Aangedreven landbouwwagens De Stiebel-aandrijfkast Korte wenken ZATERDAG 19 NOVEMBER 1960 817 TOT op heden is bet aantal in gebruik zijnde aangedreven landbouwwagens nog zeer be perkt. De landbouwer immers heeft hiervoor maar matige belangstelling wetende, dat zij nog verre van volmaakt zijn. Het grootste probleem is daar bij steeds het tussendrijfwerk, dat het verschil tussen het toerental van de aftakas van de tractor en het differentieel in de aangedreven as van de wagen moest opheffen. Geeft dit drijfwerk te.wei nig toeren door dan is het resultaat tegengesteld aan datgene, wat er mee beoogd wordt. Het werkt dan immers als een rem. Geeft het daarentegen een te hoog toerental door, dan is dit niet alleen levensgevaarlijk voor de chauffeur, doch eveneens zijn er gevalien bekend, dat de schade aan tractor en wagen niet met 1000,te betalen was. Zelfs in het geval dat de aangedreven wagen een precies gelijke snelheid heeft als de tractor, valt te be grijpen dat, wanneer met een aangekoppelde wa gen wordt gekeerd, het aanhangende voertuig een kleinere afstand aflegt omdat hij een kleinere draaicirkel heeft en onherroepelijk de tractor door zijn grote kracht omver werpt. Een ander probleem is dat, wanneer een tractor met aangedreven wagen het land uit en de verharde weg oprijdt bij het overschakelen in een grotere versnelling ver geten wordt het tussendrijfwerk uit te schakelen, er onherroepelijk grote schade ontstaat aan as, tussendrijfwerk of tractor. De drijf kast tussen laiulbouwwagen en traktor Is hier duidelijk te zien De afkoppeling is eenvoudig. OBGM N75ei06-177507? Zw/schengelnebe DE AANDRIJVING HE aandrijving geschiedt vanuit de aftakas van de tractor naar de tussendrijfkast met een drijfas, voorzien van kruiskoppelingen aan beide zijden, welke door een niet-meedraaiende bescher ming ommanteld is. Drijfas en ommanteling zijn in- en uitschuifbaar, hetgeen voor het nemen van bochten noodzakelijk is, omdat dan de afstand tussen aftakas en tussendrijfkast kleiner en groter kan worden. De aandrijving van tussendrijfkast naar aangedreven as geschiedt door een drijfas met kruiskoppelingen aan beide zijden, echter on beschermd.. DE TUSSENDRIJFKAST DE tussendrijfkast hëeft tot doel dit juiste aan- tal toeren te reduceren naai- het aantal toe ren, dat voor de as noodzakelijk is. Het toerental van de assen is ook weer-geheel afhankelijk van de daarop gemonteerde banden. Een maataan duiding is niet voldoende, daar bijv. bij één maat band in twee verschillende merken een hoogte verschil kan bestaan van 7 cm, dat hetgeen om rekent, voor iedere omwente ling van de band een verschil in afstand doet ontstaan van 22/7 x 7 cm 22 cm. Om een volledig juiste overbrenging te kunnen garanderen, kan niet afgeweken wórden van het principe dat bij de tussen drijfkast de drijfassen met kruiskoppelingen en de aan gedreven as met Wielen com pleet met banden door deze firma moeten worden ge leverd. Hierdoor kan alleen de preciese overbrenging juist kloppend gegarandeerd wor den. CONSTRUCTIE EN BEVEILIGING VAN DE TUSSENDRIJFKAST kruiskoppelingen worden gemonteerd, van de besce staalsoorten zijn vervaardigd. Verder voorziet de constructie in de ongelijkheid om, wanneer een andere tractor in gebruik wordt genomen, door omwisseling van één astap met tandwiel de drijf- kast geschikt te maken voor iedere overbrenging die alsdan noodzakelijk wordt. Deze omwisseling kan op eenvoudige wijze geschieden. De grootste fout welke alle drijfkasten tot nog toe hadden was dat, wanneer hij was aangesloten op een bepaalde versnelling op de genormaliseerde aftakas, en bij het verlaten van het land op de harde weg werd overgeschakeld in een hogere ver snelling, en zodoende de snelheid van de tractor niet meer in overeenstemming was met de aftakas waarop de drijfas was afgestemd. Ook hierin is voorzien, doordat wanneer in een hogere versnel ling wordt overgeschakeld, de tussendrijfkast auto matisch buiten werking wordt gesteld en een klink- kend geluid laat horen als waarschuwing, dat ver