DE BOERENJEUGD
De toekomst van Noord-Beveland
Brief van een verre Zeeuw
DE VIERWEEKSE
^JELA^
Zij die nieuwe wegen
zoeken
Kalveropfokwedstrijd Walcheren
ZATERDAG 2 0 NOVEMBER I960
841
HET was een goede gedachte van het bestuur van de L. J. G.-Z.-P. M.-Noord
Beveland, zich eens te beraden over de toekomst van het eigen „eiland".
Hoe zal zich één en ander ontwikkelen? Zullen de veranderingen min of meer
groot zijn? In de laatstgehouden vergadering heeft dr. Galan van het E. T. I.-
Zeeland hierover zijn zienswijze gegeven. Daarna werd er in gespreksgroepen
uitvoerig over gesproken. Enkele punten uit het betoog van dr. Galan laten wij
hier volgen.
MOORD-BEYELAND, het eiland dat
zich voorheen geheel en al op de
landbouw toelegde, heeft de laatste ja
ren grote veranderingen ondergaan.
Vooral door de uitvoering van het Del
taplan zal Noord-Beveland nu veel
dichter bij het centrum van het land
komen te liggen, waardoor vele werk
krachten naar de grote steden zullen
trekken. Reeds nu, terwijl nog maar
een klein gedeelte van het Deltaplan
verwezenlijkt is, gaan vele arbeiders
„pendelen". Tevens zijn er de jonge
ren, die zich in de grote stad hebben
gevestigd, om difchter bij hun arbeids
terrein te wonen. Het gevolg hiervan is,
dat de bevolking van Noord-Beveland
steeds vermindert. Zo is de arbeids
reserve de laatste 10 jaren met 25
teruggelopen. Doordat ook de studie
mogelijkheden op het eiland zélf zijn
verbeterd, gaat ook de arbeidsjeugd
meer en meer studeren, waardoor ook
hiervan velen hun werk buiten het
eiland vinden.
Door deze ooi'zaken wordt het voor
de landbouwer erg moeilijk voldoende
arbeidskrachten aan te trekken om de
bedrijven te kunnen exploiteren. Men
treft dan ook weinig jongere arbeiders
aan, wel veel ouderen, die reeds hun
hele leven op het bedrijf werkzaam en
zo verknocht aan het eiland zijn, dat
ze er niet meer over denken het te
verlaten.
»OOR het tekort aan arbeiders wor
den de Noord-Bevelandse land
bouwers gedwongen de mechanisatie
van hun bedrijf zo hoog mogelijk op
te voeren. Dat dit grote moeilijkheden
met zich kan brengen hebben zij de
laatste maand nog eens duidelijk onder
vonden. Door de grote regenval is het
hen onmogelijk geworden met hun ma
chines hët land op te komen, om de
aardappelen en bieten net als voor
gaande jaren machinaal te rooien. Plot
seling rees het probleem arbeidskrach
ten te werven, daar het werk nu enkel
met mankracht kon worden verricht.
Het bleek echter onmogelijk voldoende
arbeidskrachten aan te trekken, zodat
het grootste gedeelte van het gewas in
de grond stond te rotten. Slechts met
behulp van militairen kon nog een
klein gedeelte van de schade worden
gecompenseerd. Niettegenstaande deze
hulp mag de oogst van dit jaar toch
welbijzonder slecht genoemd worden.
Op het gebied van de landbouw zullen
er op Noord-Beveland zeker voorzie
ningen moeten worden getroffen, om
zulke verliezen in de toekomst te voor
komen.
AAN de andere kant is er echter
weer wel reden om de toekomst
van Noord-Beveland met vertrouwen
tegemoet te zien. Te zijner tijd hoopt
men op Noord-Beveland op recreatie
mogelijkheden. De eerste stappen in
deze richting zijn reeds gezet met de
bouw van een bungalowpark en het in
richten van een kampeerterrein te
Kamperland. Verder zijn er te Kort-
gene plannen voor de bouw van een
jachthaven, die aan enkele honderden
jachten ligplaats zal bieden. Vooral
voor de middenstand zal dit grote voor
delen met zich brengen. Tevens zal er
voor de geschoolde arbeiders als tim
merlieden en schilders werk in over
vloed zijn op de scheepswerven en in
andere bedrijven, die bij de jachthaven
zullen worden gebouwd.
