3<£erótmió
Feest
om een kind
HET is opmerkelijk, dat praktisch alle afbeeldingen
van het gebeuren in de stal van Bethlehem niet
een directe weergave zijn van hetgeen we in het 16e
vers van Lucas 2 lezen.
DAN is het niet alleen feest om een Kind, maar
feest om HET Kind. Dan behoeven we ook zelf
niet ons best te doen om het feestelijk te maken in
ZATERDAG 23 DECEMBER 1901
Frankering bij abonnement: Tcrneuzea
49c Jaargang No. 3611
eeuuis landbouuiblad
„Officieel orgaan van de Maatschapp
ij lot bevordering van land- en TuinbouH en A eet
eelt in
geland" j
en vonden Maria en Jozef en het
kind liggende in de kribbe.
Luc. 2 16b.
Wanneer de herders in de stal komen, er heen ge
dreven door het geweldige gebeuren in* de velden van
Efratha en door het woord van de engel, vinden ze
daar Maria en Jozef en het kind, liggende in de
kribbe. De meeste kunstenaars hebben echter U
ziet het ook op de reproduktie hiernaast het kind
Jezus afgebeeld niet in de kribbe, maar in de armen
van Maria.
Wat zou de reden hiervan kunnen zijn
Is het, omdat men op deze wijze Maria wil eren als
de gezegende onder de vrouwen, die het voorrecht
gehad heeft de moeder des Heren te mogen zijn
Heeft men hiermee mogelijk willen uitbeelden de
moedertrots, die iedere vrouw vervult, wanneer zij
zeggen kan: mijn kind, mijn jongen
Of gaat het hier om het gezinsgeluk immers Jozef
is er ook bij dat door velen als het grootste geluk
op aarde beschouwd wordt
£N ik denk nog aan een andere mogelijkheid. Men
wil op bijna iedere afbeelding „het Kind in de
kribbe" laten zien en daarom heeft men het er maar
uitgehaald en gelegd in de armen van Maria.
Daarmee wordt weliswaar de verkondiging van het
evangelie niet te kort gedaan, maar er schuilt wel
een gevaar in. Men wil Jezus laten zien, en voelt
zich misschien wel even trots als een moeder, die het
fijn vindt wanneer er even in de wieg of onder de
kap van de wagen gekeken wordt. En het gevaar is,
dat men meent op deze wijze Kerst-FEEST te kun
nen maken of de vreugde van het Kerstfeest te ver
hogen.
Wie deze gedachte heeft vergist zich helaas. De
uiterlijke aanblik alleen schenkt nog geen waar
achtige vreugde in het hart.
Zien met het oog des geloofs, dat is Kerstfeest vieren.
Dit Kind mijn Zaligmaker, mijn Heiland, mijn
Verlosser.
onze omgeving, want dan wordt de feestvreugde in ons hart geboren door Gods
Heilige Geest. Dan kan desnoods het Kind wel in de kribbe blijven liggen. Ik'
weet niet of Maria het voor de herders er nog even uitgehaald heeft. Dat doet
er ook niet toe. In ieder geval vonden de herders het zoals de engel gezegd
had: „liggende in de kribbe". En ze zijn de deur van de stal uitgelopen als
feestgangers, die een „goede nacht" gehad hadden. Terug naar de kudde. Terug
naar hun gewone dagelijkse arbeid. De wereld weer in. En hetgeen deze mensen
wisten hebben ze niet voor zichzelf gehouden, maar ze hebben het uitge-*
dragen, aan anderen verteld als „het laatste nieuws".
Dat is ook een element in de Ware Kerstfeestviering. Kerstfeest is niet het
feest voor de enkeling, maar voor de gemeenschap. Want het Kind is gekomen
voor een wereld verloren in schuld. Kerstfeest is niet het feest van de wereld
(en mag dus nooit ontaarden in een werelds feest). Het is het feest voor de
wereld. Feest om het Kind, nedergedaald uit de hoge hemel.
Zullen wij ook in 1961 feest kunnen vieren om dit Kind
Gezegende Kerstdagen toegewenst.
Zierikzee.
C. BEZEMER»