„Het lager landbouwonderwijs in deze tijd" 391 GESLAAGDE DAG VOOR DE Z. L. M.-LEERKRACHTEN TE OUDELANDE De landbouw en de versnelling van de E. E. G. ZOMERZEGELS— BLOEMENZEGELS I960 VAN DE REDAKTIE ZATERDAG 21 MEI I960 ANDER leiding van de voorzitter van de Z. L. M. -commissie voor het Land- en Tuinbouwonder- wijs, burgemeester B. H. G. ter Haar Romeny, werd op 13 mei in de lagere landbouwschool te Oudelande voor de eerste maal een kontaktbij eenkomst voor de 25 leerkrachten der lagere land- en tuinbouwscholen gehouden. In zijn openingswoord kon hij tevens welkom heten de leden van de Z. L. M.-commissie, de Inspecteur van het landbouwonderwijs ir. E. F, C. Bollen, de ver- xegenwoordigers van het gemeentebestuur en van de Z. L. M. Het was een goede gedachte van de algemeen secretaris der Z. L. M., mr, J. F. G. Schlinge- rnann, zijn gehoor iets te vertellen over de doelstellingen en het werk van deze maatschappij. Uit zijn woorden bleek wederom welk een belangrijke plaats het onderwijs bij de Z. L. M. inneemt, hetgeen ertoe heeft geleid een speciale commissie in het leven te roepen ter behartiging van de specifieke onderwijszaken. Met de toeneming van het aantal leerkrachten deed de behoefte aan een „leerkrachtendag" zich steeds sterker gevoelen. De organisatie van deze eerste leerkrachten dag betekent dan ook de verwezenlijking van een reeds langer gekoesterde wens van het Z. L. M.- bestuur en van de leerkrachten. vorming heeft. De nieuwe lagere landbouwscholen hebben reeds weerklank gevonden en vakken als lichamelijke oefening en muziek worden gewaar deerd. Jammer genoeg ontbreken nog de nodige financiële middelen om diverse onderdelen van het nieuwe programma voldoende recht te laten wedervaren. Door gespecialiseerde leerkrachten wordt les gegeven in hand- en vakvaardigheid. Een enquête op beperkte schaal heeft uitgewezen, dat 72 van de leerlingen zich het meest aangetrok ken voelt tot deze practische vakken; 23 G voelde het meest voor biologie. Daarna volgden veeteelt en gymnastiek. Na de met veel aandacht gevolgde lezing van de heer Geertscma werden door spr. nog enige vragen beantwoord, o.a. met betrekking tot de manier, waarop de z.g. eindlesseri kunnen worden gehouden. De heer Geertsema sprak als zijn me ning uit. dat elke school hierin vrij dient te zijn, maar dat het wel aanbeveling verdient niet te vol staan met alleen vragenstellen, doch dat door het vervullen van een meer actieve rol door de leer lingen zelf, iets wordt getoond van hetgeen aan algehele vorming werd bereikt. Namens de leerkrachten bracht de heer J. K. Voogd uit Middelburg dank aan de Z. L. M. voor het organiseren van deze dag, welke hij buiten gewoon geslaagd noemde. Als afsluiting van deze leerkrachtendag werd het gezelschap in het Verenigingsgebouw ontvangen door het college van B. en W. van Oudelande, van welke gelegenheid burgemeester W. N. van Liere gebruik maakte iets over deze gemeente te ver tellen. NA een inleiding door de heer ir. Bollen over het land- en vakvaardigheidsonderwijs, waarop wij in een volgend nummer zullen terugkomen, werd door het hoofd der school, de heer W. Fase, een serie lichtbeelden vertoond, met betrekking tot de verkaveling en de dijkbescherming in de Zak van Zuid-Beveland. Onder leiding van de heer D. J. Dees werd vervolgens een korte rondrit door de streek gemaakt. De excursisten waren hier in de gelegenheid de grote verbeteringen in ogenschouw te nemen. Bijzonder in de smaak in de meest letterlijke zin viel de koffiemaltijd in het Verenigingsge bouw te Oudelande. Alle hulde aan de Oudelandse dames, die zich heel goed bleken te realiseren, dat de liefde van de man veelal via de maag gaat. Ter inleiding van het middagprogramma werd een tenoonstelling bezichtigd in het handvaardig heidslokaal van vele leerboeken, welke momenteel in ons land voor het onderwijs aan lagere land- en tuinbouwscholen verkrijgbaar zijn. DE moeizame onderhandelingen van de Euro pese Commissie en de zes E. E. G.