SAME TREKKERS ZIJN MEER MANS!
CENTRAAL BUREAU
Als het kindje binnen komt,
juicht heel het huisgezin
de ^ürowuj
ONDER REDACTIE VAN MEVROUW L. N. HUIJSMAN—GRIEP
20-80 pk, in 2- of 4-wiel aangedreven uitvoering
SAMEN STERK V MET SAME!
Depot en werkplaats:
TELEFOON 111340 - POSTBUS 182, ROTTERDAM
DE WESTDUITSE TELERSPRIJS
VOOR SUIKERBIETEN OOGST 1960
(Am
ZEEUWS LANDBOUWBLAD
VAN HET PLATTELAND
■j' .K 15
(VERVOLG)
7 1 <^ie rP1^n vorig stukje hebben gelezen, weten, dat ik dit schreef naar aanleiding van een
gesprek met een lerares bij het middelbaar onderwijs en ik beloofde toen op dat stukje een
veivolg te schrijven, welke belofte ik hierbij inlos. Toen zij haar mening gezegd had over de
overdaad van speelgoed, waarmee baby's geplaagd worden, schakelde zij over op het oudere kind
en wees meteen op het speelgoed, dat alle initiatief van het kind doodt. Het betreft hier ook
weer het dure speelgoed. Laten wij de dure electrische treinen maar eens nemen. Zeker wij kun
nen respect hebben voor de vindingrijkheid van de ontwerpers, maar daarmee is niet gezegd, dat
20ït11!-êeschikt speelgoed voor kinderen is. Want het speelgoed moet er toe bijdragen, dat de
ontwikkeling van het kind bevorderd wordt, zijn initiatief nemen er mee gebaat is en ziin aan
dacht vastgehouden is. J
(Adv.)
SAME 240 DT
Reeds tijdens de K.A.I. betekende de SAME trekker niets
minder dan een sensatie. Het daar geboekte enorme succes
bleek geen uitschieter, doch zette zich na de R.AJ. voort,
waardoor de Coöperatie zich ook op dit gebied onder de
allergrootsten heeft geschaard.
De SAME trekker - 'n triomf van Italiaans technisch kunnen,
100°/o betrouwbaar, handig en economisch. Gebouwd door
SAME, één van de grootste trekkerfabrieken van Italië.
Levering volgens hei frekkerservicereglemeni Wageningen
STEENBERGEN, Stoofdijk 18, tel. 01670-3440
SCHOONDIJKE, Lange Heerenstraat 44, tel. 01173-305
JTYACHT u, zo zeide bovengenoemde paedagoge
dat dit gemechaniseerde speelgoed deze doel
stellingen bereikt? Geen sprake van. „Het is zulk
stom speelgoed", vervolgde zij verder en het doodt
op de duur elk initiatief bij het kind. Zij behoeven
er zich niet in het minst voor in te spannen om de
trein op gang te brengen. Een knop indrukken
hier en daar en het geval vliegt over de rails. En
ze raken er bovendien gauw op uitgekeken, want
inwendig zijn de kinderen niet door dit speelgoed
bevredigd. Het jonge kind, waar toch reeds de
scheppersdrang van de wordende mens aanwezig
is, vraagt iets anders. Het wil zelf iets doen.
Daarom is het voor zijn ontwikkeling veel nut
tiger, dat hij zelf een vehikel, dat rijden kan, in
elkaar prutst dan dat hij beschikt over duur auto
matisch voortgedreven speelgoed. Misschien moet
vader zich met de bouw van zo'n vehikel weieens
even bemoeien en zijn zoon de juiste weg wijzen.
Dat kost tijd en wij zitten allemaal zo in tijdnood,
zult u mij tegenwerpen. Och voor die electrische
trein vindt u ook wel even tijd, die is evengoed uw
speelgoed als dat van uw zoon. Besteed dus rustig
een uurtje met uw jongen te helpen zijn kar in
elkaar te zetten, mits u hem niet het hele werk uit
handen neemt, want dan worden de paarden daar
mee achter de wagen gespannen.
