m cmclbouwwacfenó
KORTE WENKEN
ZEEUWS LANDBOUWBLAD
rubber) waardoor nog grond uitgezeefd kan worden. Een dergelijke dwars-
trarisporteur, die eventueel door de motor van het losmechanisme kan wor
den aangedreven, kost ƒ1250,tot 1500,
Konstruktief lijkt het mogelijk om dit systeem i.p.v. door een losse motor,
door de aftakas te laten aandrijven. Aantrekkelijk is voorts dat de bestaande
wagens kunnen worden benut.
6. Zelflossende wagens
l\OOR verschillende fabrikanten worden diverse zelflossende wagens op
de markt gebracht. Wat bruikbaarheid betreft wordt verwezen naar
hetgeen hiervoor is vermeld bij de behandeling van het zelflossend maken
van gewone wagens en bij de mestverspreider typen. Op kleigrond moet er
wel rekening mee gehouden worden dat de banden niet te klein zijn en dat
er behoorlijk ruimte zit tussen wielen en onderbouw. Vooral in verband met
het aardappelrooien op de wagen is het gewenst dat de zijschotten niet te
hoog zijn. Er is dan n.l. kans op extra beschadiging door te grote valhoogte
terwijl de vrije ruimte tussen wagen en af voerhand van de rooier te gering
wordt. Deze nieuwe zelflossende wagens, veelal met rubberbodem, zijn rela
tief vrij duur. De prijzen variëren van ca 4000,tot 5000,—.
4. Het mestverspreider type
DE kettingen met meenemers blijken in staat te zijn om vele produkten
te kunnen lossen b.v. bieten, gras, stalmest, los graan en aardappelen.
Aanvankelijk was men zeer huiverig voor het lossen van aardappelen omdat
verwacht werd dat door de meenemers nogal wat schade veroorzaakt zou
worden. Door het schuiven over de bodem treden inderdaad wel lichte ontvel
lingen op doch de inwendige beschadiging is tot nog toe erg meegevallen.
Ook dit systeem lost over de volle breedte zodat dwarsafvoer achter de
wagen nodig zal zijn. Bieten en gras kunnen met een, dikwijls bij te leveren,
brede afvoërtransporteur worden verwerkt. Hiermee kunnen bieten tevens
tot een behoorlijke hoogte worden opgevoerd hetgeen zijn nut kan hebben bij;
overladen op vrachtauto's of bij het aanleggen van een bunkervoorraad.
Onlangs werd op een landelijke demonstratie een zelfde type wagen getoond
die voorzien was van een aangebouwde dwarsafvoerband die eveneens door
de aftakas werd aangedreven. Bovendien kon de bak van deze wagen 180°
worden gedraaid waardoor het mogelijk is om, naar keuze, naar voren of
naar achteren te lossen. Het naar voren lossen heeft als uitgesproken voor
deel dat de trekkerchauffeur beter zicht heeft op het loswerk. Een bij te
leveren transporteur, ook met aftakasaandrijving kan het produkt verder en
hoger opvoeren. Dezelfde aandrijf kracht (aftakas) zorgde hierbij o.m. voor
Een horizontaal geplaatste dwarsafvoer achter een zelflossend
gemaakte wagen. De motor dient voor aandrijving van de rol en
de zeefketting.
(Foto Andringa.)]
Voor aardappelen is de kipwagen om dezelfde reden niet altijd bruikbaar.
Voorop staat n.l. dat de aardappelen verder verwerkt moeten kunnen worden
via een transportband en/of boxen vuiler. Dit maakt een regelmatige toevoer
noodzakelijk. Het is juisr dit laatste dat bij kipwagens vaak moeilijkheden
oplevert. Er komt alles tegelijk of niets. Overigens staat ook hier de tech
niek niet stil. Door n.l. regelbare kleppen in de achterwand aan te brengen
heeft men een soort doseringssysteem verkregen. Praktijkervaringen zijn
hiermede nog niet op grote schaal verkregen zodat nog afgewacht moet
worden of dit inderdaad onder alle omstandigheden goed zal funktioneren.
Kipwagens worden thans gemaakt als één-, twee- en driezijdig kippende
terwijl voorts z.g. hoogkippers verkrijgbaar zijn. De konstrukties zijn veelal
zeer solide met naar verhouding weinig onderhoudskosten. De prijzen lopen
nogal uiteen. In vergelijking met zelflossende wagens zijn ze veelal niet duur.
Een 4-tons 2-wielige kipwagen is als driezijdig kippende uitvoering ver
krijgbaar voor ca. 3200,Er zijn echter ook wagens die alleen achterover
kippen voor hetzelfde bedrag in de handel.
pekt
nga.)