-Ianden in zake de versnelde uitvoering- van het E. E. G.- verdrag (verdrag van Rome) zijn op 12 mei j.l. te Brussel beëindigd, met als voornaamste resultaat, dat de landbouw in de versnelling is opgenomen en dus niet is geïsoleerd. De uitslag de landbouw mee in de versnelling overziende, kan allereerst worden vastgesteld, dat Nederland een groot politiek succes heeft ge boekt met twee aspecten: l. De erkenning, dat het standpunt van een klein land in E. E. G—verband niet kan worden genegeerd, en, 2. de principiële terugtocht van de Duitse partner op het stuk van de E. E. G.-3ntegratie van de landbouw; hetgeen des te sterker spreekt, als men bedenkt, dat de Duitse regering onder de druk van de Duitse land bouw en de parlementaire meerderheid, in een dwangpositie verkeerde. En dat bovendien nog ver sterkt door het feit, dat aan het onwrikbaar lijken de Duitse standpunt alle ruchtbaarheid was ge geven. Tevens kan worden gesteld, dat in het afwenden van een dreigend gevaar voor de nationale econo mie, economisch gesproken eveneens een belang rijk succes is geboekt. De landbouw en de land- bouw-industrie is te belangrijk voor de nationale economie en daarmede voor de Nederlandse volks huishouding, dan dat Nederland zieli een achter stelling van de landbouw c.a. kan veroorloven. Mede is de uitslag positief van belang voor de verdere principiële ontwikkeling der landbouw- E. E. G.-integratie. Minister Luns heeft, terecht gesteld, dat Nederland de steun heeft gehad van de Europese Commissie; maar de omgekeerde stel ling, dat n.l. de Europese Commissie, wier taak het is de E. E. G.-integratie te bevorderen, sterke steun heeft gehad van Nederland, is ook juist. Met behulp van Nederland is de Europese Commissie ook verder gekomen dan zij en dan in het bij zonder haar voorzitter aanvankelijk voor mo gelijk heeft gehouden. De zakelijke uitkomsten tarieven, contingen ten zijn aan de magere kant, de voorstellen op het stuk van het gemeenschappelijke landbouwbe leid moeten worden afgewacht, maar bemoedigend is ook hier, dat aan termijnen gebonden afspraken zijn gemaakt. Gelet op de zeer krachtige weerstand mag ook wat de zakelijke uitkomsten betreft, van een redelijk resultaat worden gesproken. HET LAGER LAND- BOU WON DE R WI JS IN DEZE TIJD AVER dit onderwerp werd door de heer M. Geertsema, leraar paedagogiek aan de Hogere Landbouwschool te Dordrecht, een leer zame inleiding gehou den. Organisatorisch, aldus de heer Geertse ma, heeft het landbouw onderwijs grote veran deringen ondergaan. Kenden wij een veertig jaar geleden uitsluitend cursussen en later een- mansscholen, waarbij jongens gedurende 4 achtereenvolgende ja ren resp. 2%, 1, 1, 1 dag per week les ontvingen, thans dienen de scholen te werken volgens het 5, 5, 4, 3 programma. Werd vroeger alleen aandacht besteed aan de vakkennis, nu zijn er vele algemeen vormende vakken bijgekomen. Toelating is nu mogelijk na de 6e klas van de lagere school en dus moeten deze vakken vol gens de bepalingen van de leerplichtwet ge geven worden. Maar dit betekent voor de land- en tuinbouwscholen tevens een bijzonder grote ver betering, gelet