De agrarische werkgever
en de sociale verzekeringswetten
WETENSWAARDIGHEDEN VOOR WERKGEVERS
iWDyitsU
Betaling van voorschotten en premiebedragen aan de B.V.A.B.
ZATERDAG 22 JULI 1961
597
EEN feit is, dat de agrarische werkgever voortdurend heeft te maken
met de uitvoering van de Sociale verzekeringswetten en wat daarmee
direkt of zijdelings verband houdt.
Zowel omdat hij belangstelling zal hebben voor de wijze, waarop zijn werk
nemers in aanmerking komen voor uitkering bij ziekte, ongeval, werkloos
heid enz., als gezien de premiën, die door of via de werkgever worden op
gebracht, is voorlichting over de Sociale verzekering ook voor hem gewenst.
Deze voorlichting wordt in verschillende vormen gegeven, zoals op verga
deringen van de organisaties, op jaarlijkse voorlichtingsvergaderingen voor
leden van de Sociale Verzekeringskommissies en door artikelen in de bladen
van de organisaties.
VEREENVOUDIGING MOGELIJK?
HOEWEL op dit terrein wel het een en ander
gebeurt, mag gesteld worden, dat gezien de
grote belangen, welke ook voor de werkgever ter
zake van de Sociale verzekering gelden, nog niet
die bekendheid met de belangrijke bepalingen van
de Sociale verzekeringswetten aanwezig is, welke
ook in het eigen belang van de werkgevers en
werknemers gewenst moet worden geacht.
Indien men op de hoogte is met de belangrijkste
bepalingen en voorschriften, kan dit b.v. voor
komen, dat teveel premie wordt berekend of te
weinig uitkering wordt verstrekt.
Nu staat het wel vast, dat de Sociale verzeke
ringswetgeving in Nederland ingewikkeld is, voor
al ook omdat de diverse wetten niet tegelijk tot
stand kwamen, doch met tussenpozen van vele
jaren en dan nog slechts na heftige strijd in par
lement en daarbuiten. Dit is dan ook de reden,
dat door de wetgevers wordt gepoogd om vereen
voudiging in het bestel van de Sociale verzeke
ringswetten aan te brengen en wel in het bijzon
der om de inhoud van de in de loop der jaren tot
stand gekomen wetten beter aan elkaar aan te
passen. Eén van deze pogingen is het bekende ad
vies inzake de arbeidsongeschiktheidsverzekering,
waarvan de bedoeling is om de verzekering tegen
ongeval, ziekte en invaliditeit, welke momenteel
in drie afzonderlijke wetten is geregeld, groten
deels onder te brengen in één wet.
Wij kunnen uiteraard niet al te uitvoerig in
gaan op alle gezichtspunten, welke aan de Sociale
verzekering zijn verbonden en willen ons daarom
beperken tot het onderwerp, zoals dit boven dit
artikeltje is vermeld. Voor een goed begrip wordt
volledigheidshalve nog opgemerkt, dat de uitvoe
ring van de Sociale verzekering in de agrarische
bedrijfstak is opgedragen aan de bedrijfsvereni
ging, genaamd B. V. A. B., waarvan voor onze ge
hele provincie het kantoor sinds 1957 is gevestigd
te Goes.
;1 LANDARBEID ZONDER
AANTREKKINGSKRACHT
achteruitgang der
landb. arbeidskracht
in de EEG. (in Milj.)
van 195.0-1960.
VOLDOENDE CONTROLE.
HOEWEL niet wordt getwijfeld aan de nood
zaak en het nut van deze Sociale verzekering,
mag de vraag worden verwacht, of met het vele
geld, dat door de werkgevers aan premiën wordt
verwacht, of met het vele geld, dat door de werk
gevers aan premiën wordt opgebracht, wel met
de nodige omzichtigheid wordt omgesprongen.
Opgemerkt moet worden, dat niet alleen de
werkgevers bijdragen in de kas van de bedrijfs
vereniging, doch ook de werknemers en het Rijk.
Zo wordt de premie voor de uitvoering van de
Land- en Tuinbouwongevallenwet en de Kinder
bijslagwet alleen door de werkgevers betaald; de
premie voor de uitvoering van de Ziektewet en het
Ziekenfondsbesluit door de werkgevers en
werknemers gezamenlijk en de premie voor de
Werkloosheidswet door de werkgevers, werk
nemers en het Rijk. Aangezien het Rijk zich ga
rant heeft gesteld voor juiste nakoming van de
verplichtingen van de bedrijfsverenigingen, moet
de overheid regelmatig kontróle uitoefenen op de
gang van zaken bij de bedrijfsverenigingen. Deze
kontróle wordt verricht door de Sociale Verzeke
ringsraad, waarvan de kontroleurs ook aan het
kantoor te Goes elk jaar een kontróle-bezoek bren
gen. Daarnaast bestaat uiteraard de akkountants-
kontröle met het oog op de jaarcijfers en de
balans.
