De nieuwe belastingontwerpen
Agrarische belastingkwesties
De winstbepaling bij Coöperaties
VERSLAG OVER 1959 VAN DE
ONDERLINGE BRANDWAARBORG
MAATSCHAPPIJ VOOR DE
PROVINCIE ZEELAND VAN 1829
oedgekozen!
vloeibare brandstoffen
en smeermiddelen
voor
boei* en tuinder
735
Ver zeker i ngszaken
jftP de alweer enige tijd geleden te Middelburg
gehouden jaarlijkse Algemene Vergadering
van Deelhebbers der Onderlinge Brandwaarborg
Maatschappij voor Zeeland, werd de rekening
over 1959 goedgekeurd.
Uit het door de Directie uitgebrachte verslag
bleek dat in het afgelopen jaar aan nieuwe ver
zekeringen en verhogingen een netto-vooruitgang
van ruim 10 miljoen gulden geboekt kon worden.
De geleden schade was in vergelijking met 1958
redelijk, waardoor de omslag over 1959 onveran
derd kon worden gehandhaafd. Per saldo kon
aan het Reservefonds worden toegevoegd een be
drag van 12.165,27, waaronder koerswinst op
effecten. In de stand der beleggingen werd over
1959 geen wijziging gebracht.
De volgens rooster aan de beurt van aftreden
zijnde commissaris der Maatschappij, de heer
J. W. Hupkes, werd met algemene stemmen her
kozen.
|N de loop van het jaar werd wederom een aan-
tal Saval brandblus-apparaten aangeschaft,
terwijl plaatsing daarvan plaats vond.
Gezien het feit dat de belangstelling voor aan
brenging- van Bliksembeveiligingsinstallaties lijkt
terug te lopen, werd voorgesteld te trachten hierin
verbetering te brengen. Er zij op gewezen dat de
Maatschappij een bijdrage van 10 der aanleg-
kosten verstrekt, alsmede een korting op de jaar
lijkse omslag geeft voor de beveiligde objecten.
In verband met in de vorige Jaarvergadering
besproken plannen tot het openstellen der moge
lijkheid tot verwaarborging van het Stormrisico
werd een voorstel hiertoe aan een bespreking
onderworpen en een daarvoor benodigde Regle
mentswijziging voorgesteld.
Het bleek reglementair noodzakelijk hieraan
een nieuwe vergadering te wijden, welke inmid
dels, na aankondiging, is gehouden. In deze ver
gadering is het besluit tot openstelling ener Kas
Stormverzekering genomen. De Deelhebbers zul
len dus thans in combinatie met de Brandver
zekering het risico van Stormschade bij de Maat
schappij kunnen onderbrengen.
Gedurende het jaar 1959 werden wederom mid
dels de Z.L.M.-samenwerking belangrijke contac
ten onderhouden op de landbouwbeurzen, waar
bij vele adviezen konden worden verstrekt bij de
vaststelling van verzekerde bedragen etc. Vraagt,
zonder kosten uwerzijds, voorlichting hierom
trent aan het Landbouwhuis te Goes.
j\E M. v. T. op het ingediende wetsontwerp
schenkt hieraan veel aandacht. Er doen zich
t.a.v. de bepaling van de belaste winst twee hoofd
vragen voor n.l.:
a. hoe moet de fiscale jaarwinst worden bepaald?
b. hoe moet deze worden gesplitst in belaste
„verzelfstandigde" winst en onbelaste „ver
lengstukwinst".
Wat de eerste vraag betreft komt de inhoud van
het wetsontwerp hierop neer, dat de winst gecor
rigeerd moet worden met de invloed van het lid
maatschap. De fiscale winstberekening moet dus
plaats hebben alsof onder normale omstandigheden
met niet-Ieden is gehandeld. Volgens de M. v. T.
zal dit weinig moeilijkheden opleveren daar de
beslaande marktprijzen hier dienst kunnen doen.
Een eenvoudig voorbeeld kan deze bepaling van
art. 9 verduidelijken.
