De agrarische werkgever en de sociale verzekeringswetten WETENSWAARDIGHEDEN VOOR WERKGEVERS iWDyitsU Betaling van voorschotten en premiebedragen aan de B.V.A.B. ZATERDAG 22 JULI 1961 597 EEN feit is, dat de agrarische werkgever voortdurend heeft te maken met de uitvoering van de Sociale verzekeringswetten en wat daarmee direkt of zijdelings verband houdt. Zowel omdat hij belangstelling zal hebben voor de wijze, waarop zijn werk nemers in aanmerking komen voor uitkering bij ziekte, ongeval, werkloos heid enz., als gezien de premiën, die door of via de werkgever worden op gebracht, is voorlichting over de Sociale verzekering ook voor hem gewenst. Deze voorlichting wordt in verschillende vormen gegeven, zoals op verga deringen van de organisaties, op jaarlijkse voorlichtingsvergaderingen voor leden van de Sociale Verzekeringskommissies en door artikelen in de bladen van de organisaties. VEREENVOUDIGING MOGELIJK? HOEWEL op dit terrein wel het een en ander gebeurt, mag gesteld worden, dat gezien de grote belangen, welke ook voor de werkgever ter zake van de Sociale verzekering gelden, nog niet die bekendheid met de belangrijke bepalingen van de Sociale verzekeringswetten aanwezig is, welke ook in het eigen belang van de werkgevers en werknemers gewenst moet worden geacht. Indien men op de hoogte is met de belangrijkste bepalingen en voorschriften, kan dit b.v. voor komen, dat teveel premie wordt berekend of te weinig uitkering wordt verstrekt. Nu staat het wel vast, dat de Sociale verzeke ringswetgeving in Nederland ingewikkeld is, voor al ook omdat de diverse wetten niet tegelijk tot stand kwamen, doch met tussenpozen van vele jaren en dan nog slechts na heftige strijd in par lement en daarbuiten. Dit is dan ook de reden, dat door de wetgevers wordt gepoogd om vereen voudiging in het bestel van de Sociale verzeke ringswetten aan te brengen en wel in het bijzon der om de inhoud van de in de loop der jaren tot stand gekomen wetten beter aan elkaar aan te passen. Eén van deze pogingen is het bekende ad vies inzake de arbeidsongeschiktheidsverzekering, waarvan de bedoeling is om de verzekering tegen ongeval, ziekte en invaliditeit, welke momenteel in drie afzonderlijke wetten is geregeld, groten deels onder te brengen in één wet. Wij kunnen uiteraard niet al te uitvoerig in gaan op alle gezichtspunten, welke aan de Sociale verzekering zijn verbonden en willen ons daarom beperken tot het onderwerp, zoals dit boven dit artikeltje is vermeld. Voor een goed begrip wordt volledigheidshalve nog opgemerkt, dat de uitvoe ring van de Sociale verzekering in de agrarische bedrijfstak is opgedragen aan de bedrijfsvereni ging, genaamd B. V. A. B., waarvan voor onze ge hele provincie het kantoor sinds 1957 is gevestigd te Goes. ;1 LANDARBEID ZONDER AANTREKKINGSKRACHT achteruitgang der landb. arbeidskracht in de EEG. (in Milj.) van 195.0-1960. VOLDOENDE CONTROLE. HOEWEL niet wordt getwijfeld aan de nood zaak en het nut van deze Sociale verzekering, mag de vraag worden verwacht, of met het vele geld, dat door de werkgevers aan premiën wordt verwacht, of met het vele geld, dat door de werk gevers aan premiën wordt opgebracht, wel met de nodige omzichtigheid wordt omgesprongen. Opgemerkt moet worden, dat niet alleen de werkgevers bijdragen in de kas van de bedrijfs vereniging, doch ook de werknemers en het Rijk. Zo wordt de premie voor de uitvoering van de Land- en Tuinbouwongevallenwet en de Kinder bijslagwet alleen door de werkgevers betaald; de premie voor de uitvoering van de Ziektewet en het Ziekenfondsbesluit door de werkgevers en werknemers gezamenlijk en de premie voor de Werkloosheidswet door de werkgevers, werk nemers en het Rijk. Aangezien het Rijk zich ga rant heeft gesteld voor juiste nakoming van de verplichtingen van de bedrijfsverenigingen, moet de overheid regelmatig kontróle uitoefenen op de gang van zaken bij de bedrijfsverenigingen. Deze kontróle wordt verricht door de Sociale Verzeke ringsraad, waarvan de kontroleurs ook aan het kantoor te Goes elk jaar een