EEN NIEUWE VERBETERDE STEIGERBEGRENZER De Fordson Super Major tandem-trekker met een 404 ZEEUWS LANDBOUWBLAD Beveiliging tegen achteroverslaan van de trekker is noodzadelijk KORTE WENKEN SUKSES VAN UITVINDER K. J. MOL TE LEWEDORP Na enige jaren intensief onderzoek is de heer K. J. Mol er in zijn smederij te Lewedorp in geslaagd om een verbeterde steigerbegrenzer te konstrueren. De vorm en de afmetingen zijn zodanig dat dit apparaat zonder bezwaar op iedere trekker gemonteerd kan worden. DAN de ongevallen die jaarlijks met trekkers gebeuren, hebben die waarbij de trekker achterover slaat, veelal een dodelijke afloop. In het afgelopen voorjaar zijn weer verschillende trekkers door een of andere oorzaak plotseling achterover geslagen. Diverse keren hebben we in de krant kunnen lezen dat dit voor de betreffende trekkerchauffeur dode lijk was. Dit tragische verloop wordt in hoofdzaak veroorzaakt doordat het steigeren vaak geheel onverwachts gebeurt. Het gaat dan zó snel dat men geen tijd heeft om te ontkoppelen. Op de omstandigheden waaronder een grote kans bestaat op het fatale achteroverslaan, willen we hier niet uitvoerig ingaan omdat dit meestal bij 'de praktijk wel bekend is. Een te hoog aangespannen eg is wel het meest sprekende voorbeeld. Doch ook als het trekpunt beneden de wielas ligt, kan lie trekker steigeren en achteroverslaan. Verder ontstaat een kritieke situatie bij een trekker die zich heeft inge graven. Zijn kooiwielen of antislipwielen gemonteerd, dan is extra voor zichtigheid geboden omdat er dan minder kans bestaat op de in deze gevallen beveiligende wielslip. Datzelfde is het geval wanneer een dergelijk uitge ruste trekker 's nachts buiten blijft staan terwijl het vriest. De kooiwielen vriezen dan aan de grond vast, zodat plotseling steigeren het gevolg kan zijn. Zonder hier alle mogelijke oorzaken op te sommen is het bepaald zo dat op ieder landbouwbedrijf waar werkzaamheden met wieltrekkers worden uit- gévoerd, geregeld situaties voorkomen waarbij de kans op achteroverslaan aanwezig is. Alleen in 1958 kwamen in totaal 19.000 ongevallen in de landbouw voor waarvan 54 met dodelijke afloop. Hier moet iets aan worden gedaan! Het is ten enenmale onbegrijpelijk dat dergelijke ongevallen ieder jaar weer opnieuw een aantal slachtoffers vragen. Zeker nu er goede en goedkope hulp middelen en werkmethoden bestaan die dit geheel kunnen voorkomen. EEN VOORSCHRIFT DAT UITGEVOERD MOET WORDEN SINDS januari 1959 is het voorschrift van de Arbeidsinspectie dat een trekker moet zijn voorzien van een beveiliging tegen het achterover- Vrywel nimmer heeft de bestuurder van een onverwachts steigerende trekker nog gelegenheid om het fatale achteroverslaan te voorkomen. slaan. Wij willen met klem adviseren ona dit voorschrift uit te voeren, opdat niet meer onnodig leed zal worden veroorzaakt. Een trekker kost al gauw 9 a 10.000 gulden. Dan is een beveiliging, die slechts circa 200,kost, toch zeker verantwoord. DIVERSE UITVOERINGEN 70ALS bekend mag worden verondersteld, kan er op diverse manieren een beveiliging worden aangebracht. Deze kunnen bestaan uit systemen waarbij de trekker wordt tegengehouden door b.v. een tweede ketting of door een achter de wielen gelegen steun. Daarnaast zijn er typen die een automatische ontkoppeling veroorzaken, zodat de steigerbegrenzer direkt ophoudt. Het nieuwe type steigerbegrenzer van de heer Mol berust, evenals het eer der gebrachte type 2, op dit principe. De „life saver" type 2 had als bezwaar dat hij wel eens in de weg zat bij aanbouw van werktuigen. Verder berustte de werking op de schommeling van de vooras. Ging de trekker steigeren, dan sloeg de vooras naar één zijde door, trok daardoor een pal weg waardoor een zich ontspannende veer voor de ontkop peling zorgde. Op zeer ongelijk land met diepe sporen kon het daardoor gebeuren dat de voorasschommeling de beveiliing in werking stelde waardoor automatisch ontkoppeld