Landbouwwerktuigententoonstelling Enkele indrukken te Amsterdam ZATERDAG 3 FEBRUARI 1962 50e Jaargans: 2616 van de Frankering bij abonnement: Terneuzen eeuuis landbouwblad «Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van Land- en Tuinbouw en V eeteelt in Zeeland* |\E belangstelling: voor deze tentoonstelling- is bijzonder groot geweest. Ruim 75.000 personen brachten een bezoek aan de R. A. ï.-gebouwen te, Amsterdam. De enorme grote hallen waren geheel bezet met alle mogelijke land en tuinbouw werktuigen. Doch van alle werktuigen die in Nederland op de markt wórden gebracht, was hier slechts een gedeelte geëxposeerd. I)e meeste standhouders hadden zich beperkt tot de meest aktuele en nieuwe werktuigen. Van diverse machines was de keuze zo groot en veelzijdig, dat het voor vele aspirant-kopers moeilijk was om direkt een beslissing te nemen. Tocli was het goed om dit alles in ogenschouw te nemen. Al was het alleen maar om zich te oriënteren op de mogelijkheden van dc moderne landbouw- en tuinbouwmechanisatie- TREKKERS nE landbouwtrekkers worden steeds verder geperfektioneerd. Aanvankelijk dienden ze alleen voor trekkracht. Het aantal versnellingen is de laatste jaren belangrijk toegenomen met vooral een ruimere keuze in de lagere snelheden. De hydraulische herinrichting biedt steeds meer mogelijk heden, zoals b.v. automatische diepteregeling van aanbouwwerktuigen, gewi'chtsoverdracht op de ach- terbrug en aansluitmogelijkheid voor losse hefcylinders, b.v. voor wagens en voorladers. Door al deze voorzieningen krijgt de trekker belangrijk meer gebruiksmogelijkheden of m.a.w. meer prestatie voor de investering. Nieuw op de R. A-1. was o.a. de David Brown 990 met halfautomatische versnellingsbak. De ver snelling wordt hierbij door hydraulische druk ingeschakeld'. Er zijn vier versnellingen in de lage over brenging en vier in de hoge. Overigens is de automatische overbrenging niet nieuw, omdat o.a. Ford en Massey Ferguson deze reeds langer op hun industrietrekkers kunnen leveren. Ook een differentieelgrendel is als zodanig niet iets nieuws. De Ford Dexta werd hiermee ook uitge rust en de werking daarvan was op een doorsnee model te zien -De Nuffield 342 en 460 hebben thans ook de automatische diepteregeling in de standaarduitvoering opgenomen. Verder zagen we hier een zwaardere trekker van John Deere met acht gesynchroniseerde versnel lingen. Daarbij zijn vier groepen. In elke groep heeft men de beschikking over twee versnellingen voor uit en één achteruit. De Massey Ferguson 65 is met eén nieuw type uitgekomen, waarbij men o.a. met behulp van een voetpedaal direkt in de achteruit kan schakelen. Vooral bij gebruik van een voorlader zal dit zeer gemakkelijk zijn. Voor moeilijke omstandigheden of speciaal werk lanceerde Ford een trekker met vier grote wielen die alle aangedreven kunnen worden. De hydraulische stuurbekrachtiging lijkt ons dan bepaald niet overbodig. Iets dergelijks bracht Fiat met een 20 pk trekker. Daarbij waren alle wielen bestuurbaar. AARDAPPELROOIERS AARDAPPELROOIERS waren er in vele varië- teiten te zien. Naast enorme machines voor de veenkoloniën waren er de grotere verzamel- rooiers die ook voor onze gewesten in aanmerking komen. Bekende merken als Amac, B. A. V., Berg- mann, Grimme en Romas. De Amac was er in het type met krielkneuzer zoals dat door de fabrikant en de heer Zinkweg is ontwikkeld. Romas kwam met een gewijzigde machine die ruimer was gebouwd, voorzien van loofafnëmers op meerdere plaatsen en een kluitenbreker. De op vorige modellen toegepaste toerenvariatpr was vervangen door twee aansluitmogelijkheden voor de aftakas. B. A. V., Bergmann en Grimme waren t.o.v. vorig jaar niet principiëel gewijzigd. MAAIKNEUZERS FIE maaikneuzers zijn als paddestoelen uit de grond gerezen. Er zijn twee hoofdgroepen te onderscheiden, n.l. machines met direkte afvoer en machines waarbij het door de klepelas afgeslagen produkt via een hakselapparaat wordt afgevoerd. Verder loopt de werkbreedte nogal uiteen. Be kend is dat maaikneuzers veel trekkracht vragen. Bij een werkbreedte van 1 meter is gemiddeld een 30 pk trekker nodig. Enkele merken waren ver tegenwoordigd met een kleinere werkbreedte wat vooral bij individueel gebruik bepaalde voordelen kan hebben. ZAAIMACH1NES VOOR het zaaien van bieten wordt in toenemen- de male gebruik gemaakt van precisiezaai- machines. Dit. met het oog op het latere machinaal dunnen. Naast de meer bekende merken Stanhay en Monodrilï waren thans ook de merken Tank en Kleine aanwezig alsmede een gewijzigde Stanhay met aftakasaandrijving. Voor al deze machines was veel belangstelling. Behalve Stanhay werken de andere getoonde typen niet een vertikaal draai end cellenrad. Deze konstrukties geven veelal een zeer sol lede indruk, terwijl slip van aandrijfwielen en verdeelmechanisme praktisch uitgesloten is. Daarom