kontróle-bezoek bren gen. Daarnaast bestaat uiteraard de akkountants- kontröle met het oog op de jaarcijfers en de balans. Verder wordt door het bestuur van de B. V. A. B., middels een intern kontröle-apparaat jaarlijks een diepgaande kontróle ingesteld op de gewestelijke kantoren naar de juistheid van de berekening van uitkeringen en premiën enz., welk apparaat tevens de werkwijzen op die kantoren beziet, waardoor aanpassing van die werkwijzen kan plaats vinden, welke de doelmatigheid van de administratie be vordert en de kosten drukt. Uit het bovenstaande moge bl5jken, dat aan kontróle op een juiste uitvoering zorg wordt be steed. DE KLEINE KOMMISSIE. VERDER kan de vraag worden gesteld, of bij de uitvoering voldoende rekening wordt ge houden met de vervulbare wensen, welke hier omtrent bij werkgevers en werknemers in de prak tijk leven. Deze vraag zou ontkennend moeten worden beantwoord, indien de uitvoering geheel zou zijn opgedragen aan bureau-ambtenaren, die niet voldoende bekend kunnen zijn met deze wen sen. Dit is echter bij de B. V. A. B. niet het geval, aangezien de belangrijke beslissingen zijn onder worpen aan het oordeel van een Kleine Kommissie uit het afdelingsbestuur, terwijl beslissingen van wijder strekking ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan de Kleine Kommissie uit het lan delijk bestuur. De K. C. uit het afdelingsbestuur wordt gevormd door een werkgevers- en werk nemers-bestuurslid van het afdelingsbestuur, die 1 x per week bijeenkomen. Per jaar worden 2500 gevallen behandeld door deze Kommissie van de afdeling Zeeland. Gesteld mag worden, dat bij de besluitvorming niet alleen rekening wordt gehouden met de for mele wettekst, doch dat, uiteraard voor zover dit mogelijk is, aandacht wordt besteed aan het sociale aspekt van de zaak. ADMINISTRATIEVE R0MPSL03IP. EEN opmerking, welke men vaak van werk geverszijde hoort over de sociale verzekering is, dat zij teveel administratieve verplichtingen oplegt aan de werkgevers en dat zij in Nederland zo ingewikkeld is. Het komt nog wel eens voor, dat men een en ander verwijt aan het administratieve apparaat in ons geval dus dat van de B. V. A. B. Duidelijk moet hier worden gesteld, dat dit apparaat, dat gene uitvoert, wat in de wetten en besluiten is vastgesteld. Wil men veranderingen brengen in hetgeen de B. V. A. B. uitvoert, dan dient via de politieke par tijen op wetswijziging te worden aangedrongen. Een gevolg van de ingewikkeldheid van de Sociale verzekeringswetgeving is uiteraard, dat het bestuur en de direktie soms voor niet gemak kelijk oplosbare problemen komen te staan en dat speciaal de grensgevallen de nodige wijsheid en inzicht vragen om tot een zo juist mogelijke be slissing te geraken. Mocht men een beslissing onbegrijpelijk of on juist vinden, vraagt dan aan het kantoor om nadere inlichtingen. GELIJKE MONNIKEN GELIJKE KAPPEN. WEL moet worden bedacht, dat gezien het grote aantal leden <5700 werkgevers) en de vele uitkeringsgevallen (n.l. 1400 ongevallen, 4500 ziektegevallen, 7000 werkloosheidsgevallen en de 4200 kinderbijslaggevallen), welke het kan toor in Goes gemiddeld per jaar krijgt te verwer ken, moet worden gehandeld volgens richtlijnen, teneinde zoveel mogelijk te bevorderen, dat een gelijke rechtsbedeling wordt gewaarborgd. Als in een bepaald geval b.v. de lage W.W.-pre- mie wordt berekend, mag het in principe niet voorkomen, dat aan een andere werkgever onder dezelfde situatie de normale (d.i. de hoge) W.W.- premie in rekening wordt gebracht en omgekeerd. Wanneer aan een werknemer over een dag zie kengeld wordt geweigerd wegens te late ziekmel ding, moet ten aanzien van een andere werknemer, die in dezelfde ongelukkige situatie verkeert, geen andere straf worden opgelegd. Tot besluit mogen wij er nogmaals op wyzen, dat altijd alle gewenste inlichtingen gaarne worden verstrekt. Persoonlijk of per brief kan men zich wenden tot het gewestelijk kantoor van de B. V. A. B. te Goes, Frans den Hollander laan 20 (tegenover het station). ■i Fr^knjk ll^an 1950-1960 gezorru 3t2 mitj. minder. IN de eerste helft van de negentiende eeuw was in West-Europa rond 75 van de bevolking werkzaam in de landbouw. Op het ogenblik is dit nog slechts 15 d.w.z. 60 minder. Toch slaagt deze 15 er in om de rest van de bevolking van voedsel te voorzien. Dit is mogelijk geworden door de vooruitgang in de mechanisatie en andere pro- duktieverhogende maatregelen en methoden. Er wordt nu zelfs méér, en van betere kwaliteit, ge produceerd dan vroeger. In 1960 werkten ongeveer 14,4 der bevolking in de landbouw der E.E.G.