DE PRODUKTIE VAN KALFSVLEES Wist U dat Wet Erkenningen Tuinbouw aanvaard Nieuwe wet op de bestrijdingsmiddelen in de landbouw Wij zijn geen volk van renteniers WEEROVERZICHT JUNI 1961 ZATERDAG 15 JULI 1961 (Vervolg; van le pagina.) emmers voerwagentje, waterslang, schop) zijn gebaseerd op een mesterij van 3 x 20 of 60 kalveren ad 300,— per jaar. Dit kan als ruim voldoende worden beschouwd. De kosten van een slachtverzekering bedragen voor een mestkalf circa 1,zodat voor transport en overige kosten een bedrag overblijft van 14,—. Bij gelijktijdig afleveren van grotere aantallen mest- kalveren zullen de vervoerskosten lager kunnen zijn. DE OPBRENGST BïJ een eindgewicht van 140 kg in 100 dagen bedraagt deze bij een prijs van 2,60 per kg 1. g. 364.bij een prijs van 2,75 per kg 1. g. ƒ385,bij een prijs van ƒ2,90 per kg 1. g. ƒ406, Afhankelijk van de prijs geeft het mesten van 3 x 20 kalveren per jaar dus een saldo voor arbeid en gebouwen van resp. 32,53,of 74,per kalf, d.i. in totaal 1920,3180,of 4440, Enige praktijkgegevens geven aan, dat bij een doelmatig ingerichte stal het aantal arbeidsuren voor 20 kalveren op ongeveer IV2 uur per dag ligt. Bij deze arbeidsbehoefte is geen rekening gehouden met benodigde tijd voor aan- en verkoop van de kalveren. De investeringskosten voor boxen die ongeveer 3 jaar meegaan, bedragen volgens gegevens van het I. L. B. te Wageningen ongeveer 25,per dier. Afschrijving, rente en onderhoud bedragen dan per jaar 12,Bij mesten van 60 kalveren per jaar komt dit per dier neer op 4,—. De totale kosten van de boxen zijn dan op 240,per jaar te stellen. In sommige gevallen zal een extra post voor bijverwarming van de stal in de- winter moeten worden opgenomen. Bij het bovenstaande is uitgegaan van een bestaand gebouw, waarin kooien voor 20 mestkalveren worden ingericht. Het bouwen van speciale kalvermeststallen zal verantwoord kunnen zijn, wanneer grotere aantallen dieren tegelijk, van minstens 50 of meer dan 100 dieren, worden opgezet. De Rijksveeteeltconsulent, Ir. W. L. HARMSEN. /N de afgelopen jaren maatregelen zijn getroffen ter bevordering van de vrijmaking van de Ne derlandse rundveestapel van abortus Bang? Onder meer zijn door het Landbouwschap besluiten uitgevaardigdkrachtens welke aan de veehouders in bepaalde gevallen premies of vergoedingen wor den toegekend, indien zij met inachtneming van de daaromtrent gestelde voorwaarden met abortus Bang besmette runderen laten slachten. Bij het Slachtpremiebesluit bestrijding abortus Bang van 15 april 1959 is voor die gevallen een premie van 250,— per geslacht rund toegekend, terwijl bij het in de plaats van het vorige besluit getreden Slachtvergoedingenbesluit bestrijding abortus Bang van 17 augustus 1960 voor die gevallen een vergoeding is vastgesteld, welke in het algemeen het verschil tussen 90 °/o van de getaxeerde gebruikswaarde en de getaxeerde slachtwaarde van het rund bedraagt. VOOR zoveel nodig heeft het ministerie van Financiën goedgekeurd dat ten aanzien van de op ruiming vg.11 gebruiksvee in het kader van de vrijmaking van de veestapel van abortus Bang het bepaalde in artikel 11 van het Besluit op de Inkomstenbelasting 1941 toepassing vindt. Onder de al daar bedoelde vergoedingen kunnen derhalve zowel de van de slachterij verkregen verkoopprijs voor het rund als de slachtpremie of de slachtvergoeding worden gerangschikt. DIT geldt eveneensindien in het kader van de vrijmaking van de bedoelde abortusziekte gebruiks vee wordt opgeruimd zonder dat aanspraak op een slachtpremie of slachtvergoeding bestaat. In een dergelijk geval komt derhalve uitsluitend de van de slachterij te ontvangen verkoopprijs als vergoeding in de zin van artikel 11 van het Besluit op de Inkomstenbelasting 1941 in aanmerking. E.e.a. echter met dien verstande dat deze regeling geen aanleiding geeft tot herziening van reeds onherroepelijk vaststaande aanslagen. DE Tweede Kamer der Staten-Generaal heeft dinsdag j.l. zonder hoofdelijke stemming het wetsontwerp, dat „Regelen omtrent de erkenning van tuinbouwers" stelt" (Wet Erkenningen Tuin bouw) aangenomen. Minister Marijnen onderstreepte bij de behande ling als overwegingen onder