m cmclbouwwacfenó KORTE WENKEN ZEEUWS LANDBOUWBLAD rubber) waardoor nog grond uitgezeefd kan worden. Een dergelijke dwars- trarisporteur, die eventueel door de motor van het losmechanisme kan wor den aangedreven, kost ƒ1250,tot 1500, Konstruktief lijkt het mogelijk om dit systeem i.p.v. door een losse motor, door de aftakas te laten aandrijven. Aantrekkelijk is voorts dat de bestaande wagens kunnen worden benut. 6. Zelflossende wagens l\OOR verschillende fabrikanten worden diverse zelflossende wagens op de markt gebracht. Wat bruikbaarheid betreft wordt verwezen naar hetgeen hiervoor is vermeld bij de behandeling van het zelflossend maken van gewone wagens en bij de mestverspreider typen. Op kleigrond moet er wel rekening mee gehouden worden dat de banden niet te klein zijn en dat er behoorlijk ruimte zit tussen wielen en onderbouw. Vooral in verband met het aardappelrooien op de wagen is het gewenst dat de zijschotten niet te hoog zijn. Er is dan n.l. kans op extra beschadiging door te grote valhoogte terwijl de vrije ruimte tussen wagen en af voerhand van de rooier te gering wordt. Deze nieuwe zelflossende wagens, veelal met rubberbodem, zijn rela tief vrij duur. De prijzen variëren van ca 4000,tot 5000,—. 4. Het mestverspreider type DE kettingen met meenemers blijken in staat te zijn om vele produkten te kunnen lossen b.v. bieten, gras, stalmest, los graan en aardappelen. Aanvankelijk was men zeer huiverig voor het lossen van aardappelen omdat verwacht werd dat door de meenemers nogal wat schade veroorzaakt zou worden. Door het schuiven over de bodem treden inderdaad wel lichte ontvel lingen op doch de inwendige beschadiging is tot nog toe erg meegevallen. Ook dit systeem lost over de volle breedte zodat dwarsafvoer achter de wagen nodig zal zijn. Bieten en gras kunnen met een, dikwijls bij te leveren, brede afvoërtransporteur worden verwerkt. Hiermee kunnen bieten tevens tot een behoorlijke hoogte worden opgevoerd hetgeen zijn nut kan hebben bij; overladen op vrachtauto's of bij het aanleggen van een bunkervoorraad. Onlangs werd op een landelijke demonstratie een zelfde type wagen getoond die voorzien was van een aangebouwde dwarsafvoerband die eveneens door de aftakas werd aangedreven. Bovendien kon de bak van deze wagen 180° worden gedraaid waardoor het mogelijk is om, naar keuze, naar voren of naar achteren te lossen. Het naar voren lossen heeft als uitgesproken voor deel dat de trekkerchauffeur beter zicht heeft op het loswerk. Een bij te leveren transporteur, ook met aftakasaandrijving kan het produkt verder en hoger opvoeren. Dezelfde aandrijf kracht (aftakas) zorgde hierbij o.m. voor Een horizontaal geplaatste dwarsafvoer achter een zelflossend gemaakte wagen. De motor dient voor aandrijving van de rol en de zeefketting. (Foto Andringa.)] Voor aardappelen is de kipwagen om dezelfde reden niet altijd bruikbaar. Voorop staat n.l. dat de aardappelen verder verwerkt moeten kunnen worden via een transportband en/of boxen vuiler. Dit maakt een regelmatige toevoer noodzakelijk. Het is juisr dit laatste dat bij kipwagens vaak moeilijkheden oplevert. Er komt alles tegelijk of niets. Overigens staat ook hier de tech niek niet stil. Door n.l. regelbare kleppen in de achterwand aan te brengen heeft men een soort doseringssysteem verkregen. Praktijkervaringen zijn hiermede nog niet op grote schaal verkregen zodat nog afgewacht moet worden of dit inderdaad onder alle omstandigheden goed zal funktioneren. Kipwagens worden thans gemaakt als één-, twee- en driezijdig kippende terwijl voorts z.g. hoogkippers verkrijgbaar zijn. De konstrukties zijn veelal zeer solide met naar verhouding weinig onderhoudskosten. De prijzen lopen nogal uiteen. In vergelijking met zelflossende wagens zijn ze veelal niet duur. Een 4-tons 2-wielige kipwagen is als driezijdig kippende uitvoering ver krijgbaar voor ca. 3200,Er zijn echter ook wagens die alleen achterover kippen voor hetzelfde bedrag in de handel. pekt nga.) Ombouw set voor het tweezijdig kipbaar maken van gewone landbouwwagens. (Foto Andringa.) een zelfde draaisnelheid van dwarsafvoerband en transporteur waardoor het lossen een zeer vlot verloop had. De gewone mestverspreider wagens komen in een prijsklasse van circa 3000,— tot 3500,—. 