BIJLAGE ZEEUWS LAND-B OU W BLAD c. Het met kapitaal deelnemen aan de activiteiten van particuliere onder nemingen. De commissie is van mening dat door de bundeling van boerenmiddeien een mogelijkheid aanwezig is voor kapitaaldeelname van voldoende omvang in particuliere verwerkingsindustrieën, of om als producent meer bij de afzet en verwerking betrokken te worden. Een voorbeeld van een dergelijke vorm is de C.M.C. (Coöperatieve Melk-Centrale), waarbij de aandelen in handen van coöperatieve afzetorganisaties zijn. Een tweede voorbeeld is de Bauernfabrike in de Duitse suikerindustrie. Hoewel deze industrieën gewone commerciële aandelen uitgeven, zijn deze geheel of grotendeels in handen van de boeren. d. Het onderzoek naar nieuwe aanwendingsmogelijkheden en betere verwer kingsmethoden. .Wij kunnen hierbij denken aan een uitbreiding van het aantal vormen, waarin men het produkt na be- of verwerking kan gebruiken. Bij voor beeld het gebruik van aardappelen in allerlei bewerkte vorm en het ge bruik van suiker met zijn bijprodukten. Wij kunnen hierbij ook denken' aan de uitbreiding van de aanwendingsmogelijkheden van bestanddelen van akkerbouwprodukten als grondstof voor verschillende industrieën in het bijzonder de chemische. Hoewel aan een en ander wel aandacht wordt be steed (denk aan aardappelmeel-, maisverwerkende en suikerindustrie) moet men bedenken dat fundamenteel onderzoek meestal zeer kostbaar is. Voor zover bekend, wordt dit dan ook slechts op beperkte'schaal gedaan. Alleen de zeer grote industriële ondernemingen in ons land besteden aan dit onderdeel veel aandacht. Een groot probleem is dat de individuele boer in het algemeen minder bereid is om in de lióge kosten voor dit onderzoek bij te dragen, daar van te voren niet vast staat dat ook resultaten bereikt worden, die economisch te realiseren zijn. Ook hier zal naar de mening van de commissie alleen bundeling van krachten resultaten afwerpen. Men zal de zij het aanvankelijk wellicht zeer hoge kosten niet onover- komenlijk mogen en moeten blijven voorstellen, doch juist de cirkel moeten doorbreken. Vermeldenswaardig is dat de Amerikanen, die met grote overschotten wor stelen, enige jaren geleden met een groots opgezet programma van onder zoek naar nieuwe en betere verwerkings- en aanwendingsmogelijkheden van agrarische produkten zijn gestart. Die zogenaamde utilisation research, gefinancierd door overheid en ver werkende industrie samen, zou volgens landbouwwereldnieuws van 24 sep tember 1963 reeds belangrijke resultaten hebben opgeleverd. Het verbruik van aardappelen in allerlei bewerkte vormen dient gestimuleerd te worden. e. Het samengaan van verwerkingsbedrijven. Door concentratie kan dikwijls" worden bereikt dat de verwerking goed koper kan gebeuren, waardoor hogere prijzen kunnen worden uitbetaald en de nodige investeringen kunnen worden gedaan. Bovendien kan de research beter worden opgezet en kunnen de risico's bij de ontwikkeling van nieuwe produkten beter worden gedragen. Verder kan beter een eigen verkoopapparaat in stand worden gehouden, terwijl tenslotte meer moge lijkheden ontstaan neven activiteiten, die geen direct verband houden met het hoofddoel, te verrichten. De commissie is van mening dat hierdoor de positie aanzienlijk kan worden versterkt. De commissie stelt zich hierbij de vraag of de ontwikkeling van onze coöperatieve instellingen tot nu toe zich niet te eenzijdig heeft ontwikkeld, namelijk het tot waarde maken van een bepaald produkt. Deze concentratie zou dan niet alleen in de richting van het samengaan van bedrijven, die op een en hetzelfde produkt zijn ingesteld, gezocht moeten worden. Juist door samenwerking van ongelijksoortige bedrijven kan dikwijls het draagvlak aanzienlijk verbreed worden. II. 3. MARKTONDERZOEK, ONPERSOONLIJKE RECLAME EN RECLAME VOOR EEN BEPAALD MERK TATAAR de mening van de commissie zal een goed opgezet marktonderzoek een onmisbare schakel zijn bij het bevorderen van de afzet van onze landbouwprodukten. Dit marktonderzoek zal in twee richtingen moeten gaan, namelijk het zoeken van nieuwe afzetgebieden en het nagaan van de consumptiegewoonten en de wensen, die er onder de consumenten bestaan. De vorige minister van Landbouw heeft een poging gedaan om een insti tuut voor marktonderzoek te stichten. Het voorstel was wat betreft de finan ciering op fifty-fifty basis tussen overheid en bedrijfsleven te regelen. Het plan is uiteindelijk afgesprongen op een verschil van mening met de produkt- schappen. Vooral met het oog op het feit dat vele van onze akkerbouwprodukten Versterken van de bestaande verwerkingscoöperaties. worden geëxporteerd, zal gecoördineerd marktonderzoek noodzakelijk zijn, waarbij de commissie in de eerste plaats aan de produkten aardappelen, erw ten, brouwgerst, stambonen, blauwmaanzaad, karwij en uien denkt. SAMENHANGEND met het marktonderzoek meent de commissie dat boven- dien het voeren van onpersoonlijke reclame voor onze produkten de grootst mogelijke aandacht verdient. Voor onze zuivel- en tuinbouwprodukten wordt reeds heel wat onper soonlijke reclame gevoerd, terwijl ook voor zaaizaad en pootgoed en peul vruchten wel aan reclame gedaan wordt. Deze activiteiten staan echter alle los van elkaar. De commissie meent dat het voeren van deze reclame veel meer ge coördineerd zou dienen te worden, waarbij de financiering door de gezamen lijke afzetorganisaties zou dienen te gebeuren. Alleen bij samenwerking is hèt financieringsvraagstuk van marktonderzoek en reclame op te lossen, waarbij het samenbundelen van de afzet, zoals in het voorgaande betoogd, een eerste vereiste is. Meer en meer geraakt men ervan overtuigd dat ook de reclame voor een bepaald merk ervan uitgaande dat de kwaliteit eerste klas is van zeer grote betekenis is -voor een regel matige afname en voor groeiende belangstelling van de consument voor het produkt. Men denke aan de reclame in de sigarettenindustrie. TJOEWEL de reclame op verschillende manieren gevoerd kan worden, wil de commissie hier speciaal wijzen op de mogelijkheid, via tentoonstel lingen, de aandacht te vestigen op onze produkten. Met het oog op de nood zaak van export van een gedeelte van onze akkerbouwprodukten verdienen vooral de buitenlandse tentoonstellingen de volle belangstelling, waarbij de overheid mede een taak heeft. In het verleden waren wij als Nederlanders met onze landbouwprodukten op alle belangrijke internationale tentoonstel lingen aanwezig. Het buitenland heeft echter de laatste tijd op dit punt niet stilgezeten en stelt voor dit doel grote bedragen beschikbaar. De indruk be staat dat de bereidheid van Nederlandse zijde om met deze toenemende be langstelling uit andere landed rekening te houden wel eens ontbreekt. Verhoging: mengpereentage tarwe mogelijk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 12