Momenteel is men reeds met de af
graving van de schorren begonnen,
waar deze jachthaven werd geprojec
teerd en hoopt in 1961 hier enkele tien
tallen jachten te kunnen bergen.
Door de bouw van een vissershaven
te Colijnsplaat zullen de vissers van
Arnemuiden en Veere, die hun thuis
haven in Veere hadden, deze in de toe
komst in Colijnsplaat vinden. Bjj deze
vissershaven zal tevens een vismijn
worden gebouwd, waarover de gevan
gen vis en garnalen zullen worden
verkocht. In verband hiermee zullen
verschillende nieuwe gewinnen in Co
lijnsplaat komen te wonen wat grote
voordelen biedt voor de middenstand.
J\E belangstelling voor deze cursus,
die allerwege van enorm belang
wordt geacht, stijgt met de dag. Vele
aanvragen om inlichtingen komen bij
ons binnen en niet enkele kandidaten
hebben wjj al contact. Gelukkig zijn er
nu reeds een aantal jongeren uit Zee*
land die al hebben kunnen beslissen. Zij
vormen een deel van de zestig deelne
mers uit den lande, die landelijk mo
menteel als deelnemer ingeschreven
staan. Op hen zal in januari ons oog
gericht ztfn. Zij geven het voorbeeld, zij
zoeken nieuwe wegen.
Voor ons als L.J.G.Z.P.M. geldt dit
wel met name voor de deelnemers uit
eigen kring. Wij laten hier de namen
volgen. (Dit tevens ter aanmoediging
voor hen die zich nog niet opgaven):
mej. P. A. Beenhakker, Wemeldinge
mej. J. van Dalen. Scherpen isse; mej.
A. Kole, Hans weert; mej. C. T. Bruin
zeel, Borssele en de heer I. A. van
Dijke, Zuidzande.
T^E Vereniging voor Bedrijfsvoorlichting „Walcheren" zal in samenwer-
JJ king met de C.J.B. T. B. en L.J. G. op Walcheren, trachten een wed
strijd in het opfokken van kalveren te organiseren. Alle landbouw jongeren,
zowel jongens als meisjes, die interesse hebben voor kalveropfok, kunnen
aan deze wedstrijd deelnemen. De leeftijd is gesteld van 1230 jaar catego
rie junioren en senioren).
HET is de bedoeling dat een vaarskalf wordt opgefokt dat geboren is
in de periode van half december I960 tot half februari 1961.
De resultaten zullen in de loop van de opfokperiode beoordeeld worden
door een jury, bestaande uit twee veehouders en de heer C. den Engelsen,
Hoofdassistent A bij de Rijksveeteeltvoorlichtingsdienst.
Zo spoedig mogelijk zal een instruktiebijeenkomst met de deelnemers-
(sters) worden gehouden.
CrlJ, die aan deze wedstrijd willen deelnemen, kunnen zich aanmelden
tot 5 december a.s. bij mej. J. A. de Nood, Veerseweg B 28, Veere (tel.
01181286). Het inleggeld bedraagt 3,
De bedoeling van deze wedstrijd is de liefde voor het vee en een rationele
opfok bij de jongeren aan te kweken.
De ouders willen wij gaarne opwekken de jeugd hierbij behulpzaam te
zijn en aan te moedigen.
\~)ERMELD zij nog dat er bij de keuring niet gekeurd wordt op exterieur,
V doch verzórging, kosten van opfok, liggingstalling en tijdens de
eindkeuring op toilet en voorbrengen. Mogelijk zal de eindkeuring samen
vallen met de fokveedag 1961 in Middelburg.
