De landbouw in de Sowjet-Unie 727 (2) Hulp voor de aardappeloagsi Ir. C. S. KNOTTNERUS f>E vorige keer eindigden wij op de Kolchose en ik zou er daarom deze keer weer mee willen beginnen. Er is n.l. nog wel iets meer over te vertellen. In 1957 is het hele stelsel van de Kolchoses opnieuw geregeld. Tot die tijd waren er op het platteland de z.g. traktorstations. Dit waren regeringsinstellingen waar de Kol- chosen traktoren. combines en al het andere zware materiaal konden huren. Door de reorganisatie zijn deze traktorstations volledig opgeheven en is het machinepark tegen woordig in eigendom van de Kolchose zelf. Waarschijnlijk zijn deze toen ook gedeelte lijk gecombineerd om een voldoende grote eenheid te krijgen. Men is over het alge meen over deze reorganisatie bijzonder goed te spreken. Er schijnt vroeger nogal wat wrijving tussen Kolchose en traktorstations te zijn geweest wat ook geen wonder is als men weet dat deze trak torstations grotendeels bemand werden met indu striële arbeiders en dat hen waarschijnlijk ook een politieke taak was opgedragen. Nu alle weerstand tegen het Kolchose-sj'steem praktisch is verdwe nen kon tot deze veel efficiëntere opzet worden overgegaan. VERSCHIL KOLCHOSE EN SOVCHOSE IIET verschil tussen Kolchose en Sovchose is daardoor aanzienlijk kleiner geworden. Een Sovchose is n.l. een zuiver staatsbedrijf. Men heeft deze Sovchose vooral daar gesticht waar vóór de revolutie groot grondbezit in eigen beheer voor kwam of in drie streken waar veel grote boeren woonden waarvan men aannam dat zij toch geen medewerking aan de Kolchose zouden willen ver lenen. De indruk is dat men aan de Sovchose ver de voorkeur geeft boven de Kolchose. In de nieuw in cultuur te brengen gebieden worden enkel Sov chose gemaakt. De arbeiders op de Sovchose heb ben praktisch geen eigen grond' en leven dus echt van het salaris. Men kan deze mensen, en dat schijnt het ideaal te zijn, ook in flatgebouwen onderbrengen waardoor verlichting, verwarming en waterleiding veel goedkoper kan worden aange bracht. Dit zijn althans de redenen die door onze gids werden opgegeven en in het land waar afwij king van de officiële mening niet is toegestaan kunnen we gerust aannemen dat dit ook de offi ciële lezing is. BETERE ARBEIDSORGANISATIE ADMINISTRATIEAPPARAAT OVERBEZET? f\E leiding van de kolchos en ook de Sovchos en trouwens van practisch iedere onderneming berust bij de Sovjet d.i. een soort raad van arbei dersvertegenwoordigers. De uitvoering en dage lijkse gang van zaken is opgedragen aan een >f meer directeuren. Men zou kunnen zeggen dat in de plaats van de raad van commissarissen bij N. V.'s de ondernemingsraad de leiding van het bedrijf heeft. De deelnemers werken in ploegen of in brigades met aan het hoofd een brigadier, die dus onder de directeur opereert. Op de Kolchose die wij bezochten had men ook een brigade voor de pluimveeteelt. Men had deze zaak echter zodanig gemechaniseerd, dat de hele brigade uit 2 vrouwen bestond die om de beurt zorgden voor het voeren en het rapen van de eieren. Men had het plan nog een paar grote kippenschuren te bouwen omdat de inkomsten uit de kippenhouderij nogal behoor lijk waren. De koeien waren over 6 brigades ver deeld van ieder 120 koeien. Tijdens het melken, dat natuurlijk machinaal geschiedde, zag ik drie vrou wen en 2 mannen. Men praatte algemeen over betere organisatie van het werk maar dat betekent practisch altijd alleen van het handwerk. Admini stratie en leiding werden daar gewoonlijk niet in betrokken en ik had de indruk dat juist op deze punten nogal wat mankracht beschikbaar was en enige efficiency nog wel kon worden toegepast. Men zou ook kunnen zeggen dat de ziekte van deze tijd ook in Rusland om zich heen