„Het lager landbouwonderwijs
in deze tijd"
391
GESLAAGDE DAG VOOR DE Z. L. M.-LEERKRACHTEN
TE OUDELANDE
De landbouw en de
versnelling van de E. E. G.
ZOMERZEGELS—
BLOEMENZEGELS I960
VAN DE REDAKTIE
ZATERDAG 21 MEI I960
ANDER leiding van de voorzitter van de Z. L. M. -commissie voor het Land- en Tuinbouwonder-
wijs, burgemeester B. H. G. ter Haar Romeny, werd op 13 mei in de lagere landbouwschool
te Oudelande voor de eerste maal een kontaktbij eenkomst voor de 25 leerkrachten der lagere
land- en tuinbouwscholen gehouden. In zijn openingswoord kon hij tevens welkom heten de leden
van de Z. L. M.-commissie, de Inspecteur van het landbouwonderwijs ir. E. F, C. Bollen, de ver-
xegenwoordigers van het gemeentebestuur en van de Z. L. M.
Het was een goede gedachte van de algemeen secretaris der Z. L. M., mr, J. F. G. Schlinge-
rnann, zijn gehoor iets te vertellen over de doelstellingen en het werk van deze maatschappij. Uit
zijn woorden bleek wederom welk een belangrijke plaats het onderwijs bij de Z. L. M. inneemt,
hetgeen ertoe heeft geleid een speciale commissie in het leven te roepen ter behartiging van de
specifieke onderwijszaken. Met de toeneming van het aantal leerkrachten deed de behoefte aan
een „leerkrachtendag" zich steeds sterker gevoelen. De organisatie van deze eerste leerkrachten
dag betekent dan ook de verwezenlijking van een reeds langer gekoesterde wens van het Z. L. M.-
bestuur en van de leerkrachten.
vorming heeft. De nieuwe lagere landbouwscholen
hebben reeds weerklank gevonden en vakken als
lichamelijke oefening en muziek worden gewaar
deerd. Jammer genoeg ontbreken nog de nodige
financiële middelen om diverse onderdelen van
het nieuwe programma voldoende recht te laten
wedervaren. Door gespecialiseerde leerkrachten
wordt les gegeven in hand- en vakvaardigheid. Een
enquête op beperkte schaal heeft uitgewezen, dat
72 van de leerlingen zich het meest aangetrok
ken voelt tot deze practische vakken; 23 G voelde
het meest voor biologie. Daarna volgden veeteelt
en gymnastiek.
Na de met veel aandacht gevolgde lezing van
de heer Geertscma werden door spr. nog enige
vragen beantwoord, o.a. met betrekking tot de
manier, waarop de z.g. eindlesseri kunnen worden
gehouden. De heer Geertsema sprak als zijn me
ning uit. dat elke school hierin vrij dient te zijn,
maar dat het wel aanbeveling verdient niet te vol
staan met alleen vragenstellen, doch dat door het
vervullen van een meer actieve rol door de leer
lingen zelf, iets wordt getoond van hetgeen aan
algehele vorming werd bereikt.
Namens de leerkrachten bracht de heer J. K.
Voogd uit Middelburg dank aan de Z. L. M. voor
het organiseren van deze dag, welke hij buiten
gewoon geslaagd noemde.
Als afsluiting van deze leerkrachtendag werd het
gezelschap in het Verenigingsgebouw ontvangen
door het college van B. en W. van Oudelande, van
welke gelegenheid burgemeester W. N. van Liere
gebruik maakte iets over deze gemeente te ver
tellen.
NA een inleiding door de heer ir. Bollen over het
land- en vakvaardigheidsonderwijs, waarop
wij in een volgend nummer zullen terugkomen,
werd door het hoofd der school, de heer W. Fase,
een serie lichtbeelden vertoond, met betrekking tot
de verkaveling en de dijkbescherming in de Zak
van Zuid-Beveland. Onder leiding van de heer D. J.
Dees werd vervolgens een korte rondrit door de
streek gemaakt. De excursisten waren hier in de
gelegenheid de grote verbeteringen in ogenschouw
te nemen.