op de eisen, die de veranderende maatschappij ook aan onze toekomstige werkers in de landbouw worden gesteld. Zij moeten worden opgeleid voor een toekomst, die moeilijk voorspel baar is. Oude tradities verdwijnen onder de druk van buitenaf werkende krachten. Aan de mens worden eisen gesteld zich aan zeer verschillende situaties aan te passen. Des te minder men hierbij steun vindt in tradities, des te hogere eisen zullen worden gesteld aan de eigen geestelijke zelfstan digheid, waarbij het verantwoordelijkheidsbesef zwaar weegt. Nu de primaire structuur (gezin dorpsgemeenschap) losser dreigt te geraken en andere groeperingen met overwegende binding van meer zakelijk karakter zich steeds meer aandienen, is het zaak de didactiek van het onderwijs te her zien. Voorheen was de leerstof het belangrijkst. Na tuurlijk blijft een grote hoeveelheid vakkennis noodzakelijk, maar daarnaast moet voldoende aan dacht worden besteed aan de vorming van de leer lingen. In het onderwijsproces zal de leerling in het centrum van de belangstelling moeten staan. Hij zal moeten leren met anderen samen te werken en naar anderen te luisteren. In de schoolgemeen schap kan nog worden teruggegrepen naar de pri maire structuur en kan via het uitvoeren van groepsopdraehten aan de vorming van de persoon lijkheid worden gewerkt. De parate kennis dient te worden uitgebouwd tot inzicht. De activering en het uitvoeren van op drachten leidt tot zelfverantwoordelijkheid en zelf standigheid. Tevens zal de leerling verdraagzaam heid moeten leren. Andere mensen kunnen ver dragen in hun anders zijn; anderen weten te waar deren in hun eigen mening; HET NIEUWE LEERPLAN IIET nieuwe leerplan telt ruim 3 dagen per week les in algemeen vormend onderwijs. Van over wegend belang voor de ontwikkeling van het platteland is de instelling, die men tegenover de De op de kontaktbijeenkomst vóór de lagere Landbouwschool te Oudelande verzamelde leerkrachten der lagere land- en tuinbouwscholen van tie Z. L. M. De slagzin „Zeg het .met bloemenzegels", vormfc dit jaar de inzet van de zomerpostzegelactie, waarvan de opbrengst wordt verdeeld onder plaatselijke, regionale en landelijke instellingen voor de volksgezondheid, maatschappelijk werk en culturele zorg van alle richtingen. Op 23 mei is de eerste dag van uitgifte van de serie van 4 en 6 en 8 cent (met toeslag van 4 cent) één van 12 cent (toeslag van 8 cent) en een dertigcentszegel (met 10 cent toeslag), die verkrijgbaar blijft tot en met 9 juli. Bij het tijdelijke postkantoor op de Floriade blijven de bloemenzegels zelfs verkrijgbaar tot 25 sep tember. Bijzonder aantrekkelijk zijn de zomerzegel-t kaarten met gelijke afbeeldingen als op de post zegels. Voor drie kwartjes per serie zijn deze fijnzinnig ontworpen kaarten bij de plaatselijke coimité's voor de zomerzegels verkrijgbaar. In verband met Hemelvaartsdag op 26 mei a.s. worden medewerkers en adverteerders verzocht hun copij of advertenties zo spoedig mogelijk doch uiterlijk dinsdag 24 mei in ons bezit te doen zijn, MAAR aanleiding van de in ons vorig nummer op de voorpagina geplaatste foto en daar onder een korte tekst betreffende de herverkave ling Waarde, willen wij er voor de goede orde op wijzen dat bedoelde foto niet in de herverkaveling Waarde was gemaakt maar in een ander herver- kavelingsgebied. Onze bedoeling was in het alge-i meen ter illustratie een beeld van een oude toe* stand te geven en plaatsten daartoe deze foto (afkomstig van Walcheren) bij de tekst.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 3