grijpt. VRIJE TIJDSBESTEDING U/IJ kregen nog gelegenheid een zondagmiddag- voorstelling van de zang- en dansvereniging mee te maken, wat een indruk gaf van de vrije tijdsbesteding en het verenigingsleven op 'iet platteland. Let wel men is hier 80 km van de grote stad zonder eigen middelen van vervoer en dus nog zeer op elkaar aangewezen. Naast het geza menlijk oefenen voor toneel, zang en dans werd overigens 20 maal in de maand een filmvoorstel ling gegeven en hadden de meeste mensen radio en enkelen televisie. Voor een goed begrip van de situatie is misschien nog nodig te vermelden dat er op het Russiscne platteland naast de Kolchose helemaal niets is. Wij kennen nog plaatselijke middenstanders, bak kers, slagers, kruideniers, timmerlieden, enz. In de Sowjet-Unie zijn dit allemaal specialisten die in dienst zijn van de Kolchos. Ook de onderwijzers, de smeden, monteurs en zelfs landbouwkundigen horen in dit verband thuis en staan onder toezicht en leiding van het bestuur van de Kolchos, PLANECONOMIE EN UITBREIDING AAN VVEZ ÏGE KA PIT AALGOEDER EN 70WEL te Moskou als in Leningrad werden door de verschillende leden van de delegatie verschillende bedrijven bezocht. Dit ging altijd op dezelfde manier. Eerst een uiteenzetting met veel cijfers, dan vragen, daarna bedrijfsbezoek, meestal maar een stukje van het bedrijf en dan weer vragen en antwoorden. Natuurlijk kan men door zo'n vluchtig bezoek geen gedetailleerde indruk van een fabriek krijgen. Daar moet men specialist voor wezen. Over het algemeen werd de inrichting van de fabrieken als tamelijk modern beoordeeld en het arbeidstempo bijzonder hoog, zonder echter overdreven te zijn (er waren alleen maar werk- gevers in de delegatie). Twee indrukken zijn overheersend. In de eerste plaats dat de Russische economie een plan-econo mie is en in de tweede plaats dat de aanwezige kapitaalgoederen tot het uiterste worden uitgebuit en pas worden vervangen als zij radicaal versle ten zijn. Vervanging wegens veroudering komt practisch niet voor. In zo een groot land waar men probeert de industralisatie in een geforceerd tempo door te voeren, is dit laatste ook volkomen begrijpelijk. Men kan n.l. beter elders een geheel nieuwe fabriek plaatsen dan een oude nog niet versleten instal latie vervangen. Wat die plan-economie betreft dat is iets waaraan men eerst moet wennen. Het vereist een speciale opbouw van de maatschappij, waar iedere organisatie precies zijn taakomschrij ving en opdracht heefl. Om U een voorbeeld fcti noemen VERPLICHTING TOT LEVEREN II/IJ bezochten een worstfabriek bij Leningrad. Daar werden een bepaald aantal varkens en koeien per dag geslacht. De fabriek heeft ter reinen waar een tweedaagse portie kan worden gestald, en met alles wat daar vóór gebeurt heelt de fabriek niets te maken. Er is een speciale orga nisatie die zorgt dat het benodigde vee van de Kol chose wordt afgehaald en aan de verschillende fabrieken wordt afgeleverd. Iedere Kolchose of Sovchose krijgt daarvoor van deze organisatie een aanslag en heeft er voor te zorgen dat iedere dag de genoemde hoeveelheid beschikbaar is. Hoe dit precies mogelijk is, is natuurlijk niet duidelijk maar gelukkig is er een vrije markt waar men ook kan verkopen en zodoende zorgt men n.l. altijd voldoende te hebben voor de officiële organisatie en kan men de rest in de steden proberen kwijt te raken. Aan de afzetkant gaat het weer precies eender. De fabriek moet zo en zoveel kg worst afleveren en levert die af aan de organisatie die zorgt dat deze worst op de verschillende verkoop plaatsen aan het publiek worden verkocht. Het js duidelijk dat men aan de krappe kant rekent om dat men geen producten wil overhouden. Sommige van deze vleesproducten zijn ook maar zeer be perkt