BOERENJEUGD ORIENT ATIEMIDD AG over de mogelijkheden in de nieuwe polder Oostelijk- Honger in onze wereld WIJ FOTOGRAFEREN ZELF 859 (3) Hoe vond U de film Flevoland" op zaterdag 9 december a. s's middags 2 uur in ,,De Prins van Oranje'' te Goes ZATERDAG 18 NOVEMBER 1931 1I7IJ maken hei goed, zijn niet geheel beperkt in onze financiële middelen en kunnen tot op zekere hoogte doen wat we willen." Is dat de stemming in de huidige .jongerenorganisatie Of zou er ook de stemming en het besef kunnen zijn van: jongere zijn betekent aktief zijn, en aktie voeren, jongere zijn houdt in willen vechten voor idealen en voor het bereiken van doelstellingen, vechten ook voor opheffing van de „grenzen", dis criminatie, wereld honger enz.? TOEN de Wereldcampagne tegen de hon- ger werd ingezet, ontving de di recteur-generaal van de F. A.O. (Wereld voedselorganisatie) een groot aantal adhe siebetuigingen, o.a. van H. M. Koningin Ju liana: „Gaarne wil ik mijn persoonlijke sympathie betuigen met de Wereldcam pagne tegen de honger en ik kan U ver zekeren van de steun van mijn regering. Deze campagne zal van alle mensen van goede wil een grote inspanning vragen. Al leen door gezamenlijk optreden zal het mo gelijk zijn een stap te zetten op de weg die leidt naar een wereld zonder gebrek. Ik spreek de hoop uit dat U zult slagen bij het verwezenlijken van deze belangrijke taak". 1LS we dit zo schrijven, denken we met ont- zetting terug aan het proces-Eichmann. Mis schien niet zozeer om dit proces op zichzelf, maar wel om de vele feiten die daarbij aan het licht zijn gekomen. Opnieuw zijn we met onze neus ge drukt op het verschrikkelijke drama van de 2de wereldoorlog. Het drama van moord van 6.000.000 Joden, waaronder één miljoen kinderen. Is het gek dat de jongeren aan de ouderen vragen „Hoe hebben jullie dit alles kunnen laten gebeu ren? Hoe is dit mogelijk geweest?" ANGEVEER 15 jaar na het moment waarop zich het bovengenoemde afspeelde, worden wij nu gesteld voor het probleem van de honger in onze wereld. Let wel: in onze wereld, in de wereld waarin wij leven. Zoals we weten en tel kens merken is dit een buitengewoon kleine wereld. Afstanden zijn weggevallen, de communi catie en het vervoer zijn enorm verbeterd. Daarom, er wordt niet daar of daar honger en ellende geleden, maar onze buurman heeft hon ger, onze buurman heeft met ziekten te kampen, onze buurman heeft geen ontwikkelingskansen, onze buurman heeft geen perspectief, onze buhr- man kan geen aktie voeren als wij het niet eerst doen. Hij heeft geen middelen en geen mogelijk heden. Deze mogelijkheden mogen wij geven. ANTI HONGER-t AMPAGNE. [JE meeste akties van de Anti-Honger-Campagne hebben betrekking op het vergroten van de voedselproduktie, het verbeteren van de voedingswaarde der produkten, het voorkomen van verlies van voedsel, een grote doelmatigheid in de verdeling van het voedsel, het stamileren van an dere en betere voedingsgewoonten en het verbeteren van ermee samenhangende maatschappelijke en ekonomische omstandigheden. Wij noemen hier met name de grote projekten van het „Wereldzaai- zaadjaar" en de aktie „Brood voor het Midden-Oosten", het projekt voer de produktie van sojabonen- melk in Indonesië, het projekt om visstanden te verbeteren, het vraagstuk van de bemesting van de gronden in India en het gebruik van vis in Marokko. AKTIE. 70NDER 'aktie-programma's kunnen de maatregelen niet tot sukses leiden. Nationale aktiepro- gramma's zijn de kern van de Anti-Honger-Campagne. Uit deze programma's zullen de ver hoogde produktie, de verbeterde distributie van de landbouwprodukten en de andere middelen die de wereld van de honger zullen bevrijden, voortkomen. Zij moeten geplaatst worden binnen een groter nationaal plan en ondersteund worden door akties op het terrein van handel en industrie, willen ze in het geheel van de nationale ontwikkeling resultaat hebben. De omvang van de akties zal ook af hangen van de bekwaamheid en de medewerking van vrije organisaties, regeringen en grote inter nationale instellingen om de akties te ondersteunen. Er zullen grote veel omvattende projekten bij zijn, maar ook honderden, neen, duizenden kleinere projekten. WAT IS NODIG? ANGEVEER de helft van de wereldbevolking lijdt aan ondervoeding. Aangenomen mag worden, v dat de voedselproduktie juist iets meer stijgt dan de wereldbevolking toeneemt. In Afrika, Azië en Zuid-Amerika is de produktie per hoofd juist iets minder dan vóór de oorlog. Met elke 100 mil joen die de wereldbevolking toeneemt, stijgt de behoefte aan produktie met 13 miljoen ton. Bij een redelijke voeding van de wereldbevolking zal tegen 1980 een derde meer aan granen moeten worden verbouwd, terwijl de produktie van vlees, eieren en vis verdubbeld moet zijn. Terwijl nu de wereldbevolking ongeveer 3 miljard bedraagt, zal-deze