De E. E. G. komt binnen onze gezichtskring Ook onze jongeren hebben een taak 971 ZATERDAG 23 DECEMBER 196 1 |»ÉN ding is wel zeker. De E.E.G. krijgt zij het langzaam gestalte. Langzaam? Ja, als we kijken naar het E.E.G.-tracee, dat nog voor ons ligt. Snel, als we even achterom zien. Tenslotte zijn we nog maar een luttel aantal jaren op weg. En we moesten en moeten toch zo aan de samenwerking in Europees verband wennen. We leefden vlak naast elkaar, maar kenden elkaar nauwelijks. We bevochten elkaar op leven en dood en sloten ons af. Om eigen belangen te dienen. De treurige en mensonterende terreur, die Tweede Wereldoorlog heette, deed ons toch de ogen opengaan. En de omstandigheden dwongen ons, Europeanen, om ook aan blokvorming te doen. KfU zijn we dan enkele jaren op weg. Italianen, Fransen, Duitsers, Luxemburgers, Belgen en Nederlanders. Zes volkeren, die met elkaar een gemeenschap willen vormen. Dat woord gemeenschap moet ons toch wel even aan het denken zetten. Want wat is eigenlijk een ge meenschap Een samen leven, een samen werken en vooral samenwerken. Het betekent ook geven en nemen en begrip hebben voor eikaars problemen. In dit verband vooral voor de economische. We spreken toch over de economische gemeenschap. Daarbij mogen we het uit eindelijk doel niet uit het oog verliezen. het geding. Het economische aspect is niet los maken van de rest en omgekeerd. Niet voor niets heeft bijvoorbeeld het Centraal Bureau in Rotter-' dam E.E.G.-reizen voor plattelandsjongeren ge organiseerd. Een aantal jongeren werd op dezo wijze in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van de levensomstandigheden in de partner-landen. In dit verband noemen we ook de uitwisselingspro gramma's van de jongerenorganisaties. Studie maken van, kennis maken met, ons inleven in de omstandigheden elders, ziehier de opgaven Waar voor onze jongeren zich gesteld zien. We moeten Europees gaan denken. De hulpmiddelen hierbij zijn vele: lezingen, gesprekskringen, films, dia's, reizen etc. De afdelingen van de jongerenorganisa* ties hebben heus mogelijkheden te over! In de praktijk zal blijken, dat de verschillen tus sen de mensen hier en elders niet zo groot zijn als we op het eerste gezicht veelal veronderstellen. Wél de verschillen in levensomstandigheden. Dit geldt zeker ook voor de landbouw. Vergelijk bijvoorbeeld Italië met Nederland om dan over de uiteenlopende HET DOEL AANPASSING WELNU, wat is het grote doel Eén groot, vrij marktgebied binnen de zes landen. Dus de schotten en schotjes weg. Afbraak van tariefmuren e.d. om een vrije uitwisseling van goederen en dien sten te verkrijgen. Een vrij handelsverkeer, een vrij geld- en kapitaalverkeer, vrije vestiging van de be drijven en de arbeidskrachten. Kortom, er mag bin nen de zes geen verschil meer gemaakt worden tussen de nationaliteiten. Maar waarom dan toch eigenlijk? Wel, omdat dat de grootste waarborg geeft voor een hoge graad van welvaart voor alle bewoners binnen de gemeenschap. Deze opmerking vraagt om een nadere verklaring. Kijk, het uit gangspunt hierbij is, dat de goederen en diensten daar' voortgebracht moeten worden, waar dit het best en goedkoopst kan geschieden. Een massale produktie van goede en goedkope produkten bete kent voor de consument en dat zijn we allemaal een betere inkomstenbesteding, dus hogere wel vaart. Door de schotten tussen de markten de natio nale bescherming dus komt dit niet of te weinig tot uiting. De E.E.G. wil tot een betere taakverde ling komen binnen het gebied. Een herverdeling van de produktiegebieden. En één groot marktge bied maakt het tevens mogelijk, dat de produktie op grotere schaal plaatsvindt. Ook dit leidt tot een goedkopere produktie. Eveneens tot een hogere arbeidsproduktiviteit en daarmee tot hogere in komens. 'M'AARMATE de produktie door de schotten meer scheef gegroeid is, vraagt deze overgang naar een vrij marktgebied meer aanpassing. Daar mogen we niet te licht over denken. Thans worden door beschermende maatregelen produkties in bepaalde gebieden in stand gehouden, die bij één vrij markt gebied de concurrentie niet meer kunnen volhou den. Het kan elders binnen de E.E.G. beter en goed koper. Zo kunnen bepaalde industriebedrijven hier grotendeels verdwijnen en kan er elders binnen de gemeenschap expansie optreden. Bepaalde land bouwproducten kunnen wellicht beter hier geteeld worden dan elders. Er treden als zodanig dus ver schuivingen in het produktiepatroon op. En dat gaat met pijn gepaard. Met verminderde werkge legenheid en verlies van kapitaal, dat in fabrieken e.d. is gestoken. Dit is de reden, waarom men de E.E.G. niet plotsklaps geheel wil doorvoeren. De schokken zouden te groot zijn en sociale repercus sies met name zijn overmijdelijk. Vandaar het stap voor stap voorwaarts gaan. We zitten thans echt in de overgangsperiode. De hergroepering van het bedrijfsleven is aan de gang. Dit gaat met touw trekkerij gepaard. Ieder land wil het aanpassings proces zo pijnloos mogelijk laten verlopen. De na tionale belangen staan hierbij voorop. Begrijpelijk maar het doel mag niet uit het oog worden verlo ren. Tegenover offers staan voordelen. TAAK JONGEREN ^E jongeren van nu zullen in de toekomst meer de vruchten van de E.E.G. plukken dan de huidige generatie. Laten we het althans hopen. Dit mag geen reden zijn om thans maar aan de kant te blijven staan. Zo onder het motto van: we zullen maar afwachten wat er van gebakken wordt. Neen, ook de jongeren hebben op dit moment een posi tieve taak. In de eerste plaats door kennis te nemen van de E.E.G.-problemen. Begriü hebben voor de moeilijkheden en mogelijkheden is een belangrijk ding. Daarnaast is er de geestelijke voorbereiding op het samen leven binnen de gemeenschap. Om maar eens iets te noemen: wat weten we eigenlijk van de manier van leven en werken in Italië af Hoe denkt en leeft de jongen of het meisje op het Normandische platteland En dan beperken we ons heus niet alleen tot de economische omstandig heden. We mogen ons niet blind staren op het eco nomische doel van de E.E.G. alléén. Integendeel, economische veranderingen werken op alle levens gebieden sterk in. Het totale mens-zijn komt in J. DIJKGRAAF, omstandigheden binnen de landen afzonderlijk maa* niet te spreken. Toch is de problematiek voor een groot deel dezelfde. Het is mede een taak voor onze jongeren deze problematiek te leren kennen. En daarmee de benaderingswijzen voor de oplossingen. Zet hier bij de mens centraal, want tenslotte moet de E.E.G. ons, mensen, dienen. De zes van Europa zijn onder weg. Moge de reis voorspoedig zijn. Ook wanneër de E.E.G. tot volle wasdom is gekomen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 39