- landen, dit waren er 3,2 miljoen minder dan in 1950. Deze verandering is echter zeer goed ver klaarbaar. De groeiende industrie heeft een steeds groter behoefte aan arbeiders, terwijl dit voor de landbouw niet zozeer het geval is. Daar de steden deze arbeiders niet meer kunnen leveren, moeten zij dus wel op het platteland worden gezocht. Ook het gebrek aan bouwruimte in en om de steden dwingt de industrie meer en meer naar het platte land uit te wijken. DE B. V. A. B. stelt bij het begin van elk jaar voor iedere bij haar aangesloten werkgever vast, welk bedrag aan voorschotpremie voor dat jaar door deze verschuldigd is. De werkgever kan, na ontvangst van de voorschotnota, het gehele bedrag ineens betalen. Hij kan echter ook het ver schuldigde bedrag in (maximaal vier) termijnen voldoen. Wordt van laatstgenoemde regeling ge bruik gemaakt, dan moet bij de aanvang van elk kwartaal een vierde deel van het totaalbedrag der voorschotnota aan de B. V. A. B. worden betaald. Vele werkgevers zullen dus per 1 juli wederom een vierde gedeelte van het door hen verschuldigde voorschot over 1961 aan de B. V. A. B. hebben moe ten overmaken. HET lijkt ons goed nog eens de aandacht te vestigen op de voor rekeninghouders bij een coöpera tieve boerenleenbank of coöperatieve raiffeisenbank bestaande mogelijkheid de betaling van voorschot- en premiebedragen aan de B.V.A.B. vlot en zonder rompslomp voor henzelf te doen ge schieden. Men kan namelijk de bank, waarbij men rekeninghouder is, machtigen de voorschot- en premiebedragen automatisch, dus zonder dat daartoe iedere keer weer opnieuw opdracht wordt ge geven, aan de B. V. A. B. over te maken. WANNEER men een dergelijke machtiging afgeeft, betekent dat niet, dat men daardoor zelf helemaal niet meer kan controleren, wat aan de B. V. A. B. betaald moet worden. De gang van zaken is namelijk als volgtDe werkgever, die een machtiging tot automatische betaling heeft afge geven, ontvangt op de normale wijze een nota. De betreffende boerenleenbank of raiffeisenbank ont vangt van de B. V. A. B. een afschrift van deze nota. De bank maakt het verschuldigde bedrag echter niet direkt aan de B. V. AB. over, doch wacht na de ontvangst van het afschrift van de nota nog veertien dagen. Als de werkgever het niet eens is met het bedrag der nota, heeft hij veertien dagen tijd om bij de bank en de B. V.A.B. beswaar te maken, in welk geval de bank niet tot betaling over gaat. Wordt echter binnen de genoemde termijn geen bezwaar gemaakt, dan maakt de bank het ver schuldigde bedrag aan de B. V. A. B. over. MEN kan, als men een machtiging tot zogenaamde „automatische betaling" heeft afgegeven, toch gebruik maken van de mogelijkheid tot betaling van voorschotbedragen in vier termijnen. Wil men van deze mogelijkheid gebruik maken, dan moet men dit op de machtiging vermelden. De bank maakt dan niet direkt het totale bedrag der voorschotnota aan de B. V. A. B. over, doch bij de aan vang van elk kwartaal een vierde gedeelte. Wellicht ten overvloede vestigen wij er nog de aandacht op, dat een eenmaal afgegeven machtiging op elk gewenst ogenblik kan worden ingetrokken. Heeft men belangstelling voor de in dit artikeltje omschreven mogelijkheid tot „automatische be taling", s«chrijf een briefkaartje aan het kantoor der B.V.A.B. of vraagt inlichtingen bij de boeren leenbank of raiffeisenbank, waarbij men een rekening hééft. Men zal U dan gaarne nadere gegevens verstrekken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 13