Ervaringen van een L F.Y. E. Brief van een verre Zeeuw HEI is alweer enkele maanden geleden, dal ik u onze Oceaantrip trachtte te beschrijven. AMERIKA 1960 DA, 78Ï De oorzaak voor dit grote tijdsverschil tussen dat „gezwam" en dit „gezwets" is drie ledig a. Dit I.F.Y.E.-programma is uitstekend georganiseerd en zodoende weten ze mij ook van dag tot dag en van uur tot uur aardig bezig te houden met andere dingen dan verhaaJtjes^ schrijven. b. Als iedere rechtgeaarde L.J.G.-er ben ik „bang'' om iets voor de „Boerenjeugd" te wroch ten, oftewel in elkaar te draaien, want dan zou ik mezelf immers wel eens belachelijk kun nen maken ten opzichte van mijn kritische mede-klubgenoten. c. M'n luie aard; want lezers, u en ik weten dat dit „invoegblad" vóór ons is, maar we pro beren te vergeten dat het ook dóór ons is. x. lïubreeht van der Maas. Op de achter,grom! het Universiteitsgebouw van Missouri. Maar om nu tot mijn verhaal te komen. Na gedurende twee en een halve maand in de staat. South Carolina bij vijf verschillende families vertoefd te hebben, ben ik nu bij mijn eerste I.F.Y.E.-gezin in South Dacota. En er is al net zoveel verschil tussen deze twee staten onderling, als bijvoor beeld tussen willekeurig welke van dezen ook en Nederland GROTE VERSCHILLEN DE geaardheid van de bevolking en de levensstijl van de mensen is anders, de gehele ekonomische kon- struktie is anders, ook de landbouw is geheel verschillend. Kortom, er zijn wezenlijke tegenstellingen tussen het Noorden (en speciaal die gebie den in het Noorden, die men Mid en Tarwest pleegt te noemen) en het Zuiden, de tegenstellingen tussen de „Yankees" en de „Rebels", tegenstel lingen die 100 jaar geleden één van de meest bloedige burgeroorlogen, die de geschiedenis kent, veroorzaakten. De verstandhouding en het onder ling begrip is nu wel heel wat beter, maar toch is er zowel op laag als op hoog (regerings)niveau zo nu en dan nog behoorlijk wrijving tussen Noord en Zuid. Wat altijd de grootste ver schillen van mening opleverde en wat heden ten dage weer zeer sterk in het brandpunt van de belangstelling staat is het „negerprobleem". De zui delijke staten hebben n.l. een neger bevolking van ongeveer 40 °/o, terwijl in het Noorden ongeveer 5 °/o kleurlingen leven. En deze laatsten zijn meestal beter ontwikkeld en hebben een hogere levensstandaard. Zeer recenc werd door het kongres met een kleine meerder heid van stemmen een wet aangenomen, welke een totale „gelijkstelling" van de negerbevolking in de Zuidelijke staten ten doel had. En hiermee worden dan hoofdzakelijk gemengde (voor negers en blanken) scholen, kerken en openbare ge legenheden zoals: café's, restaurants, bioscopen e.d. bedoeld, want gelijke rechten ook wat be treft stemmen enz. hebben ie negers al lang. Deze wet v. erd goedgekeurd door president Eisen hower, terwijl alle zuiderlingen verwachtten, dat hij zijn recht van veto zou gebruiken om het tegen te houden. Het feit dat hij dit niet deed maakte hem minder populair bij hen. En na 2IA maand het reilen en zeilen daar meegemaakt te hebben kan ik nu ^ok beter begrijpen, wat het standpunt van de blanken in het zuiden is. DE negerbevolking is nog niet rijp voor een algehele samensmelting met. de blanken. De levensstandaard, de ontwikkeling en het moreel van de gemiddelde neger staat op een erg laag peil. De belangrijkste oorzaak hiervoor is niet onderbetaling en verkapte slavernij, zoals meestal gedacht wordt door ons buitenstaanders, maar hun gebrek aan ambitie, ze leven van dag tot dag en ze doen absoluut geen moeite hoger op te komen. Het is een bepaald soort luiheid wat hun moeilijk af te leren is. Een sprekend voorbeeld van hun mentaliteit is wellicht het volgende: Tijdens mijn verblijf van 14 dagen op een katoen plantage van 600 bunder, werkte ik veel samen met een oude neger, die als knecht daar 50,^ per week verdiénde. Hij had echter genoeg aan $25,om er met zijn gezin van te leven er dat was de reden dat hij meestal maar drie dagen per week kwam werken. Toch vond hij dat het heel onrechtvaardig verdeeld was in de wereld: en blanken) scholen, kerken ën openbare ge- De oplossing volgens hem was: „De bezittingen gelijk op delen tussen blanken en negers". Toen ik hem vertelde dat dan binnen enkele tientallen jaren tvaarschijnijk alle bezittingen toch weer in handen van de.blanken zouden zijn, omdat die veel ambitieuzer zijn