DE BOERENJEUGD De toekomst van Noord-Beveland Brief van een verre Zeeuw DE VIERWEEKSE ^JELA^ Zij die nieuwe wegen zoeken Kalveropfokwedstrijd Walcheren ZATERDAG 2 0 NOVEMBER I960 841 HET was een goede gedachte van het bestuur van de L. J. G.-Z.-P. M.-Noord Beveland, zich eens te beraden over de toekomst van het eigen „eiland". Hoe zal zich één en ander ontwikkelen? Zullen de veranderingen min of meer groot zijn? In de laatstgehouden vergadering heeft dr. Galan van het E. T. I.- Zeeland hierover zijn zienswijze gegeven. Daarna werd er in gespreksgroepen uitvoerig over gesproken. Enkele punten uit het betoog van dr. Galan laten wij hier volgen. MOORD-BEYELAND, het eiland dat zich voorheen geheel en al op de landbouw toelegde, heeft de laatste ja ren grote veranderingen ondergaan. Vooral door de uitvoering van het Del taplan zal Noord-Beveland nu veel dichter bij het centrum van het land komen te liggen, waardoor vele werk krachten naar de grote steden zullen trekken. Reeds nu, terwijl nog maar een klein gedeelte van het Deltaplan verwezenlijkt is, gaan vele arbeiders „pendelen". Tevens zijn er de jonge ren, die zich in de grote stad hebben gevestigd, om difchter bij hun arbeids terrein te wonen. Het gevolg hiervan is, dat de bevolking van Noord-Beveland steeds vermindert. Zo is de arbeids reserve de laatste 10 jaren met 25 teruggelopen. Doordat ook de studie mogelijkheden op het eiland zélf zijn verbeterd, gaat ook de arbeidsjeugd meer en meer studeren, waardoor ook hiervan velen hun werk buiten het eiland vinden. Door deze ooi'zaken wordt het voor de landbouwer erg moeilijk voldoende arbeidskrachten aan te trekken om de bedrijven te kunnen exploiteren. Men treft dan ook weinig jongere arbeiders aan, wel veel ouderen, die reeds hun hele leven op het bedrijf werkzaam en zo verknocht aan het eiland zijn, dat ze er niet meer over denken het te verlaten. »OOR het tekort aan arbeiders wor den de Noord-Bevelandse land bouwers gedwongen de mechanisatie van hun bedrijf zo hoog mogelijk op te voeren. Dat dit grote moeilijkheden met zich kan brengen hebben zij de laatste maand nog eens duidelijk onder vonden. Door de grote regenval is het hen onmogelijk geworden met hun ma chines hët land op te komen, om de aardappelen en bieten net als voor gaande jaren machinaal te rooien. Plot seling rees het probleem arbeidskrach ten te werven, daar het werk nu enkel met mankracht kon worden verricht. Het bleek echter onmogelijk voldoende arbeidskrachten aan te trekken, zodat het grootste gedeelte van het gewas in de grond stond te rotten. Slechts met behulp van militairen kon nog een klein gedeelte van de schade worden gecompenseerd. Niettegenstaande deze hulp mag de oogst van dit jaar toch welbijzonder slecht genoemd worden. Op het gebied van de landbouw zullen er op Noord-Beveland zeker voorzie ningen moeten worden getroffen, om zulke verliezen in de toekomst te voor komen. AAN de andere kant is er echter weer wel reden om de toekomst van Noord-Beveland met vertrouwen tegemoet te zien. Te zijner tijd hoopt men op Noord-Beveland op recreatie mogelijkheden. De eerste stappen in deze richting zijn reeds gezet met de bouw van een bungalowpark en het in richten van een kampeerterrein te Kamperland. Verder zijn er te Kort- gene plannen voor de bouw van een jachthaven, die aan enkele honderden jachten ligplaats zal bieden. Vooral voor de middenstand zal dit grote