MECHANISATIE IN DE ENGELSE LANDBOUW 895 D' ZATERDAG 24 DECEMBER 1960 ONS 21-jarig lid de heer L. H. te St. A. bezocht afgelopen zomer Engeland. Tijdens dit bezoek trof hij in Yorkshire onder meer een bedrijf aan waar de boer het Amerikaanse „druk op de knop" voer systeem toepaste. Het voeren van een omvang rijke mestveestapel met goede resultaten, echter veel minder arbeidsintensiefnam op deze wijze praktisch geen tijd in be slag. In het kort laten wij hierbij zijn reportage volgen, niet zo zeer omdat dit systeem in Nederland direkt veel toegepast zal worden. De investeringskosten zijn hoog. Voor velen zal het interessant zijn te lezen hoe elders getracht wordt de proble men van schaarste aan arbeidskrachten, arbeidstijdverkorting enz. op te lossen. RED. E grote schaarste aan personeel en de veelal grote bedrijven zijn ondermeer aanleiding geweest tot sterke mechanisatie van de Engelse landbouw zowel akkerbouw als veehouderij. Ook de veel voorkomende gemengde bedrijfsvorm heeft daarop versnellend gewerkt. Bij de graanoogst gebruikt men overwegend de graantanks en kip wagens. Deze kipwagens worden eveneens gebruikt bij de bietenoogst die vrijwel volledig gemechaniseerd is. Naar schatting wordt ongeveer driekwart van de Engelse suikerbietenoogst machinaal binnengenaald. Anders is het bij de aardappeloogst. Deze is bij lange na nog niet zo ver gemechaniseerd als in Nederland. Overwegend worden de aard appels nog gewoon met de voorraad- rooier gerooid en met de hand geraapt. Het zakkenrooien geeft hier, door het grote aantal stenen die zich in de grond bevin den, veel moeilijk heden. Wel wordt het Deze stevig gebouwde siloblazer wordt gebruikt om de „Harveslone" te vullen. Past op de hydraulische hefinrichting Van de trekker en wordt aangedreven met een pulley. Drogestofverlies Op het veld Opslag Totaal beschikbaar voedsel regen 36 4 60 droog 22 3 75 Haylage 60 vocht 6 5 89 aardappelloof veelal van tevoren geklapt. De aardappelbewaring is echter in het begin van ontwikkeling en men is hiermede dus lang zo ver niet als in Nederland. De maaihakselaar wordt op vele bedrijven in Engeland gebruikt. Vooral op de weide- en gemengde bedrijven kan mgn daardoor de werkzaamheden zo vol ledig mogelijk mechaniseren. De maaihakselaar, zelflossende wagen, kip wagen en siloblazer zijn op deze bedrijven dan ook gewoon. De trekkervoorlader geweldig veel gebruikt voor het bieten laden is uitgerust met een speciaal apparaat voor het laden van stro en hooibaaltjes en voor het bijeenbrengen van gras bij het inkuilen. In Engeland brengt men het gras, wanneer dit wordt ingekuild, op grote hopen boven op de grond. Het gehakselde gras wordt met de kipwagen bij de grashoop gebracht waarna het met de trekker met voorlader boven op de hoop wordt geschoven. De trekker zorgt door zijn gewicht dat tegelijkertijd het gehakselde gras voldoende aangedrukt wordt. Een in hoge mate gemechaniseerd en geautomatiseerd gemengd landbouw bedrijf trof ik in Yorkshire aan, van 1700 acres, met 3 grote Massey Fer gusons, 4 kleinere Fergusons en 5 combines, waarvan drie met graantank. Voornamelijk werd gerst verbouwd (dit jaar 700 acres), verder haver en drie soorten gras. Gras werd en soms ook wat haver in de silo's gedaan. DE eigenaar van dit bedrijf, Mr. Rivis, las over een geheel nieuw systeem van grasverwerken en 't voederen van de veestapel in de V. S. en nam contact op met de fabrikant in de U. S. A., die een soort torensilo's maakt. Het produkt „haylage" genaamd houdt het midden tussen hooi en kuil- gras en heeft het dubbele drogestofgehalte van het laatste. De cijfers die hierover gegeven werden zie staatje rechts bovenaan waren de volgende. Mr. Rivis bestelde twee