BOERENJEUGD
ORIENT ATIEMIDD AG over de mogelijkheden in de nieuwe polder Oostelijk-
Honger in onze wereld
WIJ FOTOGRAFEREN ZELF
859
(3)
Hoe vond U de film
Flevoland" op zaterdag 9 december a. s's middags 2 uur in ,,De Prins van Oranje'' te Goes
ZATERDAG 18 NOVEMBER 1931
1I7IJ maken hei goed, zijn niet geheel beperkt in onze
financiële middelen en kunnen tot op zekere hoogte
doen wat we willen." Is dat de stemming in de huidige
.jongerenorganisatie
Of zou er ook de stemming en het besef kunnen zijn van:
jongere zijn betekent aktief zijn, en aktie voeren,
jongere zijn houdt in willen vechten voor idealen
en voor het bereiken van doelstellingen,
vechten ook voor opheffing van de „grenzen", dis
criminatie, wereld honger enz.?
TOEN de Wereldcampagne tegen de hon-
ger werd ingezet, ontving de di
recteur-generaal van de F. A.O. (Wereld
voedselorganisatie) een groot aantal adhe
siebetuigingen, o.a. van H. M. Koningin Ju
liana: „Gaarne wil ik mijn persoonlijke
sympathie betuigen met de Wereldcam
pagne tegen de honger en ik kan U ver
zekeren van de steun van mijn regering.
Deze campagne zal van alle mensen van
goede wil een grote inspanning vragen. Al
leen door gezamenlijk optreden zal het mo
gelijk zijn een stap te zetten op de weg die
leidt naar een wereld zonder gebrek. Ik
spreek de hoop uit dat U zult slagen bij het
verwezenlijken van deze belangrijke taak".
1LS we dit zo schrijven, denken we met ont-
zetting terug aan het proces-Eichmann. Mis
schien niet zozeer om dit proces op zichzelf, maar
wel om de vele feiten die daarbij aan het licht
zijn gekomen. Opnieuw zijn we met onze neus ge
drukt op het verschrikkelijke drama van de 2de
wereldoorlog. Het drama van moord van 6.000.000
Joden, waaronder één miljoen kinderen. Is het
gek dat de jongeren aan de ouderen vragen
„Hoe hebben jullie dit alles kunnen laten gebeu
ren? Hoe is dit mogelijk geweest?"
ANGEVEER 15 jaar na het moment waarop
zich het bovengenoemde afspeelde, worden
wij nu gesteld voor het probleem van de honger
in onze wereld. Let wel: in onze wereld, in de
wereld waarin wij leven. Zoals we weten en tel
kens merken is dit een buitengewoon kleine
wereld. Afstanden zijn weggevallen, de communi
catie en het vervoer zijn enorm verbeterd.
Daarom, er wordt niet daar of daar honger en
ellende geleden, maar onze buurman heeft hon
ger, onze buurman heeft met ziekten te kampen,
onze buurman heeft geen ontwikkelingskansen,
onze buurman heeft geen perspectief, onze buhr-
man kan geen aktie voeren als wij het niet eerst
doen. Hij heeft geen middelen en geen mogelijk
heden. Deze mogelijkheden mogen wij geven.
ANTI HONGER-t AMPAGNE.
[JE meeste akties van de Anti-Honger-Campagne hebben betrekking op het vergroten van de
voedselproduktie, het verbeteren van de voedingswaarde der produkten, het voorkomen van
verlies van voedsel, een grote doelmatigheid in de verdeling van het voedsel, het stamileren van an
dere en betere voedingsgewoonten en het verbeteren van ermee samenhangende maatschappelijke
en ekonomische omstandigheden. Wij noemen hier met name de grote projekten van het „Wereldzaai-
zaadjaar" en de aktie „Brood voor het Midden-Oosten", het projekt voer de produktie van sojabonen-
melk in Indonesië, het projekt om visstanden te verbeteren, het vraagstuk van de bemesting van de
gronden in India en het gebruik van vis in Marokko.
AKTIE.
70NDER 'aktie-programma's kunnen de maatregelen niet tot sukses leiden. Nationale aktiepro-
gramma's zijn de kern van de Anti-Honger-Campagne. Uit deze programma's zullen de ver
hoogde produktie, de verbeterde distributie van de landbouwprodukten en de andere middelen die de
wereld van de honger zullen bevrijden, voortkomen. Zij moeten geplaatst worden binnen een groter
nationaal plan en ondersteund worden door akties op het terrein van handel en industrie, willen ze
in het geheel van de nationale ontwikkeling resultaat hebben. De omvang van de akties zal ook af
hangen van de bekwaamheid en de medewerking van vrije organisaties, regeringen en grote inter
nationale instellingen om de akties te ondersteunen. Er zullen grote veel omvattende projekten bij
zijn, maar ook honderden, neen, duizenden kleinere projekten.
WAT IS NODIG?
ANGEVEER de helft van de wereldbevolking lijdt aan ondervoeding. Aangenomen mag worden,
v dat de voedselproduktie juist iets meer stijgt dan de wereldbevolking toeneemt. In Afrika, Azië
en Zuid-Amerika is de produktie per hoofd juist iets minder dan vóór de oorlog. Met elke 100 mil
joen die de wereldbevolking toeneemt, stijgt de behoefte aan produktie met 13 miljoen ton. Bij een
redelijke voeding van de wereldbevolking zal tegen 1980 een derde meer aan granen moeten worden
verbouwd, terwijl de produktie van vlees, eieren en vis verdubbeld moet zijn.