Verder wordt door het bestuur van de B. V. A. B.,
middels een intern kontröle-apparaat jaarlijks een
diepgaande kontróle ingesteld op de gewestelijke
kantoren naar de juistheid van de berekening van
uitkeringen en premiën enz., welk apparaat tevens
de werkwijzen op die kantoren beziet, waardoor
aanpassing van die werkwijzen kan plaats vinden,
welke de doelmatigheid van de administratie be
vordert en de kosten drukt.
Uit het bovenstaande moge bl5jken, dat aan
kontróle op een juiste uitvoering zorg wordt be
steed.
DE KLEINE KOMMISSIE.
VERDER kan de vraag worden gesteld, of bij
de uitvoering voldoende rekening wordt ge
houden met de vervulbare wensen, welke hier
omtrent bij werkgevers en werknemers in de prak
tijk leven. Deze vraag zou ontkennend moeten
worden beantwoord, indien de uitvoering geheel
zou zijn opgedragen aan bureau-ambtenaren, die
niet voldoende bekend kunnen zijn met deze wen
sen. Dit is echter bij de B. V. A. B. niet het geval,
aangezien de belangrijke beslissingen zijn onder
worpen aan het oordeel van een Kleine Kommissie
uit het afdelingsbestuur, terwijl beslissingen van
wijder strekking ter goedkeuring moeten worden
voorgelegd aan de Kleine Kommissie uit het lan
delijk bestuur. De K. C. uit het afdelingsbestuur
wordt gevormd door een werkgevers- en werk
nemers-bestuurslid van het afdelingsbestuur, die
1 x per week bijeenkomen. Per jaar worden
2500 gevallen behandeld door deze Kommissie
van de afdeling Zeeland.
Gesteld mag worden, dat bij de besluitvorming
niet alleen rekening wordt gehouden met de for
mele wettekst, doch dat, uiteraard voor zover dit
mogelijk is, aandacht wordt besteed aan het sociale
aspekt van de zaak.
ADMINISTRATIEVE R0MPSL03IP.
EEN opmerking, welke men vaak van werk
geverszijde hoort over de sociale verzekering
is, dat zij teveel administratieve verplichtingen
oplegt aan de werkgevers en dat zij in Nederland
zo ingewikkeld is.
Het komt nog wel eens voor, dat men een en
ander verwijt aan het administratieve apparaat in
ons geval dus dat van de B. V. A. B. Duidelijk
moet hier worden gesteld, dat dit apparaat, dat
gene uitvoert, wat in de wetten en besluiten is
vastgesteld.
Wil men veranderingen brengen in hetgeen de
B. V. A. B. uitvoert, dan dient via de politieke par
tijen op wetswijziging te worden aangedrongen.
Een gevolg van de ingewikkeldheid van de
Sociale verzekeringswetgeving is uiteraard, dat
het bestuur en de direktie soms voor niet gemak
kelijk oplosbare problemen komen te staan en dat
speciaal de grensgevallen de nodige wijsheid en
inzicht vragen om tot een zo juist mogelijke be
slissing te geraken.
Mocht men een beslissing onbegrijpelijk of on
juist vinden, vraagt dan aan het kantoor om
nadere inlichtingen.
GELIJKE MONNIKEN GELIJKE KAPPEN.
WEL moet worden bedacht, dat gezien het grote
aantal leden <5700 werkgevers) en de vele
uitkeringsgevallen (n.l. 1400 ongevallen, 4500
ziektegevallen, 7000 werkloosheidsgevallen en
de 4200 kinderbijslaggevallen), welke het kan
toor in Goes gemiddeld per jaar krijgt te verwer
ken, moet worden gehandeld volgens richtlijnen,
teneinde zoveel mogelijk te bevorderen, dat een
gelijke rechtsbedeling wordt gewaarborgd.
Als in een bepaald geval b.v. de lage W.W.-pre-
mie wordt berekend, mag het in principe niet
voorkomen, dat aan een andere werkgever onder
dezelfde situatie de normale (d.i. de hoge) W.W.-
premie in rekening wordt gebracht en omgekeerd.
Wanneer aan een werknemer over een dag zie
kengeld wordt geweigerd wegens te late ziekmel
ding, moet ten aanzien van een andere werknemer,
die in dezelfde ongelukkige situatie verkeert, geen
andere straf worden opgelegd.
Tot besluit mogen wij er nogmaals op wyzen,
dat altijd alle gewenste inlichtingen gaarne
worden verstrekt. Persoonlijk of per brief kan
men zich wenden tot het gewestelijk kantoor
van de B. V. A. B. te Goes, Frans den Hollander
laan 20 (tegenover het station).
