Aangedreven
landbouwwagens
De Stiebel-aandrijfkast
Korte wenken
ZATERDAG 19 NOVEMBER 1960
817
TOT op heden is bet aantal in gebruik zijnde
aangedreven landbouwwagens nog zeer be
perkt. De landbouwer immers heeft hiervoor maar
matige belangstelling wetende, dat zij nog verre
van volmaakt zijn. Het grootste probleem is daar
bij steeds het tussendrijfwerk, dat het verschil
tussen het toerental van de aftakas van de tractor
en het differentieel in de aangedreven as van de
wagen moest opheffen. Geeft dit drijfwerk te.wei
nig toeren door dan is het resultaat tegengesteld
aan datgene, wat er mee beoogd wordt. Het werkt
dan immers als een rem. Geeft het daarentegen
een te hoog toerental door, dan is dit niet alleen
levensgevaarlijk voor de chauffeur, doch eveneens
zijn er gevalien bekend, dat de schade aan tractor
en wagen niet met 1000,te betalen was. Zelfs
in het geval dat de aangedreven wagen een precies
gelijke snelheid heeft als de tractor, valt te be
grijpen dat, wanneer met een aangekoppelde wa
gen wordt gekeerd, het aanhangende voertuig een
kleinere afstand aflegt omdat hij een kleinere
draaicirkel heeft en onherroepelijk de tractor door
zijn grote kracht omver werpt. Een ander probleem
is dat, wanneer een tractor met aangedreven
wagen het land uit en de verharde weg oprijdt bij
het overschakelen in een grotere versnelling ver
geten wordt het tussendrijfwerk uit te schakelen,
er onherroepelijk grote schade ontstaat aan as,
tussendrijfwerk of tractor.
De drijf kast tussen laiulbouwwagen en traktor Is hier duidelijk te zien
De afkoppeling is eenvoudig.
OBGM N75ei06-177507?
Zw/schengelnebe
DE AANDRIJVING
HE aandrijving geschiedt vanuit de aftakas van
de tractor naar de tussendrijfkast met een
drijfas, voorzien van kruiskoppelingen aan beide
zijden, welke door een niet-meedraaiende bescher
ming ommanteld is. Drijfas en ommanteling zijn
in- en uitschuifbaar, hetgeen voor het nemen van
bochten noodzakelijk is, omdat dan de afstand
tussen aftakas en tussendrijfkast kleiner en groter
kan worden. De aandrijving van tussendrijfkast
naar aangedreven as geschiedt door een drijfas
met kruiskoppelingen aan beide zijden, echter on
beschermd..
DE TUSSENDRIJFKAST
DE tussendrijfkast hëeft tot doel dit juiste aan-
tal toeren te reduceren naai- het aantal toe
ren, dat voor de as noodzakelijk is. Het toerental
van de assen is ook weer-geheel afhankelijk van
de daarop gemonteerde banden. Een maataan
duiding is niet voldoende, daar bijv. bij één maat
band in twee verschillende merken een hoogte
verschil kan bestaan van 7 cm, dat hetgeen om
rekent, voor iedere omwente
ling van de band een verschil
in afstand doet ontstaan van
22/7 x 7 cm 22 cm. Om een
volledig juiste overbrenging
te kunnen garanderen, kan
niet afgeweken wórden van
het principe dat bij de tussen
drijfkast de drijfassen met
kruiskoppelingen en de aan
gedreven as met Wielen com
pleet met banden door deze
firma moeten worden ge
leverd. Hierdoor kan alleen de
preciese overbrenging juist
kloppend gegarandeerd wor
den.
CONSTRUCTIE EN
BEVEILIGING VAN DE
TUSSENDRIJFKAST
kruiskoppelingen worden gemonteerd, van de besce
staalsoorten zijn vervaardigd. Verder voorziet de
constructie in de ongelijkheid om, wanneer een
andere tractor in gebruik wordt genomen, door
omwisseling van één astap met tandwiel de drijf-
kast geschikt te maken voor iedere overbrenging
die alsdan noodzakelijk wordt. Deze omwisseling
kan op eenvoudige wijze geschieden.
De grootste fout welke alle drijfkasten tot nog
toe hadden was dat, wanneer hij was aangesloten
op een bepaalde versnelling op de genormaliseerde
aftakas, en bij het verlaten van het land op de
harde weg werd overgeschakeld in een hogere ver
snelling, en zodoende de snelheid van de tractor
niet meer in overeenstemming was met de aftakas
waarop de drijfas was afgestemd. Ook hierin is
voorzien, doordat wanneer in een hogere versnel
ling wordt overgeschakeld, de tussendrijfkast auto
matisch buiten werking wordt gesteld en een klink-
kend geluid laat horen als waarschuwing, dat ver
geten werd de tussendrijfkast uit te schakelen.
