13 KG INHOUD Bsso) GAS Bij J^aserr behoren eieren! 3)2 ^Paashaas cKsf Paasbrood Er zijn flessen en FLESSEN 310 - Esso Gas flessen bevatten gegaran^ deerd 13 kg veilig butaangas. Heus... met Esso bent u beter uit. ZEEUWS LANDBOUWBLAD ^Vervolg JN het bijzonder werden hanen en kippen (hoenderoffer) geofferd. Later werden de bloedige offergaven vervangen door een onbloedig voorwerp; men offerde bundels veren of eieren. De eieren, eerst ten offer gewijd aan godin Frigga, werden tijdens de maaltijd, die als regel op de offerfeesten volgden, door de aanwezigen genuttigd. Het ei is bij vele volkeren het symboohvan de vruchtbaarheid. Bovendien laten verschillende volken 'n hun scheppingsgeschiedenis god en wereld ontstaan uit het ei. Vandaar dan ook dat het ei op het lentefeest-van-Pasen in aller belangstelling staat. Reeds bij de Perzen was het gebruikelijk dat men elkaar op de lentefeesten gekleurde eieren schonk. De Romeinen leenden in het voorjaar hun eierspelen en eierdansen. Ook is er nog een oorspronkelijk gebod dat door een rabbi uitgevaardigd was, dat de Joden in de nacht van het P&scha eieren moest eten. In de pre-historie van vele oude heidense religies speelde het ei een grote rol. In het gebied van Bern (Zwitserland) vond men nog-niet lang geleden een steen, waarin afgebeeld de zonnegod Bal met een ei in de mond. Vandaar dan dat wij nog heden ten dage op onze paasdis eieren moeten zien* Anders is het immers geen Pasen? Bij.Pasen behoren eieren, evenals kaarsen en hulst op Kerst en oliebollen op oudejaarsavond. Lieren op de paastafel en liefst niet te. weinigVandaar ook dat nog heden ten dage, neen, niet meer eieren geofferd worden om geesten en goden gunstig té stemmen, doch misschien wel geschonken worden aan zieken, ouden van dagen, aan kinderenja. misschien toch wel om „geesten" gunstig te stemmen, wie zal het zeggen? N dan denken we ook aan het eieren-uitdelen in Twente en het eier- f ophalen in de Achterhoek en het „eier-zoeken" dat ook wij hier in Zeeland kennen als we de dag voor Pasen een mooie serie eieren kleuren en verstoppen in de kamer of, als we daarover beschikken, onder struiken en heesters in de tuin. Het vogelnestje en het kuikentje als „paas-embleem" zijn hieraan evenmin vreemd. In feite is het ei op Pasen dus niet anders dan een vruchtbaarheidsattribuut. In wezen heeft ze met het eigenlijke paasfeest van onze christelijke beschaving niets te maken. A"\AAK wordt ons ook gevraagd hoe we aan een „Paashaas" komen. Deze 'Y 'vraag is helemaal niet vreemd. Als de haas op het Kerstfeest als attri buut verschenen was zou men het kunnen verklaren vanuit de vele kerst-hazebouten die verorberd worden in de korte dagen van het jaar. De Duitse folklorist Dr. Max Hofler meent dat wij ook de paashaas moeten zien als een oorspronkelijk (Germaans) offerdier, dat volgens deze schrijver op vele plaatsen aan godin Frigga werd gewijd. Zo zou dus onze „paashaas" op het eierfeest gekomen zijn nr\ ELANGRIJKER dan de paashaas lijkt ons de ontwikkeling van het J-\ paasbróód. De oorsprong hiervan moeten we dichterbij zoeken. Het paasbrood da teert uit de eerste eenwen onzer jaartelling, teen het christendom zijn intrede deed in de lage landen tussen de Noordzee en de Oostzee. Reeds het heidendom kende offermaaltijden zoals we reeds hiervoor hebben gelezen; met de komst van het christendom werden velschillende elementen hiervan overgenomen en vele dingen bleven ogenschijnlijk zoals ze waren. De offermaaltijden werden eveneens overgenomen. Ze werden echter „gekerstend" als we dit zo mogen noemen. Op heidense basis voegde men er enkele Joodse en christelijke elementen in om het geheei zo gemak kelijker te doen overnemen. De joodse invloed is vooral te onderkennen in de offerdieren in de vorm van een lam of een bokje, die ook in de „christelijke periode", toen het „germaanse volk" dus reeds gekerstend was. Nog heel lang was het de gewoonte van de christenen uit de Germanen naar Joods voorbeeld, het paaslam te slachten, waarbij dan dit paaslam dan tot zinne beeld van Christus werd. Men bracht de lammeren naar de kerk en daar liet men ze zegenen, men liet ze drinken van gewijd water en eten van het gewijde voedsel, het gewijde, demonen-afwerende zout. Na de zegening werden de lammeren geslacht. Van de restanten werden dan tenslotte gemeen schappelijke maaltijden aangericht en dan moesten allen van het gewijde vlees eten waar het volk uiteraard bovennatuurlijke krachten aan verbond. Naast dit vlees werden dan echter ook nog andere eetwaren geconsumeerd.- Deze eetwaren brachten de mensen zelf mee in korfjes. De korfjes bevatten naast bontgeverfdé eieren, steeds paaskpeken (eierkoeken) doch vooral paasbrood. De paasbroden droegen in vele gevallen een meer of minder geslaagde decoratie. Soms in de vorm van in een bepaalde lijn gelegde gedroogde vruchten. Een enkele maal droegen ze ook afbeeldingen van een lam, inge sneden in de korst. ENTEOMMEGANGEN, voor jaarsfeesten en het feest van Pasen hebben ons zo een reeks van gebrui ken en genoegens gebracht: broodvogels en brood mannetjes, palmpasen en „aeremstokjes", paaseieren, paashazen en het smakelijke, vruchten-gevulde paasbrood dat de bakker U graag maakt. Het is een mengeling van overgeleverde heidense en christelijke, heel vaak religieuse, motieven en symbolen die een veelkleurig patroon vormen van het blijde leven der lente. Jammer dat die lente voorbij gaat Gelukkig te weten dat het Paasfeest het Blijde Leven garandeert, niet-voorbij-gaand als de lente, sterker dan de dood V v? •M iHi i emulgeerbare oplossing 25%j| 1 ^öedeT?5%n 1 sluitmiddel 27,% Vakkundige voorlichting en volledige service door ervaren depothouders. (te4- gaa Ut lange werkingsd buitengewoon goede bestrijding van: bietevlieg, vroege akkerthrips, ylasthrips, coloradokever, erwtebladrandkever, kool- vlieg, wortelvlieg etc. tegen bodeminsecten op alle grondsoorten inclusief veengronden (ritnaalden, engerlingen, aardrupsen én emelten) vraagt Uw leverancier om onze landbouwbrochure

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 14