Bijzonder in de smaak in de meest letterlijke
zin viel de koffiemaltijd in het Verenigingsge
bouw te Oudelande. Alle hulde aan de Oudelandse
dames, die zich heel goed bleken te realiseren, dat
de liefde van de man veelal via de maag gaat.
Ter inleiding van het middagprogramma werd
een tenoonstelling bezichtigd in het handvaardig
heidslokaal van vele leerboeken, welke momenteel
in ons land voor het onderwijs aan lagere land- en
tuinbouwscholen verkrijgbaar zijn.
DE moeizame onderhandelingen van de Euro
pese Commissie en de zes E. E. G.-Ianden in
zake de versnelde uitvoering- van het E. E. G.-
verdrag (verdrag van Rome) zijn op 12 mei j.l. te
Brussel beëindigd, met als voornaamste resultaat,
dat de landbouw in de versnelling is opgenomen
en dus niet is geïsoleerd.
De uitslag de landbouw mee in de versnelling
overziende, kan allereerst worden vastgesteld,
dat Nederland een groot politiek succes heeft ge
boekt met twee aspecten: l. De erkenning, dat het
standpunt van een klein land in E. E. G—verband
niet kan worden genegeerd, en, 2. de principiële
terugtocht van de Duitse partner op het stuk van
de E. E. G.-3ntegratie van de landbouw; hetgeen
des te sterker spreekt, als men bedenkt, dat de
Duitse regering onder de druk van de Duitse land
bouw en de parlementaire meerderheid, in een
dwangpositie verkeerde. En dat bovendien nog ver
sterkt door het feit, dat aan het onwrikbaar lijken
de Duitse standpunt alle ruchtbaarheid was ge
geven.
Tevens kan worden gesteld, dat in het afwenden
van een dreigend gevaar voor de nationale econo
mie, economisch gesproken eveneens een belang
rijk succes is geboekt. De landbouw en de land-
bouw-industrie is te belangrijk voor de nationale
economie en daarmede voor de Nederlandse volks
huishouding, dan dat Nederland zieli een achter
stelling van de landbouw c.a. kan veroorloven.
Mede is de uitslag positief van belang voor de
verdere principiële ontwikkeling der landbouw-
E. E. G.-integratie. Minister Luns heeft, terecht
gesteld, dat Nederland de steun heeft gehad van
de Europese Commissie; maar de omgekeerde stel
ling, dat n.l. de Europese Commissie, wier taak
het is de E. E. G.-integratie te bevorderen, sterke
steun heeft gehad van Nederland, is ook juist. Met
behulp van Nederland is de Europese Commissie
ook verder gekomen dan zij en dan in het bij
zonder haar voorzitter aanvankelijk voor mo
gelijk heeft gehouden.
De zakelijke uitkomsten tarieven, contingen
ten zijn aan de magere kant, de voorstellen op
het stuk van het gemeenschappelijke landbouwbe
leid moeten worden afgewacht, maar bemoedigend
is ook hier, dat aan termijnen gebonden afspraken
zijn gemaakt. Gelet op de zeer krachtige weerstand
mag ook wat de zakelijke uitkomsten betreft, van
een redelijk resultaat worden gesproken.
HET LAGER LAND-
BOU WON DE R WI JS
IN DEZE TIJD
AVER dit onderwerp
werd door de heer
M. Geertsema, leraar
paedagogiek aan de
Hogere Landbouwschool
te Dordrecht, een leer
zame inleiding gehou
den. Organisatorisch,
aldus de heer Geertse
ma, heeft het landbouw
onderwijs grote veran
deringen ondergaan.
Kenden wij een veertig
jaar geleden uitsluitend
cursussen en later een-
mansscholen, waarbij
jongens gedurende 4
achtereenvolgende ja
ren resp. 2%, 1, 1, 1 dag
per week les ontvingen,
thans dienen de scholen
te werken volgens het
5, 5, 4, 3 programma.
Werd vroeger alleen
aandacht besteed aan
de vakkennis, nu zijn
er vele algemeen vormende vakken bijgekomen.