meer de bevordering van de vakbekwaamheid en de kwaliteit van het produkt, het scheppen van criteria voor de toe lating van nieuwe telers, areaalbeheersing en voorkoming van speculatieve teelten en verbete ring van de bedrijfsvoering. Handhavende zijn motief tot vrijlating van de zgn. contractteelt nodig in de concurrentie positie van de verwerkende industrie wees de bewindsman er op, dat er niettemin een grendel op de vrijheid is. want de vrijheid van contract- teelt is niet neergelegd in de wet, maar in een algemene maatregel van bestuur. Dit schept de mogelijkheid bij wijziging van de situatie de con tractteelt onder de werking van de wet te bren gen. In anwoord op de kritiek op de sterke differen tiatie in de erkenningen voor de onderscheidene takken van tuinbouw, betoogde de minister, dat de regelingen verschuivingen in de tuinbouvv- produktie niet in de weg mogen staan, maar an derzijds mogen de verschuivingen het geheel niet uithollen. Het systeem der vereiste erkenningen en opleidingen nader te regelen in overleg met het, bedrijfsleven bij algemene maatregel van be stuur geeft voldoende mogelijkheden tot flexi biliteit, waarbij overigens de praktische toepassing van doorslaggevende betekenis is. De minister wees er op, dat de feeltbeheersing in de groentesector soepel wordt uitgevoerd. Klachten treden niet op en hij verwachtte, dat de toepassing van de wet het wellicht mogelijk zal maken de teeltbeheersing in deze sector af te schaffen. ■Ar DE moderne landbouwproduktie kan het onder de huidige omstandigheden onmogelijk zon der doeltreffende middelen tot bestrijding van ziekten en plagen stellen. De stormachtige ont wikkeling der toepassing van bestrijdingsmiddelen heeft een toenemende behoefte aan controle op de deugdelijkheid der middelen geschapen en de vlucht der industriële ontwikkeling op dit gebied maakt regulering van de handel in bestrijdings middelen geboden. Gestreefd moet worden naar een evenwichtige behartiging zowel van de econo mische belangen als van de gezondheidsbelangen, of, met andere woorden, naar een regeling, waar in zowel de deugdelijkheid van de bestrijdings middelen als de veiligheid en de gezondheid tot hun recht komen. Aldus de thans verschenen memorie van ant woord op het voorlopig verslag der Tweede Kamer op het ontwerp-Bestrijdingsmiddelenwet. Het wetsontwerp heeft het onderzoek van de bestrijdingsmiddelen vóór dat deze tot de markt worden toegelaten en de bij die toelating te geven voorschriften, tot kern. Over de vast te stellen uit_ voeringsvoorschriften zal de alzijdig samenge stelde Bestrijdingsmiddelencommissie, die een wet telijke status krijgt, worden gehoord. IHIJ moeten van de export leven. Deze export dient niet bemoeilijkt te worden wat vol gens het PVV thans wel gebeurt als gevolg van het met grote wellust vieren van de vrije zater dag. Het personeel Van de veeartsenijkundige dienst en van de Algemene Inspectiedienst schijnen groot bezwaar te hebben tegen het keuren, con troleren en verzegelen van exportzendingen op zaterdag, ook al vergt dit maar een paar uur. Een bespreking met het hoofd v an de D. heeft nog geen resultaat gehad. Het is toch te gek dat ons land dat zo zeer van uitvoer afhankelijk is zo stroef draait wat de uit- voerformaliteiten betreft. Het PVV besloot deze kwestie, die de uitvoer van levende en geslachte vette kalveren en ander vers vlees betreft, zeer ernstig op te nemen en zich te beroepen op het Ministerie van Landbouw en van Binnenlandse Zaken. Het is onder de huidige tijdsomstandig heden te gek dat wij als leveranciers onze kopers moeten vertellen dat de goederen op zaterdag niet afgezonden kunnen worden omdat onze Vee- artsenijkundige dienst en Inspectiedienst algemeen de vrije zaterdag vieren. Op vrijdag afzenden kan 11.