HET DELTAPLAN 1111$ VOORNE M DELTAPLAN IJSSELMONI PUTTEN WAARC OVERFLAKKEE DUIVELAND NOORD BEVELAND THOLEN WALCHEREN ZUID BEVELAND TEN GELEIDE 464 ZEEUWS LANDBOUWBLAD Spijkeni$se 0)B; Hellevoetsluis harincvlie Stellendam bestaande hoofdwegen brouwershavensche Dirksland O VOMiddelha rnis Herkingen N. Den Bommel grevelincen gat^ h. r— tiengemete, scnema nieuwe wegen On r\. /-Renesse sf Oï SC HOUWEN Brouwershaven Numansdorp hollandsch Bruinisse t Willemstad volkerak Ouwerkerk ST philips land MASTGAT: ooster DINTEl KEE TEN Wissenkerke t w Kortgene Q f Stavenisse STEENBEAGSCHE VllEI EENDRACHT Westkapelle Roosendaal ZANDKREE K schelde Tholen WemeldingeQ Middelburg Vlissingen Hanswee rt Borsele Waarde wester Baarland O schelde Breskens Hoofdplaat ^Terneuzen 1400 leden van de Zeeuwse Land bouw Maatschappij zullen een bezoek brengen aan het Deltagebied. Dat is verheugend, want het demonstreert op overtuigende wijze hoezeer de Zeeuwen belang stellen in de voort gang van de werken, die de basis zul len vormen van een nieuwe ontwik keling van Zuid-Westelijk Nederland. Men vindt thans veel bedrijvigheid in het Haringvliet, waar de grote slui zen worden gebouwd, die de water huishouding van Nederland zullen helpen beheersen. De verbetering van de zoetwater huishouding, die voor de landbouw van zo bijzondere betekenis is, is na de verhoging van de veiligheid onge twijfeld een van de belangrijkste doel stellingen van het Deltaplan. De kaart van Zeeland zal verande ren. al zal ook in de toekomst dat unieke beeld van water en land blij ven bestaan. Beter dan nu zullen dan echter water en land gezamenlijk de bedrijvigheid en welvaart bevorderen. Moge deze tocht van 1400 Zeeuwen bijdragen tot het vertrouwen in een goede toekomst. Prof. Ir. P. PH. JANSEN. HE stormvloed van 1953 heeft tot gevolg gehad dat reeds lang bestaande plannen tot afdoende beveiliging van het kwetsbare Zuidwesten van ons land verwezenlijkt worden. In de keuze die men had tussen verhoging van de bestaande dijken of afsluiting van de zeegaten, moest een beslissing vallen. De direkt na de ramp bij uitstek deskundige Delta-commissie" heeft in een vijftal interim adviezen de mogelijkheid tot beveiliging van het gehele Zuidwesten vastgelegd. Op deze adviezen werd het Ontwerp-Deltawet, met haar uitgebreide Memorie van Toelichting, dat eind 1955 bij de Tweede Kamer der Staten Generaal werd ingediend, gebaseerd. Op 3 juli 1958 verscheen de wet in het Staatsblad. Artikel I geeft kort en bondig aan dat „Ter beveiliging van het land tegen hoge stormvloeden werken worden uitgevoerd: I a. tot afsluiting van de zeearmen tussen Westerschelde en de Rotterdamsche Waterweg door water keringen, lopende van Walcheren naar Noord-Beveland. van Noord-Beveland naar Schouwen, van Schouwen naar Goeree-Overflakkee, van Goeree-Overflakkee naar Voorne; b. tot afsluiting van met bedoelde zeearmen in open verbinding staande wateren, voorzover nood zakelijk of wenselijk in verband met de werken bedoeld onder a. II tot versterken van de hoogwaterkering langs: a. de zee tussen de Belgische grens bij Het Zwin en dé Westerschelde; b. de Westerschelde van de zee tot de Belgische grens; c. de kust tussen de Westerschelde en de Rotterdamsche Waterweg, zeewaarts van de werken bedoeld onder I a; d. de Rotterdamsche Waterweg en daarmede in openstaande verbinding staande wateren; e. het overige deel van de kust met inbegrip van die van de Wadden-eilanden". DEHALVE de kustverkorting op grote schaal en de daardoor betere beveiliging tegen de woeste zee, zal de totstandkoming van het Deltaplan naast de nadelen van opoffering van plaatselijke belangen, vele voordelen geven. De zoetwatervoorziening om verdroging tegen te kunnen gaan, de verminderde en zelfs gedeeltelijk gehele opheffing der verzilting, de verkeers- en recreatie-verbetering en tenslotte, zij het in beperkte mate, de landaanwinning, zijn er slechts enkele van. De kosten die gemaakt moeten worden zullen hoog zijn, waartegenover staat, dat de belangen, die met de uitvoering van het Deltaplan worden gediend, er vele zijn. De veranderingen die in het „Deltagebied" in de loop der jaren zeker gaan optreden zullen eveneens groot zijn. Evenwel met de verwachting dat door het samengaan van landbouw, industrie, handel en recreatie de vooruitgang en ontwikkeling van Zuidwest-Nederland voortgezet zullen worden. Overzicht van het Deltaplan met schematisch de ligging van de dammen, zoals deze in de loop der komende jaren tot stand zullen komen. Tevens is globaal de route van de boottocht die de deel nemers aan de excursie zullen maken aangegeven. Vanaf de vertrekplaats Zajpe werd dit aangegeven met eenen vanaf Willemstad met eenwaarna later heide routes samenvallen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 8