graan- en stro-afvoer
Mogelijkheden bij de
64
Wageningen, 10 januari 1962. F. J. EDENS.
3 persen en laden in één werkgang 2 2,0 4,0 .>63
Lossen van graan in stortput.
-
teruggebracht. Om dit te verwezenlijken moet de afvoer van losgestort graan
zo zijn georganiseerd, dat geen stagnatie bij het maaidorsen optreedt. Dit
houdt in dat gezorgd moet worden dat altijd een lege wagen op het perceel
aanwezig is als de graantank vol is.
Het overladen van het graan uit de graantank van de maaidorser in de
wagen geschiedt met een vijzel en kan zowel rijdend als stilstaand geschieden.
In het laatste geval moet het maaidorsen worden onderbroken De capaciteit
van de maaidorser daalt hierdoor met circa 25
Wordt de afvoer verzorgd met één wagen, dan "wordt de maximum over
brugbare transportafstand bepaald door de maaidorscapaciteit, de grootte
van de graantank en de wageninhoud. Daarnaast speelt de rijsnelheid en de
benodigde lostijd een rol. Bij een grote maaidorser met een graantank van
20 hl bedraagt de maximale transportafstand, bij een rijsnelheid van 9 km
per uur, circa 1250 m en bij een kleine maaidorser met een graantank van
10 hl, circa 1900 m.
WORDT bij grotere afstanden het werk nog uitgevoerd door één persoon,
W dan is men aangewezen op het gebruik van een tweede wagen waarin
tijdelijk stilstaand wordt gelost. Deze moet dan zodanig worden geplaatst
dat voor het lossen geen of zeer weinig extra rijtijd nodig is. Om de daling
van de maaidorscapaciteit zo laag mogelijk te houden, moet zodra de persoon
die de afvoer verzorgt, op het perceel terug is, het graan weer rijdende worden
overgeladen.
Om zo snel mogelijk weer op het perceel terug te zijn moet snel kunnen
worden gestort. Het gebruik van stortputten is dan gewenst. Vooral bij ge
bruik van kipwagens kan dan snel worden gelost. Indien de bestaande iand-
bouwwagens worden gebruikt, is het gewenst deze aan één zijde op een
verhoging te rijden. Door het zijschot neer te klappen wordt het graan voor
het grootste gedeelte gestort; de rest moet van de wagen worden afgeschept.
Wagens met schuiven in de bodem lossen minder gemakkelijk.
Bij gebruik van graanldsten worden deze met een vorkheftruck van de
wagen genomen. Deze plaatst de kisten op een stapel of in een kantelaar,
waarmee de inhoud in de stortput wordt gestort.
In Zeeland, waar veel graan rechtstreeks naar handel of coöperatie
wordt gebracht, is het goed zich te realiseren dat vooral bij wisselvallig
weer grote pieken in de aanvoer kunnen ontstaan. Wordt dit niet vol
doende onder ogen gezien, dan zullen bij de losplaatsen lange wacht
tijden onvermijdelijk zyn en indirect een capaciteitsdaling van de maai
dorser tot gevolg hebben.
ALS gevolg van liet steeds verder en beter
mechaniseren van de oogstwerkzaamheden
nemen de problemen rondom het transport van de
produkten toe en vormen meer en meer een knel
punt in de bedrijfsvoering.
Hoewel de tijd van de graanoogst nog ver weg
ligt, is het nuttig om in deze, voor de boerderij vrij
lustige periode, enkele mogelijkheden van de
graan- en stro-afvoer nog eens door de gedachten
te laten gaan.
DE GRAANAFVOER IN ZAKKEN
DIT is een nog vrij veel voorkomende methode, welke echter steeds meer
wordt verdrongen door het „los transport".
Er zijn echter bedrijven welke om bepaalde redenen hierop niet overgaan
en het graan tijdens het maaidorsen opzakken. Het bezwaar van deze methode
is, dat wanneer de zakken op het perceel worden gelost, er extra mensen
nodig zijn voor het laden. Bij direct lossen op een wagen wordt de capaciteit
van de maaidorser verlaagd.
Door echter op bepaalde punten te letten, kan ook bij deze wijze van
werken de doelmatigheid worden vergroot en het werken worden vergemak
kelijkt.