(III Slot)
De wintervoervoorraad bestaat o.a. uit enkele
hektares gehakselde mais. Dit produkt wordt met
de hakselmachine gemaaid en tegelijkertijd op een
meerijdende kipauto geblazen. Die rijdt het naar
de grote torensilo die 12 meter hoog is en die tegen
de stal aangebouwd staat. Daar wordt de hele
lading in een grote blazer gestort die het tot boven
in de silo brengt, 's Winters kan men dan vanuit
de stal het voer uit de silo halen. De koeien staan
op een korte en hoge standplaats. Achter hun in
een diepe grup ligt een lopende band die eens per
dag in werking wordt gesteld. De hele inhoud
van de grup wordt dan zonder dat er iemand een
hand naar uitsteekt in een mestverspreider ge
laden. De Amerikaanse bedrijven zijn dus noch
letterlijk noch ;figu urlijk bandeloos.
WA DAT ik" 's morgens met het melken geholpen
heb is mijn eerstvolgende taak het voeren van
de kippen. Er zijn twee hoenderschuren, waarvan
één uit twee verdiepingen bestaat. Hierin zijn de
1300 kippen ondergebracht die gezamenlijk onge
veer 300 kg volledig voer per dag verorberen. Drie
keer in de morgen en twee keer 's middags heb
ik de aangename bezigheid de resultaten van de
aktiviteiten van deze dieren te mogen verzamelen.
Direkt daarna worden de eieren in een sorteer-
machine op gewicht gesorteerd en per dozijn ver-
pekt in doosjes die voor ongeveer ƒ2,30 worden
verkocht. Verder is hier op het ogenblik het be
langrijke verkoopartikel het prachtige fruit, die de
hier populaire namen als Cortland, Mc Intosh,
Baldwin en Red Delicious dragen. De prijzen voor
deze appels zijn in Nederlands geld omgerekend
bijzonder hoog. Men ontvangt voor een kist le
kwaliteit appels ongeveer 15 gulden. In werke
lijkheid is dit voor een Amerikaan echter 4 dollar
waarvoor hij dus 2 uur moet werken. Als puntje
bij het paaltje komt is het fruit dus in Holland
3 maal duurder. Zo ligt het eigenlijk met de
meeste artikelen hier. Een grote luxe auto kost
hier b.v. 3000 dollar terwijl dit in Nederland onge
veer 15000 voor dezelfde wagen zal zijn.
HET probleem van het vinden van voldoende ar
beidskrachten is hier ook zeer groot. Dat is
ook de reden dat mijn gastheer vier Porto Ricanen
heeft laten overkomen van de Caraïbische eilanden,
die in aangenomen werk de appels plukken. Alles
wordt hier aan de weg verkocht, in een soort win
kel. In de late namiddag is het altijd erg druk,
hoewel op de zaterdag en zondag de kopers in
zeer grote getale uit de steden hun inkopen komen
doen. In de namiddag heb ik dus als baan het op
de winkel passen, wat bijzonder leuk is. 't Eerste
waar de Amerikanen naar kijken is wel mijn gele
klompen, die ik dan aantrek om de zaak een
beetje aantrekkelijk te maken. Al gauw raak je
dus in een diepgaand gesprek over die klompen,
maar ook over tulpen, windmolens en kanalen.
Velen hebben al aardig wat van Europa gezien,
zow-el in de oorlog als op vakantietrips. Altijd
weer hoor je ze roemen over ons land, dat ze zo
mooi en vooral schoon vinden. Om over hun be
wondering voor onze dijken en polders maar niet
te spreken. Verbazingwekkend vinden ze vooral
ook het grote aantal fietsen in Nederland. Die
vinden ze, denk ik, mooi om te zien maar niet om
er zelf op te rijden. Hier rijden alleen de jongelui
tot een jaar of vijftien op deze vervoermiddelen.
Trouwens ze zijn voor Amerika nu niet zo ideaal
als je bedenkt dat de afstanden groot zijn en er
steeds veel heuvels genomen moeten worden.
Nog maar enkele weken en de tijd van het
I. F. Y. E.-zijn, zullen wij af moeten sluiten. Maar
we zijn vele ervaringen rijker, als we weer in Ne
derland terugkeren.
Vele groeten uit de U. S. A.
WÏM DE VRIEZE.