modder? Houdt u van lang! 2WQL.L6 een prima strooier hoeft niet duur te zijn i/H;-, V, DINGEN VAN DE WEEK massee zoon „NA HET FRUITCORSO y i Gebruik beton Verhard met cement: een rijbaan, een oprit, een erf, een laadplaats of een mestplaat. Maak een melkplaat of een drinkplaats in de wei. Het is niet kostbaar. Beton verlicht uw werk en verdient zich zelf. Noen! U haat modder! Beton staét, uw leven 762 ZEEUWS LANDBOUWBLAD Roestvrije schoepen en bouten. Ideale V-snaar overbrenging, dus geen dure slijtage. Zeer nauwkeurig regelbare strooi breedte van 3 tot 1m,. voor korrëlvör'mige en- poedervormige meststoffen. Draaiende trechter, dus nooit brugvorm ing. Met beschermde aftékas. f495. N'.V._ <o'ni:nki-jke V/ed. Naar aanleiding van hetgeen wij schreven over het fruiteorso ontvingen wij het volgende schrijven van een fruitteler uit Kapelle (enigszins verkort opgenomen). «troef en daardoor veilig, altijd schoon en gemakkelijk berijdbar in elk seizoen. Beton bespaart tijd, werk en ergernis! NOOT VAN DE KEDAKTIE: fWe willen nog even afwachten of er meerdere reacties komen na het fruiteorso 1961. T.z.t. hope* we er eo terug te komen LIET is zeker goed dat de reactie op het „jongste Fruiteorso iets is bezonken eer „U erover schrijft. Dat is altijd goed. Een „fruiteorso, een tentoonstelling enz., ze worden „bijna steeds geslaagd genoemd. Toch vonden ,.we dat voor het Goese corso maar betrekke lijk. Om werkelijk geslaagd te kunnen heten „moesten er toch een 20 wagens zijn in het „genre der 3 tot 4 hoogstbekroonden. Wijzelf „dragen het corso een goed hart toe. We reden „zelf twee maal mee. De eerste keer behaalden „we met een betrekkelijk eenvoudige wagen „met paard bespannen een vierde prijs. Deze „zou nu pas achteraan bekroond worden, want „sindsdien is er veel' geleerd. Fruit is inder daad moeilijker dan bloemen. Om te beginnen „zijn de kleurschakeringen beperkt. Je moet „er wel een knobbel voor hebben zoals bijv. „Gebr. van 't Westeinde en de fa. Tilroe. De „laatsten deden nu niet mee. Ondanks het feit „dat door vele vrienden hieraan kosteloos werd „meegewerkt, kwamen ze er vorig jaar finan cieel maar net mee uit. Nu zou het geld gekost „hebben want zelfs het goedkoopste fruit is „duur en na gebruik waardeloos. Tilroe zal, „met een verlies voor ogen (en een reputatie op „te houden), gepast hebben om mee te doen. „Waarom we zelf niet meer meedoen? De kwa liteit werd ons te machtig. We zijn specifiek „perentelers en in die tijd hebben we één tot „drie soorten per week te ruimen. Ons ont breekt werkelijk de tijd voor het gereedmaken „van zo'n wagen. We zijn paardenvrienden en „paardenbespanning werd al eens ongewenst „genoemd in dit corso, terwijl juist paarden „het veel beter doen dan trekkers en nog eens „trekkers. Er zijn in het verleden zeker fouten „gemaakt en dat is natuurlijk nog zo, maar dan „toch wel in veel geringere mate". „We zouden veel meer de nadruk willen leg- „gen op de dag van het corso en niet voordien „zoveel met de Fruitfee en gevolg overal heen „draven. Velen hebben haar dan al verschil- „lende malen gezien en het nieuwtje is er teveel „af. We weten niet. of de keuze beperkt is, mis schien is de animo er te gering voor. Er wordt „nogal wat geëist. Soms vonden we de keuze „niet bepaald geslaagd, ook zeker deze keer „niet. Vriendelijk moet ze van nature wel zijn. „Dat slaat in bij de gewone man. Een aardig „.gezicht ziet iedereen graag. Dat moet toch te ..bereiken zijn. Zij is echter niét de hoofdzaak. „Dat zijn de wagens, de echte praalwagens en „die zijn er veel te weinig. Veel te veel luxe „wagens en muziek genoeg, gezien het geringe „.aantal wagens. Wat daaraan te doen?" „De diverse veilingen die niet meedoen laten „toch wel een heel grote steek vallen. B.v. „Kapelle reed eenmaal mee met een praal- „wagen waarop te veel bloemen waren ver- „werkt en waarvan geen mens kon beseffen „wat het voorstelde. Verkeerde adviezen, te leurstelling en boos zonder reden. Geen wa- „gen meer. Hadden ze Tilroe om een plan ge vraagd, ze zouden dan wel succes hebben ge- bad. Nu kwam er een bloemencorso-expert, „maar die had van de fruitverwerking niet de „geringste kaas gegeten. Er zijn toch overal „Verenigingen van oud-leerlingen van Fruit- „teeltscholen en cursussen? Waar zijn ze op „zo'n dag? Verder de grote bedrijven en proef tuinen. Als ze nog eens meededen, dan toch „maar zelden. Het corso is al provinciaal, maak „het nationaal; als de wagens maar komen, „voor het publiek maakt dat geen verschil". „We dachten al eens aan een categorie kleinere „wagens, waar minder tijd en geld in moet „worden gestoken. Het behoeft toch niet altijd „geweldig duur te zijn om mooi te zijn? Maar „dan wel met aparte prijzen, die natuurlijk „lager kunnen uitvallen, maar de hoogste moe ten ook ongeveer de kosten dekken evenals „dit bij de grotere het geval is. Verder dient „do prijs voor het meerijden in de stoet luxe „wagens aanmerkelijk verhoogd te worden, „.zodat er daarvan minder meedoen". „A.s. jaar zal er normaal gesproken weer meer „fruit zijn in den lande, dit is gunstig voor „zo'n corso. Laten we nu reeds er aan ^werken „en b.v. bekend maken dat er een rubriek „kleinere wagens komt. Anders kon 1962 wel ..eens de laatste keer zijn dat er een fruiteorso „door Goes rijd". Corso-vriend A. L. SCHRIER, Kapelle-Biezelinge. Begrijpelijk, want voordurend moet u machi nes, granen, aardappelen, bieten, melk en vele andere dingen vervoerenTerwijl de grond, zonder doelmatige verharding, bij elke regenbui in een modderpoel verandert. Dan kost transport onnodig veel tijd, inspanning ca geld Steeds meer akkerbouwers en veehouders los sen dit oude probleem op moderne wijze op: door beton. Beton is onverslijtbaar en ligt vele jaren zonder onderhoud of reparaties. Beton is bestand tegen paardehoeven, ijzeren wielen en de zwaarste vrachten. Beton is

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 6