SAME TREKKERS ZIJN MEER MANS! CENTRAAL BUREAU Als het kindje binnen komt, juicht heel het huisgezin de ^ürowuj ONDER REDACTIE VAN MEVROUW L. N. HUIJSMAN—GRIEP 20-80 pk, in 2- of 4-wiel aangedreven uitvoering SAMEN STERK V MET SAME! Depot en werkplaats: TELEFOON 111340 - POSTBUS 182, ROTTERDAM DE WESTDUITSE TELERSPRIJS VOOR SUIKERBIETEN OOGST 1960 (Am ZEEUWS LANDBOUWBLAD VAN HET PLATTELAND ■j' .K 15 (VERVOLG) 7 1 <^ie rP1^n vorig stukje hebben gelezen, weten, dat ik dit schreef naar aanleiding van een gesprek met een lerares bij het middelbaar onderwijs en ik beloofde toen op dat stukje een veivolg te schrijven, welke belofte ik hierbij inlos. Toen zij haar mening gezegd had over de overdaad van speelgoed, waarmee baby's geplaagd worden, schakelde zij over op het oudere kind en wees meteen op het speelgoed, dat alle initiatief van het kind doodt. Het betreft hier ook weer het dure speelgoed. Laten wij de dure electrische treinen maar eens nemen. Zeker wij kun nen respect hebben voor de vindingrijkheid van de ontwerpers, maar daarmee is niet gezegd, dat 20ït11!-êeschikt speelgoed voor kinderen is. Want het speelgoed moet er toe bijdragen, dat de ontwikkeling van het kind bevorderd wordt, zijn initiatief nemen er mee gebaat is en ziin aan dacht vastgehouden is. J (Adv.) SAME 240 DT Reeds tijdens de K.A.I. betekende de SAME trekker niets minder dan een sensatie. Het daar geboekte enorme succes bleek geen uitschieter, doch zette zich na de R.AJ. voort, waardoor de Coöperatie zich ook op dit gebied onder de allergrootsten heeft geschaard. De SAME trekker - 'n triomf van Italiaans technisch kunnen, 100°/o betrouwbaar, handig en economisch. Gebouwd door SAME, één van de grootste trekkerfabrieken van Italië. Levering volgens hei frekkerservicereglemeni Wageningen STEENBERGEN, Stoofdijk 18, tel. 01670-3440 SCHOONDIJKE, Lange Heerenstraat 44, tel. 01173-305 JTYACHT u, zo zeide bovengenoemde paedagoge dat dit gemechaniseerde speelgoed deze doel stellingen bereikt? Geen sprake van. „Het is zulk stom speelgoed", vervolgde zij verder en het doodt op de duur elk initiatief bij het kind. Zij behoeven er zich niet in het minst voor in te spannen om de trein op gang te brengen. Een knop indrukken hier en daar en het geval vliegt over de rails. En ze raken er bovendien gauw op uitgekeken, want inwendig zijn de kinderen niet door dit speelgoed bevredigd. Het jonge kind, waar toch reeds de scheppersdrang van de wordende mens aanwezig is, vraagt iets anders. Het wil zelf iets doen. Daarom is het voor zijn ontwikkeling veel nut tiger, dat hij zelf een vehikel, dat rijden kan, in elkaar prutst dan dat hij beschikt over duur auto matisch voortgedreven speelgoed. Misschien moet vader zich met de bouw van zo'n vehikel weieens even bemoeien en zijn zoon de juiste weg wijzen. Dat kost tijd en wij zitten allemaal zo in tijdnood, zult u mij tegenwerpen. Och voor die electrische trein vindt u ook wel even tijd, die is evengoed uw speelgoed als dat van uw zoon. Besteed dus rustig een uurtje met uw jongen te helpen zijn kar in elkaar te zetten, mits u hem niet het hele werk uit handen neemt, want dan worden de paarden daar mee achter de wagen gespannen. MAAR' wij leven toch in een gemechaniseerde wereld zult u mij misschien tegenwerpen. Moeten wij de klok dan tërug zetten. Natuurlijk niet en dat was ook niet de bedoeling van de lerares. Als uw jongen interesse toont voor uw auto of tractor en welke jongen heeft dat niet, leg hem dan gerust haarfijn uit hoe deze voertuigen werken en als hij daarvoor groot genoeg is, laat hem er wat over lezen. Vraag later eens na om te zien of hij alles begrepen heeft. Het is zo prettig iets werkelijks goed onder de knie te hebben. U moet hem dus thuis ook leren, dat hij zich moeite dient te getroosten dit prettige gevoel van: „nu weet ik, nu begrijp ik het", deelachtig te worden. Sommige ouders menen, dat het de taak van de school is om de kinderen naast de wetenschap ook de interesse voor de leervakken bij te brengen. Zij vergeten, dat in de kleutertijd van het kind reeds de grondslag is gelegd voor zijn toekomstige ont wikkeling. Begin dus vroeg de interresse van een kind op te wekken, tracht zijn aandacht vast te houden en wees op uw hoede voor teveel afleiding. Tot nu toe heb ik het eigenlijk alleen over de jongens gehad. Hoewel het met de meisjes als baby precies zo ge steld is met de overdaad aan speelgoed en wat daaraan vastzit, op wat oudere leeftijd is er toch een merkbaar verschil en is het meer met de aard van een meisje in overeenstemming. Ook kan het kind er meer haar fantasie op uitleven en ontwik keling der fantasie is heel belangrijk in de jeugd. REST mij nog even te wijzen op een vaste spel- avond, die helaas door de tijdnood, waarin vele ouders menen te moeten verkeren, in vele ge zinnen ontbreken. Heel erg jammer, want niet alleen versterkt het gezamenlijk spelen het saam horigheidsgevoel, maar het gezelschapsspel, mits goed gekozen leert het kind zich te concentreren. Immers als hij „er niet bij is", verliest hij maar al te vaak en dat is niet prettig. Hij wordt dus ge activeerd en dat is heel belangrijk. Behoort een kind tot de groep, die gemakkelijk af te leiden zijn, zit er meteen een goede les in het beoefenen van het spel, n.l. wie zich niet belieft in te spannen, verliest, ook in het leven. Deze les moet hen onge merkt onder het oog worden gebracht. Ik ben mij bewust te schrijven voor bejaarde opa's en oma's en gloednieuwe pa's en ma's. Ik hoop van harte, dat zij allen iets aan deze stukjes gehad hebben en er hun voordeel mee kunnen doen. DE aan de teler uit te betalen prijs voor suiker bieten van oogst 1960, welke ter verwerking door de suikerfabrieken worden aangekocht, be draagt bij betaling volgens het aan de snijmachine vastgestelde suikergehalte ten minste 6,75 D.M. (f6,11) per 100 kg schoon produkt bij een suiker gehalte van 15,5 volgens het fabrieksgemiddelde. Bij betaling van de suikerbieten volgens het op tijdstip van levering vastgestelde suikergehalte bedraagt de minimumprijs eveneens 6,75 D.M. per 100 kg schoon produkt. Deze prijzen worden met 0,8 verhoogd of verlaagd voor elke 1/10 dat het suikergehalte hoger of lager ligt. Voor suiker bieten met een suikergehalte van minder dan 15 c/b of van meer dan 16 kan voor het gedeelte, dat beneden de 15 ligt of de 16 te boven gaat, maximaal 1 in plaats van 0,8 c/c worden over eengekomen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 4