i AFSLUITING HARINGVLIET 1 r Voorbereidende werkzaamheden Geografische ligging van de afsluitdam door het Haringvliet PLAN AFSLUITING HARINGVLIET Z. L. M.-excursie Delta-werken ZATERDAG IS JUNI 1960 465 V». TN juli 1956 gaf de Minister van Verkeer en Waterstaat na overleg met de Vaste Commissie voor de Tweede Kamer opdracht tot het uitvoeren van voorbereidende werken voor de bouw van de uit wateringssluizen in de toekomstige afsluitdam door het Haringvliet. Het verstrekken van deze opdracht was gegrond op de overtuiging, dat uitstel van deze zeer grote en urgente werken niet langer verant woord zou zijn. De uitvoering van deze werken in een wijde zeearm was en is nog in hoge mate gebonden aan de jaargetijden, waarin werk baar weer kan worden verwacht. Bovendien deed zich de moeilijkheid voor, dat gewerkt moest worden op een punt waar men, ondanks een zo gunstig mogelijk gekozen situatie, ook in het werkseizoen vrij frequent onwerkbare dagen moest verwachten als gevolg van on gunstige weersomstandigheden. Het totale werk van de afsluiting van het Ha ringvliet omvat de bouw van een complex uit wateringssluizen (een enorm kunstwerk van on geveer 1 km lengte), een scheepvaartsluis en het eigenlijke dijkslichaam. De totale tijdsduur voor de aanleg van deze gezamenlijke werken wordt begroot op ca. 12 jaren. Als eerste voorbereidende werk, werd reeds in de jaren 1955 en 1956 een werkhaven aangelegd, onmiddellijk ten westen van het stadje Hellevoet- sluis. Deze haven is 370 m lang en 200 m breed. Bij de opzet ervan werd rekening gehouden met de aanleg van opslagterreinen voor materialen, die beschikbaar moeten zijn bij de aanleg van de dijken en de bouw van de sluizen; de aangevoerde of opgeslagen materialen kunnen hier worden overgeladen in werkschepen, die het naar de plaats van verwerking zullen transporteren. De oppervlakte van de haven bedraagt 12.5 ha, de waliengte 1000 m en de oppervlakte van het opslagterrein 13 ha, tezamen ongeveer gelijk aan de oppervlakte van het stadje HellevoetsluLs. De haven, waarvan de kosten 4.000.000 be dragen, dient tevens als thuishaven voor de werk- vloot van de aannemers. Hierbij moet ook wor den gedacht aan het veilig meren van schepen in geval van storm, ijsgang of indien om andere redenen het werk geen doorgang zal kunnen vin den. Aan de oostzijde is bovendien een z.g. „zate" geprojecteerd, waarop de benodigde zinkstukken en kraagstukken van rijshout kunnen worden samengesteld. Als eerste onderdeel van de uitvoering van de afsluiting van het Haringvliet werd begonnen met het leggen van een bezinking met zinkstukken op dat gedeelte van de bodem waar de ringdijk voor de bouwput van de uitwateringssluizen zou wor den aangelegd. Het aanbrengen van deze zink stukken op de bodem van het Haringvliet, die uit zand bestaat, was nodig om uitschuring van de bodem zoveel mogelijk te voorkomen. Door de aanleg van de bouwput werd namelijk het door stromingsprofiel van het Haringvliet vernauwd, waardoor grotere stroomsnelheden optraden. Door deze grotere stroomsnelheden zouden, in dien daartegen geen voorzieningen werden getrof fen, belangrijke hoeveelheden zand worden mee gevoerd, waardoor de stabiliteit van de ringdijk in gevaar zou kunnen komen. Met dit eerste zinkwerk is in juli 1956 begonnen. DE dam door het Haringvliet is geprojecteerd, uitgaande van een punt ten westen van Hel- levoetsluis, loodrecht op de kust van Voorne. aan sluitend op een uitloper van de natuurlijke kust verdediging, de duinen, oostelijk van het Kwak- jeswater, welk natuurreservaat aan de kust van Rockanje gelukkig kan