voor delen met zich brengen. Tevens zal er voor de geschoolde arbeiders als tim merlieden en schilders werk in over vloed zijn op de scheepswerven en in andere bedrijven, die bij de jachthaven zullen worden gebouwd. Momenteel is men reeds met de af graving van de schorren begonnen, waar deze jachthaven werd geprojec teerd en hoopt in 1961 hier enkele tien tallen jachten te kunnen bergen. Door de bouw van een vissershaven te Colijnsplaat zullen de vissers van Arnemuiden en Veere, die hun thuis haven in Veere hadden, deze in de toe komst in Colijnsplaat vinden. Bjj deze vissershaven zal tevens een vismijn worden gebouwd, waarover de gevan gen vis en garnalen zullen worden verkocht. In verband hiermee zullen verschillende nieuwe gewinnen in Co lijnsplaat komen te wonen wat grote voordelen biedt voor de middenstand. J\E belangstelling voor deze cursus, die allerwege van enorm belang wordt geacht, stijgt met de dag. Vele aanvragen om inlichtingen komen bij ons binnen en niet enkele kandidaten hebben wjj al contact. Gelukkig zijn er nu reeds een aantal jongeren uit Zee* land die al hebben kunnen beslissen. Zij vormen een deel van de zestig deelne mers uit den lande, die landelijk mo menteel als deelnemer ingeschreven staan. Op hen zal in januari ons oog gericht ztfn. Zij geven het voorbeeld, zij zoeken nieuwe wegen. Voor ons als L.J.G.Z.P.M. geldt dit wel met name voor de deelnemers uit eigen kring. Wij laten hier de namen volgen. (Dit tevens ter aanmoediging voor hen die zich nog niet opgaven): mej. P. A. Beenhakker, Wemeldinge mej. J. van Dalen. Scherpen isse; mej. A. Kole, Hans weert; mej. C. T. Bruin zeel, Borssele en de heer I. A. van Dijke, Zuidzande. T^E Vereniging voor Bedrijfsvoorlichting „Walcheren" zal in samenwer- JJ king met de C.J.B. T. B. en L.J. G. op Walcheren, trachten een wed strijd in het opfokken van kalveren te organiseren. Alle landbouw jongeren, zowel jongens als meisjes, die interesse hebben voor kalveropfok, kunnen aan deze wedstrijd deelnemen. De leeftijd is gesteld van 1230 jaar catego rie junioren en senioren). HET is de bedoeling dat een vaarskalf wordt opgefokt dat geboren is in de periode van half december I960 tot half februari 1961. De resultaten zullen in de loop van de opfokperiode beoordeeld worden door een jury, bestaande uit twee veehouders en de heer C. den Engelsen, Hoofdassistent A bij de Rijksveeteeltvoorlichtingsdienst. Zo spoedig mogelijk zal een instruktiebijeenkomst met de deelnemers- (sters) worden gehouden. CrlJ, die aan deze wedstrijd willen deelnemen, kunnen zich aanmelden tot 5 december a.s. bij mej. J. A. de Nood, Veerseweg B 28, Veere (tel. 01181286). Het inleggeld bedraagt 3, De bedoeling van deze wedstrijd is de liefde voor het vee en een rationele opfok bij de jongeren aan te kweken. De ouders willen wij gaarne opwekken de jeugd hierbij behulpzaam te zijn en aan te moedigen. \~)ERMELD zij nog dat er bij de keuring niet gekeurd wordt op exterieur, V doch verzórging, kosten van opfok, liggingstalling en tijdens de eindkeuring op toilet en voorbrengen. Mogelijk zal de eindkeuring samen vallen met de fokveedag 1961 in Middelburg. (III Slot) De wintervoervoorraad bestaat o.a. uit enkele hektares gehakselde mais. Dit produkt wordt met de hakselmachine gemaaid en tegelijkertijd op een meerijdende kipauto geblazen. Die rijdt het naar de grote torensilo die 12 meter hoog is en die tegen de stal