Terwijl nu de wereldbevolking ongeveer 3 miljard bedraagt, zal-deze tegen 1980 naar schatting
4 miljard en in het jaar 2000 ongeveer 6 miljard bedragen. In dat laatste jaar zal, vergeleken bij nu,
de graanproduktie verdubbeld en de dierlijke produktie verdrievoudigd moeten zijn. Wil men in het
jaar 2000 rekenen met een volwaardige voeding voor alle landen, dan zal de dierlijke produktie zelfs
moeten worden verviervoudigd!
A LS men zo eens rondloopt in een echt vakantiecentrum of een kleurig evenement bijwoont als een
bloemen- of fruitcorso, dan bemerkt men pas'hoeveel er gefotografeerd 'wordt. Natuurlijk geeft de
indruk die men daar opdoet een vertekend beeld van de juiste graad waarin in ons land de amateur
fotografie wordt beoefend. Die plaatsen of die gebeurtenissen trekken nu eenmaal amateurs en soms
ook vaklui naar zich toe. Het is eigenlijk voor een groot deel om de schoonheid van die plaatsen, dat we
gingen fotograferen.
Na het hoogseizoen van de zomer staan we nu voor de winter. Dit jaargetijde wordt nog door heel
veel amateurs beschouwd als „gesloten fotoseizoen" en men bergt in november het toestel op tot vol
gend jaar.
Is dat nu wel nodig Is het werkelijk waar dat in de winter alleen gefotografeerd kan worden door
de „betere" amateurs, die dure toestellen bezitten Wij geloven daar niets van. Wij geloven dat de
'donkere jaargetijden veel mogelijkheden hebben tot het maken van mooie foto's, ook met eenvoudige
toestellen.
T~\E late herfst, de winter en het heel vroege voorjaar, al missen ze dan de kleur en de fleur van
lente en zomer, toch hebben ze veel moois dat de moeite waard is om vastgelegd te worden. Hoe
decoratief sneeuw werkt op een landschap is u allen wel bekend. Maar had u ook wel eens oog voor de
kleuren die er b.v. midwinter zitten in een zoom dode rietstengels langs sloot en plas Opkomend uit
het water of soms zilverkleurig bovenijs, zijn ze bijna zwart van voet, naar boven overgaand in vele
nuances van rood om te eindigen in een beige stengel gekroond met een anthracietkleurige pluim. Daar
zit voor de met kleuren werkende amateur iets prachtigs in'! Is het U ook wel eens opgevallen hoe goed
zichtbaar gevels worden als de omringende bomen bladerloos zijn Niet alleen komen de gebouwen
beter uit, maar ze krijgen een aparte bekoring door de grillige vormen van de naakte takken er voor
of bij zonlicht ook nog door de schaduwen die deze takken op de gevels toveren. Zag U ooit hoe
mooi een kale boom kan zijn als haar hele „skelet" zichtbaar is; een wonderlijk skelet vol belofte van
nieuw leven door de reeds zichtbare knoppen, die naarmate we de lente naderen een steeds van
kleur veranderend waas om het geheel hangen
/"AM al dat moois belijden wij: „De fotografie kent, ook in ons land, geen gesloten seizoen." Wel
heeft het ene jaargetijde meer mogelijkheden dan het andere. Men vergete ook niet de zo snel
populair geworden flits. Daardoor is de binnenhuisfotografie binnen het bereik van een ieder gekomen.
Maar, als U desondanks toch uw toestel opbergt tot het voorjaar, zet het dan op een droge, niet te
ivarme plaats weg. En vooral, laat er geen film inzitten, die wordt er beslist niet beter op
De amateurs onder mijn lezers hebben deze winter een aparte reden om door te gaan met fotograferen,
n.l. de fotowedstrijd Daarop hoop ik volgende keer te kunnen terugkomen.
J. K.
Hoe vond U de film?
Niets aan
Prachtig
Dit zijn een paar opmerkingen, die men overal
kan horen.
Maar als we ons dan eens verder afvragen
waarom er niets aan was of waarom prachtig, waar
denken we dan aan
Meestal alleen aan het verhaaltje van de film
en aan het aardige gezichtje van de hoofdrol
speelster.
Maar weet U, dat we nog op andere manieren
van een film kunnen genieten Wanneer we een
-film eens bekijken met de ogen van een regisseur,
de schepper van de film. Dit is namelijk de belang
rijkste persoon bij het maken van een film, al let
ten we misschien niet zo vaak op zijn naam.
U moet eens kijken hoe hij de verschillende on
derwerpen aan elkaar monteert, hoe de belichting
van de opnamen is, hoe de keuze van de muziek
tmak zeer suggestief is en naar nog veel meer an
dere punten.
Dit allemaal is het werk van een kunstenaar, de
regisseur.
De afdeling Noord-Beveland van de L.J.G. en
L.P.M. heeft dit alles eens met elkaar besproken
aan de hand van verschillende films.
Onder andere een over het verschil tussen toneel
en film en de verschillende mogelijkheden van be
lichting en geluid. Mag ik V aanraden in uw af
deling ook eens zo'n avond te organiseren. U krijgt
daardoor een betere kijk op een film, waar iedereen
mee in aanraking komt, hetzij via bioscoop of
televisie.
Inlichtingen over deze avond kunt u krijgen
op het provinciale secretariaat.
M.
9W
Belangstellende leden, alsmede hun verloofden, ouders en andere introducé's zijn hartelijk ivelkom