(Qocjot methoden
W
DIJ de moderne oogstmethoden van aard-
appelen, bieten en granen wordt in
toenemende mate gestreefd naar een maxi
mum aan arbeidsbesparing. Er is een grote
belangstelling voor wagen- en bunkerrooiers
bij de aardappel- en bietenoogst en voor
maaidorsers met opgebouwde graantank.
Bij al deze methoden richt men zich op de
oogst en de verwerking van losgestort pro-
dukt. Dit betekent in feite een geheel nieuwe
fase in de ontwikkeling van de landbouw
mechanisatie, die tevens bepaalde konse-
kwenties met zich meebrengt. De technische
vooruitgang op het gebied van werktuigen
en machines maakt in eerste instantie een
nieuwe oogstmethode mogelijk. Daarnaast
wordt de methode als geheel niet alleen be
paald door een moderne machine. Het trans
port en de verwerking van de produkten
zullen hierbij aangepast moeten worden om
het geheel tot een ekonomisch verantwoord
geheel te maken. Speciaal de landbouwwagen
vormt hierbij een aktueel probleem.
DE HUIDIGE LANDBOUWWAGEN
BIEDT TE WEINIG MOGELIJKHEDEN
Er wordt dan gelost door gaten in de bodem.
Benodigd zijn 2 gaten van 20 x 20 cm of 1 gat van
50 x 50 cm. Deze gaten worden aan één zijde in
de laadvloer aangebracht, ongeveer 20 cm uit de
buitenkant. Indien de wagen een helling heeft van
50 cm (van achteren gezien), loopt het graan er
gemakkelijk af. Vanuit de gaten in de vloer kan
het produkt eventueel via buizen naar een stort-
put of iets dergelijks worden geleid. Voorgenoem
de hellende brug kan meestal zelf wel worden ge
maakt van balken of biels. Een geleidelijke oprit
kan daarbij niet worden gemist.
Het lossen van suikerbieten uit een verzainelkipbak aan de* hoop.
Er wordt met nadruk op gewezen, dat deze wagens vooral gezien moeten worden in kombinatie
met voornoemde nieuwe oogstmethoden.
VERSCHILLENDE LOSSYSTEMEN
DEEDS werd vermeld, dat er in de loop van de laatste jaren op diverse manieren is getracht om
de landbouwwagen op een of andere wijze mechanisch te lossen. De meest belangrijke daarvan
willen we aan een korte beschouwing onderwerpen.
1. Het kipbaar maken van de gewone wagen
Een gewone landbouwwagen kan omgebouwd worden tot een tweezijdig kipbare wagen, door onder
de laadvloer twee enkel werkende hefcylinders van 40 cm te monteren. Het spreekt vanzelf, dat de
laadvloer zich hierbij vrij van het chassis moet kunnen bewegen. Aangezien de laadvloer bij de gewone
wagens een vaste verbinding vormt met het chassis, en daarvan in feite deel uitmaakt, is het nodig
dat deze onderbouw wordt versterkt. Immers, men krijgt a.h.w. twee afzonderlijke delen.
Afhankelijk van de gebezigde konstruktie zal deze wagenverandering circa 200,— tot 400,—
kosten.
De ombouwset voor het kippen bestaat uit de reeds genoemde hefcylinders, een zelfsluitende olie
koppeling, een korte- en een lange hogedrukslang en kost ƒ460,Bij verschillende trekkers is het
mogelijk om de olieleiding zonder meer op het hydraulisch systeem aan te sluiten.
2. Lossen door de wagen schuin te plaatsen
Ten behoeve van het lossen kan de wagen op een hellende brug worden gereden. Een zeer eenvou
dige en goedkope methode, die vooral voor losgestort graan en peulvruchten in aanmerking komt.
IVEZE systemen lossen
dus naar achteren
en over de volle breedte.
Als zodanig is deze kon
struktie geschikt voor
alle produkten. In de
meeste gevallen zal er be
hoefte bestaan aan het
verder transporteren van
het geloste produkt, b.v.
aardappelen naar de koel
cel, graan naar een opslag
plaats of silo en bieten op
de hoop. Dit betekent veel
al een verder transport
door middel van een
transporteur.