geten werd de tussendrijfkast uit te schakelen. DE BANDEN TIET verdient aanbeveling teneinde de hoogs e trekkracht te verkrijgen, dat banden met nokkenprofiel worden gemonteerd, z.g. militair- of terreinprofiel. Bij zeer slechte omstandigheden zou het n 1. mogelijk kunnen zijn, door de enorme kracht die de aangedreven as kan ontwikkelen of wanneer de wagen verzakken zou, dat de banden zouden kunnen gaan slippen. Hetzelfde resultaat kan ook bereikt worden met hoge brede banden, welke met een minimum druk kunnen worden ge reden. waardoor een groot draagvlak ontstaat, waardoor de kans van verzakken nog kleiner wordt. Na deze demonstratie gaat de importeur deze stiebelaandrijfkast in andere landbouwstreken de monstreren. Dan komen o.a. deskundigen uit Wa- geningen deze vinding op zijn goede werking toet sen. B. Tijdens ?en recente op Flakkee, onder zeer on gunstige omstandigheden, gehouden demonstratie door de Firma Louten N.V. te Waalwijk met een nieuw type aangedreven landbouwwagen lijkt het er op dal een oplossing voor deze problemen ge vonden is. Een tweewielige landbouwwagen ge laden met ruim 6 ton bieten getrokken door slechts een 28 pk Porsche traetor en een vierwielige land bouwwagen afgeladen met maar liefst lZVz ton bieten met een 40 pk tractor werd onder de slecht ste omstandigheden door de doorweekte klei zonder enige moeite weggetrokken. T\ E bieten geven dit jaar een enorme opbrengst. iD Daardoor zou u gemakkelijk de schade door bietenmoeheid veroorzaakt, over het hoofd kun nen zien. Laat echter van de verpachte percelen waar u volgend jaar bieten wilt verbouwen nu een grondmonster nemen voor onderzoek op bie- tencystenaaltje. Voor 5,per monster kunt u niet het risiko lopen van een mislukt gewas. OP land waar de bieten machinaal zijn ge rooid kunt u een groot aantal sporen zien. Na regen staan deze vol water terwijl het water op het land blijft staan. Dergelijke glibberige percelen zijn niet goed te ploegen tengevolge van het slippen van de trekker. Beter is het om het ploegwerk-direkt op het rooien te laten volgen. TUSSENDRIJFKAST LOST HET PROBLEEM OP DEN fout die in het verleden bij deze soort wagens veel gemaakt werd is, dat zonder meer werd aangenomen dal het toerental van de genormaliseerde aftakas, door de fabriek aange geven, als uitgangspunt werd beschouwd. De prak tijk wijst echter uit dat in dit aantal loeren (540 per min.) de nodige afwijkingen optraden. Deze zgn; genormaliseerde aftak gaf door deze grote 'verschillen in toerentallen van 410—690 toeren per min. enorme problemen. Dit heeft uiteindelijk tot de ontwikkeling van de juiste tussendrijfkast ge leid, voor alle bestaande toerentallen. SCHAMEL VAM E.EN VWI£L16£ WAfeEN. Schets van de montage onder het schamel van een 4-wielige wagen. Xn sommige gevallen kan het nood zakelijk zijn in verhand met de stand Van de drijfas, dat het schamel iets verlengd wordt. A regen komt zonneschijn. Dat betekent ook, dot de vorst kan invallen en U op een onge legen moment komt verrassen. Let daarom op de weersvoorspellingen en neem maatregelen om het bevriezen van suiker- en voederbieten te voorko men. Rijd met de luchtbanden van wagens of trekkers ook niet door had bevroren sporen daar dit funest is voor de banden. 1IOEWEL er buitengewoon veel regen valt is I i de tempeatuur aan de hoge kant. Het is noodzakelijkdat de aardappelen in de bewaar plaats met buitenluchtkoeling voldoende gekoeld worden. Ventileer daarom regelmatig, zodra de temperatuur van de aardappelen in de cel hoger is dan buiten. Echter niet lager dan 4 a 5° C of met te droge lucht. I\E constructie van het huis van de dïijfkast is van lichtmetaal. Ieder draaipunt is gelagerd en vol oliebad, terwijl de tandwielen alle voorzien zijn van schuine tan den, waardoor een geruisloos lopen verzekerd is en een grotere kracht wordt verkregen doordat meerdere tanden tegelijk in elkaar grijpen. Deze tandwielen zijn gefraisd, ge slepen en gehard, terwijl de astappen, waarop de

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 9