wordt bij deze machines ook geen kon- trole-apparaat toegepast. Wordt, net als bij de ge wijzigde Stanhay, de aandrijving verzorgd door de aftakas, dan zal in vergelijking met een gladde aandrijfrol, de kans op slip wel verminderen. Het weinig kostbare zaadverdeelbandje heeft naast be zwaren het voordeel dat eventueel vervangen, als gevolg van veranderingen op zandgebied, niet veel geld kost. WAGENS UET is verheugend te kunnen konstateren dat de wagenkonstrukteurs en fabrikanten van hulpmiddelen hun beste beentje voor zetten om te trachten goed bruikbare zelflossende wagens te konstrueren tegen redelijke prijzen. Getoond werd op de R. A. dat verschillende firma's een flinke stap in de goede richting hebben gezet. Ook hier was niet alles gloednieuw, maar dat men het pro bleem serieus heeft aangepakt was v/el duidelijk. We hebben naar onze mening verschillende ver beteringen gezien, vooral ten aanzien van het zelf lossend maken van gewone landbouw wagens. In dit blad is reeds eerder het hoe en waarom van moderne transportmiddelen betoogd. Twee belangrijke punten, n.l. zelflossend en universeel bruikbaar, willen we hiervan nog even noemen. Het naar voren lossen is vooral aantrekkelijk, om dat de betreffende trekkerchauffeur dan beter en gemakkelijker toezicht heeft en zonodig sneller kau ingrijpen. Een dwarsafvoer is bij het lossen met zeildoeken moeilijk te ontberen- Is deze dwars- afvoer aan de voorzijde van de wagen gemonteerd, dan lijkt aandrijving van de rol door de aftakas zeer eenvoudig. Mén moet er echter wel op be dacht zijn dat aftakasaansluiting in het midden van de wagen vaak moeilijk zal zijn, omdat de aftakas bij de trekker veelal onder de trekhaak zit. Voor de koppeling van de aftakas aan de wagen zit de trekboom van de wagen dan in de weg. De firma Miedema te Winsum had dit bezwaar onder kend en er een oplossing voor gevonden door het aankoppelingspunt excentrisch te plaatsen. Voor de aandrijving van de dwarsafvoer aan de achterzijde hadden enkele kónstrukteurs een olie motor toegepast. Een aantrekkelijk systeem, dat echter wel iets duurder is. Naast dé konstruktie van dvvarsafvoerbanden vast aan de wagen, zijn er enkele die z.g. losse transportbandjes toepassen die, op de gemonteerde zwenkwieltjes, achter de te lossen wagen kunnen worden geplaatst. Per stuk zijn deze wel iets duurder, doch daar staat tegenover dat men een dergelijke dwarsafvoer voor meerdere wagens kan benutten. Er werd ons medegedeeld dat de kwaliteit van de geplastificeerde zeilen ook belangrijk is ver beterd. Kipwagens en mestverspreidortvagens wa ren er te kust en te keur. Vooral de laatstgenoem de groep is in vele merken leverbaar. De zelflos sende wagen van Schuitemaker is reeds eerder in dit blad besproken. VELE ANDERE MACHINES IJ1T het vele doen we nog een greep, zonder u daarbij te streven naar volledigheid. Opval lend waren b.v, de vele voorladers die op diverse trekkers waren uitgestald. Hoewel in Zeeland nog weinig gebruikt, zijn we.de mening toegedaan dat van deze hulpmiddelen op grotere schaal gebruik zou kunnen worden gemaakt. Speciale taludmaaiers waren te zien, o-a. bij fa., Wissekerke en fa. Schukken. Een groot typè cen- trifugaalstrooier met een bakinhoud van'1000 kg is in eerste instantie voor grotere bedrijven ge schikt. Er waren ook talrijke grond'oewerkingswerktuï- gen te zien. Bij de ploegen worden thans bij alle bekende merken éénzijdig gelagerde schijfkouters toegepast. Het automatisch wentelen komt bij vventelploêgen meer r.n de belangstelling. TEN nieuwe konstruktie leverde de Melotte- fabriek in de vorm van de z.g. meccano-ploeg. Vermoedelijk een stap in de richting naar verdere standarisatic en normalisatie van de produktie. Maaidorsers waren er eveneens te kust en te keur. De nieuwe Laverda M .90 en Massey Ferguson 500 hebben zeker bij velen in de belangstelling ge staan. Deze kapitale machines worden steeds verder geperfektioneerd. Ook aan de'vormgeving "wordt aandacht besteed getuige de wel zeer' gedrongen bouw en vorm van de nieuwe M. F.-typen. Op meerdere merken waren variatoren aangebracht op de haspelsnelheid en de waaier, zodat soms vier variatoren' op een maaidorser voorkomen. In han den van deskundigen hebben dergelijke machines enorme mogelijkheden. Voor de stro-oogst was er weinig nieuws. We hadden gehoopt diverse strobalensleden te kunnen zien, maar hebben ze niet opgemerkt. Aan deze eenvoudige werktuigen, die in liet buitenland toch wel in gebruik zijn, bestaat naar onze mening wel behoefte. We zijn er van overtuigd met dit over zicht zeer onvolledig te zijn geweest. We hopen evenwel dat u vee] meer hebt gezien en gehoord. Tenslotte onze wens dat u ondanks het bos de bomen toch duidelijk zult hebben kunnen onder scheiden. R.L.V.D. Goes. J. T. ANDRINGA.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1962 | | pagina 1