3<£erótmió Feest om een kind HET is opmerkelijk, dat praktisch alle afbeeldingen van het gebeuren in de stal van Bethlehem niet een directe weergave zijn van hetgeen we in het 16e vers van Lucas 2 lezen. DAN is het niet alleen feest om een Kind, maar feest om HET Kind. Dan behoeven we ook zelf niet ons best te doen om het feestelijk te maken in ZATERDAG 23 DECEMBER 1901 Frankering bij abonnement: Tcrneuzea 49c Jaargang No. 3611 eeuuis landbouuiblad „Officieel orgaan van de Maatschapp ij lot bevordering van land- en TuinbouH en A eet eelt in geland" j en vonden Maria en Jozef en het kind liggende in de kribbe. Luc. 2 16b. Wanneer de herders in de stal komen, er heen ge dreven door het geweldige gebeuren in* de velden van Efratha en door het woord van de engel, vinden ze daar Maria en Jozef en het kind, liggende in de kribbe. De meeste kunstenaars hebben echter U ziet het ook op de reproduktie hiernaast het kind Jezus afgebeeld niet in de kribbe, maar in de armen van Maria. Wat zou de reden hiervan kunnen zijn Is het, omdat men op deze wijze Maria wil eren als de gezegende onder de vrouwen, die het voorrecht gehad heeft de moeder des Heren te mogen zijn Heeft men hiermee mogelijk willen uitbeelden de moedertrots, die iedere vrouw vervult, wanneer zij zeggen kan: mijn kind, mijn jongen Of gaat het hier om het gezinsgeluk immers Jozef is er ook bij dat door velen als het grootste geluk op aarde beschouwd wordt £N ik denk nog aan een andere mogelijkheid. Men wil op bijna iedere afbeelding „het Kind in de kribbe" laten zien en daarom heeft men het er maar uitgehaald en gelegd in de armen van Maria. Daarmee wordt weliswaar de verkondiging van het evangelie niet te kort gedaan, maar er schuilt wel een gevaar in. Men wil Jezus laten zien, en voelt zich misschien wel even trots als een moeder, die het fijn vindt wanneer er even in de wieg of onder de kap van de wagen gekeken wordt. En het gevaar is, dat men meent op deze wijze Kerst-FEEST te kun nen maken of de vreugde van het Kerstfeest te ver hogen. Wie deze gedachte heeft vergist zich helaas. De uiterlijke aanblik alleen schenkt nog geen waar achtige vreugde in het hart. Zien met het oog des geloofs, dat is Kerstfeest vieren. Dit Kind mijn Zaligmaker, mijn Heiland, mijn Verlosser. onze omgeving, want dan wordt de feestvreugde in ons hart geboren door Gods Heilige Geest. Dan kan desnoods het Kind wel in de kribbe blijven liggen. Ik' weet niet of Maria het voor de herders er nog even uitgehaald heeft. Dat doet er ook niet toe. In ieder geval vonden de herders het zoals de engel gezegd had: „liggende in de kribbe". En ze zijn de deur van de stal uitgelopen als feestgangers, die een „goede nacht" gehad hadden. Terug naar de kudde. Terug naar hun gewone dagelijkse arbeid. De wereld weer in. En hetgeen deze mensen wisten hebben ze niet voor zichzelf gehouden, maar ze hebben het uitge-* dragen, aan anderen verteld als „het laatste nieuws". Dat is ook een element in de Ware Kerstfeestviering. Kerstfeest is niet het feest voor de enkeling, maar voor de gemeenschap. Want het Kind is gekomen voor een wereld verloren in schuld. Kerstfeest is niet het feest van de wereld (en mag dus nooit ontaarden in een werelds feest). Het is het feest voor de wereld. Feest om het Kind, nedergedaald uit de hoge hemel. Zullen wij ook in 1961 feest kunnen vieren om dit Kind Gezegende Kerstdagen toegewenst. Zierikzee. C. BEZEMER»

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 1