houdbaar en dat geeft natuurlijk nog extra moeilijkheden. Dat men dan ook geen vleeswaren zoals wij gesneden ham, rookvleesen dergelijke kent is geen wonder omdat de distributie van deze artikelen op planmatige basis wel bijzonder moei lijk 's Dit geldt trouwens evenzeer voor blad groenten die men dan ook bijzonder weinig ziet, evenals klein fruit. Aan het systeem van plan-eco nomie zit natuurlijk ook de verantwoordelijkheid vast. Iemand die zijn plan niet behoorlijk uitvoert wordt daarvoor verantwoordelijk gesteld en meest al zwaar gestraft. H ET Z E V EN JA RENPLAN UET zevenjarenplan, dat op het ogenblik in Rusland al twee jaar loopt, is een wet cn wanneer men de daarin gestelde doeleinden niet nakomt is dit een wetsovertreding en dit heeft natuurlijk straf tot gevolg. Het is duidelijk dat producten met sterk wisselende oogsten en geringe houdbaarheid zich bijzonder moeilijk lenen voor de plan-economie en dat ook weinigen zich aan de planning van deze artikelen durven te wagen. Toch omvat ook het zeven jarenplan voor vele andere producten een geplande productie. Voor boter, vlees en eieren moet n.l. de Amerikaanse productie per hoofd van de bevolking worden overtroffen. Dit is het officiële doel en men kan er zeker van zijn dat alles op alles zal worden gezet om dit te bereiken. Voor Nederland lijkt mij dit beslist geen plezierig vooruitzicht, omdat dit juist artikelen zijn die wij ook op grote schaal exploiteren waar mee wij ook reeds veel moeilijkheden hebben. Deze zullen dus ongetwijfeld in de naaste toekomst worden vergroot, tenzij dë Sowjet-Unie de Verenig de Staten een lesje kan geven, in hulp aan onder ontwikkelde gebieden. Gezien de politieke situatie lijkt mij dit niet onmogelijk en het merkwaardige is dat hun economie n.l. de plan-economie zich hiervoor ook bijzonder goed leent. Het is voor hen. bijna, ik zou haast zeggen, een noodzakelijke aan vulling op hun productievergroting omdat plan economie vast loopt zodra er ook maar de ge» (Zie verder pagina 73D DE Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouwschap heeft het Landelijk Con tactorgaan voor de Arbeidsvoorziening verzocht een beroep te willen doen op de minister van Defensie voor het inzetten van militairen voor de aardappeloogst. Door - de nog steeds voortdurende slechte weersomstandigheden is de normale gang van zaken ten aanzien van de arbeidsvoorziening totaal ontwricht. De achterstand in de werkzaamheden, speciaal wat de aardappelen betreft, zal ook bij gunstig weer zonder grootscheepse hulp niet meer in te halen zijn. Een zeer globaal overzicht per district van de oppervlakte nog te rooien aardappelen geeft de volgende cijfers te zien Schouwen en Duiveland 300 ha; Tholen en St. Philipsland 350 ha; Noord-Beveland 200 ha; Oost Zuid-Beveland 150 ha; West Zuid-Beveland 350 ha; Walcheren 200 ha; Oost Zeeuws-Vlaanderen 450 ha; West Zeeuws-Vlaanderen 250 ha. Tezamen een totaal van ca 2250 ha. Daar deze cijfers zeker niet aan de hoge kant zijn, kan met recht van een noodtoestand gesproken worden. Naar wij vernemen is door de minister van Defensie reeds toegezegd dat in Zeeland militairen voor het binnenhalen van de aardappeloogst ingezet zullen worden. Hoewel door de voortdurende regenval nog niets kan worden gedaan, dienen wel de nodige voorbereidingen getroffen te worden, opdat zodra dit mogelijk is onmiddellijk be gonnen kan worden. Aanvragen voor hulp moeten dan ook met de meeste spoed worden inge diend bij de Plaaiselijke Sociale Commissies van het Landbouwschap (de voor zitters, secretarissen, leden of contactpersonen) of direkt bij het Secretariaat van de Gewestelijke Raad te Goes, Grote Markt 28a, telefoon Ü11Ö0-—5803.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 3