silo's en bouwde de stallen die er bij behoren. Het maken van deze „haylage" is Door het voeren met „haylage" zou 48 meer proteïne gegeven worden. De produktie van „haylage" geeft niet alleen een arbeidsbesparing, maar betekent tevens lagere bouwkosten van opslagruimten en werktuigen. tenvloer met aan de linkerzijkant een dwarsafvoer-transporteur. Deze wagen is ook geschikt voor graan. Schakelt men van de tractor de aftakas in, dan wordt daardoor de wagen ontladen. Het produkt komt terecht in een silo blazer (G. V. C. forage blower), die bij de silo geplaatst is en wordt aange-* dreven door een tractor. Deze blaast het door middel van een lange pijp boven door een gat in de silo. De stalen silo's (towers) bekend als „Harvestores" zijn 12 meter hoog en kunnen elk 200 ton „haylage" bevatten. De boven kant van elke torensilo is afgedekt met plastic. De „haylage" komt dus niet in aanraking met de buitenlucht. een voudig. Het gras wordt ge maaid met 'n maaikneuzer (forage harves ter) en in 'n zwad terug op de grond geblazen, om tot op de helft in te drogen. Het produkt (in stukjes van 2Vz -cm) wordt dan opgenomen met een op- raaptrommelhakselaar aan gedreven door de aftakas van de tractor), die het in een achter de trekker mee-* rijdende zelf ontladende wagen biaast. Deze wagen wordt naai? de silo op de boerderij gereden. Deze zelf ontladende wagen (G.V.C. forage box) heeft een bewegende lat* E silo's worden aan de onderkant automatisch ontladen met een ontlader (silo unloader), zodat men gemakkelijk later bij kan vullen. De ontlader bestaat uit een roterende arm met een snijketting. Deze werkt al ronddraaien de de „haylage" er uit en voert het naar een transportketting, die het door een luchtdichte uitlaatschuif buiten de silo brengt. Van de silo's loopt een dwarstransporteur, die de „haylage op een loodrecht hierop staande transporteur voert, welke laatste het in een grote trog brengt. In deze trog begint een 100 voet lange worm (aanvoervijzel), die over de gehele lengte van de open loopstal loopt. Hij loopt in een soort bak, voor zien van gleuven mei schuiven, die men nauwer of wijder kan zetten. Hei door de worm meegevoerde voer komt door de gleuven in de voederbak te-* recht. Deze voederbak biedt op genoemd bedrijf plaats aan 150 stuks mestvee. De dieren eten de „haylage" graag en uit onderzoekin gen is gebleken, dat het net zo goed is als hooi, kuil voer, enz. De dieren lopen vrij rond, een gedeelte van de stal is over dekt, de betonplaats waar de voederbak staat echter niet. De open loopstal wordt met de trekkervoorlader uitgemest en de mest regelrecht in de mestversprei-* der geladen. De aandrijving van alle bij de automatische voedering te pas komende onderdelen, geschiedt dooi* kleine electro motoren. Men behoeft slechts een paar knopjes in te drukken en in 20 minuten wor den 150 stuks vee gevoederd. Op dezelfde wijze worden 406 schapen gevoerd met „hay lage". Deze lopen in een schuur met een uitneembare lattenbodem, zonder strooi sel en trappen de mest er doorheen. Met de voor-» lader wordt de mest, die op de hieronder ge legen vloer terecht komt er eens per jaar uit gehaald. Verder worden er nog varkens, kippen en kuikens voor de slacht gehouden. Ook hiervoor werd het voederen zoveel mogelijk ge* automatiseerd en gemechaniseerd. Het verbouwen heeft veel geld gekost. Alleen de twee silo's met voederbakken en bijbehorende uitrusting kosten bijna 8000. De silo's zijn ook met kleinere inhoud te krijgen. Mr. Rivis was de eerste, die dit systeem in Engeland gebruikte. Hij verzorgt tevens de import. In Engeland wordt gezegd, dat men In 4 5 jaar de kosten er uit heeft.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 11