LAADKOSTEN in de LANDBOUW 434 ZEECJWS LANDBOUWBLAD GESCHIEDENIS nE eerste grote laadkisten (ook voorraadkisten genoemd) zijn rond 1950 in Nieuw Zeeland gebruikt in het fruitteeltbedrijf van de kweker M. J. Williams te Motinka. Van hieruit is het systeem snel overgenomen door telers en transportondernemingen in de Verenigde Staten en Canada. De voordelen van dit systeem lijken van dien aard dat men al gauw ook in andere sec toren van de landbouw is gaan denken over de mogelijkheden welke deze methode zou kunnen bieden. Zo is men ook in Nederland de laatste jaren gekomen tot het gebruik van laadkisten voor de verwerking van de aardappeloogst, zij het dan dat men, anders dan bij het fruit, nog niet toe is aan het oogsten in kisten. HET SYSTEEM BIJ HET AARDAPPEL- TRANSPORT IN het algemeen maakt men gebruik van kisten met een inhoud van 100 tot 140 mud, dat is dus 700 tot 1000 kg. Het is duidelijk dat deze kisten, in dien gevuld, slechts mechanisch zijn te verplaatsen terwijl door de afmetingen en het eigen gewicht het transport van lége kisten met de hand ondoel matig is. Men verplaatst deze kisten dan ook in het algemeen met een vorkheftruck. Dit werktuig is speciaal gebouwd voor het verplaatsen en sta pelen van goederen in magazijnen. Het heeft daar om geringe afmetingen, een korte draaicirkel en zoals de naam reeds aangeeft een vork die, als het platvorm van een zakkenheffer, omhoog en om laag gebracht kan worden. De laadkisten nu zijn voorzien van een dubbele bodem waartussen de vorktanden van de heftruck gereden kunnen worden. Rijden en heffen tegelijk is mogelijk zodat de kisten snel gestapeld of op een wagen gezet kunnen worden. Om het product uit de kist te krijgen worden twee mogelijkheden gebruikt. In het ene geval plaatst men de kist met de heftruck in een kante laar waarmee men heel gemakkelijk de kist kan leegstorten. Het is echter ook mogelijk de onder helft van een van de zijwanden scharnierend aan de bovenhelft te bevestigen, waardoor de kist zon der kantelaar is te ledigen zij het dan dat wel enige kunstgrepen moeten worden toegepast om de kist geheel leeg te krijgen. DE MOGELIJKHEDEN !\E mogelijkheden van het gebruik van laad- kisten zijn .vrijwel onbeperkt. Het mooiste is natuurlijk wanneer zoveel mogelijk schakels tus sen producent en consument met kisten en hef trucks werken zodat als het ware geen kg product meer met de hand behoeft te worden verzet, maar dit is nog (verre?) toekomst. In grote lijnen en terwille van de duidelijkheid moet men echter onderscheiden de mogelijkheid van bewaren èn transporteren in kisten of alleen transporteren. Heeft men in een centrale bewaar- en sorteerinrichting eenmaal aanvoer in kisten dan is het hèt eenvoudigst de aardappels ook in de kist te bewaren. Dit is echter zeer kostbaar. Be halve het gebouw heeft men dan immers zeer veel kisten nodig en deze kisten kosten per kg inhoud toch al gauw 7 cent. Hier staat tegenover dat men het gebouw aanzienlijk goedkoper kan houden doordat de wanden niet meer aan de druk van losgestorte aardappelen onderhevig zijn, terwijl stapeld worden. Ten aanzien van deze bewaring in kisten kan men samenvattend stellen dat deze duur is maar wel economisch mogelijk wanneer men te maken heeft met veel kleine partijen en het gebouw eenvoudiger kan worden gezet doordat afzonderlijke ruimten niet nodig zijn en de wanden slechts een isolerende functie vervullen. IIET transport is dus ongetwijfeld voor Zeeuwse omstandigheden het belangrijkst. Om een beeld te geven van de mogelijkheden zullen wij als uitgangspunt de centrale bewaar- en sorteerinrich ting nemen. Hier komen dagelijks grote hoeveel heden aardappels aan om gesorteerd te worden. Gebeurt dit in zakken dan wordt de wagen direct op de sorteerder gelost. Is dit gebeurt dan moet de sorteerder worden leeggedraaid, de wagen ver plaatst en een andere wagen voorgebracht. Hierin zitten wachttijden voor de boer en. financieel veel ernstiger, stoptijden van de sorteerder. Het afnemen van een kist met behulp van een vorkheftruck Werkt men met kisten dan is hel betrekkelijk eenvoudig grote partijen van een leverancier in kisten te ontvangen en een hele partij van één boer ineens af te werken. Voert de boer zijn aardappels aan uit de eigen schuur dan is het direct mogelijk in kisten te le veren. Men plaatst deze leeg op de wagen en vult ze met behulp van een transporteur. Dit gaat snel- bovendien alle afzonderlijke cellen kunnen ver-jiialar.ïdan opzakken.:en -slechts-; ietqiiangzamer dan .vallen. Men kan immers bij het gebruik van kis-ïov lcsoop/d&fwageri barengjeiieHij!de.Centrale bewaar- ten verschillende partijen toch gescheiden hou- plaats worden deze kisten dus afgenomen door de den. Vooral in gebieden met veel kleine partijen vorkheftruck en bewaard tot een grotere hoeveel- (pootgoedteelt) is dit systeem aanvaardbaar. De heid ineens over de sorteerder kan. Levert de boer koel technische problemen welke zich bij bewaring direct in zakken dan kan hij direct gereedstaande in kisten voordoen schijnen wel oplosbaar. kisten vullen. HET ROOIEN IN KISTEN |\E vraag rijst nu of het niet mogelijk is in kis- ten te rooien. Dit kan inderdaad maar eigen lijk alleen in die gevallen dat een verzamelrooier wordt gebruikt welke ineens de kisten op een mee rijdende wagen vult. Zodra een wagen gevuld is moet ermee naar de centrale bewaarplaats ge reden worden, de gevulde kisten vervangen door lege en weer terug. Dit is alleen mogelijk als op het bedrijf: 1. de afstand niet te groot is. 2. een verzamelrooier aanwezig is. 3. niet zelf bewaard wordt. 