werd. Hoewel de werking van het nieuwe type ongeveer gelijk is, heeft ontkoppeling niet plaats door de schommeling van de vooras doch enkel door het achterovergaan van de trekker. Daarbij is een marge van ongeveer 30° aangehouden zodat de beveiligings-* apparatuur alleen in werking treedt als dit ook inderdaad noodzakelijk is. De konstruktie is zodanig dat de essentiële delen, geheel beschermd, in een dicht kastje zijn ondergebracht. Dit verbeterde type wordt geleverd tegen een prijs van 225,inklusïef montage. Voor de provincie Zeeland zal het apparaat in de handel worden gebracht door de firma Timmerman en Verbeek te Zierikzee en Lewedorp en door de firma C. Vermeulen te Oostburg. Opgemerkt zij nog dat de bezitters van een steigerbegrenzer type 2, dat dus berust op de schommeling van de vooras, hun apparaat kosteloos kunnen omruilen tegen de nieuwe, verbeterde konstruktie. Tenslotte willen we stellen dat het bepaald onverantwoord is om trek kers, die gebruikt worden voor werkzaamheden waarbij steigeren mo gelijk is, niet te voorzien van een afdoende beveiliging. Het achteroverslaan van trekkers kan voorkomen worden door een goede steigerbegrenzer. Dodelijke ongevallen en veel leed kunnen hier mede worden voorkomen. De kosten bedragen slechts 2 tot 2/2 van de nieuwwaarde van de trekker. Een steigerbegrenzer behoort in feite tot de standaard-uitrusting van wieltrekkers. R. L. V. D. Goes. J. T. ANDRINGA. Trekker uitgerust met de nieuwe steigerbegrenzer van de heer K. .1. Mol te Lewedorp. Het risico voor deze chauffeur is belangrijk verminderd. T UCERNE moet gemaaid worden bij het begin ■*-* van de bloeiwant vroeger maaien put het gewas uit en veroorzaakt een holle stand. Wordt te laat gemaaid dan snijdt U de jonge spruiten af, waardoor de opbrengst van de volgende snede gedrukt wordt. Tijdens nat weer met zware werk tuigen over de lucerne rijden verdragen de plan ten zeer slecht. THANNEER U de zeventig gepasseerd bent, is W de kwaliteit meestal ook verminderd. Naar mate gras bestemd voor hooiwinning later wordt gemaaid, daalt het gehalte aan verteerbaar ruw eiwit en de zetmeelwaarde snel. Bovendien moet een grote massa verwerkt worden, waarvan de geoogste voederwaarde per ha lager is. Dergelijk hooi geeft in de winter een slecht voederrant soen. KJTACHINAAL schoffelen van bieten kunt U nog doen tot vlak voor het af wieden. De arbeidsbesparing is groot en het afbreken van enkele bladeren heeft geen invloed op de op brengst. De schoffels mogen echter niet in de wortels van de bieten snijden, omdat hierdoor groeischeuren ontstaan, waarop de biet later ge makkelijk afbreekt De Fordson tandem-trekker, in feite bestaande uit twee aaneengekoppelde Fordson Super Major j 11 1 l motoren en versnellingsbakken beschikt over een ZWflFC QllDü£l£ SCflllVCIlGl? motorvermogen van ruim 100 pk terwijl bovendien J alle vier wielen worden aangedreven. De voorste helft kan met een hoek van 87° op de achterste helft komen te staan, waardoor een zeer smalle tlraaicirkel van 6.50 m wordt verkregen. De be sturing is geheel hydraulisch evenals het schake len. Ook de beide hoofdkoppelingen, die door de bestuurder op de achterste eenheid gelijktijdig met één voetpedaal wordt bediend zijn hydraulisch met elkaar verbonden. Er zijn diverse zware werktuigen ontworpen voor gebruik in combinatie met deze trekker, zoals een 4-scharige hydraulische wentelploeg, een werk tuigen balk voor bevestiging van twee springtand- oultivators, onverschillig van welk merk, waar door een werkbreedte wordt verkregen van 5.50 a 6.50 m. Voorts zijn er een zware cultivator, een schijveneg, een onjlergronder met een werkdiepte tot ca. 60 cm en een 4- 5-scharige rondgaande aanbouwploeg. Voor gebruik van zware aanbouwwerktuigen wordt een extra hydraulische drukcilinder aange bracht om de hefcapaciteit van de standaard 3- punts hefinrichting op te voeren.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 8