Toelating is nu mogelijk na de 6e klas van de
lagere school en dus moeten deze vakken vol
gens de bepalingen van de leerplichtwet ge
geven worden. Maar dit betekent voor de land- en
tuinbouwscholen tevens een bijzonder grote ver
betering, gelet op de eisen, die de veranderende
maatschappij ook aan onze toekomstige werkers
in de landbouw worden gesteld. Zij moeten worden
opgeleid voor een toekomst, die moeilijk voorspel
baar is. Oude tradities verdwijnen onder de druk
van buitenaf werkende krachten. Aan de mens
worden eisen gesteld zich aan zeer verschillende
situaties aan te passen. Des te minder men hierbij
steun vindt in tradities, des te hogere eisen zullen
worden gesteld aan de eigen geestelijke zelfstan
digheid, waarbij het verantwoordelijkheidsbesef
zwaar weegt. Nu de primaire structuur (gezin
dorpsgemeenschap) losser dreigt te geraken en
andere groeperingen met overwegende binding van
meer zakelijk karakter zich steeds meer aandienen,
is het zaak de didactiek van het onderwijs te her
zien.
Voorheen was de leerstof het belangrijkst. Na
tuurlijk blijft een grote hoeveelheid vakkennis
noodzakelijk, maar daarnaast moet voldoende aan
dacht worden besteed aan de vorming van de leer
lingen. In het onderwijsproces zal de leerling in
het centrum van de belangstelling moeten staan.
Hij zal moeten leren met anderen samen te werken
en naar anderen te luisteren. In de schoolgemeen
schap kan nog worden teruggegrepen naar de pri
maire structuur en kan via het uitvoeren van
groepsopdraehten aan de vorming van de persoon
lijkheid worden gewerkt.
De parate kennis dient te worden uitgebouwd tot
inzicht. De activering en het uitvoeren van op
drachten leidt tot zelfverantwoordelijkheid en zelf
standigheid. Tevens zal de leerling verdraagzaam
heid moeten leren. Andere mensen kunnen ver
dragen in hun anders zijn; anderen weten te waar
deren in hun eigen mening;
HET NIEUWE LEERPLAN
IIET nieuwe leerplan telt ruim 3 dagen per week
les in algemeen vormend onderwijs. Van over
wegend belang voor de ontwikkeling van het
platteland is de instelling, die men tegenover de
De op de kontaktbijeenkomst vóór de lagere Landbouwschool te Oudelande
verzamelde leerkrachten der lagere land- en tuinbouwscholen van tie Z. L. M.
De slagzin „Zeg het .met bloemenzegels", vormfc
dit jaar de inzet van de zomerpostzegelactie,
waarvan de opbrengst wordt verdeeld onder
plaatselijke, regionale en landelijke instellingen
voor de volksgezondheid, maatschappelijk werk
en culturele zorg van alle richtingen.
Op 23 mei is de eerste dag van uitgifte van de
serie van 4 en 6 en 8 cent (met toeslag van 4
cent) één van 12 cent (toeslag van 8 cent) en
een dertigcentszegel (met 10 cent toeslag),
die verkrijgbaar blijft tot en met 9 juli. Bij
het tijdelijke postkantoor op de Floriade blijven
de bloemenzegels zelfs verkrijgbaar tot 25 sep
tember.
Bijzonder aantrekkelijk zijn de zomerzegel-t
kaarten met gelijke afbeeldingen als op de post
zegels. Voor drie kwartjes per serie zijn deze
fijnzinnig ontworpen kaarten bij de plaatselijke
coimité's voor de zomerzegels verkrijgbaar.
In verband met Hemelvaartsdag op 26 mei a.s.
worden medewerkers en adverteerders verzocht
hun copij of advertenties zo spoedig mogelijk doch
uiterlijk dinsdag 24 mei in ons bezit te doen zijn,
MAAR aanleiding van de in ons vorig nummer
op de voorpagina geplaatste foto en daar
onder een korte tekst betreffende de herverkave
ling Waarde, willen wij er voor de goede orde op
wijzen dat bedoelde foto niet in de herverkaveling
Waarde was gemaakt maar in een ander herver-
kavelingsgebied. Onze bedoeling was in het alge-i
meen ter illustratie een beeld van een oude toe*
stand te geven en plaatsten daartoe deze foto
(afkomstig van Walcheren) bij de tekst.