense koeien één of meer ontstoken kwartieren heeft, dat van melk met ontstekingsprodukten onmopeliik goede kaas gemaakt kan worden, dan begrijpt ieder, dat thans de Deense kaas niet zoveel beter dan de Nederland se zijn kan. Laten wij maar ophouden met voorbedden geven: de zaak waar het om gaat is duidelijk genoeg. Vandaar dat zij, die de gevaren zien, ons waar schuwen. Er is echter één fout, die telkens weer gemaakt wordt. Wanneer wij de stedeling wat beter willen inlichten over de landbouw, dan is dat uitstekend. Het zal ons heel wat Kster en kwaadaardige kri tiek besnaren. Maar willen wij bovendien de afzet in stand houden, dan is méér nodig. Hierbij kun nen oublie relations ons niet meer helpen. De reden is, dat wij in de landbouw met een paar honderd duizend bedrijven (ondernemingen dus) te doen hebben. Daarvoor kan men public relations gaan bedriiven, maar vergeet dan niet, dat de goede indruk reeds volkomen teniet kan gaan bh de eer ste de beste kennismaking van de stedeling met de boer. Voorts dient men te bedenken, dat alle Uit de praktijk „Van barak naar paleis", de feestelijke opening van de Laiidbouwhuishoudsehool der Z-L. M. „De Oesterschelp" te Tholen Onkruïdbestrljding in winter gewassen Sterk gemechaniseerde teelt wijze bij suikerbieten Een praktijk-man vertelt in „Stemmen uit de fruitwereld" hoe hij het zou doen, als hij nog eens opnieuw beginnen kon De teelt van augurken Verslag Ceptrale Hengsten - keuring te Goes De uitkomsten landbouwtel ling december 1961 en de ge gevens over de aardappel inventarisatie in de provincie Zeeland Vereenvoudiging bij 't voeren van rundvee De „Boerenjeugd" besteedt aandacht aan de Algemene Vergadering der L. J. G„ o.m. met een foto-reportage pag- 160 pag. 161 pag. 163 pag. 165 pag. 167 pag. 168 pag. 169 pag. 171 pag. 173 pag. 174/ 175 £ITDAGEN Boeklioudbureau der Z- L. M. pag. 158

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1962 | | pagina 1