Door de zakken op vaste plaatsen te lossen, wordt onnodig heen en weer
rijden tijdens het laden voorkomen. Het gebruik van een achter de wagen -
gekoppelde transporteur blijkt van de diverse zakkenladers de meest doel
matige te zijn. Hiervoor kan een vlakke bandtransporteur worden gebruikt,
welke op een tweewielig onderstel is gemonteerd en wordt aangedreven
door een 2 pk benzinemotor.
Bij het direct op de wagen lossen dient het platvorm van de maaidorser
bij deze werkwijze te worden aangepast. Men verwijdere daarvoor het hek
werk rondom het platform, make het voldoende groot en brenge het 20
mogelijk op wagenhoogte.
DE AFVOER VAN LOSGESTORT GRAAN
PEN methode, gebaseerd op de maaidorser met graantank, die, zoals reeds
is gesteld, de laatste tijd sterk toeneemt. Het voordeel van deze methode
is, dat het maaidorsen door één persoon gebeurt, terwijl de tweede persoon
de graanafvoer kan verzorgen, waardoor de arbeid tot een minimum is
Stapels pakken laden met voorlader.
Bij het laden van stropakken is het gewenst oogsthekken te gebruiken. Bij
het direct op de wagen persen is alleen een hek aan de achterzijde van de
wagen voldoende; bij de andere genoemde methoden zowel aan de vóór- als
achterzijde van de wagen. Het tevens vergroten van het laadoppervlak van de
wagen door de zijborden uiklapbaar te maken betekent, dat men per vracht
meer kan meenemen, wat ook arbeidsbesparing betekent
Instituut voor Landbouwtechniek
en Rationalisatie,
DE STRO AFVOER
MA het maaidorsen moet het stro worden verzameld. Algemeen geschiedt
dit door middel van de hogedrukpers, die de pakken teruggooit op de
stoppel, waarna ze later op wagens worden geladen. Hierbij zijn verschillende
systemen mogelijk Een veel voorkomende methode is die, waarbij de stro
pakken uit verspreide ligging in handwerk worden opgeladen. Hierbij gaat
veel tijd verloren aan het verplaatsen. Door de stropakken vooraf van drie
gangen op één zweel te brengen, wordt bij het laden, ten opzichte van de
verspreide ligging der pakken, een werkbesparing verkregen van 20
Het laden verloopt nog vlotter als tijdens het persen door één persoon, op
een achter de pers gekoppelde slede of tweewielig wagentje met kipbaar
iplatform, de pakken in stapels van 10 worden neergezet. Ten opzichte van
hét bijeenbrengen in zwelen is het werk van de persoon op de slede of het
wagentje geen extra arbeidstijd, terwijl toch het laden vlot kan verlopen.
Een voordeel vari stapels is verder, dat de pakken hierin minder gevoelig
zijn voor natregenen en ook door middel van een voorlader kunnen worden
geladen, tegenover het in zwelen leggen en met de hand laden geeft dit een
arb^id'sbe^naring van 56
Naast de voorgenoemde methoden verdient ook de methode waarbij recht
streeks op de wagen wordt geperst, de aandacht. Ten opzichte van het laden
uit verspreide ligging wordt hierbij een werkbesparing bereikt van 37
In tabel 1 geven we een overzicht van de benodigde werktijden en manuren
voor vier verschillende werkmethoden. Hierbij is aangenomen, dat een op
brengst van 4 ton per ha in zwaden ligt van een 8%-voets maaidorser.
Tabel 1. Vergelyking verschillende methoden van persen en laden van
maaidorsstro.
aantal werktijd manuren mu-
Me- bewerking per- uren/ha per ha relatief
thode sonen
1
persen
laden uit verspreide ligging
9,6
2 persen
1
1,5
1,5
pakken bijeen, handwerk
1
1,6
1,6
laden met de hand
2
2,3
4,6
80
4 persen met slede of wagentje
achter pers
stapels laden met trekkervoorlader
7,7
2
2,0
4,0
2
1,5
3,0
3
0,4
1,2
Laden van zakken met een achter de wagen gekoppelde transporteur.