Z. L. M. rijtoer Noord-Beveland
HERINNERT U HET ZICH NOG?
Toen Noord-Beveland nog een eiland was?
TENTOÓNSTE
wegen
ZATERDAG 17 JUNI 1961
415
Hoor het Veerse gat voor het verkeer zal worden
opengesteld. De wegen in de diverse polders, waar
over dit verkeer moet plaats vinden, zijn daarop
niet berekend. Ze zijn daarvoor te smal en niet van
een voldoende fundering voorzien. Daarom ook
ziet het waterschap vol verwachting uit naar de
indiening van het ontwerp-Wet-wegenfinanciering.
Immers ook deze wet zal enig soulaas kunnen
brengen in het steeds meer eisende onderhoud,
het verbeteren en verbreden van de bestaande
wegen.
Door het tot stand komen van de 4 gemalen aan
de Zandkreek, in plaats van de 8 uitwateringsslui
zen, zullen we de afwatering en waterbeheersing
van de 23 op de Zandkreek lozende polders beter
in de hand hebben en zal dit wellicht kunnen bij
dragen tot een nog grotere produktiviteit van de
vruchtbare Noord-Bevelandse gronden. Wellicht
zullen, nadat de gemalen eens een jaar hebben
gedraaid, eventuele fouten in de toevoer kunnen
worden geconstateerd, welke alsdan successievelijk
zullen kunnen worden opgeheven.
Doordat de waterstand in de Zandkreek, na
de afdamming in de zomer een peil heeft van
N.A.P. en in de winter van 79 cm N.A.P.,
Is er aan een zeer groot gedeelte van de zuide
lijke dijksverdediging minder onderhoud dan
voorheen, toen de eb- en vloed stroom zijn in
vloed daar dagelijks op uitoefende.
Be vraag blijft echter, welk onderhoud bij
deze constante waterstanden nog zal moeten
Dijk- en oeverval van de Nieuw Noord-Bevelandpolder op 3 oktober 1933.
plaatsvinden. Zolang de Oosterschelde nog niet
is afgedamd, blijft de noordkust van Noord-
Beveland nog steeds zorgen baren, daar we
voortdurend voor verrassingen in de vorm van
oever, en dijkvallen kunnen komen te staan,
terwijl de steenglooiingen, die dag in dag uit
zijn bloot gesteld aan de eb- en vloedstroom et»
mogelijke Nóord-Westelijke stormen, over vele
kilometers lengte, steeds veel onderhoud ver
eisen.
A. N. W. B., 'k wil U vragen:
nog één enkel waarschuwbord.
Want in heel ons Nederland
is maar één zo'n bord tekort.
Met je auto op twee plankjes
steil naar boven op de boot,
is heel moeilijk en gevaarlijk;
dat moet Noord-Beveland uit nood.
Bij springtij is het diep, diep treurig;
de toevoerwegen staan dan blank,
'k Zag dames in hun blote benen
door 't water naar de steile plank.
De auto's door het zilte nat.
En 't eind' van dit gedwongen bad:
is roestend staal en kou gevat.
't Is daarom nodig dat men wete,
ja, dat heel Holland niet vergete
hoe in onze bruggenrijke staat
nog zo een hopeloos veer bestaat.
Veerdienst Kortgene-Wolfaartsdijk
Bruggen in heel Nederland - Behalve naar Noord-Beveland
IIET is nog niet eens zolang geleden, dat op de
urgentie van de tot standkoming van een
vaste oeververbinding naar Noord-Beveland (een
reeds lange jaren bestaande vurige wens) door
middel van een folder, door de Kring Noord-
Beveland der Z. L. M. de aandacht gevestigd werd.
Op 8 mei 1940 werd een brug, die de verbin
dingsschakel tussen het vaste land en Noord-Beve
land zou worden, aanbesteed. De oorlog verhin
derde de uitvoering daarvan.
Nevenstaand waarschuwingsbord, speciaal ont
worpen, en het gedichtje er bij geven het beeld
van de toestand zoals die jaren nog gebleven is.
Het tot standkomen en de uitvoering van het
Deltaplan heeft de oplossing van deze moeilijk
heden gebracht.
Maart
1951
Onder meer worden tijdens de rijtoer de vol
gende hofsteden gepasseerd:
Hofstede „Annapolder", J. A. van Oeveren,
Kortgene,
Hofstede „Jonkor. Annapolder", L. J. van der
Maas, Kats.
Hofstede „Zeldenrust", M. N. van Arenthals,
Kats.
Hofstede „Rusthoeve", P. J. Bom, Colijnsplaat.
Hofstede ,,'s Gravenhoek", G. M. F. Bom, Co
lijnsplaat,
Hofstede „Middenhoeve", M. G. Hoveijn, Wis-
senkerke.
Hofstede „Land- en Zeezicht", S. J. van Lange-
raad, Kamperland.
Hofstede „Landbouwzicht", P. J. de Pulter,
Kamperland.