graan- en stro-afvoer Mogelijkheden bij de 64 Wageningen, 10 januari 1962. F. J. EDENS. 3 persen en laden in één werkgang 2 2,0 4,0 .>63 Lossen van graan in stortput. - teruggebracht. Om dit te verwezenlijken moet de afvoer van losgestort graan zo zijn georganiseerd, dat geen stagnatie bij het maaidorsen optreedt. Dit houdt in dat gezorgd moet worden dat altijd een lege wagen op het perceel aanwezig is als de graantank vol is. Het overladen van het graan uit de graantank van de maaidorser in de wagen geschiedt met een vijzel en kan zowel rijdend als stilstaand geschieden. In het laatste geval moet het maaidorsen worden onderbroken De capaciteit van de maaidorser daalt hierdoor met circa 25 Wordt de afvoer verzorgd met één wagen, dan "wordt de maximum over brugbare transportafstand bepaald door de maaidorscapaciteit, de grootte van de graantank en de wageninhoud. Daarnaast speelt de rijsnelheid en de benodigde lostijd een rol. Bij een grote maaidorser met een graantank van 20 hl bedraagt de maximale transportafstand, bij een rijsnelheid van 9 km per uur, circa 1250 m en bij een kleine maaidorser met een graantank van 10 hl, circa 1900 m. WORDT bij grotere afstanden het werk nog uitgevoerd door één persoon, W dan is men aangewezen op het gebruik van een tweede wagen waarin tijdelijk stilstaand wordt gelost. Deze moet dan zodanig worden geplaatst dat voor het lossen geen of zeer weinig extra rijtijd nodig is. Om de daling van de maaidorscapaciteit zo laag mogelijk te houden, moet zodra de persoon die de afvoer verzorgt, op het perceel terug is, het graan weer rijdende worden overgeladen. Om zo snel mogelijk weer op het perceel terug te zijn moet snel kunnen worden gestort. Het gebruik van stortputten is dan gewenst. Vooral bij ge bruik van kipwagens kan dan snel worden gelost. Indien de bestaande iand- bouwwagens worden gebruikt, is het gewenst deze aan één zijde op een verhoging te rijden. Door het zijschot neer te klappen wordt het graan voor het grootste gedeelte gestort; de rest moet van de wagen worden afgeschept. Wagens met schuiven in de bodem lossen minder gemakkelijk. Bij gebruik van graanldsten worden deze met een vorkheftruck van de wagen genomen. Deze plaatst de kisten op een stapel of in een kantelaar, waarmee de inhoud in de stortput wordt gestort. In Zeeland, waar veel graan rechtstreeks naar handel of coöperatie wordt gebracht, is het goed zich te realiseren dat vooral bij wisselvallig weer grote pieken in de aanvoer kunnen ontstaan. Wordt dit niet vol doende onder ogen gezien, dan zullen bij de losplaatsen lange wacht tijden onvermijdelijk zyn en indirect een capaciteitsdaling van de maai dorser tot gevolg hebben. ALS gevolg van liet steeds verder en beter mechaniseren van de oogstwerkzaamheden nemen de problemen rondom het transport van de produkten toe en vormen meer en meer een knel punt in de bedrijfsvoering. Hoewel de tijd van de graanoogst nog ver weg ligt, is het nuttig om in deze, voor de boerderij vrij lustige periode, enkele mogelijkheden van de graan- en stro-afvoer nog eens door de gedachten te laten gaan. DE GRAANAFVOER IN ZAKKEN DIT is een nog vrij veel voorkomende methode, welke echter steeds meer wordt verdrongen door het „los transport". Er zijn echter bedrijven welke om bepaalde redenen hierop niet overgaan en het graan tijdens het maaidorsen opzakken. Het bezwaar van deze methode is, dat wanneer de zakken op het perceel worden gelost, er extra mensen nodig zijn voor het laden. Bij direct lossen op een wagen wordt de capaciteit van de maaidorser verlaagd. Door echter op bepaalde punten te letten, kan ook bij deze wijze van werken de doelmatigheid worden vergroot