Door achter de wagen
een korte horizontale
transporteur te plaatsen
kan het produkt goed wor_
den opgevangen. Voor
aardappelen kan de trans
portband bestaan uit een
zelf ketting (bekleed met
JANNEER de moderne oogstmethoden worden
toegepast, komen de produkten losgestort
op de wagen. Tot zover zijn er weinig problemen.
De produkten moeten echter direkt afgevoerd en
gelost worden, omdat wagen en trekker weer
spoedig beschikbaar moeten zijn. Oogstmachines
mogen n.l. niet stilstaan, omdat er geen wagen
beschikbaar is. Aangezien het aantal mensen,
trekkers en wagens veelal beperkt is, zal de zaak
dus snel moeten circuleren. Dit kan alleen wan
neer er ook snel en met weinig mensen gelost
kan worden. In het algemeen kan hiervoor als
norm gerekend worden een lostijd van 5 minuten
voor circa 4 ton, waarbij de betreffende trekker
chauffeur voor de bediening zorgt.
Het is duidelijk, dat een normale wagen, met
vaste laadvloer, veelal niet de mogelijkheden biedt
om zo snel te lossen. Daarbij komt dat de lostech-
techniek zodanig moet zijn, dat verder transport
i.v.m. de bewaring mogelijk moet zign en dat er b.v.
bij aardappelen geen noemenswaardige beschadi
ging mag optreden. Het wagenprobleem heeft zich
dus toegespitst tot een losprohleem.
Verschillende fabrikanten en konstrukteurs heb
ben zich met deze zaak bezig gehouden, daarin
bijgestaan en geïnspireerd door diverse studie
groepen van landbouwers. Het gevolg is, dat er thans diverse konstrukties verschijnen, die vaak
bepaalde gebruiksmogelijkheden hebben. Een tweetal van de belangrijkste eisen, waaraan de moderne
landbouwwagen moet voldoen om bruikbaar te zijn bij de nieuwe oogstmethoden, zijn:
1. de wagen moet zelflossend zijn;
2. geschikt zijn voor alle produkten.
Landbouwtransport.
Er bestaat dus vooral behoefte aan een universele zelflossende wagen. De prijs daarvan zal onge
twijfeld belangrijk hoger zijn dan van een gewone wagen. De gebruiksmogelijkheden zijn echter aan
merkelijk groter, terwijl tevens de arbeidsbesparing van betekenis is.
3. Gewone wagens zelflossend maken
Dit systeem wordt door meerdere firma's in de
handel gebracht. Over de bodem van de wagen
wordt een doek gelegd, die op een dwars achter de
wagen gemonteerde *:ol kan worden opgewonden.
Deze rol kan door een benzine- of elektromotor
worden aangedreven. Doordat deze motor middels
een eenvoudige schuifkoppeling op de as van de
rol kan worden bevestigd, is één aandrijfmotor bij
de losplaats in staat om de achtereenvolgens aan
gevoerde wagens te lossen. Nadat de wagen is.ge
lost, wordt de motor dus weer afgekoppeld. De
toegepaste motoren zijn voor dit doel voorzien van
een vertragingsmechanisme, zodat geleidelijk en
toch in korte tijd kan worden gelost. Voorts is
veelal een snelheidsregeling mogelijk. Dit aandrijf,
mechanisme kost 600,tot 700,
De kwaliteit van het doek is sterk bepalend
voor het al of niet goed funktioneren van dit
systeem. Had men aanvankelijk wel eens last van
rek en krimp van de doeken, thans gebruikt men
veelal geplastificeerd linnen- of nylondoek, die van
dat euvel minder last hebben.
De prijs van het doek en de rol varieert van on
geveer 350,— voor een 3-tons wagen tot circa
525,voor een 6-tons wagen. Het prijsverschil
wordt enerzijds veroorzaakt door de grotere op
pervlakte, anderzijds door de zwaardere kwaliteit
doek, die dan nodig is.
Worden drie wagens op
deze wijze zelflossend ge-
maakt, dan betekent dit
dat de kosten ongeveer .v.
ƒ1000,— tot ƒ1200,— per
wagen zullen gaan bedra
gen.
Een aardappelrooier die het pr
op de wagen brengt.
.(Fot