Aardappelrooimethoden en zelflossende wagens Voortbestaan van de vlasteelt alleen gewaarborgd bij sterke mechanisatie 7 A T E R D A G 3 0 S E P T E iVl BEK 1 9 6 1 727 ROOIMETHODEN Voorraadrooien NAAST de algemeen bekende kettingvoorraacïrooier werd, speciaal voor het eiland Tholen, een tweerijige voorraadrooier met schudzeven, merk Bucher, gedemonstreerd. Voor Tholen heeft deze machine zeker gebruiksmogelijkheden. Hier worden immers veel vroege aardappelen geteeld en op voorraad gerooid. Voorts worden middenvroege rassen dikwijls vroeg geoogst en via de veilingen afgezet. De tweerijige Bucher heeft een grote kapaciteit en geeft onder normale omstandigheden weinig beschadiging. Wanneer de grond te nat is, loopt de machine echter spoedig vol. Dit was ook op de demonstratiedag het geval. Zolang men over voldoende personeel beschikt om de aardappelen op te rapen, dan is er, vooral voor de vroeg te rooien percelen, weinig behoefte aan andere oogstmethoden. Verzamelrooicn in zakken IN deze categorie werden drie typen machines getoond Een kettingverzamelrooier met schudhor (Romas) en een zonder schudhor (B.A.V.) met daarnaast een Romas met opvoertrommel. Laatstgenoemde machine is voorzien van een platform, waarop een aantal gevulde zakken kan worden meegenomen. Voorts kan deze ma chine uitgerust worden met een bunker, terwijl een bij te leveren ombouwset de machine geschikt kan maken tot wagenrooier. De B.A.V. zakkenrooier was.r uitgerust met een eenvoudige loofafvoerrol. Dit apparaat kan op een bestaande machine worden aangebracht en bevindt zich tussen de eerste en de tweede ketting in. De hier mee bereikte resultaten kunnen redelijk goed worden genoemd. Dè eigenaar van deze machine deelde desge vraagd mede dat deze loofrol zéker één man op de machine bespaart. Al deze drie typen zakkenrooiers staan bekend als goede machines. Extra vermelding verdient de snélheids- regeling van de onderdelen, die Vooral bij de Romas dikwijls onafhankelijk van elkaar geschieden. Dit kan een goede functionering onder vaak sterk .verschillende omstandigheden sterk bevorderen. Verzamelrooien in een bunker Getoond werd hier een Grimme Universal met opgebouwde verzamelbak. Deze nog vrij nieuwe machine ondervond wat last van nog niet glad geworden onderdelen. Het systeem van in een bunker rooien is op zich zelf wel aantrekkelijk. De zakken komen te vervallen, zodat het produkt ook verder los moet kunnen worden vèrwerkt. Het lossen van de bunker dient bij voorkeur op de wendakkers te geschieden op een gereedstaande wagen. Er.behoeft dan geen trekker en wagen mee te rijden, wat op zichzelf aantrekkelijk is. De natte grond leverde voor de grotere machines echter de meeste bezwaren op. DMGAANü plaatsen wij een verslag- van een de mans tra, tie die op 8 september j.l. Oud- Vossemeer gebonden werd. in deze demonstratie werkten samen de Bedrijfsstudiegroejien Sciiouwen-Duh eland, Tholen en St. Philipsland, Streek ver bete ringscommissie Tholen, R. L. V. D. Goes, terwijl de heer M. C. Friederichs te Oud - Vossemeer zijn l»edriji' hiervoor beschikbaar stelde. Door de vele regens op de voorgaande dagen waren de omstandigheden, waaronder ge werkt moest worden uitermate moeilijk. De grond was goed zeef baar maar de trekkerwielen, vooral van de grotere rooimaclii- nes, veroorzaakten vaak min of meer diepe sporen en struktuur- bederf. De machines konden deze grotere taaie stukken grond uit de trekkersporen slechts moeilijk verwerken. De praktijk ziet gaar ne een demonstratie onder moei lijke omstandigheden. Een objec tieve beoordeling is dan echter bijna niet mogelijk. Ondanks al les een geslaagde demonstratie! Verzamelrooien op een meerijdende wagen EEN tweetal z.g. wagenrooiers waren op de demonstratie aanwezig, n.l. een Amac, type VA, en een Grimme Universal. Mede door het grotere eigen gewicht, stonden deze machines voor een moeilijke opgave. De. aanwezige goed zeefbare grond werd "door de trekkerwielen dikwijls ernstig bedorven, zodat de rooimachine daardoor extra werd belast. Een trekker met vier- wielaandrijving vertoonde onder deze omstandigheden minder wielslip en dus minder structuurbederf. Beide type wagenrooiers kunnen zeer goede prestaties leveren. Mede door een grotere personeelsbezetting werkte de Amac hier vlotter. Vermeld moet echter worden dat de Grimme werkte zonder bedienend personeel. Onder gunstiger om standigheden kunnen deze wagenrooiers dikwijls vlot werken met één man op de" machine. Zodra de aardappelen los worden