HET DELTAPLAN
1111$
VOORNE
M DELTAPLAN
IJSSELMONI
PUTTEN
WAARC
OVERFLAKKEE
DUIVELAND
NOORD BEVELAND
THOLEN
WALCHEREN
ZUID BEVELAND
TEN GELEIDE
464
ZEEUWS LANDBOUWBLAD
Spijkeni$se
0)B;
Hellevoetsluis
harincvlie
Stellendam
bestaande hoofdwegen
brouwershavensche
Dirksland O
VOMiddelha rnis
Herkingen
N. Den Bommel
grevelincen
gat^
h. r—
tiengemete,
scnema nieuwe wegen On r\.
/-Renesse
sf Oï
SC HOUWEN Brouwershaven
Numansdorp
hollandsch
Bruinisse
t Willemstad
volkerak
Ouwerkerk
ST
philips
land
MASTGAT:
ooster
DINTEl
KEE TEN
Wissenkerke t
w Kortgene Q f
Stavenisse
STEENBEAGSCHE VllEI
EENDRACHT
Westkapelle
Roosendaal
ZANDKREE K
schelde
Tholen
WemeldingeQ
Middelburg
Vlissingen
Hanswee rt
Borsele
Waarde
wester
Baarland O
schelde
Breskens
Hoofdplaat
^Terneuzen
1400 leden van de Zeeuwse Land
bouw Maatschappij zullen een bezoek
brengen aan het Deltagebied. Dat is
verheugend, want het demonstreert
op overtuigende wijze hoezeer de
Zeeuwen belang stellen in de voort
gang van de werken, die de basis zul
len vormen van een nieuwe ontwik
keling van Zuid-Westelijk Nederland.
Men vindt thans veel bedrijvigheid
in het Haringvliet, waar de grote slui
zen worden gebouwd, die de water
huishouding van Nederland zullen
helpen beheersen.
De verbetering van de zoetwater
huishouding, die voor de landbouw
van zo bijzondere betekenis is, is na
de verhoging van de veiligheid onge
twijfeld een van de belangrijkste doel
stellingen van het Deltaplan.
De kaart van Zeeland zal verande
ren. al zal ook in de toekomst dat
unieke beeld van water en land blij
ven bestaan. Beter dan nu zullen dan
echter water en land gezamenlijk de
bedrijvigheid en welvaart bevorderen.
Moge deze tocht van 1400 Zeeuwen
bijdragen tot het vertrouwen in een
goede toekomst.
Prof. Ir. P. PH. JANSEN.
HE stormvloed van 1953 heeft tot gevolg gehad dat reeds lang bestaande plannen tot afdoende
beveiliging van het kwetsbare Zuidwesten van ons land verwezenlijkt worden. In de keuze die men
had tussen verhoging van de bestaande dijken of afsluiting van de zeegaten, moest een beslissing
vallen. De direkt na de ramp bij uitstek deskundige Delta-commissie" heeft in een vijftal interim
adviezen de mogelijkheid tot beveiliging van het gehele Zuidwesten vastgelegd. Op deze adviezen
werd het Ontwerp-Deltawet, met haar uitgebreide Memorie van Toelichting, dat eind 1955 bij de
Tweede Kamer der Staten Generaal werd ingediend, gebaseerd. Op 3 juli 1958 verscheen de wet in het
Staatsblad.
Artikel I geeft kort en bondig aan dat „Ter beveiliging van het land tegen hoge stormvloeden werken
worden uitgevoerd:
I a. tot afsluiting van de zeearmen tussen Westerschelde en de Rotterdamsche Waterweg door water
keringen, lopende van Walcheren naar Noord-Beveland. van Noord-Beveland naar Schouwen, van
Schouwen naar Goeree-Overflakkee, van Goeree-Overflakkee naar Voorne;
b. tot afsluiting van met bedoelde zeearmen in open verbinding staande wateren, voorzover nood
zakelijk of wenselijk in verband met de werken bedoeld onder a.
II tot versterken van de hoogwaterkering langs:
a. de zee tussen de Belgische grens bij Het Zwin en dé Westerschelde;
b. de Westerschelde van de zee tot de Belgische grens;
c. de kust tussen de Westerschelde en de Rotterdamsche Waterweg, zeewaarts van de werken bedoeld
onder I a;
d. de Rotterdamsche Waterweg en daarmede in openstaande verbinding staande wateren;
e. het overige deel van de kust met inbegrip van die van de Wadden-eilanden".
DEHALVE de kustverkorting op grote schaal en de daardoor betere beveiliging tegen de woeste zee,
zal de totstandkoming van het Deltaplan naast de nadelen van opoffering van plaatselijke belangen,
vele voordelen geven. De zoetwatervoorziening om verdroging tegen te kunnen gaan, de verminderde en
zelfs gedeeltelijk gehele opheffing der verzilting, de verkeers- en recreatie-verbetering en tenslotte, zij
het in beperkte mate, de landaanwinning, zijn er slechts enkele van.
De kosten die gemaakt moeten worden zullen hoog zijn, waartegenover staat, dat de belangen,
die met de uitvoering van het Deltaplan worden gediend, er vele zijn.
De veranderingen die in het „Deltagebied" in de loop der jaren zeker gaan optreden zullen eveneens
groot zijn. Evenwel met de verwachting dat door het samengaan van landbouw, industrie, handel en
recreatie de vooruitgang en ontwikkeling van Zuidwest-Nederland voortgezet zullen worden.
Overzicht van het Deltaplan met schematisch de ligging van de dammen, zoals deze in de loop der
komende jaren tot stand zullen komen. Tevens is globaal de route van de boottocht die de deel
nemers aan de excursie zullen maken aangegeven. Vanaf de vertrekplaats Zajpe werd dit aangegeven
met eenen vanaf Willemstad met eenwaarna later heide routes samenvallen.