Landbouwwerktuigententoonstelling
Enkele indrukken
te Amsterdam
ZATERDAG 3 FEBRUARI 1962
50e Jaargans: 2616
van
de
Frankering bij abonnement: Terneuzen
eeuuis landbouwblad
«Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van Land- en Tuinbouw en V eeteelt in Zeeland*
|\E belangstelling: voor deze tentoonstelling- is bijzonder
groot geweest. Ruim 75.000 personen brachten een
bezoek aan de R. A. ï.-gebouwen te, Amsterdam. De enorme
grote hallen waren geheel bezet met alle mogelijke land
en tuinbouw werktuigen. Doch van alle werktuigen die in
Nederland op de markt wórden gebracht, was hier slechts
een gedeelte geëxposeerd. I)e meeste standhouders hadden
zich beperkt tot de meest aktuele en nieuwe werktuigen.
Van diverse machines was de keuze zo groot en veelzijdig,
dat het voor vele aspirant-kopers moeilijk was om direkt
een beslissing te nemen. Tocli was het goed om dit alles in
ogenschouw te nemen. Al was het alleen maar om zich te
oriënteren op de mogelijkheden van dc moderne landbouw-
en tuinbouwmechanisatie-
TREKKERS
nE landbouwtrekkers worden steeds verder geperfektioneerd. Aanvankelijk dienden ze alleen voor
trekkracht. Het aantal versnellingen is de laatste jaren belangrijk toegenomen met vooral een
ruimere keuze in de lagere snelheden. De hydraulische herinrichting biedt steeds meer mogelijk
heden, zoals b.v. automatische diepteregeling van aanbouwwerktuigen, gewi'chtsoverdracht op de ach-
terbrug en aansluitmogelijkheid voor losse hefcylinders, b.v. voor wagens en voorladers.
Door al deze voorzieningen krijgt de trekker belangrijk meer gebruiksmogelijkheden of m.a.w. meer
prestatie voor de investering.
Nieuw op de R. A-1. was o.a. de David Brown 990 met halfautomatische versnellingsbak. De ver
snelling wordt hierbij door hydraulische druk ingeschakeld'. Er zijn vier versnellingen in de lage over
brenging en vier in de hoge. Overigens is de automatische overbrenging niet nieuw, omdat o.a. Ford
en Massey Ferguson deze reeds langer op hun industrietrekkers kunnen leveren.
Ook een differentieelgrendel is als zodanig niet iets nieuws. De Ford Dexta werd hiermee ook uitge
rust en de werking daarvan was op een doorsnee model te zien -De Nuffield 342 en 460 hebben thans
ook de automatische diepteregeling in de standaarduitvoering opgenomen.
Verder zagen we hier een zwaardere trekker van John Deere met acht gesynchroniseerde versnel
lingen. Daarbij zijn vier groepen. In elke groep heeft men de beschikking over twee versnellingen voor
uit en één achteruit. De Massey Ferguson 65 is met eén nieuw type uitgekomen, waarbij men o.a. met
behulp van een voetpedaal direkt in de achteruit kan schakelen. Vooral bij gebruik van een voorlader
zal dit zeer gemakkelijk zijn.
Voor moeilijke omstandigheden of speciaal werk lanceerde Ford een trekker met vier grote wielen
die alle aangedreven kunnen worden. De hydraulische stuurbekrachtiging lijkt ons dan bepaald niet
overbodig. Iets dergelijks bracht Fiat met een 20 pk trekker. Daarbij waren alle wielen bestuurbaar.
AARDAPPELROOIERS
AARDAPPELROOIERS waren er in vele varië-
teiten te zien. Naast enorme machines voor
de veenkoloniën waren er de grotere verzamel-
rooiers die ook voor onze gewesten in aanmerking
komen. Bekende merken als Amac, B. A. V., Berg-
mann, Grimme en Romas. De Amac was er in het
type met krielkneuzer zoals dat door de fabrikant
en de heer Zinkweg is ontwikkeld.
Romas kwam met een gewijzigde machine die
ruimer was gebouwd, voorzien van loofafnëmers
op meerdere plaatsen en een kluitenbreker. De op
vorige modellen toegepaste toerenvariatpr was
vervangen door twee aansluitmogelijkheden voor
de aftakas.
B. A. V., Bergmann en Grimme waren t.o.v. vorig
jaar niet principiëel gewijzigd.
MAAIKNEUZERS
FIE maaikneuzers zijn als paddestoelen uit de
grond gerezen. Er zijn twee hoofdgroepen te
onderscheiden, n.l. machines met direkte afvoer en
machines waarbij het door de klepelas afgeslagen
produkt via een hakselapparaat wordt afgevoerd.
Verder loopt de werkbreedte nogal uiteen. Be
kend is dat maaikneuzers veel trekkracht vragen.
Bij een werkbreedte van 1 meter is gemiddeld een
30 pk trekker nodig. Enkele merken waren ver
tegenwoordigd met een kleinere werkbreedte wat
vooral bij individueel gebruik bepaalde voordelen
kan hebben.
ZAAIMACH1NES
VOOR het zaaien van bieten wordt in toenemen-
de male gebruik gemaakt van precisiezaai-
machines. Dit. met het oog op het latere machinaal
dunnen. Naast de meer bekende merken Stanhay
en Monodrilï waren thans ook de merken Tank en
Kleine aanwezig alsmede een gewijzigde Stanhay
met aftakasaandrijving. Voor al deze machines
was veel belangstelling. Behalve Stanhay werken
de andere getoonde typen niet een vertikaal draai
end cellenrad. Deze konstrukties geven veelal een
zeer sol lede indruk, terwijl slip van aandrijfwielen
en verdeelmechanisme praktisch uitgesloten is.