4. minstens drie trekkers aanwezig rijn. Het behoeft echter geen betoog dat door een grote mate van samenwerking tussen verschillen de bedrijven aan een en ander wel voldaan kan worden. Bovendien is het mogelijk op een trekker een vorkhefinstallatie aan te brengen zodat de kisten op het perceel van de wagen kunnen worden ge lost en tijdelijk op het perceel kunnen blijven. In de centrale sorteerinrichting kan de heftruck de uit de sorteerder opgezakte aardappelen, indien deze op laadborden zijn geplaatst, afvoeren en op slaan. Zodra geleverd moet worden wordt een laad- bord met 20 zakken tegelijk op een vrachtwagen De kist wordt door de vorkheftruck in de kantelaar geplaatst om leeggestort te worden in een ver zamelbak vóór de sorteerder Een nadelig punt is nog dat men vooral door de dubbele bodem 20 ruimte verliest, waarbij nog geen rekening is gehouden met de openingen tus sen de kisten. De kisten kunnen immers ongetwij feld niet hermetisch tegen elkaar aangesloten ge MEN beweert wel eens dat een landbouw- bedrijf een transportonderneming is en dat is niet geheel ten onrechte. Berekent men van een landbouwbedrijf wat er alle maal vervoerd wordt en over welke afstan den vaak en ten koste van hoeveel man- en trekkeruren, dan kan men deze bewering grotendeels onderschrijven. Veelal is het im mers zo dat een product niet éénmaal wordt getransporteerd maar eerst naar de schuur gereden en later naar de afnemer. Hier zij dan meteen opgemerkt dat vooral het Zeeuw se bedrijf zich kenmerkt door veel weg transport. Andere bedrijf sty pen kennen dit veel minder terwijl men bij vergelijkbare be drijven elders toch ook vaak ziet dat weg transport veel meer is uitbesteed. IÏÏTVÖERIG onderzoek naar betere en practischer oplossingen bij dit transport is en wordt voortdurend verricht. De ont wikkeling van de mechanisatie op onze be drijven de laatste tientallen jaren brengt immers met zich mee dat het transport een verhoudingsgewijs belangrijker plaats gaat innemen. Was vroeger het transport van de granen een kleinigheid in verhouding tot de tele uren welke het oogsten vergde, bij ge bruik van combine en pick-up pers bijvoor beeld is het aantal arbeidsuren aan het transport besteed van dezelfde orde van grootte als het gehele oogstproees vergt. Hetzelfde zien wij bij het gebruik van de zakken rooier. Halverwege een goede rooidag moet men stoppen om met man en macht de bijkans onafzienbare hoeveelheden opge zakte aardappelen naar huis te brengen en op te slaan. UET grote belang van de ontwikkeling van dit „Interne transport" in de land bouw deed het Dagelijks Bestuur van de Zeeuwse Landbouw Maatschappij besluiten een commissie in te stellen ter nadere bestu dering van één van de nieuwste middelen van intern transport, de laadkist. Genoemde commissie heeft inmiddels verslag uitge bracht en bijgaand artikel geeft een over zicht van de bevindingen van deze commis sie. Hierbij zij opgemerkt dat vastgesteld wordt dat nog veel onderzoek gedaan moet worden. gezet. Ook aan de afvoerzijde is dus een aanzien lijke besparing aan arbeid te verkrijgen. Wordt ook in kisten geleverd dan is dit nog wel eenvou diger. DE KOSTEN I\E investering in heftruck kisten en kantelaar is zeer hoog en beloopt afhankelijk van ca paciteit en hoeveelheid al gauw 30.000 tot 50.000 gulden. De exploitatiekosten zijn in dit stadium moeilijk vast te stellen maar zullen niet meer dan rond 20 van dit bedrag zijn. Bij een besparing van twee arbeidskrachten gedurende de acht maan den dat de sorteerder werkt weegt de besparing reeds tegen de kosten op nog afgezien van de voordelen welke de boer lieeft DE VERWACHTINGEN AFGEZIEN van deze voordelen menen wij dat een bestudering van deze mogelijkheden voor iedere bewaar- en sorteerinrichting een gebie dende eis is. Dit temeer wanneer men met ons van mening is dat de verhoudingsgewijs grote arbeids intensiteit van het interne transport op den duur ruime oplossingen eist. Wij twijfelen er niet aan of het gebruik van vorkheftrucks en laadkisten zal toenemen. Men hoeft maar even de vlotheid van werken bij de Coöperatie in Kortgene te zien om deze overtuiging te krijgen. De bij dit artikel ge plaatste foto's die wij dank zij de bereidheid van deze Coöperatie mochten nemen maken het beeld wat wij trachten te schetsen misschien wat scher per. BEDE N'KZINNETJE Wij zijn er ons van bewust veel mo gelijkheden niet te hebben genoemd en veel bezwaren niet ontzenuwd. Aanvul lingen uit de praktijk en opmerkingen in het algemeen zullen daarom zeer wel kom zijn. Het is van bijzonder belang dit pro bleem van heftruck en laadkisten niet te eng te zien maar het gehele interne transport van het landbouwbedrijf in ogenschouw te nemen. W.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 10