DE BANDEN
TIET verdient aanbeveling teneinde de hoogs e
trekkracht te verkrijgen, dat banden met
nokkenprofiel worden gemonteerd, z.g. militair-
of terreinprofiel. Bij zeer slechte omstandigheden
zou het n 1. mogelijk kunnen zijn, door de enorme
kracht die de aangedreven as kan ontwikkelen of
wanneer de wagen verzakken zou, dat de banden
zouden kunnen gaan slippen. Hetzelfde resultaat
kan ook bereikt worden met hoge brede banden,
welke met een minimum druk kunnen worden ge
reden. waardoor een groot draagvlak ontstaat,
waardoor de kans van verzakken nog kleiner
wordt.
Na deze demonstratie gaat de importeur deze
stiebelaandrijfkast in andere landbouwstreken de
monstreren. Dan komen o.a. deskundigen uit Wa-
geningen deze vinding op zijn goede werking toet
sen.
B.
Tijdens ?en recente op Flakkee, onder zeer on
gunstige omstandigheden, gehouden demonstratie
door de Firma Louten N.V. te Waalwijk met een
nieuw type aangedreven landbouwwagen lijkt het
er op dal een oplossing voor deze problemen ge
vonden is. Een tweewielige landbouwwagen ge
laden met ruim 6 ton bieten getrokken door slechts
een 28 pk Porsche traetor en een vierwielige land
bouwwagen afgeladen met maar liefst lZVz ton
bieten met een 40 pk tractor werd onder de slecht
ste omstandigheden door de doorweekte klei zonder
enige moeite weggetrokken.
T\ E bieten geven dit jaar een enorme opbrengst.
iD Daardoor zou u gemakkelijk de schade door
bietenmoeheid veroorzaakt, over het hoofd kun
nen zien. Laat echter van de verpachte percelen
waar u volgend jaar bieten wilt verbouwen nu
een grondmonster nemen voor onderzoek op bie-
tencystenaaltje. Voor 5,per monster kunt u
niet het risiko lopen van een mislukt gewas.
OP land waar de bieten machinaal zijn ge
rooid kunt u een groot aantal sporen zien.
Na regen staan deze vol water terwijl het water
op het land blijft staan. Dergelijke glibberige
percelen zijn niet goed te ploegen tengevolge van
het slippen van de trekker. Beter is het om het
ploegwerk-direkt op het rooien te laten volgen.
TUSSENDRIJFKAST LOST HET
PROBLEEM OP
DEN fout die in het verleden bij deze soort
wagens veel gemaakt werd is, dat zonder
meer werd aangenomen dal het toerental van de
genormaliseerde aftakas, door de fabriek aange
geven, als uitgangspunt werd beschouwd. De prak
tijk wijst echter uit dat in dit aantal loeren (540
per min.) de nodige afwijkingen optraden. Deze
zgn; genormaliseerde aftak gaf door deze grote
'verschillen in toerentallen van 410—690 toeren per
min. enorme problemen. Dit heeft uiteindelijk tot
de ontwikkeling van de juiste tussendrijfkast ge
leid, voor alle bestaande toerentallen.
SCHAMEL VAM E.EN VWI£L16£ WAfeEN.
Schets van de montage onder het
schamel van een 4-wielige wagen.
Xn sommige gevallen kan het nood
zakelijk zijn in verhand met de stand
Van de drijfas, dat het schamel iets
verlengd wordt.
A regen komt zonneschijn. Dat betekent ook,
dot de vorst kan invallen en U op een onge
legen moment komt verrassen. Let daarom op de
weersvoorspellingen en neem maatregelen om het
bevriezen van suiker- en voederbieten te voorko
men. Rijd met de luchtbanden van wagens of
trekkers ook niet door had bevroren sporen daar
dit funest is voor de banden.
1IOEWEL er buitengewoon veel regen valt is
I i de tempeatuur aan de hoge kant. Het is
noodzakelijkdat de aardappelen in de bewaar
plaats met buitenluchtkoeling voldoende gekoeld
worden. Ventileer daarom regelmatig, zodra de
temperatuur van de aardappelen in de cel hoger
is dan buiten. Echter niet lager dan 4 a 5° C of
met te droge lucht.
I\E constructie van het huis
van de dïijfkast is van
lichtmetaal. Ieder draaipunt
is gelagerd en vol oliebad,
terwijl de tandwielen alle
voorzien zijn van schuine tan
den, waardoor een geruisloos
lopen verzekerd is en een grotere kracht wordt
verkregen doordat meerdere tanden tegelijk in
elkaar grijpen. Deze tandwielen zijn gefraisd, ge
slepen en gehard, terwijl de astappen, waarop de