verwerkt, komt het transport maar vooral het losprobleem om de hoek kijken. Speciaal wanneer het produkt middels transporteurs in een koelcel moet worden gebracht. Een geleidelijke aanvoer op de transportband is wel een eerste vereiste. In het demonstratieprogramma waren daarom een vijftal zelflossende wagens opgenomen. Nadat deze wagens waren ge vuld, werd enze stuk voor stuk gelost, waarbij het produkt via transporteurs en een boxenvuller in de koelcel werd gebracht. Voor deze jongste ontwikkeling op wagengebied bestond een zeer intensieve belangstelling. De extra investering die voor het verkrijgen van een zelflossende wagen nodig is, maakt het noodzakelijk dat men," ongeacht het systeem, snel moet kunnen lossen. Dat is n.l. sterk bevorderlijk voor de rentabiliteit. ZELFLOSSENDE WAGENS De Rasspe mestverspreider-wagen Het losmechanisme bestaat uit een lattenbodem, die achter aan de wagen wordt opgerold. Aan de voorzijde was deze lattenbodem voorzien van een meeneembord. Er werd gelost over de volle breedte. De betreffende transporteur dient daartoe laag en zeer vlak gesteld te kunnen worden. Is dat niet het geval, dan zal het opvangen op een transportband zeer moeilijk gaan. Aangezien op dè demonstratie wel aan deze eisen was voldaan, kon er zeer vlot worden gelost. De :J. F. mestverspreiderwagen was voorzien van een dwars-afvoerband, zoals die door de fa. de Lignie wordt gemaakt. Het lossen op een transporteur v/ordt daardoor veel eenvoudiger. Er werd eveneens vlot gelost. Door dit dwarsafvoer- bandje is de J.F.-wagen, vooral voor aardappelen, bepaald veel verbeterd. Een gewone landbouwwagen was uitgerust met een ombouwset van het systeem Schouten. Dit bestaat uit een kleed op de bodem, dat achter de wagen kan worden opgerold. De rol kan door een elektro- of een benzinemotor worden aangedreven. Op de demonstratie werd tevens een dwarsafvoertransporteur getoond, bestaande uit een zeefketting. Deze dwarsafvoerketting wordt door dezelfde motor aange dreven. Duidelijk was te zien dat hiermede veel grond kan worden uitgezeefd. In dit geval was de afstand van de spijlen 20 mm. Het uitzeven van grond en kriel zou toenemen, wanneer de afstand tussen de spijlen b.v. 30 mm groot zou zijn. Het systeem als zodanig is bijzonder aantrekkelijk voor ombouw van reeds aan wezige gewone landbouw wagens. De Ifignie zelflossende wagen gaf eveneens een zeer goéde indruk. Met schuin naar binnen geplaatste zijschotten en een doordraaiende rubberbodem is een goed functionerende zelflossende wagen verkregen. Een klep in de achterwand kan, dienen als doseer inrichting. ï)e zijschotten kunnen ook* in horizontale stand worden: geplaatst, waardoor een grote laadvloer wordt verkregen, b.v. voor transport van', hooi- of strobalen. Evenals';bij de hiervoor genoemde typèn werden de aardappelen ook door, deze wagen vlot en regelmatig gelost. Tenslotte was er een B.A.V. kipwagen aanwezig. Constructief een goede wagen, die tijdens het gebruik weinig onderhoud zal vragen. Ten behoeve van het lossen van aardappelen waren geen speciale voorzieningen aangebracht. De moeilijkheid is dan om het produkt regelmatig op de transporteur aan te voeren. Veelal komt er teveel ineens of helemaal niets. Indien het achterschot van boven draaibaar is, kan bij achterover kippen deze klep wellicht dienstbaar gemaakt worden voor doseerinrichting. Evenaring van de regelmaat waarmee andere zelflossende wagens lossen, is bij kip wagens echter moeilijk. R.L.V.D., Goes. J. T. ANDRINGA. EN nu wilt u misschien nog iets over de toekomst weten", aldus Ir. C. S. Knottnerus, Voorzitter der Coöp. Vlasfabriek „Dinteloord", aan het einde van zijn rede, gehouden op de Algemene Vergadering van aan deelhouders. Allereerst meen ik dan te moeten verklaren dat zo het ooit moeilijk is geweest om te voorspellen wat er gaat gebeuren, dit wel op dit moment het geval is. De internationale toestand is dermate gecompliceerd, dat iedere uitspraak in deze over een week al kan worden achterhaald. Het is altijd gebleken dat het vlas bijzonder sterk reageert op internationale spanningen en vooral wan neer, waar ook ter wereld, daadwerkelijk gevechtshan- delihgén plaats vinden, heeft dit directe invloed op de vlasprijzen. De, Koreahausse is hiervan wel het beste voorbeeld. Aan de andere kant memoreerde ik al het wegblijven van Rusland op de West-Europese markt, maar ook dit zou met de internationale situatie in verband kun nen worden gebracht. Dan is er nog in het geheel geen zekerheid over het