Daarom wordt bij deze machines ook geen kon-
trole-apparaat toegepast. Wordt, net als bij de ge
wijzigde Stanhay, de aandrijving verzorgd door de
aftakas, dan zal in vergelijking met een gladde
aandrijfrol, de kans op slip wel verminderen. Het
weinig kostbare zaadverdeelbandje heeft naast be
zwaren het voordeel dat eventueel vervangen, als
gevolg van veranderingen op zandgebied, niet veel
geld kost.
WAGENS
UET is verheugend te kunnen konstateren dat
de wagenkonstrukteurs en fabrikanten van
hulpmiddelen hun beste beentje voor zetten om te
trachten goed bruikbare zelflossende wagens te
konstrueren tegen redelijke prijzen. Getoond werd
op de R. A. dat verschillende firma's een flinke
stap in de goede richting hebben gezet. Ook hier
was niet alles gloednieuw, maar dat men het pro
bleem serieus heeft aangepakt was v/el duidelijk.
We hebben naar onze mening verschillende ver
beteringen gezien, vooral ten aanzien van het zelf
lossend maken van gewone landbouw wagens.
In dit blad is reeds eerder het hoe en waarom
van moderne transportmiddelen betoogd. Twee
belangrijke punten, n.l. zelflossend en universeel
bruikbaar, willen we hiervan nog even noemen.
Het naar voren lossen is vooral aantrekkelijk, om
dat de betreffende trekkerchauffeur dan beter en
gemakkelijker toezicht heeft en zonodig sneller
kau ingrijpen. Een dwarsafvoer is bij het lossen
met zeildoeken moeilijk te ontberen- Is deze dwars-
afvoer aan de voorzijde van de wagen gemonteerd,
dan lijkt aandrijving van de rol door de aftakas
zeer eenvoudig. Mén moet er echter wel op be
dacht zijn dat aftakasaansluiting in het midden
van de wagen vaak moeilijk zal zijn, omdat de
aftakas bij de trekker veelal onder de trekhaak zit.
Voor de koppeling van de aftakas aan de wagen
zit de trekboom van de wagen dan in de weg. De
firma Miedema te Winsum had dit bezwaar onder
kend en er een oplossing voor gevonden door het
aankoppelingspunt excentrisch te plaatsen.
Voor de aandrijving van de dwarsafvoer aan de
achterzijde hadden enkele kónstrukteurs een olie
motor toegepast. Een aantrekkelijk systeem, dat
echter wel iets duurder is.
Naast dé konstruktie van dvvarsafvoerbanden
vast aan de wagen, zijn er enkele die z.g. losse
transportbandjes toepassen die, op de gemonteerde
zwenkwieltjes, achter de te lossen wagen kunnen
worden geplaatst. Per stuk zijn deze wel iets
duurder, doch daar staat tegenover dat men een
dergelijke dwarsafvoer voor meerdere wagens kan
benutten.
Er werd ons medegedeeld dat de kwaliteit van
de geplastificeerde zeilen ook belangrijk is ver
beterd. Kipwagens en mestverspreidortvagens wa
ren er te kust en te keur. Vooral de laatstgenoem
de groep is in vele merken leverbaar. De zelflos
sende wagen van Schuitemaker is reeds eerder
in dit blad besproken.
VELE ANDERE MACHINES
IJ1T het vele doen we nog een greep, zonder
u daarbij te streven naar volledigheid. Opval
lend waren b.v, de vele voorladers die op diverse
trekkers waren uitgestald. Hoewel in Zeeland nog
weinig gebruikt, zijn we.de mening toegedaan dat
van deze hulpmiddelen op grotere schaal gebruik
zou kunnen worden gemaakt.
Speciale taludmaaiers waren te zien, o-a. bij fa.,
Wissekerke en fa. Schukken. Een groot typè cen-
trifugaalstrooier met een bakinhoud van'1000 kg
is in eerste instantie voor grotere bedrijven ge
schikt.
Er waren ook talrijke grond'oewerkingswerktuï-
gen te zien. Bij de ploegen worden thans bij alle
bekende merken éénzijdig gelagerde schijfkouters
toegepast. Het automatisch wentelen komt bij
vventelploêgen meer r.n de belangstelling.
TEN nieuwe konstruktie leverde de Melotte-
fabriek in de vorm van de z.g. meccano-ploeg.
Vermoedelijk een stap in de richting naar verdere
standarisatic en normalisatie van de produktie.
Maaidorsers waren er eveneens te kust en te
keur.
De nieuwe Laverda M .90 en Massey Ferguson
500 hebben zeker bij velen in de belangstelling ge
staan.
Deze kapitale machines worden steeds verder
geperfektioneerd. Ook aan de'vormgeving "wordt
aandacht besteed getuige de wel zeer' gedrongen
bouw en vorm van de nieuwe M. F.-typen. Op
meerdere merken waren variatoren aangebracht op
de haspelsnelheid en de waaier, zodat soms vier
variatoren' op een maaidorser voorkomen. In han
den van deskundigen hebben dergelijke machines
enorme mogelijkheden.
Voor de stro-oogst was er weinig nieuws. We
hadden gehoopt diverse strobalensleden te kunnen
zien, maar hebben ze niet opgemerkt. Aan deze
eenvoudige werktuigen, die in liet buitenland toch
wel in gebruik zijn, bestaat naar onze mening wel
behoefte. We zijn er van overtuigd met dit over
zicht zeer onvolledig te zijn geweest. We hopen
evenwel dat u vee] meer hebt gezien en gehoord.
Tenslotte onze wens dat u ondanks het bos de
bomen toch duidelijk zult hebben kunnen onder
scheiden.
R.L.V.D. Goes.
J. T. ANDRINGA.