DE BOERENJEUGD DE VIERWEEKSE r r BELANGRIJKE DATA'S Zoekt U ook nieuwe wegen? EEN L. J. G.-er NATIONAAL KAMPIOEN N. v L J G J j Insignes ZATERDAG 12 NOVEMBER I960 S■- 805 Tiy.T is een reële vraag die elke jongere zich stelt, bewust of onbewust. En het bijna vanzelfsprekende antwoord isja. Want je weet dat er veel veran derd is, dat er op dit moment veel verandert en ook dat de toekomst wijzigingen te zien zal geven. Het hele wereldgebeuren, de maatschappij en de kerk beweegt zich op nieuwe wegen. Maar met name pok de landbouw, de agrarische sector. Ook en juist de jongere zoekt nieuwe wegen. Want als je niet zoekt naar nieuwë normen en methodes, sta je stil. En stilstaan is achteruit gaan. Vooral voor de jongere, de platteiandsjongere. Daaromzoeken plattelandsjongeren nieuwe wegen. DE LAATSTE TACHTIG JAAR. Ukunt zich' Voorstellen dat de 'land bouwcrisis van 1880, de twee we reldoorlogen en de wereldcrisis van de dertiger-jaren, van grote invloed zijn geweest op de ontwikkeling van land bouw en platteland, De vierweekse' cur sus behandelt iri^grote fijnen deze ont wikkeling. Daarbij wordt ingegaan op landbouwcoöperatie, organisatie, onder wijs en voorlichting, op economische en maatschappelijke vraagstukken, op landbouw en Sociale politiek. Na de oorlog komen vraagstukken naar voren die verband houden niet de industriali satie, schaalvergroting, bedrijfsgrootte, boerderijenbouw, woninginrichting en beroepskeuze voor jonge agrariërs. In deze periode van tachtig jaar heb ben landbouw en platteland zich sterk moeten aanpassen aan en een eigen plaats nioeten vinden in een wereld die aan alle kanten open ligt. Vandaar dat men op de vierweekse cursus de jon geren de vraag kan stellen of zy belang hebben bij de wereld buiten het dam- hek, of er meer vrijheid moet .zijn in de landbouw:, waar we rfiet onze zuivel moeten blijven. Voor vele jongeren kan daarnaast de vraag worden gesteld, of zij nog boer zullpn kunnen of willen worden. Voor vele meisjes wordt de vraag belangrijk of zy nog met een boer willen trouwen. De geluiden die wij in dit verband ho ren zijn voor de jonge boer niet altijd even hoopvol. Vele plattelandsmeisjes komen door hun werk en andere con tacten meer en meer buiten de sfeer van het agrarische leven te staan. Het moderne verkeer eri de communicatie middelen als radio en televisie spelen daarbij ook een grote rol. Op soortge lijke wijze worden ook arbeiders en middenstanders van het platteland aan getrokken door andere bedrijfstakken dan de landbouw en andere woongebie den dan de kleine agrarische dorpen. De industrialisatie en de ontwikkeling van een gebied als de Randstad Holland hebben iri deze ontwikkeling een groot aandeel. Op grond hiervan kan men zich af vragen of op den duur de jonge boer de slaaf van zijn bedrijf gaat worden, maar ook, of er toch nog een oplossing gevonden kan worden voor een niet al leen welvarend platteland, maar ook voor een platteland met een gunstig ar beidsklimaat. Al deze vragen lopen tenslotte uit op de vraag naar de mogelijkheid om op den duur op het platteland prettig te kunnen blijven werken, wonen en leven. Het genoemde voorbeeld van het plat telandsmeisje, dat andere wensen koes tert dan haar omgeving, toont aan, dat ook de plattelander gaat verlangen naar mogelijkheden om prettig te wo nen en goed te leven. Als vanzelf ko men op de vierweekse cursus dan ook vragen aan de orde die betrekking heb ben op moderne literatuur, toneel, mu ziek en film. Ook vragen van kerkelijke en levensbeschouwelijke aard die misschien wel de kern uitmaken van een deel van het plattelandsvraagstuk worden op deze cursus aangesneden. Getracht wordt om in deze cursus de deelnemers duidelijk te maken, dat de plattelandsontwikkeling mede een zaak van henzelf is, een zaak. even belang rijk als schoolopleiding of garantieprijs, ja, misschien wel belangrijker. ONZE EIGEN ZAAK. MEER en meer wordt het toekom stige plattelandsbeleid een zaak niet alleen van overheid, maar van de plattelander zelf. De dorpsgenoten zul len voor de ontwikkeling van eigen dorp en streek een steeds grotere ver antwoordelijkheid^ moeten dragen. Met name geldt dit voor de jonge platte lander. Maar die zal dit niet leren door thuis te blijven. Hij zal kennis moeten nemen van de hier genoemde vraag stukken. En dat kan op de vierweekse cursus. Hoewel, deze vraagstukken hebben niet alleen een verstandelijke en theo retische. maar ook een praktische en- menselijke kant. Juist vanuit deze kant is het mogelijk om op de volkshoge school over deze dingen te praten. De samenhang van de vraagstukken komt naar voren in .inleidingen, door .sprekers, maar ook in gesprekken met middenstanders en arbeiders, in dis cussies, in door cursisten zelf te hou den korte inleidingen, in het samen be spreken van de krant en door lessen in voordragen, toneel, handenarbeid, volksdans, sport en spel, in letterkun