aangebouwd staat. Daar wordt de hele lading in een grote blazer gestort die het tot boven in de silo brengt, 's Winters kan men dan vanuit de stal het voer uit de silo halen. De koeien staan op een korte en hoge standplaats. Achter hun in een diepe grup ligt een lopende band die eens per dag in werking wordt gesteld. De hele inhoud van de grup wordt dan zonder dat er iemand een hand naar uitsteekt in een mestverspreider ge laden. De Amerikaanse bedrijven zijn dus noch letterlijk noch ;figu urlijk bandeloos. WA DAT ik" 's morgens met het melken geholpen heb is mijn eerstvolgende taak het voeren van de kippen. Er zijn twee hoenderschuren, waarvan één uit twee verdiepingen bestaat. Hierin zijn de 1300 kippen ondergebracht die gezamenlijk onge veer 300 kg volledig voer per dag verorberen. Drie keer in de morgen en twee keer 's middags heb ik de aangename bezigheid de resultaten van de aktiviteiten van deze dieren te mogen verzamelen. Direkt daarna worden de eieren in een sorteer- machine op gewicht gesorteerd en per dozijn ver- pekt in doosjes die voor ongeveer ƒ2,30 worden verkocht. Verder is hier op het ogenblik het be langrijke verkoopartikel het prachtige fruit, die de hier populaire namen als Cortland, Mc Intosh, Baldwin en Red Delicious dragen. De prijzen voor deze appels zijn in Nederlands geld omgerekend bijzonder hoog. Men ontvangt voor een kist le kwaliteit appels ongeveer 15 gulden. In werke lijkheid is dit voor een Amerikaan echter 4 dollar waarvoor hij dus 2 uur moet werken. Als puntje bij het paaltje komt is het fruit dus in Holland 3 maal duurder. Zo ligt het eigenlijk met de meeste artikelen hier. Een grote luxe auto kost hier b.v. 3000 dollar terwijl dit in Nederland onge veer 15000 voor dezelfde wagen zal zijn. HET probleem van het vinden van voldoende ar beidskrachten is hier ook zeer groot. Dat is ook de reden dat mijn gastheer vier Porto Ricanen heeft laten overkomen van de Caraïbische eilanden, die in aangenomen werk de appels plukken. Alles wordt hier aan de weg verkocht, in een soort win kel. In de late namiddag is het altijd erg druk, hoewel op de zaterdag en zondag de kopers in zeer grote getale uit de steden hun inkopen komen doen. In de namiddag heb ik dus als baan het op de winkel passen, wat bijzonder leuk is. 't Eerste waar de Amerikanen naar kijken is wel mijn gele klompen, die ik dan aantrek om de zaak een beetje aantrekkelijk te maken. Al gauw raak je dus in een diepgaand gesprek over die klompen, maar ook over tulpen, windmolens en kanalen. Velen hebben al aardig wat van Europa gezien, zow-el in de oorlog als op vakantietrips. Altijd weer hoor je ze roemen over ons land, dat ze zo mooi en vooral schoon vinden. Om over hun be wondering voor onze dijken en polders maar niet te spreken. Verbazingwekkend vinden ze vooral ook het grote aantal fietsen in Nederland. Die vinden ze, denk ik, mooi om te zien maar niet om er zelf op te rijden. Hier rijden alleen de jongelui tot een jaar of vijftien op deze vervoermiddelen. Trouwens ze zijn voor Amerika nu niet zo ideaal als je bedenkt dat de afstanden groot zijn en er steeds veel heuvels genomen moeten worden. Nog maar enkele weken en de tijd van het I. F. Y. E.-zijn, zullen wij af moeten sluiten. Maar we zijn vele ervaringen rijker, als we weer in Ne derland terugkeren. Vele groeten uit de U. S. A. WÏM DE VRIEZE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 17