MECHANISATIE IN
DE ENGELSE LANDBOUW
895
D'
ZATERDAG 24 DECEMBER 1960
ONS 21-jarig lid de heer L. H. te St. A. bezocht afgelopen
zomer Engeland. Tijdens dit bezoek trof hij in Yorkshire
onder meer een bedrijf aan waar de boer het Amerikaanse „druk
op de knop" voer systeem toepaste. Het voeren van een omvang
rijke mestveestapel met goede resultaten, echter veel minder
arbeidsintensiefnam op deze wijze praktisch geen tijd in be
slag. In het kort laten wij hierbij zijn reportage volgen, niet
zo zeer omdat dit systeem in Nederland direkt veel toegepast
zal worden. De investeringskosten zijn hoog. Voor velen zal het
interessant zijn te lezen hoe elders getracht wordt de proble
men van schaarste aan arbeidskrachten, arbeidstijdverkorting
enz. op te lossen.
RED.
E grote schaarste aan personeel en de veelal grote bedrijven zijn
ondermeer aanleiding geweest tot sterke mechanisatie van de
Engelse landbouw zowel akkerbouw als veehouderij. Ook de veel
voorkomende gemengde bedrijfsvorm heeft daarop versnellend gewerkt.
Bij de graanoogst gebruikt men overwegend de graantanks en kip
wagens. Deze kipwagens worden eveneens gebruikt bij de bietenoogst
die vrijwel volledig gemechaniseerd is. Naar schatting wordt ongeveer
driekwart van de Engelse suikerbietenoogst machinaal binnengenaald.
Anders is het bij de aardappeloogst. Deze is bij lange na nog niet zo
ver gemechaniseerd als in Nederland. Overwegend worden de aard
appels nog gewoon
met de voorraad-
rooier gerooid en met
de hand geraapt. Het
zakkenrooien geeft
hier, door het grote
aantal stenen die zich
in de grond bevin
den, veel moeilijk
heden. Wel wordt het
Deze stevig gebouwde siloblazer wordt
gebruikt om de „Harveslone" te vullen.
Past op de hydraulische hefinrichting Van
de trekker en wordt aangedreven met
een pulley.
Drogestofverlies
Op het veld
Opslag
Totaal beschikbaar voedsel
regen
36
4
60
droog
22
3
75
Haylage
60 vocht
6
5
89
aardappelloof veelal van tevoren geklapt. De aardappelbewaring is echter in
het begin van ontwikkeling en men is hiermede dus lang zo ver niet als in
Nederland.
De maaihakselaar wordt op vele bedrijven in Engeland gebruikt. Vooral op de
weide- en gemengde bedrijven kan mgn daardoor de werkzaamheden zo vol
ledig mogelijk mechaniseren. De maaihakselaar, zelflossende wagen, kip
wagen en siloblazer zijn op deze bedrijven dan ook gewoon.
De trekkervoorlader geweldig veel gebruikt voor het bieten laden is
uitgerust met een speciaal apparaat voor het laden van stro en hooibaaltjes
en voor het bijeenbrengen van gras bij het inkuilen.
In Engeland brengt men het gras, wanneer dit wordt ingekuild, op grote
hopen boven op de grond. Het gehakselde gras wordt met de kipwagen bij
de grashoop gebracht waarna het met de trekker met voorlader boven op de
hoop wordt geschoven. De trekker zorgt door zijn gewicht dat tegelijkertijd
het gehakselde gras voldoende aangedrukt wordt.
Een in hoge mate gemechaniseerd en geautomatiseerd gemengd landbouw
bedrijf trof ik in Yorkshire aan, van 1700 acres, met 3 grote Massey Fer
gusons, 4 kleinere Fergusons en 5 combines, waarvan drie met graantank.
Voornamelijk werd gerst verbouwd (dit jaar 700 acres), verder haver en drie
soorten gras. Gras werd en soms ook wat haver in de silo's gedaan.
DE eigenaar van dit bedrijf, Mr. Rivis, las over een geheel nieuw
systeem van grasverwerken en 't voederen van de veestapel in
de V. S. en nam contact op met de fabrikant in de U. S. A.,
die een soort torensilo's maakt. Het produkt „haylage"
genaamd houdt het midden tussen hooi en kuil-
gras en heeft het dubbele drogestofgehalte
van het laatste. De cijfers die hierover
gegeven werden zie staatje rechts
bovenaan waren de volgende.