toekomstige prijspeil van andere prodükten van de akkerbouw in de E.E.G. en deze hebben toch onherroepelijk hun uitwerking op de to tale hoeveelheid uitgezaaid vlas. Allemaal factoren dus, waarom op dit moment weinig definitiefs kan worden gezegd. Toch wil ik mij aan één uitspraak wagen en dat is deze, dat het voortbestaan van de vlasteelt in West- Europa dat bezig is met een enorme ontwikkeling van zijn welvaart alleen dan kan worden gewaar borgd, wanneer de bewerking van het vias vanaf liet zaaien tot en met bet weven minstens even sterk ge mechaniseerd kan worden als dat van andere natuur lijke vezels en zélfs kunstmatige vezels. De hoeveelheid arbeid van zaad tot linnendraad zal aanzienlijk moeten worden verminderd. Het Bestuur hoopt dat dit d.m.v. het Novivlasprocédé zal gelukken. Dit is echter nog iets dat pas over enige jaren kan blijken. In die tus sentijd zullen wij alle mogelijke moeite moeten doen om zowel op onze bedrijven als in onze fabriek de werkzaamheden zoveel mogelijk te mechaniseren. Vooral het slechte vlas, waarvan de totale opbrengst aan zaad, lint en lokken niet groot is, zal niet veel be werkingskosten kunnen verdragen. Wij zullen in sterkere mate dan tot nu toe onze leden, die om welke redenen dan ook per ongeluk eens slecht vlas hebben, moeten aanraden zich met de fabriek in verbinding te stellen om te proberen voor zulk vlas andere mogelijk heden te vinden. In de achter ons liggende periode is juist dit slechte vlas door de handel in verhouding goed betaald, waarschijnlijk doordat de jute-prijzen zo bij zonder hoog waren. Het is de vraag of deze situatie zal voortduren, maar in ieder geval zullen onze dure werkkrachten voor de coöperatie meer rendement op leveren in goed vlas dan in slecht. Het bestuur vraagt zich af of de spreiding, welke er is tussen uitbetaling van goed vlas en slecht vlas in overeenstemming is met de werkelijke waarde. De si tuatie lijkt zo dat wanneer men werkelijk alle kosten in rekening brengt, de uitbetaling van slecht vlas eerder nog aan de höge dan aan de lage kant is. Wanneer men echter op de vrije markt kijkt, hebben we wei eens de indruk dat deze voor het slechte vlas altijd een iets te hoge prijs betaalt. Aldus Ir. Knottnerus. IN het begin van zijn rede wees de voorzitter er op dat de situatiè in de vlaswereld zich in het afge lopen jaar beslist niet heeft verbeterd. Na de het vorig jaar gesignaleerde opleving in de prijzen van het vlas lint, waarschijnlijk het gevolg van het uitblijven van Russische exporten, maar ook door de vrij rigoureuze inkrimping van de vlasteelt in West-Europa, is toch weer een langzame daling ingetreden. Tot op dit mo ment is deze nog niet verontrustend, maar de Russen zijn ook nog niet weer aan de markt verschenen. Wan neer dit onverhoopt plotseling weer mocht gebeuren, kunnen grote moeilijkheden voorzien worden. De Belgische regering heeft dit voorjaar gemeend zijn vlassers opnieuw met een verwerkingspremie te moeten bijstaan. Bijzonder teleurstellend is het te moeten signaleren dat de Nederlandse regering meent deze politiek van de Belgische regering niet te moeten volgen, waardoor er een kunstmatige achterstand voor de Nederlandse vlassers t.o.v. zijn Belgische collega's ontstaat In zijn motivering ontkent de Nederlandse regering dit, omdat volgens hem ook de Belgische vlasser voor het Nederlandse vlas geen verwerkingspremie krijgt en dus hier in Nederland goedkoper zal trachten in te kopen. Dat dit dan ten koste van de Nederlandse vlas telers gaat, ontgaat de regering misschien. In ieder geval is het als gelijktijdige teler en verwerker van vias precies hetzelfde of de schade als teler of als vlasser geleden wordt. Een tweede slag, door de Nederlandse regering toe gebracht, is de revaluatie. Aangezien het Nederlandse teeltgebied slechts een klein onderdeel van de West- Europese vlasmarkt vormt, is het te begrijpen dat deze vlasmarkt zich van de Nederlandse revaluatie hele maal niets heeft aangetrokken. Daardoor zijn de op brengsten met 5 0 o verminderd. „Het is," aldus Ir. Knottnerus, „mij volkomen een raadsel hoe onze regering het kan verantwoor. de» voor nieuw te vestigen arbeidsplaatsen mil joenen uit te geven en tegelijkertijd de reeds be staande op een dergelijke grove wijze te veron achtzamen om niet te spreken van tegen te wer ken, Het lijkt mij onverstandige politiek of om een beeldspraak te gebruiken: het weggooien van oude schoenen voor men nieuwe heeft."

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 7