Ï. niet omdat dan b.v. de kalveren bestemd voor Italië niet verder dan Bazel komen en daar -de zondag over blijven staan. D. Het Boekhoudbureau van de Z. L. M. tekent hierbij aan: ALS in het kader van de abortus Bang Bestrij ding rundvee wordt afgeslacht, bestaat de mogelijkheid dat de slachtopbrengst van de opge ruimde dieren vermeerderd met de slachtvergoe ding die van de Gezondheidsdienst voor dieren wordt ontvangen, hoger is dan het bedrag waar voor de afgeslachte dieren op de landbouwinven- taris voorkomen. Voor de belasting wordt dan op dit vee winst gemaakt. Het Besluit op de Inkomstenbelasting kent ech ter een bepaling die toestaat de winst bij verlies tof onteigening van duurzame productiemiddelen buiten de belastingheffing te laten door deze te reserveren en bij vervanging van het verlorene op de aanschaffingsprijs of de voortbrengingskosten van het vervangende productiemiddel af te boe ken. DE Minister van Financiën heeft destijds ver klaard dat de genoemde wetsbepaling toepas sing kan vinden bij de opruiming van met t.b.c. besmet vee. Bij een aanschrijving van 30 mei 1961 heeft de Minister nu als zijn mening te kennen gegeven dat dit ook mogelijk is bij de opruiming van met abortus Bang besmet gebruiksvee. Hier door wordt dus voorkomen dat deze opruiming ook nog fiscale nadelen met zich brengt. Met een voorbeeld willen wij deze bepaling duidelijk trach ten te maken. Wij nemen aan dat in een bepaald geval een met $bortus Bang besmette koe wordt afgeslacht en opbrengt: 1. aan slachtprijs 600,— 2. aan slachtvergoeding 450, Samen 1050,— De boekwaarde bedraagt 800, Gereserveerd mag dan worden 250,— Een vervangende koe wordt gekocht voor 1100,— Hiervan moet worden afgeboekt de gevormde reserve 250,— Deze koe komt op de inventaris voor f 850,— Bij verkoop van de aangekochte koe zal derhal ve de loinst hoger zijn dan wanneer geen reserve voor de afgeslachte koe was gevormd. Men dient dit in het oog te houden en geval voor geval te bezien of de genoemde reserve al dan 7iiet ge vormd zal worden. Verplicht is dit n.l. niet. Wij wijzen er ten slotte nog op dat de reserve niet mag worden gevormd als men niet het voor nemen heeft het afgeslachte rundvee te vervan gen. DE afgelopen maand is wat het weer betreft een maand van uitersten geweest. Gedurende het eer ste weekeinde kwam op vele plaatsen nachtvorst voor, die vooral in de nacht van 3 op 4 juni in het midden en oosten van het land belangrijke schade aan het fruit en de aardappelen toebracht. Fruittelers, die hun beregeningsinstallatie nog niet hadden afgebroken of voor deze gelegenheid weer hadden opgebouwd en die nachten hebben beregend, zullen de opoffering van hun nachtrust naar het zich laat aanzien wel beloond krijgen. IN het centrum van het land daalde de temperatuur in de nacht van 3 op 4 juni op 1.50 m hoogte tot circa 1 graad onder nul, de volgende nacht was hét minder koud hoewel toch hier en daar nog temperaturen beneden het vriespunt werden afgelezen. Het komt maar zelden voor dat nachtvorst op treedt in een reeds zover ontwikkeld fruitgewas. DAAR de temperaturen in de rest van de eerste decade tot een redelijk niveau stegen, bleef het ge middelde van de overdag temperatuur slechts weinig onder de normale waarde, til. 16.6° C De tweede decade was ;óver het algemeen betrekkelijk koel met een gemiddelde van 15.8° C. In de cferde decade werd het geleidelijk warmer met een korte hittegolf aan het einde van de maand. Plaatselijk werden temperaturen van meer dan 30° gemeten. Het gemiddelde van de laatste decade kwam hier door op 19.7°, belangrijk boven normaal. De gemiddelde temperatuur over de gehele maand bleef met 17.6° slechts 0.3° boven het veeljarig gemiddelde. OOK de neerslagverdeling over de maand was zeer grillig. In het centrum van het land bracht de eerste decade ca. 63 mm, de tweede 22 en de derde 7 mm. Het maandtotaal bedroeg 92 mm tegen ca. 55 mm in een norale junimaand. Ook de verdeling over het land was grillig. Zo meldde Den Hel der 35 mm, Vlissingen 42, Leeuwarden 51, Groningen 62 en Maastricht 91 mm. TENSLOTTE was er ook een belangrijk verschil tussen de decaden voor wat betreft het aantal uren zonneschijn. In De Bilt werden in de eerste decade slechts 54 uren zon geregistreerd, de tweede decade was met 60 uren maar weinig beter, de derde daarentegen was zeer zonnig en bracht met 111 zonne-uren vrijwel evenveel als de beide voorafgaande decaden tezamen. Het maandtotaal kwam zo doende op 225 uren, d.i. twee uren minder dan normaal»

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 3