EEN NIEUWE VERBETERDE STEIGERBEGRENZER
De Fordson Super Major tandem-trekker met een
404 ZEEUWS LANDBOUWBLAD
Beveiliging tegen achteroverslaan van de
trekker is noodzadelijk
KORTE WENKEN
SUKSES VAN UITVINDER K. J. MOL TE LEWEDORP
Na enige jaren intensief onderzoek is de heer K. J. Mol er in zijn
smederij te Lewedorp in geslaagd om een verbeterde steigerbegrenzer
te konstrueren. De vorm en de afmetingen zijn zodanig dat dit apparaat
zonder bezwaar op iedere trekker gemonteerd kan worden.
DAN de ongevallen die jaarlijks met trekkers gebeuren, hebben die waarbij
de trekker achterover slaat, veelal een dodelijke afloop.
In het afgelopen voorjaar zijn weer verschillende trekkers door een of
andere oorzaak plotseling achterover geslagen. Diverse keren hebben we
in de krant kunnen lezen dat dit voor de betreffende trekkerchauffeur dode
lijk was. Dit tragische verloop wordt in hoofdzaak veroorzaakt doordat het
steigeren vaak geheel onverwachts gebeurt. Het gaat dan zó snel dat men
geen tijd heeft om te ontkoppelen.
Op de omstandigheden waaronder een grote kans bestaat op het fatale
achteroverslaan, willen we hier niet uitvoerig ingaan omdat dit meestal bij
'de praktijk wel bekend is. Een te hoog aangespannen eg is wel het meest
sprekende voorbeeld. Doch ook als het trekpunt beneden de wielas ligt, kan
lie trekker steigeren en achteroverslaan.
Verder ontstaat een kritieke situatie bij een trekker die zich heeft inge
graven. Zijn kooiwielen of antislipwielen gemonteerd, dan is extra voor
zichtigheid geboden omdat er dan minder kans bestaat op de in deze gevallen
beveiligende wielslip. Datzelfde is het geval wanneer een dergelijk uitge
ruste trekker 's nachts buiten blijft staan terwijl het vriest. De kooiwielen
vriezen dan aan de grond vast, zodat plotseling steigeren het gevolg kan zijn.
Zonder hier alle mogelijke oorzaken op te sommen is het bepaald zo dat
op ieder landbouwbedrijf waar werkzaamheden met wieltrekkers worden uit-
gévoerd, geregeld situaties voorkomen waarbij de kans op achteroverslaan
aanwezig is. Alleen in 1958 kwamen in totaal 19.000 ongevallen in de landbouw
voor waarvan 54 met dodelijke afloop.
Hier moet iets aan worden gedaan!
Het is ten enenmale onbegrijpelijk dat dergelijke ongevallen ieder jaar weer
opnieuw een aantal slachtoffers vragen. Zeker nu er goede en goedkope hulp
middelen en werkmethoden bestaan die dit geheel kunnen voorkomen.
EEN VOORSCHRIFT DAT UITGEVOERD MOET WORDEN
SINDS januari 1959 is het voorschrift van de Arbeidsinspectie dat een
trekker moet zijn voorzien van een beveiliging tegen het achterover-
Vrywel nimmer heeft de bestuurder van een onverwachts steigerende trekker
nog gelegenheid om het fatale achteroverslaan te voorkomen.
slaan. Wij willen met klem adviseren ona dit voorschrift uit te voeren, opdat
niet meer onnodig leed zal worden veroorzaakt.
Een trekker kost al gauw 9 a 10.000 gulden. Dan is een beveiliging, die
slechts circa 200,kost, toch zeker verantwoord.
DIVERSE UITVOERINGEN
70ALS bekend mag worden verondersteld, kan er op diverse manieren een
beveiliging worden aangebracht. Deze kunnen bestaan uit systemen
waarbij de trekker wordt tegengehouden door b.v. een tweede ketting of door
een achter de wielen gelegen steun.
Daarnaast zijn er typen die een automatische ontkoppeling veroorzaken,
zodat de steigerbegrenzer direkt ophoudt.
Het nieuwe type steigerbegrenzer van de heer Mol berust, evenals het eer
der gebrachte type 2, op dit principe. De „life saver" type 2 had als bezwaar
dat hij wel eens in de weg zat bij aanbouw van werktuigen. Verder berustte
de werking op de schommeling van de vooras.
Ging de trekker steigeren, dan sloeg de vooras naar één zijde door, trok
daardoor een pal weg waardoor een zich ontspannende veer voor de ontkop
peling zorgde.
