DE ORGANISATIE van de aardappeloogst De machines voor rooien, transport en opslag 102 zeeuws landbouwblad 1\E verbouwer van aardappelen gaat meer en meer over op machines waarbij de aardappelen los worden gestort op zelflos sende wagens. Tweerijige machines hebben in deze ontwikkeling slechts een beperkte plaats. Loofplukelementen zullen, mogelijk pas in verdere toekomst, zeker op de rooimachines een plaats krijgen. De allerzwaarste gronden zullen andere ge wassen krijgen. Aan de door de heer M. D. Kalverkamp tijdens de Oogst- en Opslag-dag gehouden inleiding ontlenen de rooimachines. VERVOLGENS behandelde spreker de verschil- lende soorten tot nu gebruikte rooimachines ■met de voor. en nadelen van de verschillende machines. De voorraadrooiers vragen voor het verzamelen van de verspreid op het veld staande zakken met 4 man per 10 ton nog 4.3 manuren. Van de verschillende soorten verzamelrooiers kunnen genoemd worden: Gewone Verzamel rooier met leesketting; de aard appels in zakken komen in rijen op het veld te staan. Verzamel rooier met volgwagent.je, waardoor de zakken op het eind van de akker komen te staan of daar op een wagen worden overgeladen. Verzamelrooier met een verlengde tweede ket ting, waardoor het door middel van een opzakin- richting mogelijk is de gevulde zakken direkt op de meegetrokken wagen te plaatsen. Losse storting direkt op de aangehangen wagen is eveneens mogelijk. aardappelrooima< hines met verza melbak op de machine. aardappelgrepen in handwerk moet worden ge werkt. OMDAT de methode van losrooien alle aandacht heeft moet daarnaast dan ook aandacht wor den besteed aan het transportmiddel, de wagen. Universele zelflossende wagens voor dit doel zijn er nog niet gemaakt. Verschillende fabrieken en smeden zijn nog aan het experimenteren en zo zien we dan ook dat hier en daar speciale wagens voor dit doel worden gemaakt. Men kan de oplossing in meerdere richtingen zoeken. Al enige jaren geleden had men in de N.O.P. wagens gebruikt met twee neerklapbare planken in het midden z.g. onderlossers. De wagen werd dan op een transporteur gereden, de plan ken werden d.m.v. een hefboom neergeklapt en de losse aardappels werden op deze wijze d.m.v. deze transporteur in de bewaarplaats gebracht. Het bezwaar van deze methode is dat er onder de wagen nogal wat aardappels naast de transpor teur vallen. Een andere toegepaste methode is dat er spe ciale wagens werden gebouwd met trechtervor mige zijschotten. In het midden van deze wagen is dan een smalle transporteur aangebracht waar mee de aardappels op de eigenlijke transporteur werden gedraaid. Dit geeft op sommige grote be drijven goede resultaten. Maar dit is lang niet op elk aardappelbedrijf toe te passen omdat deze wagens moeilijk voor andere doeleinden zijn te ge bruiken. DE Fa Miedema heeft in het afgelopen jaar enige wagens in de praktijk getoetst die dan wel speciaal als aardappelwagens waren gebouwd, maar die dan toch ook voor andere doeleinden op het bedrijf waren te gebruiken. Deze wagens heb ben een normale lengte en breedte, een laadver mogen van 2xk a 3 ton en zijn uitgerust met zij schotten van ongeveer 80 cm hoogte. De los daar op gestorte aardappelen rollen dus niet zo gemak kelijk over de zijschotten. Onder op de bodem van de wagen is een met canvas versterkt plastic zeil aangebracht wat achter op de wagen op een rol kan worden opgerold. Dit geschiedt in de schuur door middel van een opsteekmotor met grote ver- tragingskast. De resultaten met deze zelflossen de wagens zijn zeer gunstig, en het ziet er naar uit dat dit type wagens in de toekomst verder in gang zal vinden. opslag. IN de bewaarplaats zelf is een uitschuifbare transporteur het meest doelmatig. Bovendien is het handig als deze transporteur gemakkelijk draaibaar en verstelbaar is. Er zijn meerdere fa- blieken die zich speciaal met de vervaardiging van deze aardappeltransporteurs bezig houden. De inhoud van deze verzamelbak is voldoende voor ongeveer 250300 meter rijlengte zodat in sommige gevallen bij het leegstorten van deze bak er wagens op beide einden moeten worden gezet. Ook kan het perceel direct in tweeëngepoot wor den, waardoor men met de volle wagens minder heeft te rijden. Dit overstorten kan mechanisch ge schieden hoogten. wij het volgende: Door de steeds krapper en duurder wordende landarbeid wordt