Een coöperatieve vereniging heeft haar winst
over een bepaald jaar berekend op 15.000,
De prijs waarvoor zij haar producten
aan de leden heeft geleverd was 2 ct
per eenheid beneden de marktprijs.
Het betreft een omzet van 500.000
eenheden.
Prijsverschil dus 500.000 x 2 ct 10.000,
Fiscale winst 25.000,
IUE komen nu tot de onder b. gestelde vraag,
n.l. die van de winstsplitsing.
We moeten vaststellen, ten eerste welk gedeelte
van de fiscale winst is verzelfstandigde winst en
welk gedeelte is verlengstukwinst. De verzelfstan
digde winst is geheel belast. Van de verlengstuk-
winst moeten we nu verder vast stellen welk ge
deelte is vrijgesteld en welk gedeelte is belast. Dit
probleem zou zeer veel vragen en moeilijkheden
hebben opgeroepen en teneinde deze zoveel moge
lijk te beperken is in het ontwerp de weg aange
geven hoe deze splitsing moet plaats hebben. De
wetgever heeft wat men noemt een verdeelsleutel
gegeven. Deze verdeelsleutel wordt voorgesteld
door een breuk met als teller de waarde van de
door de leden natuurlijke personen aan de coöpe
ratie geleverde, in eigen onderneming voortge
brachte goederen en andere prestaties en als
noemer de totale kosten van de coöperatie.
In de M. v. T. wordt deze wat ingewikkeld voor
komende bepaling met een voorbeeld toegelicht.
Wij willen dit voorbeeld hier opnemen en voor
zover nodig nader toelichten.
De jaaromzet van een coöperatie is 600. ©it be
treft zowel grondstoffen welke door dc leden als
door niet-Ieden geleverd zijn. De totale kosten be
dragen 400 en de grondstoffen welke van leden
gekocht zijn 280. De totale jaarwinst (opbrengst
minus kosten) is dus 600 400 •-= 200. Het aan
deel van de winst op het door de leden geleverde
980
gedeelte is nu x 200 140.
4IX)
Indien nu van de winst de helft, dus 100 aan de
leden wordt uitgedeeld (en de helft wordt inge
houden) moet het onbelaste gedeelte van de uit
kering aan leden met behulp van deze breuk be-
280
rekend worden, dus x 100 70. Belast blijft
dus 30. De ingehouden winst ad 10§ wordt geheel
als verzelfstandigde winst beschouwd en is dus
winst. De totale belasting bedraagt dus 130.
Wellicht kunnen wij de betekenis van dit een
voudige voorbeeld nog iets meer doen spreken
door de cijfers van een middelgrote coöperatie In
een voorbeeld te verwerken. Hier volgen eerst de
gegevens.
Omzet 5.000.000,Totale kosten 4.900.000,
waarvan aan leden voor producten van hun eigen
bedrijf ƒ3.920.000,(80%). De jaarwinst is
100.000,- Wij nemen aan dat er geen prijscor-
reeties zijn als hierboven genoemd. Het aandeel
van de winst op het door de leden geleverde gedeel-
3 Q90 non
te bedraagt nu x ƒ100.000 ƒ80.000, -.
Wordt nu van de winst ƒ50.000,— aan de leden
terugbetaald en de andere helft gereserveerd dan
moet het onbelaste gedeelte van de uitkering aan
leden berekend, worden met behulp van dezelfde
o non nnn
breuk. Dit bedraagt dus 4'qqq'qqq x 50.000,
40.000. - en belast is dus 10.000, -. Het gereser
veerde deel van 50.000,is als verzelfstandigde
winst geheel belast en dus is in totaal belast
10.000,h 50.000,— 60.000,—.
Naar wij vertrouwen zal met deze voorbeelden
de regeling van het nieuwe orftwerp voor onze
lezers wel duidelijk zijn en het zal niemand ver
wonderen dat deze aanslag op onze coöperaties de
coöperatoren in het geweer roept.
MEIJERS.
P.S. Over het vrijgestelde minimum van ten
hoogste 5.000,is hier eenvoudigheids-
halve niet gesproken.