Op zeer ongelijk land met diepe sporen kon het daardoor gebeuren dat de
voorasschommeling de beveiliing in werking stelde waardoor automatisch
ontkoppeld werd. Hoewel de werking van het nieuwe type ongeveer gelijk is,
heeft ontkoppeling niet plaats door de schommeling van de vooras doch enkel
door het achterovergaan van de trekker.
Daarbij is een marge van ongeveer 30° aangehouden zodat de beveiligings-*
apparatuur alleen in werking treedt als dit ook inderdaad noodzakelijk is.
De konstruktie is zodanig dat de essentiële delen, geheel beschermd, in een
dicht kastje zijn ondergebracht.
Dit verbeterde type wordt geleverd tegen een prijs van 225,inklusïef
montage. Voor de provincie Zeeland zal het apparaat in de handel worden
gebracht door de firma Timmerman en Verbeek te Zierikzee en Lewedorp en
door de firma C. Vermeulen te Oostburg.
Opgemerkt zij nog dat de bezitters van een steigerbegrenzer type 2, dat dus
berust op de schommeling van de vooras, hun apparaat kosteloos kunnen
omruilen tegen de nieuwe, verbeterde konstruktie.
Tenslotte willen we stellen dat het bepaald onverantwoord is om trek
kers, die gebruikt worden voor werkzaamheden waarbij steigeren mo
gelijk is, niet te voorzien van een afdoende beveiliging.
Het achteroverslaan van trekkers kan voorkomen worden door een
goede steigerbegrenzer. Dodelijke ongevallen en veel leed kunnen hier
mede worden voorkomen. De kosten bedragen slechts 2 tot 2/2 van
de nieuwwaarde van de trekker. Een steigerbegrenzer behoort in feite
tot de standaard-uitrusting van wieltrekkers.
R. L. V. D. Goes. J. T. ANDRINGA.
Trekker uitgerust met de nieuwe steigerbegrenzer van de heer K. .1. Mol
te Lewedorp. Het risico voor deze chauffeur is belangrijk verminderd.
T UCERNE moet gemaaid worden bij het begin
■*-* van de bloeiwant vroeger maaien put het
gewas uit en veroorzaakt een holle stand. Wordt
te laat gemaaid dan snijdt U de jonge spruiten
af, waardoor de opbrengst van de volgende snede
gedrukt wordt. Tijdens nat weer met zware werk
tuigen over de lucerne rijden verdragen de plan
ten zeer slecht.
THANNEER U de zeventig gepasseerd bent, is
W de kwaliteit meestal ook verminderd. Naar
mate gras bestemd voor hooiwinning later wordt
gemaaid, daalt het gehalte aan verteerbaar ruw
eiwit en de zetmeelwaarde snel. Bovendien moet
een grote massa verwerkt worden, waarvan de
geoogste voederwaarde per ha lager is. Dergelijk
hooi geeft in de winter een slecht voederrant
soen.
KJTACHINAAL schoffelen van bieten kunt U
nog doen tot vlak voor het af wieden. De
arbeidsbesparing is groot en het afbreken van
enkele bladeren heeft geen invloed op de op
brengst. De schoffels mogen echter niet in de
wortels van de bieten snijden, omdat hierdoor
groeischeuren ontstaan, waarop de biet later ge
makkelijk afbreekt
De Fordson tandem-trekker, in feite bestaande
uit twee aaneengekoppelde Fordson Super Major j 11 1 l
motoren en versnellingsbakken beschikt over een ZWflFC QllDü£l£ SCflllVCIlGl?
motorvermogen van ruim 100 pk terwijl bovendien J
alle vier wielen worden aangedreven. De voorste
helft kan met een hoek van 87° op de achterste
helft komen te staan, waardoor een zeer smalle
tlraaicirkel van 6.50 m wordt verkregen. De be
sturing is geheel hydraulisch evenals het schake
len. Ook de beide hoofdkoppelingen, die door de
bestuurder op de achterste eenheid gelijktijdig met
één voetpedaal wordt bediend zijn hydraulisch met
elkaar verbonden.
Er zijn diverse zware werktuigen ontworpen
voor gebruik in combinatie met deze trekker, zoals
een 4-scharige hydraulische wentelploeg, een werk
tuigen balk voor bevestiging van twee springtand-
oultivators, onverschillig van welk merk, waar
door een werkbreedte wordt verkregen van 5.50
a 6.50 m. Voorts zijn er een zware cultivator, een
schijveneg, een onjlergronder met een werkdiepte
tot ca. 60 cm en een 4- 5-scharige rondgaande
aanbouwploeg.
Voor gebruik van zware aanbouwwerktuigen
wordt een extra hydraulische drukcilinder aange
bracht om de hefcapaciteit van de standaard 3-
punts hefinrichting op te voeren.