*TJoor de <*\Jrouw Hoog boven de Europoort Rendez-vous der Europese mode ONDER REDACTIE VAN MEVROUW L. N. HUIJSMAN—GRIEP VAN HET PLATTELAND 446 ZEEUWS LANDBOUWBLAD Xe#****##**###********* 33 33 •«1TAARSCHIJNLIJK hebt u, evenals ik, in de pas voorbije maanden één of meer modeshows gezien. Misschien hebt u na de derde show bij uzelf gezegd: „Ziezo, nu weet ik het wel." Zelf dacht ik er ook zo over, doch toen ik drie weken geleden een uitnodiging kreeg van de „Dralon-voorlichting Ne derland" voor de persshow van „Rendez-vous der Europese mode", heb ik er geen ogenblik aan gedacht 'deze uitnodiging af te slaan. De kaart op zichzelf zag er al zo enig uit. Niet enkel zakelijke woorden, maar daarnaast een slanke zwartgehandschoende hand, waarvan de duim en wijsvinger elegant een roze-rode roos vasthielden. Onderaan bij de handschoen het ons allen zo vertrouwde Bayerkruis, dat wij ■yan de „Asperine" kennen. De handtekening van de reclametekenaar, die deze kaart ontworpen heeft, was onleesbaar, maar deze man is vast niet de eerste de beste. Immers deze tekening werkte suggestief. Zoals de hand (met de naam Bayer ernaast) de edele roos, die „de Koningin der bloemen" wordt ge noemd, presenteerde was dit het symbool van al het edels, dat wij aan stoffen en modellen te zien zouden krijgen. Wij kwamen niet bedrogen uit. Hoog boven de uitbundige bloemenpracht van de Floriade, hoog boven de snelgroeiende stad, die als de Europort wordt beschoüwd, genoten wij van een evenement in de mode-wereld, dat wij voor geen geld hadden willen missen. De gastheer, die ons namens het Bayer-concern welkom heette, zei onder meer: „Beneden ons ligt 'de „Europort", symbool van het verenigd Europa en in het topje van de Euromast presenteren wij wat ontstaan is door inspiratie en vakmanschap van vele groten in textiel en mode uit elf Europese landen. Een draad van Draion bindt hen samen." HET KIJKSPEL TOEN begon het kijkspel. Begeleid door marsmu- ziek zweefden vijf beeldschone mannequins, ge kleed in luchtige strepless avondjurken over het plankier. In de zwartgehandschoende rechterhand een roze-rode roos. Nauwelijks waren zij verdwenen of drie andere „topmannequins" toonden ons ele gante strandkleding. Weer anderen toonden draion jersey pakjes, rok ken, die bedriegelijk veel op wollen mohair leken en beeldige truitjes. Het ging alles in een ijltempo en Mies Bouwman, de explicatrice, had de handen vol het tempo bij te houden. Wij hadden bewondering voor haar, dat zij hierin slaagde. De veertien „Draion-prinsessen", zoals de manne quins voor deze gelegenheid werden genoemd, waren omgeven door een hofhouding van kameniers, kap pers en make-up-specialisten. Vanzelfsprekend alle maal eerste klasse vakmensen, die ér voor zorgden, 'dat iedere mannequin er bij ieder nieuw nummer uitzag of ze zo van de kapper èn schoonheidsspe cialiste kwam. Het leek mij een hele prestatie om <le hoge „keizerin Farah kapsels" bij die snelle ver kleedpartijen zo mooi in orde te houden. Wij zagen heel wat modellen, die afgestemd waren op de wintermode 1960-'61. Zo noemen wij in de eerste plaats de produkten van onze eigen Ne derlandse haute couture. Het is heus geen chauvi nisme, dat mij hiertoe beweegt, maar wij mogen er toch wel een beetje trots op zijn, dat onze couturiers ©p één lijn gesteld worden met Parijse modehuizen als Pierre Balmain, Pierre Cardin en Nina Ricci. Mooi van lijn en draagbaar ook voor de Neder landse vrouwen was het Dralon-flanel deux-pièces van Jolo Couture uit Utrecht. Hetzelfde huis liet een heel mooie avondjapon met mantel van Dralon- acetaat-brocaat zien. De Plza-modellen uit Amster dam waren vertegenwoordigd door een eenvoudige japon met jasje van gestreepte Dralon-serge en een prachtige mantel van Dralon-Velours. Veneziani uit Milaan toonde o.a. een zomer- cocktailjapon van Dralon-acetaat-reliefsatijn en een wintercocktailjapon van Dralon-jersey-lamé. Bij beide modellen was het lijfje doodeenvoudig, doch muntte de rok uit door geraffineerde coupe. Onmogelijk er even een copie van te maken. Pierre Balmain liet een staaltje zien van Frans- Nederlandse samenwerking. Voor één van zijn chique ensembles koos hij „Dralon-inprimé", ver vaardigd door de Stoomweverij Nijverheid te En schede. Heinz Oestergaard uit Berlijn nam ons uit de gloeiende hitte van deze junidag ter afkoeling mee naar de wintersport en toonde twee snoezige après-ski-japonrien van Dralon. Het is echt niet te doen, produkten van alle exposerende modevorsten te tonen, maar een pracht ensemble van Dralon- Prince de Gallas, gebracht