en het werken worden vergemak kelijkt. Door de zakken op vaste plaatsen te lossen, wordt onnodig heen en weer rijden tijdens het laden voorkomen. Het gebruik van een achter de wagen - gekoppelde transporteur blijkt van de diverse zakkenladers de meest doel matige te zijn. Hiervoor kan een vlakke bandtransporteur worden gebruikt, welke op een tweewielig onderstel is gemonteerd en wordt aangedreven door een 2 pk benzinemotor. Bij het direct op de wagen lossen dient het platvorm van de maaidorser bij deze werkwijze te worden aangepast. Men verwijdere daarvoor het hek werk rondom het platform, make het voldoende groot en brenge het 20 mogelijk op wagenhoogte. DE AFVOER VAN LOSGESTORT GRAAN PEN methode, gebaseerd op de maaidorser met graantank, die, zoals reeds is gesteld, de laatste tijd sterk toeneemt. Het voordeel van deze methode is, dat het maaidorsen door één persoon gebeurt, terwijl de tweede persoon de graanafvoer kan verzorgen, waardoor de arbeid tot een minimum is Stapels pakken laden met voorlader. Bij het laden van stropakken is het gewenst oogsthekken te gebruiken. Bij het direct op de wagen persen is alleen een hek aan de achterzijde van de wagen voldoende; bij de andere genoemde methoden zowel aan de vóór- als achterzijde van de wagen. Het tevens vergroten van het laadoppervlak van de wagen door de zijborden uiklapbaar te maken betekent, dat men per vracht meer kan meenemen, wat ook arbeidsbesparing betekent Instituut voor Landbouwtechniek en Rationalisatie, DE STRO AFVOER MA het maaidorsen moet het stro worden verzameld. Algemeen geschiedt dit door middel van de hogedrukpers, die de pakken teruggooit op de stoppel, waarna ze later op wagens worden geladen. Hierbij zijn verschillende systemen mogelijk Een veel voorkomende methode is die, waarbij de stro pakken uit verspreide ligging in handwerk worden opgeladen. Hierbij gaat veel tijd verloren aan het verplaatsen. Door de stropakken vooraf van drie gangen op één zweel te brengen, wordt bij het laden, ten opzichte van de verspreide ligging der pakken, een werkbesparing verkregen van 20 Het laden verloopt nog vlotter als tijdens het persen door één persoon, op een achter de pers gekoppelde slede of tweewielig wagentje met kipbaar iplatform, de pakken in stapels van 10 worden neergezet. Ten opzichte van hét bijeenbrengen in zwelen is het werk van de persoon op de slede of het wagentje geen extra arbeidstijd, terwijl toch het laden vlot kan verlopen. Een voordeel vari stapels is verder, dat de pakken hierin minder gevoelig zijn voor natregenen en ook door middel van een voorlader kunnen worden geladen, tegenover het in zwelen leggen en met de hand laden geeft dit een arb^id'sbe^naring van 56 Naast de voorgenoemde methoden verdient ook de methode waarbij recht streeks op de wagen wordt geperst, de aandacht. Ten opzichte van het laden uit verspreide ligging wordt hierbij een werkbesparing bereikt van 37 In tabel 1 geven we een overzicht van de benodigde werktijden en manuren voor vier verschillende werkmethoden. Hierbij is aangenomen, dat een op brengst van 4 ton per ha in zwaden ligt van een 8%-voets maaidorser. Tabel 1. Vergelyking verschillende methoden van persen en laden van maaidorsstro. aantal werktijd manuren mu- Me- bewerking per- uren/ha per ha relatief thode sonen 1 persen laden uit verspreide ligging 9,6 2 persen 1 1,5 1,5 pakken bijeen, handwerk 1 1,6 1,6 laden met de hand 2 2,3 4,6 80 4 persen met slede of wagentje achter pers stapels laden met trekkervoorlader 7,7 2 2,0 4,0 2 1,5 3,0 3 0,4 1,2 Laden van zakken met een achter de wagen gekoppelde transporteur.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1962 | | pagina 20