Handenarbeid als vrije expressie 273 L J G Coördinatie in onze aktiviteiten ZATERDAG 1 A P R I li 1961 *^Kï. 4^ ALS ik daar iets over ga vertellen, omschrijf ik alleen een bepaalde soort handenarbeid n.l. de „vrije expressie". Ook wel eens „een betere soort knoeien" genoemd, omdat veel materiaal dat we hiervoor gebruiken normaal weggegooid wordt, dus in de vuilnisbak belandt. Ik denk b.v. aan scherven, (van ruiten, flessen, een kopje zonder oor of een stukgevallen tegeltje), ijzerdraad, karton, blik, oude lapjes, restjes wol en niet te vergeten oude kranten. Maar ik hoor U zeggen, „wat kunnen we daar nu nog rnee doen?" Bijzonder veel Maar eerst iets anders. WAT IS EIGENLIJK „VRIJE EXPRESSIE"? EXPRESSIE betekent uitdrukking. Iets dat expressief is, is iets dat door scherpe trekken het gevoel en karakter duidelijk weergeeft. Denkt U maar eens aan een hondje dat wil spelen. Oh dan kan het U zo guitig, met een scheef kopje en glinsterende oogjes aankijken, en dan horen we hem als het ware zeggen, „kom, ga mee met me spelen". Dit hondje heeft zin in spelen en maakt door de uitdrukking in zijn ge zicht aan ons duidelijk wat hij wil. Dit hondje heeft dus iets uitgedrukt. Het toonde een expressie van zijn gevoel. Zo kun je ook altijd aan een hond zien als hij b.v. geschrokken is (wat hij beleefd heeft). Zo hebben de mensen dat ook. Dus heel summier gezegd is „vrije expressie" een uiting van datgene dat de mens beleeft. Nu, een mens zonder beleving bestaat er niet, en ik geloof ook dat iedereen er behoefte aan heeft om uiting te geven aan deze belevenissen. Ook al is het in nog zulke eenvoudige vor men. Ik denk aan een gesprek, een brief, een deuntje huilen, fluiten of zingen en niet te vergeten het goede effect en de opluchting, als we een deur hard achter ons dicht geslagen hebben IS „VRIJE EXPRESSIE" DAN WEL IETS NIEUWS? IA en nee De uitdrukkingsmogelijkheden die ik hier boven noemde, niet. Maar de uitdrukkingsmogelijkheden via tekenen en handenarbeid, voor niet-kunstenaars, wel! En nu kom ik terug op al die verschillende materialen die ik reeds in het begin noemde. Vroeger op school mochten we voorbeelden natekenen en wandlappen van jute en vilt maken. Alle stukjes vilt werden, net als bij een bouwdoos, netjes op maat gesneden en we konden het op die manier precies zo namaken. Het resultaat was vaak erg mooi en vooral ook zag het er netjes uit. Maar niets en dan ook niets was uit de eigen belevenis en fantasie te voorschijn gekomen. Tegenwoordig gaat dit op veel scholen en vereni gingen gelukkig anders en mogen we alles wat we maken zelf verzinnen en ontwerpen. En niet alleen wat we maken maar ook het materiaal waar van we hel maken kiezen we zelf. Eenvoudig omdat we zelf het beste weten wat we, en hoe we ons willen uiten. Hier moeten we „vrij" in zijn. „Vrij" heb ik steeds tussen twee aanhalings tekens geplaatst omdat „vrij" hier toch in zekere zin gebonden is, en wel gebonden aan het materiaal. Als we iets willen maken met ronde bogen, dan zijn we gebonden aan buigzaam materiaal, dus bijvoorbeeld geen hout. Zouden we dat toch doen dan komen we op het terrein van de vakman en dat is onze bedoeling niet. WAT IS NU HET NUT VAN „VRIJE EXPRESSIE"? MIET in de eerste plaats het resultaat. Maar de beleving van het zelf fantaseren, het zelf ont werpen en in elkaar zetten, het ontdekken van allerlei materiaal en je daar in kunnen uiten. Op een manier die volkomen individueel is. Ieder mens apart. Dus niets klakkeloos namaken en geen massa produktie. We moeten steeds proberen iets nieuws te vinden. OM te ontkomen aan het tijdgebrek dat veroorzaakt wordt door een langs elkaar hun werken, is het hard nodig dat er coördi natie in onze programma's komt. Door samen werking bereiken we, dat we niet behoeven te doen wat anderen voor ons dc«n en dat we meer belangstelling krijgen voor ons werk als we het met anderen samen kunnen opzetten. We denken hier aan een winterprogramma dat b.v. ook voor anderen van belang kan zijn. Waarom een daarvoor geschikte filmavond of iets dergelijks niet samen opgezet met een af deling van de plattelandsvrouwenbond. Dat spaart u zorgen over de opkomst en geld. U bereikt er bovendien een stuk propaganda voor uw werk mee." (Uit P. J. G. N,...Gids voor het Afdelingswerk.) ENKELE SUGGESTIES Juist omdat dit artikel voor het paasnummer bestemd is la^t ik tot slot nog enkele suggesties voor deze dagen volgen. KUIKENTJES UAN restjes wol, pijpenreinigers, een paar kralen, en een stukje rood goed kunnen we gemakkelijk kui kentjes, voor de versiering van de paastafel. maken. Voor het lijfje gebruiken we twee grote ronde kar tonnetjes met in het midden een gat. Voor het kop je iets kleinere kartonnetjes, maar altijd twee kartonnetjes gebruiken. IO--- We leggen de twee grote stukken karton op elkaar en omwikkelen het geheel met wol tot er een stevig laagje opzit (4 of 5 lagen). Van het kartonnetje mag niets meer te zien zijn. Nu wordt de buitenkant van de wol doorgeknipt. Duim en wijsvinger stevig op het middengat houden, tussen de twee kartonnetjes leggen we nu een pijpenreini- ger, even stevig aantrekken en de uiteinden goed om elkaar draaien. De kartonnetjes kunnen nu vooizichtig er afgeschoven worden. Het kopje doen we op de zelfde manier. Met een draad worden er twee kraaloogjes opgezet en een snaveltje van rood goed. Van de uiteinden van de pijpenreiniger die we voor het lijfje gebruikten buigen we de pool jos. Probeer ook zo eens een grote paashaas. Voor wol is dan natuurlijk ook ander materiaal te gebruiken, stro, glas. wol, poetskatoen en zoekt U zelf maar eens. BLOEMSTUKJES ALS we een paastafel gaan versieren kunnen we daai" ook een paar bloemstukjes gebrui ken. Van een klein leeg blikje maken we een vaasje. Daarin proppen we een stukje fijn kippen gaas zodanig, dat er genoeg gaatjes over blijven om er bloemen in te zetten. Als we daar" narcissen voor gebruiken, moeten we ook buiten wat blad plukken b.v, fluiten kruit, want de narcissen hebben haast geen blad. Is het blikje gevuld, zet het dan op een platte schaal, op een matje, of een heel ondiep bord. Zet het blikje achter op zodat er vóór nog ruimte overblijft om wat paaseieren neer te leggen. Het mooiste is gewoon gekookte eieren, niet gekleurd dat zou de bloemen lelijk kunnen maken. Maak onder de eieren een klein nestje van b.v. papier of houtwol. Probeert het maa^ eens, er zijn honderden varia- tr.-s te verzinnen om met paashazen en eieren de paastafel tot een feestelijk geheel te versieren. Gebruik wel gele bloemen, dat hoort bij Pasen. Prettige Paasdagen. Mej. K. ERNÊ.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 17