5. Kipwagens ÏVE hydraulisch kipbare wagens zijn reeds langer bekend. De vraag die hierbij dikwijls rijst is of de kipwagen als universele landbouwwagen voldoende gebruiksmogelijkheden geeft. Naar onze mening zal dit mede van de bedrijfsomstandigheden afhangen. Voor los graan is een kipwagen wel ideaal te noemen. Soms geldt dit ook voor bieten, met name wanneer in een schip gelost kan worden. In deze gevallen gaat het' lossen bovendien zeer snel. Voor het storten van bieten op een bunkervoorraad is niet iedere kip wagen in staat om voldoende hoog te storten. Door de snelle afvoer van de wagen is het dikwijls moeilijk om het produkt via een transporteur verder te verwerken. Een speciale bak op een transporteur die voorzien is van een soort toevoerregelaar is in kombinatie met een kipwagen bruikbaar, doch is zeer duur. SAMENVATTING Het is praktisch onmogelijk om een algemeen advies te geven voor wat de moderne landbouwwagens betreft. Er zijn verschillende moge lijkheden genoemd waaruit een keuze gemaakt kan worden. Alhoewel de kosten vrij hoog zijn, moet wel bedacht worden dat in kombinatie met de moderne oogstmethoden de gebruiksmogelijkheden groter wor den. Ook kan er dan een belangrijke arbeidsbesparing worden ver kregen. Bij aardappelen kan deze nieuwe oogstmethode ca. 40 manuur per ha besparen. Datzelfde geldt ook voor bieten. Bij de graanoogst is de verlichting van het werk belangrijker dan de arbeidsbesparing van 4 uur per ha. Bij een oppervlakte van 8 ha aardappelen en 8 ha bieten geeft dit reeds een besparing van 720 manuur. Samen met de graanoogst en diverse andere werkzaamheden kan de arbeidsbesparing op een bedrijf van 4050 ha op ca. 1000 uur per jaar worden gesteld. Deze besparing maakt het mogelijk om op het gebied van de moderne oogstmethode inderdaad iets te doen. Met nadruk wordt er tenslotte nogmaals op gewezen dat de moderne landbouwwagen gezien moet worden in kombinatie met de oogst methoden die op het bedrijf worden toegepast. Alleen dan zal het mogelijk zijn om er een verantwoord geheel van te maken. R.L. V.D., Goes J. T. ANDRINGA. 1U IEMAND zal ontkennen dat -de mechanisatie op de bedrijven een dringende noodzdak is en handen vol geld kost. Jammer is het dat véél kopers van werktuigen niet eerst voordat de ma chine wordt gekocht eens informeren of de wer king er van goed is. Nog maar al te vaak wordt eerst gekocht en na de aankoop informaties inge wonnen. (~^\NGETWIJFELD gaat de voorlader op de trekker een grote toekomst tegemoet. Met dit loerkluig kan dan ook veel werk wo.rden ver- zet, zoals het laden van stalmestgrond, bieten, graan, doperwten voor konserven, enz. Ook is het goed mogelijk om hooi en stro uit van te voren geplaatste hokken op de wagen ie laden. Boeren gaat eens na, wat U er allemaal mee zou kunnen doen *7 O ALS elk jaar ziet men ook nu weer verschil- lende percelen aardappelen afkomstig van eigen geselekteerd materiaal met een zeer hoog percentage virusziekten. Het wordt ook steeds moeilijker voor U zelf betrouwbaar pootgoed te telen. Behalve dit pootgoed deskundig te laten selekteren mag U ook niet vergeten deze perceel tjes zo vroeg mogelijk dood te spuiten en te rooien met daarna een goede bewaring. f-JET valt een aantal boeren de laatste jaren -* niet best meer mee om een goed gewas lu cerne onder dekvrucht te telen. De slagings kansen zijn veel groter wanneer de lucerne in volle grond gezaaid wordt. Een methode die goed bevalt is het gewas inzaaien onder wikken mits U niet teveel wikken gebruikt en tijdig maait. In een vroege stoppel kan dit nu nog heel goed. GRAANTRANSPORT Het lossen op transportbanden. De wagen is voor* zien van trechtervormige openingen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 11