worden ontzien. De dam sluit dan het diepste gedeelte van het Haringvliet af, het Rak van Scheelhoek, om daar na enigszins in zuid-oostelijke richting haaks op de stroomrichting van het Haringvliet af te bui gen en aansluiting te geven op de uitwaterings sluizen, een aaneengesloten kunstwerk met 16 openingen, elk 60 m breed. De dam zet zich daarna in dezelfde richting voort; wordt plaatselijk verbreed door de aanleg van 2 werkterreinen ter weerszijde en wordt ver volgens onderbroken door een scheepvaartsluis met bijbehorende voorhavens. Daarna buigt de dam met een ruime bocht in de westelijke richting af en bereikt de oever van het eiland Goeree tussen de havens van Goeree en Stellendam, westelijk van de Plaat van Scheel hoek. DE afsluitdam is zo ver mogelijk westelijk van Hellevoetsluis geprojecteerd, opdat een zo groot mogelijke lengte van de bestaande water keringen, binnen de afsluiting zal vallen. Voorts is het gewenst bet Voorns Kanaal binnen de af sluitdam te houden, mede ter bestrijding van het zoutwaterbezwaar op het eiland Voorne en Put ten, dat door dit Voorns Kanaal wordt doorsneden. Uitvoerige studies, waarbij onder meer gebruik werd gemaakt van 5 golfhoogtemeters, maakten het duidelijk, dat er in een lijn in oostelijke rich ting lopende over de Kwade Hoek bij Goeree een vrij duidelijke overgang was van onrustig naar rustiger water, naarmate men zich verder van de zeemond terugtrok. Op grond hiervan is men gekomen tot het huidige project. coedereeoe HET vlaggeschip m.s. Erasmus" van de Spido Havendienst te Rot terdam zal op respectievelijk woensdag 22 juni, donderdag 23 juni en vrijdag 24 juni voor de leden en huisgenoten van de Z. L. M. dag tochten naar de Delta-werken in het Haringvliet maken. Dinsdag 21 juni zal de tocht gemaakt worden met de iets kleinere „Regentesse- plaat". Wij geven hierbij enige bijzonderheden over het ma. „Erasmus", HET schip heeft een lengte van 64.31 m, een breedte van 9J3 m en een accomodatie van 600 personen. Op het uitermate ruime zonnedek, zijn 4 plastic reddingssloepen geplaatst. Vanaf het sloepen- dek komt men aan de achterzijde langs twee trappen en via een wa rande-dek in de grote salon. Het warande-dek is ruim en overdekt en biedt zitgelegenheid in de open lucht bij minder gunstige weersom standigheden of bij teveel zon. De grote zaal heeft een lengte van 40 m bij een breedte van ruim 8 m en behoort gezien haar afmetingen tot de grootste zalen aan boord van Nederlandse schepen. Zij heeft in normale opstelling een accommodatie voor 250 personen. Ofschoon zeer ruim, is zij door haar meubilering, beschildering en stoffering gezellig. Tegen de voor wand der grote salon bevindt zich de bar. Op het hoofddek treft men nog aan de voorzaal en de tuinkamer. De tuinkamer is een kleinere intieme ruimte, gemeubileerd met pitriet- meubelen en rijkelijk voorzien van bloemen en planten. Onder het hoofddek bevindt zich een grote dinerzaal, welke door de patrijspoor ten een sterk scheepskarakterdraagt. De kleuren van wanden en vloer zijn hier heel licht gehouden. Het schip beschikt over een ruime garderobe, terwijl dames- en herentoiletten in ruime mate aanwezig zijn. Over het gehele schip zijn luidsprekers aangebracht, welke zijn aan gesloten op een centrale uitzendpost. Opvallend mogen wel genoemd worden de originele kleurencombi naties. Door een samenspel van tinten in beschilderinggordijnen, meubilering en vloerbedekking is een bijzonder goede sfeer geschapen, welke reeds dadelijk bij het betreden van het vaartuig prettig aandoet.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 9