door Pièrre Balmain, willen wij toch niet voorbijgaan. Jammer, dat er geen foto meer van te krijgen was. Wij hadden er zeker allemaal ons oog on laten vallen om de lezeressen van onze bladen op dit plaatje te ver gasten. BIJ DE FOTO'S TOCH waren wij zo gelukkig twee modellen te be- machtigen, die heel goed te dragen zijn door vrouwen van het platteland. Het eerste model is een trois pièces van Dralon-jersey-etamine, gebracht door Hermann Schwichtenberg uit Berlijn. Blouse en voering van het jasje zijn van dezelfde Dralon Shantung-imprimé. De stoffen zijn vederlicht en prettig in het dragen. Het tweede model is van een Brussels modehuis, n.l. van Denise Gendry. Deze mantel is gemaakt van Dralon-Gabardine en zou het even goed doen op ons Zeeuwse platteland als op de Grote Markt in Brus sel, waar bijgaande foto werd genomen. Als u dit verslag met belangstelling hebt gelezen (en dat hoop ik echt) zult u tot de ontdekking zijn gekomen, dat er een grote verscheidenheid op het gebied van Dralon is. Niet alleen de imprimeetjes, die we allemaal kennen of het zachte, warme onder goed worden door het Bayer-concern gemaakt, maar een verscheidenheid van weefsels zo groot, dat het adembenemend is. En dan te bedenken, dat die zelfde Bayer met aspirine begon. Het is echter niet zo gek als het lijkt, want zoals het pijnstillende mid del chemisch wordt samengesteld, zo komen ook knappe chemici er aan te pas om de Dralon-vezels tot stand te brengen. Ze worden steeds vinding- Uit Dralon"-Jersey-etamine vervaardigd mantelpakje en blouse. De voering- van het jasje en de blouse zijn uit dezelfde stof, bedrukt Dralon-shantung-, vervaar digd. (Model: Swichtenberg-, Berlijn.) rijker. Weefsels, die als twee druppels water Op wol lijken, vinden misschien hun oorsprong in de zwarte steenkool: Glanzend satijn heeft nooit iets uitstaande gehad met de cocon van een zijderups en ga zo maar door. Een mantel uit „Dralon"-garbardine. (Model: Denise Gendry, Brussel.) Het gehele modefestijn was stijlvol. Voor de tal loze ramen en op de tafeltjes prijkten boeketten rode rozen in gelijkvormige puntig toelopende witte vazen. Bijzonder aardig was ook, dat wij allen reeds voor de show wat vertrouwd waren met de veertien mannequins, .omdat wij van elk een korte levens beschrijving gekregen hadden. ZIJ HEBBEN HET NIET ZO GEMAKKELIJK "fTEEL meisjes van onze tijd koesteren de wens mannequin, filmster, stewardess of iets derge lijks te worden. Het lijkt allemaal zo mooi, maar het is zo zwaar. Zo was daar Nathalie Ozenne uit Parijs. Zij is getrouwd en heeft een dochtertje van zeven jaar. Zij wil haar dochtertje een goede schoolopleiding geven en eventueel laten studeren, als zij dat wil. Studeren was Nathalie's grootste wens, maar thuis was er geen geld voor. Zij heeft dat altijd erg gevonden en daarom werkt zij nog om haar kind de mogelijkheid tot studie te geven. Echter zij zal haar kind niet in een bepaalde richting dwingen, maar misschien zal ik haar afraden mijn voetsporen te volgen, want het beroep van mannequin is heerlijk, maar het vermoeiendste ook, dat ik mij kan voorstellen. Vicky Davesne was de andere getrouwde man nequin, eveneens uit Parijs. Zij heeft een zoontje van zes jaar, waarvan zij veel houdt en waarvoor zij werkt. Deze jonge vrouw is intelligent, liep de mid delbare school af en wilde later modetekenares wor den, doch had zoals zij zelf zegt, niet voldoende talent. Omdat zij zich zo voor de mode interesseerde, werd zij mannequin. JJTET is natuurlijk niet mogelijk van alle veertien topmannequins iets over hun levensloop te vertellen en het zou u waarschijnlijk ook gaan ver velen. Het viel mij wel op dat er enkele heel nuch tere dames bij waren, die onder meer zeiden: „Wij leggen nu vast wat op zij voor later, want voor mannequin ben je gauw te oud." Dat is het nu juist, wat mij zo huiverig tegen dergelijke beroepen doet staan. Je ligt er zo gauw uit en als er dan nog omgeschoold moet worden, begint de misère. Als zij in de haute couture terecht gekomen zijn, hebben zij een tijd van luxe achter zich. De grote modehuizen betalen goed. Het deed mij dan ook goed, dat er bij deze mannequins een vrij groot percentage was, dat zei: „Als ik te oud ben voor mannequin, kan ik weer werk doen, waar voor ik vroeger geschoold ben.** Daarom zou ik ook voor elk meisje, dat wegens haar mooi figuur geschikt is voor mannequin en voor dat beroep voelt, aanraden niet alles op één kaart te zetten, want zoals wij lazem „JE BENT GAUW TE OUD'-'.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 6