en er voor werken om weer hun bezittingen te krijgen, zei hij dat dat niet zo erg was, want dan zouden ze immers weer op nieuw kunnen delenAlleen langzamer hand, gedurende generaties zal dit allemaal ver anderen. Door hun een goede scholing en ont wikkeling te geven. En sinds jaren worden in de zuidelijke staten de meest moderne scholen voor de negers gebouwd. Er worden meer studiebeur zen aan de negers beschikbaar gesteld dan aan de blanken. Kortom, men is aan het bouwen om in de toekomst tot een algehele gelijkstelling van de twee rassen te komen. Men weet ook (.wat Zie verder pag. 782 AVER de tocht van de West- naar de Oostkust van de U. S. A. zal ik nu iets vertellen. De hele tocht werd weer gemaakt met de greyhounabus. Bij de lange reis van 4000 km vanuit 't noordoosten van Martana naar Connecticut aan de Atlantische Oceaan, had ik een aangename onderbreking in Columbia (Mis souri) in de vorm van een zesdaagse meeting met. alle uitwisselingsstudenten. Dat is werkelijk een belevenis op zichzelf. Samen te zijn met een kleine honderd jon gelui van 38 verschillende nationaliteiten. We hebben daar met elkaar over de wereldproblemen gediscussieerd en gesproken over de verschillen tussen het le ven in de Verenigde Staten en onze eigen landen. Ook is het weer aardig te kun nen spreken met de I. F. Y. E. 's van je eigen land in je eigen moedertaal. Om een zo groot mogelijke tocht te maken reisde ik vier dagen dag en nacht door. Vanuit het droge en hete Montana in het noorden naar het vochtige en niet zo warme Missouri. Na een hele dag door de tarwevelden van Noord Mon tana gereden te hebben, stapte ik 's nachts over in de bus die naar Salt Lake City gaat. Met zons opkomst waren we al in Idako, de volgende staat. Zo'n nacht in één van die grote bussen, is werke lijk niet zo gerieflijk als je denkt. Ze zijn anders gebouwd als in ons land. Je zit boven de grote bagageruimten, waardoor ook ae moter ver van je vandéan zit, en alleen een zacht gezoem hoor baar is. De combinatie goede vering en goede wegen, maken dat je niets merkt van de grote snelheid waarmee men je vervoert. Aan het begin van zo'n- lange tocht kun je een hoofdkussen hu ren voor 30 cent. De rugleuningen zijn gemakke lijk regelbaar zodat je in slaaphouding kunt lig gen. Op zo'n tocht ontmoet je allerlei mensen. Mili tairen die met verlof van San Francisco komen en naar b.v. Boston reizen. Moeders met babies, die plotseling de hele bus wakker schreeuwen en oudere dames die de hele nacht door met elkaar zitten te kletsen. DE „AARDAPPELSTAAT" IDAHO IDAKO heet de aardappelstaat hier in Ameri ka. Dat is goed te zien ook. Rond de hoofd stad Idako Falls zie je veel koelhuizen, die half onder en boven de grond zijn gebouwd en als isolatiemateriaal een mantel van aarde hebben. Men heeft daar schijnbaar geen last van aardap pelmoeheid. Honder den en nog eens hon derden hectaren vindt je hier. Door de droog te moeten ze irrigeren. Twee of drie keer in het seizoen brengen ze water uit de rivier in de buizen die tussen de bedden liggen. Hier door is dit landschap met kale heuvels en op de grens van Montana grote bossen, in een vruchtbaar land ver anderd. In het noorden is, zover je kunt kij ken, alles begroeid met laag struikgewas, de sagebrush, een soort woestijnplant met wit grijs blad. Dit is ook de streek waar de uitge strekte schapen ranches zijn. De Amerikaanse regering heeft hier ook een eigen bedrij? voor research-werk. SALT LAKE CITY de staat Utah, de Mormonenscaai. zeventig pro cent van de bevolking van Utah is mormoon. Van de inwoners van Salt Lake City behoort echter maar 50 tot „de heiligen der laatste dagen". Dit is ongetwijfeld één van de mooiste steden van de U. S. A. Ruim gebouwd met brede straten waarvan je het eind nooit kunt zien, omdat het zo heuvelachtig is. Bomen in grote verscheiden heid, zoals de prachtige Acacias en de Medite- raan aandoende Azijnboom. De ontwerper van deze stad had een goede blik op de toekomst. Hij „plande" brede en rechte straten met als middelpunt van de stad de grote tempel en de tabernakel. De bouw van de tempel nam 40 jaar in beslag. Als bouwmateriaal werden grote granietblokken gebruikt, die men 35 km Zie verder pag. 782 A RNA naderen we Salt Lake City in Willem de Vrieze op een Caterpillar traetor van de 22000 acres grootte Lyle Nelson ranch.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 9