(Qocjot methoden W DIJ de moderne oogstmethoden van aard- appelen, bieten en granen wordt in toenemende mate gestreefd naar een maxi mum aan arbeidsbesparing. Er is een grote belangstelling voor wagen- en bunkerrooiers bij de aardappel- en bietenoogst en voor maaidorsers met opgebouwde graantank. Bij al deze methoden richt men zich op de oogst en de verwerking van losgestort pro- dukt. Dit betekent in feite een geheel nieuwe fase in de ontwikkeling van de landbouw mechanisatie, die tevens bepaalde konse- kwenties met zich meebrengt. De technische vooruitgang op het gebied van werktuigen en machines maakt in eerste instantie een nieuwe oogstmethode mogelijk. Daarnaast wordt de methode als geheel niet alleen be paald door een moderne machine. Het trans port en de verwerking van de produkten zullen hierbij aangepast moeten worden om het geheel tot een ekonomisch verantwoord geheel te maken. Speciaal de landbouwwagen vormt hierbij een aktueel probleem. DE HUIDIGE LANDBOUWWAGEN BIEDT TE WEINIG MOGELIJKHEDEN Er wordt dan gelost door gaten in de bodem. Benodigd zijn 2 gaten van 20 x 20 cm of 1 gat van 50 x 50 cm. Deze gaten worden aan één zijde in de laadvloer aangebracht, ongeveer 20 cm uit de buitenkant. Indien de wagen een helling heeft van 50 cm (van achteren gezien), loopt het graan er gemakkelijk af. Vanuit de gaten in de vloer kan het produkt eventueel via buizen naar een stort- put of iets dergelijks worden geleid. Voorgenoem de hellende brug kan meestal zelf wel worden ge maakt van balken of biels. Een geleidelijke oprit kan daarbij niet worden gemist. Het lossen van suikerbieten uit een verzainelkipbak aan de* hoop. Er wordt met nadruk op gewezen, dat deze wagens vooral gezien moeten worden in kombinatie met voornoemde nieuwe oogstmethoden. VERSCHILLENDE LOSSYSTEMEN DEEDS werd vermeld, dat er in de loop van de laatste jaren op diverse manieren is getracht om de landbouwwagen op een of andere wijze mechanisch te lossen. De meest belangrijke daarvan willen we aan een korte beschouwing onderwerpen. 1. Het kipbaar maken van de gewone wagen Een gewone landbouwwagen kan omgebouwd worden tot een tweezijdig kipbare wagen, door onder de laadvloer twee enkel werkende hefcylinders van 40 cm te monteren. Het spreekt vanzelf, dat de laadvloer zich hierbij vrij van het chassis moet kunnen bewegen. Aangezien de laadvloer bij de gewone wagens een vaste verbinding vormt met het chassis, en daarvan in feite deel uitmaakt, is het nodig dat deze onderbouw wordt versterkt. Immers, men krijgt a.h.w. twee afzonderlijke delen. Afhankelijk van de gebezigde konstruktie zal deze wagenverandering circa 200,— tot 400,— kosten. De ombouwset voor het kippen bestaat uit de reeds genoemde hefcylinders, een zelfsluitende olie koppeling, een korte- en een lange hogedrukslang en kost ƒ460,Bij verschillende trekkers is het mogelijk om de olieleiding zonder meer op het hydraulisch systeem aan te sluiten. 2. Lossen door de wagen schuin te plaatsen Ten behoeve van het lossen kan de wagen op een hellende brug worden gereden. Een zeer eenvou dige en goedkope methode, die vooral voor losgestort graan en peulvruchten in aanmerking komt. IVEZE systemen lossen dus naar achteren en over de volle breedte. Als zodanig is deze kon struktie geschikt voor alle produkten. In de meeste gevallen zal er be hoefte bestaan aan het verder transporteren van het geloste produkt, b.v. aardappelen naar de koel cel, graan naar een opslag plaats of silo en bieten op de hoop. Dit betekent veel al een verder transport door middel van een transporteur. Door achter de wagen een