de en schilderkunst, geestelijke en maatschappelijke stromingen. OOK NOG SUBSIDIE? DE vierweekse cursus is ontstaan uit het contact tussen de algemene plattelandsorganisaties: het Konink lijk Nederlands Lanbouw Comité, de Nederlandse Bond van Plattelandsvrou wen en de Plattelands Jongeren Ge meenschap Nederland en de Volkshoge school. Deze hebben gezamenlijk het pro gramma besproken en opgesteld. Ook de voorlichting voor deze cursus heb ben zij gezamenlijk aangepakt. De pro vinciale Plattelandsvrouwenbonden en Plattelandsjongerenorganisaties hebben uitgekeken naar jongens en meisjes die voor deelname aan deze cursus in aanmerking komen. Op dit moment zijn bij ons vele na men en adressen van kandidaten be kend, die zo nodig door de betrokken bestuursleden zullen worden bezocht. Vooral als blykt dat bepaalde bezwaren bij de kandidaten of hun ouders leven- In een gesprek wordt dan geprobeerd een oplossing voor deze moeilijkheden te vinden. Ook is er contact opgeno men met de direkteuren van verschil lende landbouwscholen. Want ook voor de oud-leerlingen hiervan, betekent deze vierweekse eursus een aanvulling van hun kennis, een stuk algemene vorming en inzicht in de vraagstuk ken van het platteland. Ook de provin ciale landbouworganisaties en met na me de Z. L. M., geven hun medewerking vooral financieel. Het is ons daardoor mogelijk aan elke deelnemer een sub^ sidië van minimaal 2|5 te garanderen, wat op de totale cursüskWen toch al tijd nog een belangrijke tegemoetko ming betekent, en daarmee dus een extra aanmoediging. Met elkaar en in een bundeling van krachten, hopen wij veel werk te verzetten met als resul taat dat vooral veel Zeeuwen dit jaar aan deze bijzonder goede en instructie ve cursus zullen deelnemen. Als demon stratie dat men laat zien wat voor de Zeeuw „Luctor et Emërgo" betékent. DE Cl RSES ZELF. DE vierweekse cursus wordt gehou den van 9 januari tot 4 februari 1961 op de volkshogeschool te Bergen en Bakkeveen, en van 3 tot 28 januari 1961 op de volkhogeschool te Eerbeek. Men mag dus zelf kiezen naar welke volkshogeschool men wil. Het zal u wel bekend zijn dat u de leeftijd van 18 jaar moet hebben bereikt. Het pro gramma van de zondag is uiteraard volledig aangepast aan het karakter van deze dag. Verder heb je nodig: Wil, anders houdt alles op; 0! Doorzicht, dan kun je de lijnen van de ontwikkeling doortrekken; 0 Kennis en Inzicht; 0 Innerlijke vrijheid en zelfbewustzijn om mistig je gaafg kunnen gaan. Mocht u naar aanleiding van het voorgaande meer willen weten, wendt ii dan tot het secretariaat van de L. J. G«, Landbouwhuis, Goes. Maak deze cursus mee, met het oog op je toekomst! .Woensdag heeft in de Wilhelminapolder de strijd plaats gevonden om het ploegkampioenschap van Nederland. Een spannende en sportieve, maar ook uiterst interessante strijd. Een strijd die ondanks de omstandigheden van het terrein, die in het algemeen toch redelijk te noemen, was, op fyoog peil stond. Ook wat de wedstrijd wentelploegen betreft: Zoals U weet werd deze voor het eerst landelijk georgani seerd. Hierin werd goed werk geleverd, waardoor ook de jury zeer tevreden gestemd was. WEDSTRIJD RONDGAANDE PLOEGEN. 1. A. van Dijke, 's Heer Areruiskerke, 2. K. Eekman, Texel, 3. C. de Jager, Wolphaartsdijk, 4 G. de Jager, Werkendam, 5. C. van Maanen, Randwijk, 6. J. List, Wieringermeer, 7. J. H. Burgers, Zevenbergschehoek, 402 p. 400 p. 391 p. 390 p. 378 p. 377 p. 363 p. 9. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. J. Terwisscha, van Scheltinga, M. Hofman, Appingedam, Èmmeloord, 362. p. 361 p. WEDSTRIJD WENTELPLOEGEN. P. Rommers, Leur, E. R. van Putten, Dirksland, W. Borkens, Kilaer 'Gld.), H. Ardon, Dirksland, P. Biemond, Stellendam, P. van Putten. Dirksland, J. van Wijk, Nagele, Van Bergeijk, J. van Eek, Herkingen, 419 p. 403 p. 395 p. 393 p. 392 p. 391 p. 391 p. 386 p. 376 p. P.J.G.N. C.J.B.T.B. P.J.G.N. P.J.G..N. C.J.B.T.B. P.J.G.N. P.J.G.N. K.N J.B.T.B. C.J.B.T.B. K.N.J.B.T.B. C.J.B.T.B. K.N.J.B.T.B. P.J.G.N. C.J.B.T.B. C.J.B.T.B. A.N.A.B. P.J.G.N. C.J.B.T.B. Wij willen gaarne alle genoemde en niet genoemde ploe gers van harte gelukwensen. Vooral.de heren Van Dijke en Eelman, die zich hiermee geplaatst hebben voor uitzending naar de Wereldkampioenschappen, die oktober 1961 in Frankrijk worden gehouden. 14 januari 1961: Algemene Vergadering L. J. G. te Middelburg 18 februari 1961Algemene Vergadering P. J. G. N. in Utrecht 4 maart 1961Toneelconcours L. J. G. in Goes WIJ maken de afdelingssecreta rissen en -resses erop attent, dat wij weer in :t bezit zijn van een nieuwe voorraad insignes, n.l. in speld- en broekmodel. Als men denkt deze voor de leden nodig te hebben, dan verzoeken ivij U ons mee te de len het aantal en model dat U toege- zonden wilt hebben. De prijs is 11,25. GEEN ECHTE L.J.G. ER ZONDER L.J. G.-EMBLEEM

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 17