de organisatie van de oogstwerk- zaamheden van steeds groter betekenis. Deze zal er op gericht dienen te zijn dat bij dit werk zo weinig mogelijk mensen nodig zijn. Hoewel op velerlei gebied zeer goede resultaten met de mechanisatie zijn bereikt, bij de aardappelrooimachines zijn naar de mening van spreker nog verbeteringen mogelijk. Hoe langer de weg van de aardappels door de machine hoe groter de kans op beschadiging. De minste beschadiging zal dus worden verkregen indien kleine compacte machines voor het rooien wor-. den gebruikt. Ook door te sterk schudden van de opvoerketting kan beschadiging worden veroorzaakt. Als er veel grond en kluiten moeten worden verwerkt moeten staafroosterkettingen veel schudden. De grond in de aardappelruggen moet dus zo goed mogelijk zeefbaar zijn. De methode Ramondt geeft hier van een oplossing die algemeen bekend is. Een waarschuwing is echter op zijn plaats om de trekker, die gebruikt wordt in het aardappel veld, niet uit te rusten met te brede banden. Zowel bij verpleging, spuiten, loofklappen en het rooien mag de trekker niet voorzien zijn van te brede ban den, omdat dan nog op zijkanten van de ruggen kluiten kunnen gevormd. HET LOOF VERWIJDEREN. DE heer Kalverkamp was van mennig dat de toekomst er op gericht zal moeten zijn om rooimachines te construeren, die vooraan de machine eerst het loof plukken of verbrijzelen. Dit loof verwijderen kan ook thans reeds op ver schillende wijze geschieden, n.l. door doodspuiten waardoor alleen de massa vermindert), door loof klappen, eventueel in combinatie met doodspuiten, en het loof machinaal te plukken. Er zijn een twee tal goed werkende machines ontwikkeld en op het I. L. R. heeft men proeven genomen met deze pluk- elementen vooraan een normale rooimachine. Ook hiermee werden gunstige resultaten bereikt. Ket grote voordeel van deze laatste methode is dat het loof wordt weggeworpen naar de reeds gerooide kant van het veld, zodat het niet meer door de machine behoeft te gaan. Bovendien kan nu ook worden uitgegaan van een eenvoudiger machine, omdat een loofafvoerketting niet meer nodig is. Een afzonderlijke loofplukmachine wordt o.m. ge bouwd door de Machinefabriek Bijlsma te Franeker [(systeem Gerlsma) en door de Fa. Oldenhuis te Ulrum. Een complete losse machine kost ƒ3500, A 4000,Beide machines zijn ontworpen voor groen te rooien pootgoed. Het plukelement hiervan kan echter ook passend worden gemaakt voor aan een eenvoudige rooimachine van het type BAV of ROMAS. jye heer Kalverkamp verwachtte dat de ontwik- keling in ons land wel eens meer zou kunnen gaan in de richting van rooimachines met grote verzamelbak. Het is bekend dat juist de loofafvoer ketting die in deze machines voorkomt over 't alge meen een grote kans op extra beschadiging geeft. Kan dus in de toekomst, met een loofplukelenient en zonder deze loofafvoerketting worden gewerkt, dan is ook deze bron van beschadiging weggeno men. Beschadiging van de aardappels kan trouwens ook op vele andere wijzen worden ondervangen, n.l. door de snelheid van de machine niet te hoog op te voeren en meer dan tot nu toe metalen delen van de machine met rubber of plastic te bedekken. De loofafvoerketting van de nieuwe Grimme heeft b.v. luchtbuisjes waardoor beschadiging in de vorm van stootblauw waarschijnlijk sterk wordt voor komen. tweerijïge machines. UOORAL van de zijde van de grote bedrijven en van de zijde van de loonbedrijven is er vraag naar grote tweerijige machines die in hun huidige vorm in de regel de aardappels op een meerijdende wagen storten. Deze tweerijige machines hebben een bijna tweemaal zo grote capaciteit als de één- rijigé machine van het zelfde type. Op de kleinere bedrijven is de afvoer van de gerooide aardappelen echter alleen maar te regelen indien de loonwerker ook een deel van dit werk voor zijn rekening neemt. het lossen. IIET lossen uit kisten en zakken op de transpor- teur is niet bezwaarlijk, maar het vereist toch altijd weer vrij veel tijd (kisten 2,8 m/u 10 ton), (zakken 1,7 m/u 10 ton). Losgestorte aardappels hebben het voordeel dat ze met de nodige hulpmiddelen volledig mecha nisch in de bewaarplaats kunnen worden gebracht. Het is voor de hand liggend dat ook hier om de beschadiging te voorkomen zo min mogelijk met

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1961 | | pagina 10