JT|E Belastingcommissie van het Landbouwschap, onder voorzitterschap van mr. Ph. C. M. van
Campen, welke commissie in het verleden reeds herhaalde malen vruchtbaar werkzaam is
geweest, is ook thans weer actief in verband met de nieuwe belastingontwerpen.
Direct na het verschijnen van de bekende belastingontwerpen van oud-minister Hofstra in
flecember 1958, heeft de Belastingcommissie zich aan de studie hiervan gezet. Het resultaat is
geweest een uitvoerig commentaar van de zijde van het Landbouwschap, dat onmiddellijk na
het optreden van het kabinet De Quay is voorgelegd aan de nieuwe ministers van Financiën en
van Landbouw en aan verschillende andere autoriteiten.
Het resultaat hiervan is geweest dat het nuidige kabinet bij de indiening van de Nota van
Wijzigingen van minister Zijlstra d.d. eind juni 1960 wel op enkele punten aan de belasting-
wensen van de agrariërs is tegemoet gekpmen.
(Adv.)
Ten aanzien van enkele belangrijke hoofdpunten
stelt het nieuwe wetsontwerp het Landbouwschap
ten zeerste teleur. Dit geldt met name voor het
vervallen van artikel 6, lid 2 van de huidige Wet
op de Inkomstenbelasting (vrijstelling van waarde
stijging van landbouwgronden) en ook voor het
voorstel ten aanzien van middeling van inkomens.
Hoe sterk het agrarisch inkomen wel kan fluctu
eren, is nog eens gebleken in de droge zomer 1959
en in de natte zomer 1960.
Ten aanzien van de middeling van inkomens
is in het nieuwe wetsontwerp op de Inkomsten
belasting wel enige tegemoetkoming gegeven
aan de door het Landbouwschap zo lang be
pleite wens. Deze tegemoetkoming wordt in
landbouwkringen echter onvoldoende geacht.
Het allerbelangrijkste punt blijft echter de
kwestie, dat de in de toekomst in tegenstel-*
ling tot de zo lang gevolgde praktijk de waar
destijging van landbouwgronden zal worden
belast en het is daartegen, dat de Belasting
commissie van het Landbouwschap zich met
klem van argumenten keert.
B|EZE Belastingcommissie, die op 30 september
j.J. bijeen geweest is, zal op korte termijn zo
wel het dagelijks bestuur als het bestuur van het
Landbouwschap op deze punten attenderen, zodat
men mag verwachten, dat deze zaak in de be-
stuursvergadering van het Landbouwschap van
woensdag 16 november zal worden behandeld.
De Belastingcommissie besloot voorts ten aan
zien van het nieuwe wetsontwerp op de verlaging
van belastingen aan het dagelijks bestuur van het
Landbouwschap mede te delen, dat men hierin niet
direct agrarische aspecten ziet, ofschoon men de
verlaging uiteraard gaarne accepteert.^ Verder be
sloot de Belastingcommissie het D. B. te adviseren
op diverse bij het Landbouwschap lopende belas
tingzaken de aandacht te vestigen, indien het
dagelijks bestuur besluit een request te doen uit
gaan aan de Staten-Generaal ter gelegenheid van
de behandeling van diverse rijksbegrotingen en
met name van hoofdstuk VII B (Financiën).
Ten aanzien van de wetsontwerpen Hofstra en
de -daarop gevolgde Nota van Wijzigingen-Zijlstra,
besloot de Belastingcommissie van het Landbouw
schap zich te beperken tot de bestudering van de
agrarische aspecten van de nieuwe wetsontwerpen
op de Inkomstenbelasting, de Loonbelasting en de
Vermogensbelasting.
De voor de coöperaties zo uiterst belangrijke
kwestie van de wijziging van de Wet van de Ven
nootschapsbelasting, waarbij immers de belasting
heffing op coöperaties in het geding is, wil de
commissie overlaten aan de Belastingcommissie
van de Nationale Coöperatieve Raad. Met deze
commissie werkt de Belastingcommissie van het
Landbouwschap intensief en vruchtbaar samen,
evenals met de Vereniging van Landbouwfooek-
houdhureaux.