■i Fr^knjk
ll^an 1950-1960 gezorru 3t2 mitj. minder.
IN de eerste helft van de negentiende eeuw was
in West-Europa rond 75 van de bevolking
werkzaam in de landbouw. Op het ogenblik is dit
nog slechts 15 d.w.z. 60 minder. Toch slaagt
deze 15 er in om de rest van de bevolking van
voedsel te voorzien. Dit is mogelijk geworden door
de vooruitgang in de mechanisatie en andere pro-
duktieverhogende maatregelen en methoden. Er
wordt nu zelfs méér, en van betere kwaliteit, ge
produceerd dan vroeger. In 1960 werkten ongeveer
14,4 der bevolking in de landbouw der E.E.G.-
landen, dit waren er 3,2 miljoen minder dan in
1950. Deze verandering is echter zeer goed ver
klaarbaar. De groeiende industrie heeft een steeds
groter behoefte aan arbeiders, terwijl dit voor de
landbouw niet zozeer het geval is. Daar de steden
deze arbeiders niet meer kunnen leveren, moeten
zij dus wel op het platteland worden gezocht. Ook
het gebrek aan bouwruimte in en om de steden
dwingt de industrie meer en meer naar het platte
land uit te wijken.
DE B. V. A. B. stelt bij het begin van elk jaar voor iedere bij haar aangesloten werkgever vast,
welk bedrag aan voorschotpremie voor dat jaar door deze verschuldigd is. De werkgever kan,
na ontvangst van de voorschotnota, het gehele bedrag ineens betalen. Hij kan echter ook het ver
schuldigde bedrag in (maximaal vier) termijnen voldoen. Wordt van laatstgenoemde regeling ge
bruik gemaakt, dan moet bij de aanvang van elk kwartaal een vierde deel van het totaalbedrag der
voorschotnota aan de B. V. A. B. worden betaald. Vele werkgevers zullen dus per 1 juli wederom
een vierde gedeelte van het door hen verschuldigde voorschot over 1961 aan de B. V. A. B. hebben moe
ten overmaken.
HET lijkt ons goed nog eens de aandacht te vestigen op de voor rekeninghouders bij een coöpera
tieve boerenleenbank of coöperatieve raiffeisenbank bestaande mogelijkheid de betaling van
voorschot- en premiebedragen aan de B.V.A.B. vlot en zonder rompslomp voor henzelf te doen ge
schieden. Men kan namelijk de bank, waarbij men rekeninghouder is, machtigen de voorschot- en
premiebedragen automatisch, dus zonder dat daartoe iedere keer weer opnieuw opdracht wordt ge
geven, aan de B. V. A. B. over te maken.
WANNEER men een dergelijke machtiging afgeeft, betekent dat niet, dat men daardoor zelf
helemaal niet meer kan controleren, wat aan de B. V. A. B. betaald moet worden. De gang van
zaken is namelijk als volgtDe werkgever, die een machtiging tot automatische betaling heeft afge
geven, ontvangt op de normale wijze een nota. De betreffende boerenleenbank of raiffeisenbank ont
vangt van de B. V. A. B. een afschrift van deze nota. De bank maakt het verschuldigde bedrag echter
niet direkt aan de B. V. AB. over, doch wacht na de ontvangst van het afschrift van de nota nog
veertien dagen. Als de werkgever het niet eens is met het bedrag der nota, heeft hij veertien dagen
tijd om bij de bank en de B. V.A.B. beswaar te maken, in welk geval de bank niet tot betaling over
gaat. Wordt echter binnen de genoemde termijn geen bezwaar gemaakt, dan maakt de bank het ver
schuldigde bedrag aan de B. V. A. B. over.
MEN kan, als men een machtiging tot zogenaamde „automatische betaling" heeft afgegeven, toch
gebruik maken van de mogelijkheid tot betaling van voorschotbedragen in vier termijnen. Wil
men van deze mogelijkheid gebruik maken, dan moet men dit op de machtiging vermelden. De bank
maakt dan niet direkt het totale bedrag der voorschotnota aan de B. V. A. B. over, doch bij de aan
vang van elk kwartaal een vierde gedeelte. Wellicht ten overvloede vestigen wij er nog de aandacht
op, dat een eenmaal afgegeven machtiging op elk gewenst ogenblik kan worden ingetrokken.
Heeft men belangstelling voor de in dit artikeltje omschreven mogelijkheid tot „automatische be
taling", s«chrijf een briefkaartje aan het kantoor der B.V.A.B. of vraagt inlichtingen bij de boeren
leenbank of raiffeisenbank, waarbij men een rekening hééft. Men zal U dan gaarne nadere gegevens
verstrekken.