Mr. Rivis bestelde twee silo's
en bouwde de stallen die
er bij behoren. Het
maken van deze
„haylage" is
Door het voeren met „haylage" zou 48 meer proteïne gegeven worden.
De produktie van „haylage" geeft niet alleen een arbeidsbesparing, maar
betekent tevens lagere bouwkosten van opslagruimten en werktuigen.
tenvloer met aan de linkerzijkant een dwarsafvoer-transporteur. Deze wagen
is ook geschikt voor graan. Schakelt men van de tractor de aftakas in, dan
wordt daardoor de wagen ontladen. Het produkt komt terecht in een silo
blazer (G. V. C. forage blower), die bij de silo geplaatst is en wordt aange-*
dreven door een tractor. Deze blaast het door middel van een lange pijp boven
door een gat in de silo. De stalen silo's (towers) bekend als „Harvestores"
zijn 12 meter hoog en kunnen elk 200 ton „haylage" bevatten. De boven
kant van elke torensilo is afgedekt met plastic. De „haylage" komt dus niet
in aanraking met de buitenlucht.
een
voudig.
Het gras
wordt ge
maaid met 'n
maaikneuzer
(forage harves
ter) en in 'n zwad
terug op de grond
geblazen, om tot op
de helft in te drogen.
Het produkt (in stukjes
van 2Vz -cm) wordt dan
opgenomen met een op-
raaptrommelhakselaar aan
gedreven door de aftakas
van de tractor), die het in
een achter de trekker mee-*
rijdende zelf ontladende wagen
biaast. Deze wagen wordt naai?
de silo op de boerderij gereden.
Deze zelf ontladende wagen (G.V.C.
forage box) heeft een bewegende lat*
E silo's worden aan de onderkant automatisch ontladen met een ontlader
(silo unloader), zodat men gemakkelijk later bij kan vullen. De ontlader
bestaat uit een roterende arm met een snijketting. Deze werkt al ronddraaien
de de „haylage" er uit en voert het naar een transportketting, die het door
een luchtdichte uitlaatschuif buiten de silo brengt. Van de silo's loopt een
dwarstransporteur, die de „haylage op een loodrecht hierop
staande transporteur voert, welke laatste het in een grote
trog brengt. In deze trog begint een 100 voet lange
worm (aanvoervijzel), die over de gehele lengte van
de open loopstal loopt. Hij loopt in een soort bak, voor
zien van gleuven mei schuiven, die men nauwer of
wijder kan zetten. Hei door de worm meegevoerde
voer komt door de gleuven in de voederbak te-*
recht. Deze voederbak biedt op genoemd bedrijf
plaats aan 150 stuks mestvee. De dieren
eten de „haylage" graag en uit onderzoekin
gen is gebleken, dat het net zo goed is als
hooi, kuil voer, enz. De dieren lopen vrij
rond, een gedeelte van de stal is over
dekt, de betonplaats waar de voederbak
staat echter niet. De open loopstal wordt
met de trekkervoorlader uitgemest en
de mest regelrecht in de mestversprei-*
der geladen. De aandrijving van alle
bij de automatische voedering te pas
komende onderdelen, geschiedt dooi*
kleine electro motoren. Men behoeft
slechts een paar knopjes in te
drukken en in 20 minuten wor
den 150 stuks vee gevoederd.
Op dezelfde wijze worden 406
schapen gevoerd met „hay
lage". Deze lopen in een
schuur met een uitneembare
lattenbodem, zonder strooi
sel en trappen de mest er
doorheen. Met de voor-»
lader wordt de mest, die
op de hieronder ge
legen vloer terecht komt
er eens per jaar uit
gehaald.
Verder worden er nog varkens, kippen
en kuikens voor de slacht gehouden. Ook
hiervoor werd het voederen zoveel mogelijk ge*
automatiseerd en gemechaniseerd.
Het verbouwen heeft veel geld gekost. Alleen de twee silo's
met voederbakken en bijbehorende uitrusting kosten bijna
8000. De silo's zijn ook met kleinere inhoud te krijgen.
Mr. Rivis was de eerste, die dit systeem in Engeland gebruikte.
Hij verzorgt tevens de import. In Engeland wordt gezegd, dat men
In 4 5 jaar de kosten er uit heeft.