Z. L. M. rijtoer Noord-Beveland HERINNERT U HET ZICH NOG? Toen Noord-Beveland nog een eiland was? TENTOÓNSTE wegen ZATERDAG 17 JUNI 1961 415 Hoor het Veerse gat voor het verkeer zal worden opengesteld. De wegen in de diverse polders, waar over dit verkeer moet plaats vinden, zijn daarop niet berekend. Ze zijn daarvoor te smal en niet van een voldoende fundering voorzien. Daarom ook ziet het waterschap vol verwachting uit naar de indiening van het ontwerp-Wet-wegenfinanciering. Immers ook deze wet zal enig soulaas kunnen brengen in het steeds meer eisende onderhoud, het verbeteren en verbreden van de bestaande wegen. Door het tot stand komen van de 4 gemalen aan de Zandkreek, in plaats van de 8 uitwateringsslui zen, zullen we de afwatering en waterbeheersing van de 23 op de Zandkreek lozende polders beter in de hand hebben en zal dit wellicht kunnen bij dragen tot een nog grotere produktiviteit van de vruchtbare Noord-Bevelandse gronden. Wellicht zullen, nadat de gemalen eens een jaar hebben gedraaid, eventuele fouten in de toevoer kunnen worden geconstateerd, welke alsdan successievelijk zullen kunnen worden opgeheven. Doordat de waterstand in de Zandkreek, na de afdamming in de zomer een peil heeft van N.A.P. en in de winter van 79 cm N.A.P., Is er aan een zeer groot gedeelte van de zuide lijke dijksverdediging minder onderhoud dan voorheen, toen de eb- en vloed stroom zijn in vloed daar dagelijks op uitoefende. Be vraag blijft echter, welk onderhoud bij deze constante waterstanden nog zal moeten Dijk- en oeverval van de Nieuw Noord-Bevelandpolder op 3 oktober 1933. plaatsvinden. Zolang de Oosterschelde nog niet is afgedamd, blijft de noordkust van Noord- Beveland nog steeds zorgen baren, daar we voortdurend voor verrassingen in de vorm van oever, en dijkvallen kunnen komen te staan, terwijl de steenglooiingen, die dag in dag uit zijn bloot gesteld aan de eb- en vloedstroom et» mogelijke Nóord-Westelijke stormen, over vele kilometers lengte, steeds veel onderhoud ver eisen. A. N. W. B., 'k wil U vragen: nog één enkel waarschuwbord. Want in heel ons Nederland is maar één zo'n bord tekort. Met je auto op twee plankjes steil naar boven op de boot, is heel moeilijk en gevaarlijk; dat moet Noord-Beveland uit nood. Bij springtij is het diep, diep treurig; de toevoerwegen staan dan blank, 'k Zag dames in hun blote benen door 't water naar de steile plank. De auto's door het zilte nat. En 't eind' van dit gedwongen bad: is roestend staal en kou gevat. 't Is daarom nodig dat men wete, ja, dat heel Holland niet vergete hoe in onze bruggenrijke staat nog zo een hopeloos veer bestaat. Veerdienst Kortgene-Wolfaartsdijk Bruggen in heel Nederland - Behalve naar Noord-Beveland IIET is nog niet eens zolang geleden, dat op de urgentie van de tot standkoming van een vaste oeververbinding naar Noord-Beveland (een reeds lange jaren bestaande vurige wens) door middel van een folder, door de Kring Noord- Beveland der Z. L. M. de aandacht gevestigd werd. Op 8 mei 1940 werd een brug, die de verbin dingsschakel tussen het vaste land en Noord-Beve land zou worden, aanbesteed. De oorlog verhin derde de uitvoering daarvan. Nevenstaand waarschuwingsbord, speciaal ont worpen, en het gedichtje er bij geven het beeld van de toestand zoals die jaren nog gebleven is. Het tot standkomen en de uitvoering van het Deltaplan heeft de oplossing van deze moeilijk heden gebracht. Maart 1951 Onder meer worden tijdens de rijtoer de vol gende hofsteden gepasseerd: Hofstede „Annapolder", J. A. van Oeveren, Kortgene, Hofstede „Jonkor. Annapolder", L. J. van der Maas, Kats. Hofstede „Zeldenrust", M. N. van Arenthals, Kats. Hofstede „Rusthoeve", P. J. Bom, Colijnsplaat. Hofstede ,,'s Gravenhoek", G. M. F. Bom, Co lijnsplaat, Hofstede „Middenhoeve", M. G. Hoveijn, Wis- senkerke. Hofstede „Land- en Zeezicht", S. J. van Lange- raad, Kamperland. Hofstede „Landbouwzicht", P. J. de Pulter, Kamperland.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 7