korte horizontale transporteur te plaatsen kan het produkt goed wor_ den opgevangen. Voor aardappelen kan de trans portband bestaan uit een zelf ketting (bekleed met JANNEER de moderne oogstmethoden worden toegepast, komen de produkten losgestort op de wagen. Tot zover zijn er weinig problemen. De produkten moeten echter direkt afgevoerd en gelost worden, omdat wagen en trekker weer spoedig beschikbaar moeten zijn. Oogstmachines mogen n.l. niet stilstaan, omdat er geen wagen beschikbaar is. Aangezien het aantal mensen, trekkers en wagens veelal beperkt is, zal de zaak dus snel moeten circuleren. Dit kan alleen wan neer er ook snel en met weinig mensen gelost kan worden. In het algemeen kan hiervoor als norm gerekend worden een lostijd van 5 minuten voor circa 4 ton, waarbij de betreffende trekker chauffeur voor de bediening zorgt. Het is duidelijk, dat een normale wagen, met vaste laadvloer, veelal niet de mogelijkheden biedt om zo snel te lossen. Daarbij komt dat de lostech- techniek zodanig moet zijn, dat verder transport i.v.m. de bewaring mogelijk moet zign en dat er b.v. bij aardappelen geen noemenswaardige beschadi ging mag optreden. Het wagenprobleem heeft zich dus toegespitst tot een losprohleem. Verschillende fabrikanten en konstrukteurs heb ben zich met deze zaak bezig gehouden, daarin bijgestaan en geïnspireerd door diverse studie groepen van landbouwers. Het gevolg is, dat er thans diverse konstrukties verschijnen, die vaak bepaalde gebruiksmogelijkheden hebben. Een tweetal van de belangrijkste eisen, waaraan de moderne landbouwwagen moet voldoen om bruikbaar te zijn bij de nieuwe oogstmethoden, zijn: 1. de wagen moet zelflossend zijn; 2. geschikt zijn voor alle produkten. Landbouwtransport. Er bestaat dus vooral behoefte aan een universele zelflossende wagen. De prijs daarvan zal onge twijfeld belangrijk hoger zijn dan van een gewone wagen. De gebruiksmogelijkheden zijn echter aan merkelijk groter, terwijl tevens de arbeidsbesparing van betekenis is. 3. Gewone wagens zelflossend maken Dit systeem wordt door meerdere firma's in de handel gebracht. Over de bodem van de wagen wordt een doek gelegd, die op een dwars achter de wagen gemonteerde *:ol kan worden opgewonden. Deze rol kan door een benzine- of elektromotor worden aangedreven. Doordat deze motor middels een eenvoudige schuifkoppeling op de as van de rol kan worden bevestigd, is één aandrijfmotor bij de losplaats in staat om de achtereenvolgens aan gevoerde wagens te lossen. Nadat de wagen is.ge lost, wordt de motor dus weer afgekoppeld. De toegepaste motoren zijn voor dit doel voorzien van een vertragingsmechanisme, zodat geleidelijk en toch in korte tijd kan worden gelost. Voorts is veelal een snelheidsregeling mogelijk. Dit aandrijf, mechanisme kost 600,tot 700, De kwaliteit van het doek is sterk bepalend voor het al of niet goed funktioneren van dit systeem. Had men aanvankelijk wel eens last van rek en krimp van de doeken, thans gebruikt men veelal geplastificeerd linnen- of nylondoek, die van dat euvel minder last hebben. De prijs van het doek en de rol varieert van on geveer 350,— voor een 3-tons wagen tot circa 525,voor een 6-tons wagen. Het prijsverschil wordt enerzijds veroorzaakt door de grotere op pervlakte, anderzijds door de zwaardere kwaliteit doek, die dan nodig is. Worden drie wagens op deze wijze zelflossend ge- maakt, dan betekent dit dat de kosten ongeveer .v. ƒ1000,— tot ƒ1200,— per wagen zullen gaan bedra gen. Een aardappelrooier die het pr op de wagen brengt. .(Fot

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 10