tegen 1980 naar schatting 4 miljard en in het jaar 2000 ongeveer 6 miljard bedragen. In dat laatste jaar zal, vergeleken bij nu, de graanproduktie verdubbeld en de dierlijke produktie verdrievoudigd moeten zijn. Wil men in het jaar 2000 rekenen met een volwaardige voeding voor alle landen, dan zal de dierlijke produktie zelfs moeten worden verviervoudigd! A LS men zo eens rondloopt in een echt vakantiecentrum of een kleurig evenement bijwoont als een bloemen- of fruitcorso, dan bemerkt men pas'hoeveel er gefotografeerd 'wordt. Natuurlijk geeft de indruk die men daar opdoet een vertekend beeld van de juiste graad waarin in ons land de amateur fotografie wordt beoefend. Die plaatsen of die gebeurtenissen trekken nu eenmaal amateurs en soms ook vaklui naar zich toe. Het is eigenlijk voor een groot deel om de schoonheid van die plaatsen, dat we gingen fotograferen. Na het hoogseizoen van de zomer staan we nu voor de winter. Dit jaargetijde wordt nog door heel veel amateurs beschouwd als „gesloten fotoseizoen" en men bergt in november het toestel op tot vol gend jaar. Is dat nu wel nodig Is het werkelijk waar dat in de winter alleen gefotografeerd kan worden door de „betere" amateurs, die dure toestellen bezitten Wij geloven daar niets van. Wij geloven dat de 'donkere jaargetijden veel mogelijkheden hebben tot het maken van mooie foto's, ook met eenvoudige toestellen. T~\E late herfst, de winter en het heel vroege voorjaar, al missen ze dan de kleur en de fleur van lente en zomer, toch hebben ze veel moois dat de moeite waard is om vastgelegd te worden. Hoe decoratief sneeuw werkt op een landschap is u allen wel bekend. Maar had u ook wel eens oog voor de kleuren die er b.v. midwinter zitten in een zoom dode rietstengels langs sloot en plas Opkomend uit het water of soms zilverkleurig bovenijs, zijn ze bijna zwart van voet, naar boven overgaand in vele nuances van rood om te eindigen in een beige stengel gekroond met een anthracietkleurige pluim. Daar zit voor de met kleuren werkende amateur iets prachtigs in'! Is het U ook wel eens opgevallen hoe goed zichtbaar gevels worden als de omringende bomen bladerloos zijn Niet alleen komen de gebouwen beter uit, maar ze krijgen een aparte bekoring door de grillige vormen van de naakte takken er voor of bij zonlicht ook nog door de schaduwen die deze takken op de gevels toveren. Zag U ooit hoe mooi een kale boom kan zijn als haar hele „skelet" zichtbaar is; een wonderlijk skelet vol belofte van nieuw leven door de reeds zichtbare knoppen, die naarmate we de lente naderen een steeds van kleur veranderend waas om het geheel hangen /"AM al dat moois belijden wij: „De fotografie kent, ook in ons land, geen gesloten seizoen." Wel heeft het ene jaargetijde meer mogelijkheden dan het andere. Men vergete ook niet de zo snel populair geworden flits. Daardoor is de binnenhuisfotografie binnen het bereik van een ieder gekomen. Maar, als U desondanks toch uw toestel opbergt tot het voorjaar, zet het dan op een droge, niet te ivarme plaats weg. En vooral, laat er geen film inzitten, die wordt er beslist niet beter op De amateurs onder mijn lezers hebben deze winter een aparte reden om door te gaan met fotograferen, n.l. de fotowedstrijd Daarop hoop ik volgende keer te kunnen terugkomen. J. K. Hoe vond U de film? Niets aan Prachtig Dit zijn een paar opmerkingen, die men overal kan horen. Maar als we ons dan eens verder afvragen waarom er niets aan was of waarom prachtig, waar denken we dan aan Meestal alleen aan het verhaaltje van de film en aan het aardige gezichtje van de hoofdrol speelster. Maar weet U, dat we nog op andere manieren van een film kunnen genieten Wanneer we een -film eens bekijken met de ogen van een regisseur, de schepper van de film. Dit is namelijk de belang rijkste persoon bij het maken van een film, al let ten we misschien niet zo vaak op zijn naam. U moet eens kijken hoe hij de verschillende on derwerpen aan elkaar monteert, hoe de belichting van de opnamen is, hoe de keuze van de muziek tmak zeer suggestief is en naar nog veel meer an dere punten. Dit allemaal is het werk van een kunstenaar, de regisseur. De afdeling Noord-Beveland van de L.J.G. en L.P.M. heeft dit alles eens met elkaar besproken aan de hand van verschillende films. Onder andere een over het verschil tussen toneel en film en de verschillende mogelijkheden van be lichting en geluid. Mag ik V aanraden in uw af deling ook eens zo'n avond te organiseren. U krijgt daardoor een betere kijk op een film, waar iedereen mee in aanraking komt, hetzij via bioscoop of televisie. Inlichtingen over deze avond kunt u krijgen op het provinciale secretariaat. M. 9W Belangstellende leden, alsmede hun verloofden, ouders en andere introducé's zijn hartelijk ivelkom

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 15