Ombouw set voor het tweezijdig kipbaar maken van gewone landbouwwagens.
(Foto Andringa.)
een zelfde draaisnelheid van dwarsafvoerband en transporteur waardoor het
lossen een zeer vlot verloop had.
De gewone mestverspreider wagens komen in een prijsklasse van circa
3000,— tot 3500,—.
5. Kipwagens
ÏVE hydraulisch kipbare wagens zijn reeds langer bekend. De vraag die
hierbij dikwijls rijst is of de kipwagen als universele landbouwwagen
voldoende gebruiksmogelijkheden geeft. Naar onze mening zal dit mede van
de bedrijfsomstandigheden afhangen. Voor los graan is een kipwagen wel
ideaal te noemen. Soms geldt dit ook voor bieten, met name wanneer in een
schip gelost kan worden. In deze gevallen gaat het' lossen bovendien zeer
snel. Voor het storten van bieten op een bunkervoorraad is niet iedere kip
wagen in staat om voldoende hoog te storten. Door de snelle afvoer van de
wagen is het dikwijls moeilijk om het produkt via een transporteur verder
te verwerken. Een speciale bak op een transporteur die voorzien is van een
soort toevoerregelaar is in kombinatie met een kipwagen bruikbaar, doch is
zeer duur.
SAMENVATTING
Het is praktisch onmogelijk om een algemeen advies te geven voor
wat de moderne landbouwwagens betreft. Er zijn verschillende moge
lijkheden genoemd waaruit een keuze gemaakt kan worden. Alhoewel
de kosten vrij hoog zijn, moet wel bedacht worden dat in kombinatie
met de moderne oogstmethoden de gebruiksmogelijkheden groter wor
den. Ook kan er dan een belangrijke arbeidsbesparing worden ver
kregen. Bij aardappelen kan deze nieuwe oogstmethode ca. 40 manuur
per ha besparen. Datzelfde geldt ook voor bieten. Bij de graanoogst
is de verlichting van het werk belangrijker dan de arbeidsbesparing
van 4 uur per ha. Bij een oppervlakte van 8 ha aardappelen en 8 ha
bieten geeft dit reeds een besparing van 720 manuur. Samen met de
graanoogst en diverse andere werkzaamheden kan de arbeidsbesparing
op een bedrijf van 4050 ha op ca. 1000 uur per jaar worden gesteld.
Deze besparing maakt het mogelijk om op het gebied van de moderne
oogstmethode inderdaad iets te doen.
Met nadruk wordt er tenslotte nogmaals op gewezen dat de moderne
landbouwwagen gezien moet worden in kombinatie met de oogst
methoden die op het bedrijf worden toegepast. Alleen dan zal het
mogelijk zijn om er een verantwoord geheel van te maken.
R.L. V.D., Goes
J. T. ANDRINGA.
1U IEMAND zal ontkennen dat -de mechanisatie
op de bedrijven een dringende noodzdak is
en handen vol geld kost. Jammer is het dat véél
kopers van werktuigen niet eerst voordat de ma
chine wordt gekocht eens informeren of de wer
king er van goed is. Nog maar al te vaak wordt
eerst gekocht en na de aankoop informaties inge
wonnen.
(~^\NGETWIJFELD gaat de voorlader op de
trekker een grote toekomst tegemoet. Met
dit loerkluig kan dan ook veel werk wo.rden ver-
zet, zoals het laden van stalmestgrond, bieten,
graan, doperwten voor konserven, enz. Ook is het
goed mogelijk om hooi en stro uit van te voren
geplaatste hokken op de wagen ie laden. Boeren
gaat eens na, wat U er allemaal mee zou kunnen
doen
*7 O ALS elk jaar ziet men ook nu weer verschil-
lende percelen aardappelen afkomstig van
eigen geselekteerd materiaal met een zeer hoog
percentage virusziekten. Het wordt ook steeds
moeilijker voor U zelf betrouwbaar pootgoed te
telen. Behalve dit pootgoed deskundig te laten
selekteren mag U ook niet vergeten deze perceel
tjes zo vroeg mogelijk dood te spuiten en te
rooien met daarna een goede bewaring.
f-JET valt een aantal boeren de laatste jaren
-* niet best meer mee om een goed gewas lu
cerne onder dekvrucht te telen. De slagings
kansen zijn veel groter wanneer de lucerne in
volle grond gezaaid wordt. Een methode die goed
bevalt is het gewas inzaaien onder wikken mits
U niet teveel wikken gebruikt en tijdig maait. In
een vroege stoppel kan dit nu nog heel goed.
GRAANTRANSPORT
Het lossen op transportbanden. De wagen is voor*
zien van trechtervormige openingen.