13 KG INHOUD
Bsso) GAS
Bij J^aserr behoren eieren!
3)2 ^Paashaas
cKsf Paasbrood
Er zijn
flessen
en
FLESSEN
310
-
Esso Gas flessen bevatten gegaran^
deerd 13 kg veilig butaangas. Heus...
met Esso bent u beter uit.
ZEEUWS LANDBOUWBLAD
^Vervolg
JN het bijzonder werden hanen en kippen (hoenderoffer) geofferd. Later
werden de bloedige offergaven vervangen door een onbloedig voorwerp;
men offerde bundels veren of eieren. De eieren, eerst ten offer gewijd
aan godin Frigga, werden tijdens de maaltijd, die als regel op de offerfeesten
volgden, door de aanwezigen genuttigd.
Het ei is bij vele volkeren het symboohvan de vruchtbaarheid. Bovendien
laten verschillende volken 'n hun scheppingsgeschiedenis god en wereld
ontstaan uit het ei. Vandaar dan ook dat het ei op het lentefeest-van-Pasen
in aller belangstelling staat. Reeds bij de Perzen was het gebruikelijk dat
men elkaar op de lentefeesten gekleurde eieren schonk. De Romeinen leenden
in het voorjaar hun eierspelen en eierdansen. Ook is er nog een oorspronkelijk
gebod dat door een rabbi uitgevaardigd was, dat de Joden in de nacht van het
P&scha eieren moest eten. In de pre-historie van vele oude heidense religies
speelde het ei een grote rol. In het gebied van Bern (Zwitserland) vond men
nog-niet lang geleden een steen, waarin afgebeeld de zonnegod Bal met een
ei in de mond.
Vandaar dan dat wij nog heden ten dage op onze paasdis eieren moeten
zien* Anders is het immers geen Pasen? Bij.Pasen behoren eieren, evenals
kaarsen en hulst op Kerst en oliebollen op oudejaarsavond. Lieren op de
paastafel en liefst niet te. weinigVandaar ook dat nog heden ten dage,
neen, niet meer eieren geofferd worden om geesten en goden gunstig té
stemmen, doch misschien wel geschonken worden aan zieken, ouden van
dagen, aan kinderenja. misschien toch wel om „geesten" gunstig te
stemmen, wie zal het zeggen?
N dan denken we ook aan het eieren-uitdelen in Twente en het eier-
f ophalen in de Achterhoek en het „eier-zoeken" dat ook wij hier in
Zeeland kennen als we de dag voor Pasen een mooie serie eieren kleuren
en verstoppen in de kamer of, als we daarover beschikken, onder struiken
en heesters in de tuin. Het vogelnestje en het kuikentje als „paas-embleem"
zijn hieraan evenmin vreemd. In feite is het ei op Pasen dus niet anders
dan een vruchtbaarheidsattribuut. In wezen heeft ze met het eigenlijke
paasfeest van onze christelijke beschaving niets te maken.
A"\AAK wordt ons ook gevraagd hoe we aan een „Paashaas" komen. Deze
'Y 'vraag is helemaal niet vreemd. Als de haas op het Kerstfeest als attri
buut verschenen was zou men het kunnen verklaren vanuit de vele
kerst-hazebouten die verorberd worden in de korte dagen van het jaar. De
Duitse folklorist Dr. Max Hofler meent dat wij ook de paashaas moeten
zien als een oorspronkelijk (Germaans) offerdier, dat volgens deze schrijver
op vele plaatsen aan godin Frigga werd gewijd. Zo zou dus onze „paashaas"
op het eierfeest gekomen zijn
nr\ ELANGRIJKER dan de paashaas lijkt ons de ontwikkeling van het
J-\ paasbróód.
De oorsprong hiervan moeten we dichterbij zoeken. Het paasbrood da
teert uit de eerste eenwen onzer jaartelling, teen het christendom zijn intrede
deed in de lage landen tussen de Noordzee en de Oostzee.
Reeds het heidendom kende offermaaltijden zoals we reeds hiervoor
hebben gelezen; met de komst van het christendom werden velschillende
elementen hiervan overgenomen en vele dingen bleven ogenschijnlijk zoals
ze waren. De offermaaltijden werden eveneens overgenomen. Ze werden
echter „gekerstend" als we dit zo mogen noemen. Op heidense basis voegde
men er enkele Joodse en christelijke elementen in om het geheei zo gemak
kelijker te doen overnemen. De joodse invloed is vooral te onderkennen in
de offerdieren in de vorm van een lam of een bokje, die ook in de „christelijke
periode", toen het „germaanse volk" dus reeds gekerstend was. Nog heel
lang was het de gewoonte van de christenen uit de Germanen naar Joods
voorbeeld, het paaslam te slachten, waarbij dan dit paaslam dan tot zinne
beeld van Christus werd. Men bracht de lammeren naar de kerk en daar
liet men ze zegenen, men liet ze drinken van gewijd water en eten van het
gewijde voedsel, het gewijde, demonen-afwerende zout. Na de zegening
werden de lammeren geslacht. Van de restanten werden dan tenslotte gemeen
schappelijke maaltijden aangericht en dan moesten allen van het gewijde
vlees eten waar het volk uiteraard bovennatuurlijke krachten aan verbond.
Naast dit vlees werden dan echter ook nog andere eetwaren geconsumeerd.-
Deze eetwaren brachten de mensen zelf mee in korfjes. De korfjes bevatten
naast bontgeverfdé eieren, steeds paaskpeken (eierkoeken) doch vooral
paasbrood.
De paasbroden droegen in vele gevallen een meer of minder geslaagde
decoratie. Soms in de vorm van in een bepaalde lijn gelegde gedroogde
vruchten. Een enkele maal droegen ze ook afbeeldingen van een lam, inge
sneden in de korst.
ENTEOMMEGANGEN, voor jaarsfeesten en het
feest van Pasen hebben ons zo een reeks van gebrui
ken en genoegens gebracht: broodvogels en brood
mannetjes, palmpasen en „aeremstokjes", paaseieren,
paashazen en het smakelijke, vruchten-gevulde paasbrood
dat de bakker U graag maakt. Het is een mengeling van
overgeleverde heidense en christelijke, heel vaak religieuse,
motieven en symbolen die een veelkleurig patroon vormen
van het blijde leven der lente. Jammer dat die lente
voorbij gaat
Gelukkig te weten dat het Paasfeest het Blijde Leven
garandeert, niet-voorbij-gaand als de lente, sterker dan
de dood
V v?
•M
iHi i
emulgeerbare oplossing 25%j|
1
^öedeT?5%n
1
sluitmiddel 27,%
Vakkundige voorlichting en volledige
service door ervaren depothouders.
(te4- gaa Ut
lange werkingsd
buitengewoon goede bestrijding van:
bietevlieg, vroege akkerthrips, ylasthrips,
coloradokever, erwtebladrandkever, kool-
vlieg, wortelvlieg etc.
tegen bodeminsecten op alle grondsoorten
inclusief veengronden (ritnaalden,
engerlingen, aardrupsen én emelten)
vraagt Uw leverancier om onze
landbouwbrochure