De E. E. G.
komt binnen onze gezichtskring
Ook onze jongeren hebben een taak
971
ZATERDAG 23 DECEMBER 196 1
|ȃN ding is wel zeker. De E.E.G. krijgt zij het langzaam gestalte.
Langzaam? Ja, als we kijken naar het E.E.G.-tracee, dat nog voor
ons ligt. Snel, als we even achterom zien. Tenslotte zijn we nog maar
een luttel aantal jaren op weg. En we moesten en moeten toch zo aan de
samenwerking in Europees verband wennen. We leefden vlak naast
elkaar, maar kenden elkaar nauwelijks. We bevochten elkaar op leven
en dood en sloten ons af. Om eigen belangen te dienen. De treurige en
mensonterende terreur, die Tweede Wereldoorlog heette, deed ons toch
de ogen opengaan. En de omstandigheden dwongen ons, Europeanen, om
ook aan blokvorming te doen.
KfU zijn we dan enkele jaren op weg. Italianen, Fransen, Duitsers, Luxemburgers, Belgen
en Nederlanders. Zes volkeren, die met elkaar een gemeenschap willen vormen. Dat woord
gemeenschap moet ons toch wel even aan het denken zetten. Want wat is eigenlijk een ge
meenschap Een samen leven, een samen werken en vooral samenwerken. Het betekent ook
geven en nemen en begrip hebben voor eikaars problemen. In dit verband vooral voor de
economische. We spreken toch over de economische gemeenschap. Daarbij mogen we het uit
eindelijk doel niet uit het oog verliezen.
het geding. Het economische aspect is niet los
maken van de rest en omgekeerd. Niet voor niets
heeft bijvoorbeeld het Centraal Bureau in Rotter-'
dam E.E.G.-reizen voor plattelandsjongeren ge
organiseerd. Een aantal jongeren werd op dezo
wijze in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van
de levensomstandigheden in de partner-landen. In
dit verband noemen we ook de uitwisselingspro
gramma's van de jongerenorganisaties. Studie
maken van, kennis maken met, ons inleven in de
omstandigheden elders, ziehier de opgaven Waar
voor onze jongeren zich gesteld zien. We moeten
Europees gaan denken. De hulpmiddelen hierbij
zijn vele: lezingen, gesprekskringen, films, dia's,
reizen etc. De afdelingen van de jongerenorganisa*
ties hebben heus mogelijkheden te over!
In de praktijk zal blijken, dat de verschillen tus
sen de mensen hier en elders niet zo groot zijn als
we op het eerste gezicht veelal veronderstellen. Wél
de verschillen in levensomstandigheden. Dit geldt
zeker ook voor de landbouw. Vergelijk bijvoorbeeld
Italië met Nederland om dan over de uiteenlopende
HET DOEL
AANPASSING
WELNU, wat is het grote doel Eén groot, vrij
marktgebied binnen de zes landen. Dus de
schotten en schotjes weg. Afbraak van tariefmuren
e.d. om een vrije uitwisseling van goederen en dien
sten te verkrijgen. Een vrij handelsverkeer, een vrij
geld- en kapitaalverkeer, vrije vestiging van de be
drijven en de arbeidskrachten. Kortom, er mag bin
nen de zes geen verschil meer gemaakt worden
tussen de nationaliteiten. Maar waarom dan toch
eigenlijk? Wel, omdat dat de grootste waarborg
geeft voor een hoge graad van welvaart voor alle
bewoners binnen de gemeenschap. Deze opmerking
vraagt om een nadere verklaring. Kijk, het uit
gangspunt hierbij is, dat de goederen en diensten
daar' voortgebracht moeten worden, waar dit het
best en goedkoopst kan geschieden. Een massale
produktie van goede en goedkope produkten bete
kent voor de consument en dat zijn we allemaal
een betere inkomstenbesteding, dus hogere wel
vaart.
Door de schotten tussen de markten de natio
nale bescherming dus komt dit niet of te weinig
tot uiting. De E.E.G. wil tot een betere taakverde
ling komen binnen het gebied. Een herverdeling
van de produktiegebieden. En één groot marktge
bied maakt het tevens mogelijk, dat de produktie
op grotere schaal plaatsvindt. Ook dit leidt tot
een goedkopere produktie. Eveneens tot een hogere
arbeidsproduktiviteit en daarmee tot hogere in
komens.
'M'AARMATE de produktie door de schotten meer
scheef gegroeid is, vraagt deze overgang naar
een vrij marktgebied meer aanpassing. Daar mogen
we niet te licht over denken. Thans worden door
beschermende maatregelen produkties in bepaalde
gebieden in stand gehouden, die bij één vrij markt
gebied de concurrentie niet meer kunnen volhou
den. Het kan elders binnen de E.E.G. beter en goed
koper. Zo kunnen bepaalde industriebedrijven hier
grotendeels verdwijnen en kan er elders binnen de
gemeenschap expansie optreden. Bepaalde land
bouwproducten kunnen wellicht beter hier geteeld
worden dan elders. Er treden als zodanig dus ver
schuivingen in het produktiepatroon op. En dat
gaat met pijn gepaard. Met verminderde werkge
legenheid en verlies van kapitaal, dat in fabrieken
e.d. is gestoken. Dit is de reden, waarom men de
E.E.G. niet plotsklaps geheel wil doorvoeren. De
schokken zouden te groot zijn en sociale repercus
sies met name zijn overmijdelijk. Vandaar het stap
voor stap voorwaarts gaan. We zitten thans echt
in de overgangsperiode. De hergroepering van het
bedrijfsleven is aan de gang. Dit gaat met touw
trekkerij gepaard. Ieder land wil het aanpassings
proces zo pijnloos mogelijk laten verlopen. De na
tionale belangen staan hierbij voorop. Begrijpelijk
maar het doel mag niet uit het oog worden verlo
ren. Tegenover offers staan voordelen.
TAAK JONGEREN
^E jongeren van nu zullen in de toekomst meer de
vruchten van de E.E.G. plukken dan de huidige
generatie. Laten we het althans hopen. Dit mag
geen reden zijn om thans maar aan de kant te
blijven staan. Zo onder het motto van: we zullen
maar afwachten wat er van gebakken wordt. Neen,
ook de jongeren hebben op dit moment een posi
tieve taak. In de eerste plaats door kennis te nemen
van de E.E.G.-problemen. Begriü hebben voor de
moeilijkheden en mogelijkheden is een belangrijk
ding. Daarnaast is er de geestelijke voorbereiding
op het samen leven binnen de gemeenschap. Om
maar eens iets te noemen: wat weten we eigenlijk
van de manier van leven en werken in Italië af
Hoe denkt en leeft de jongen of het meisje op het
Normandische platteland En dan beperken we
ons heus niet alleen tot de economische omstandig
heden. We mogen ons niet blind staren op het eco
nomische doel van de E.E.G. alléén. Integendeel,
economische veranderingen werken op alle levens
gebieden sterk in. Het totale mens-zijn komt in
J. DIJKGRAAF,
omstandigheden binnen de landen afzonderlijk maa*
niet te spreken.
Toch is de problematiek voor een groot deel
dezelfde. Het is mede een taak voor onze jongeren
deze problematiek te leren kennen. En daarmee
de benaderingswijzen voor de oplossingen. Zet hier
bij de mens centraal, want tenslotte moet de E.E.G.
ons, mensen, dienen. De zes van Europa zijn onder
weg. Moge de reis voorspoedig zijn. Ook wanneër
de E.E.G. tot volle wasdom is gekomen.