MAAR' wij leven toch in een gemechaniseerde
wereld zult u mij misschien tegenwerpen.
Moeten wij de klok dan tërug zetten. Natuurlijk
niet en dat was ook niet de bedoeling van de
lerares. Als uw jongen interesse toont voor uw
auto of tractor en welke jongen heeft dat niet, leg
hem dan gerust haarfijn uit hoe deze voertuigen
werken en als hij daarvoor groot genoeg is, laat
hem er wat over lezen. Vraag later eens na om te
zien of hij alles begrepen heeft. Het is zo prettig
iets werkelijks goed onder de knie te hebben. U
moet hem dus thuis ook leren, dat hij zich moeite
dient te getroosten dit prettige gevoel van: „nu
weet ik, nu begrijp ik het", deelachtig te worden.
Sommige ouders menen, dat het de taak van de
school is om de kinderen naast de wetenschap ook
de interesse voor de leervakken bij te brengen. Zij
vergeten, dat in de kleutertijd van het kind reeds
de grondslag is gelegd voor zijn toekomstige ont
wikkeling.
Begin dus vroeg de interresse van een kind op
te wekken, tracht zijn aandacht vast te houden en
wees op uw hoede voor teveel afleiding. Tot nu toe
heb ik het eigenlijk alleen over de jongens gehad.
Hoewel het met de meisjes als baby precies zo ge
steld is met de overdaad aan speelgoed en wat
daaraan vastzit, op wat oudere leeftijd is er toch
een merkbaar verschil en is het meer met de aard
van een meisje in overeenstemming. Ook kan het
kind er meer haar fantasie op uitleven en ontwik
keling der fantasie is heel belangrijk in de jeugd.
REST mij nog even te wijzen op een vaste spel-
avond, die helaas door de tijdnood, waarin vele
ouders menen te moeten verkeren, in vele ge
zinnen ontbreken. Heel erg jammer, want niet
alleen versterkt het gezamenlijk spelen het saam
horigheidsgevoel, maar het gezelschapsspel, mits
goed gekozen leert het kind zich te concentreren.
Immers als hij „er niet bij is", verliest hij maar al
te vaak en dat is niet prettig. Hij wordt dus ge
activeerd en dat is heel belangrijk. Behoort een
kind tot de groep, die gemakkelijk af te leiden zijn,
zit er meteen een goede les in het beoefenen van
het spel, n.l. wie zich niet belieft in te spannen,
verliest, ook in het leven. Deze les moet hen onge
merkt onder het oog worden gebracht.
Ik ben mij bewust te schrijven voor bejaarde
opa's en oma's en gloednieuwe pa's en ma's. Ik
hoop van harte, dat zij allen iets aan deze stukjes
gehad hebben en er hun voordeel mee kunnen
doen.
DE aan de teler uit te betalen prijs voor suiker
bieten van oogst 1960, welke ter verwerking
door de suikerfabrieken worden aangekocht, be
draagt bij betaling volgens het aan de snijmachine
vastgestelde suikergehalte ten minste 6,75 D.M.
(f6,11) per 100 kg schoon produkt bij een suiker
gehalte van 15,5 volgens het fabrieksgemiddelde.
Bij betaling van de suikerbieten volgens het op
tijdstip van levering vastgestelde suikergehalte
bedraagt de minimumprijs eveneens 6,75 D.M. per
100 kg schoon produkt. Deze prijzen worden met
0,8 verhoogd of verlaagd voor elke 1/10 dat
het suikergehalte hoger of lager ligt. Voor suiker
bieten met een suikergehalte van minder dan 15 c/b
of van meer dan 16 kan voor het gedeelte, dat
beneden de 15 ligt of de 16 te boven gaat,
maximaal 1 in plaats van 0,8 c/c worden over
eengekomen.