Hulpmiddelen bij trekkers in verband met het transport Ir. ELEMA begon zijn inleiding met iets te vertellen over trekkers in het algemeen. Het transport kan in drie groepen worden ingedeeld nl. 154 ZEEUWS LANDBOUWBLAD T^antrd? inleiding gehouden tijdens de alweer enige weken geleden transportdag te Goes, door Ir. H. M. ELEMA, Rijkslandbouwconsulent voor landbouwwerktuigen te Wageningen, ontlenen wij het volgende: Ie op het land I r. extern transport 2e op de weg 3e op het erf en in de schuur intern transport IIET transport op het land omvat een grote verscheidenheid van werkzaamheden, ech ter brengen al deze werkzaamheden met zich mee dat er veel gestart en gestopt moet worden. Vooral bij het bietenrijden heeft men vaak te maken met zeer moeilijke omstandigheden. Over het algemeen behoeven op het land geen grote afstanden afgelegd te worden, is daarom geen hoge snelheid nodig, en veelal ook niet mogelijk. Wel wordt soms veel last van wielslip en het maken van sporen ondervonden. SNELHEID ALS normale snelheid is die in de le, 2e of 3e versnelling net goed, waardoor met een tempo van 25 km per uur wordt gereden. Hiervoor zijn geen speciale voorzieningen nodig. STOPPEN EN STARTEN TOT voor kort was het noodzakelijk dat de chauffeur steeds moest op- en afstappen. Thans is reeds op enkele merken de afstands bediening aangebracht «Porsche Hydrostop). Deze oplossing is zeer handig mits men daarbij achter of naast de trekker kan lopen en de trek ker stopt als men de handel loslaat. Dit laatste is nodig met het oog op de veiligheid. WIELSLIP EN SPOREN DIJ de bietenoogst zijn de omstandigheden veelal zodanig, dat de transportmogelijkhe den eerder uitvallen dan de machines. Het land wordt dan ook onder deze omstandigheden vaak stuk gereden. De beste oplossing voor deze moeilijkheden dient gezocht te worden in het gebruik van twee wielige wagens en royale bandenmaat. Opmer kelijk is dat veel trekkers ten opzichte van hun vermogen van te kleine bandenmaat zijn voor zien. Vooral bij het transport wreekt zich dat. Voor een 20 pk trekker zijn bandenmaat 828 of 832 veel beter dan de gebruikelijke 924. Voor een 30 pk trekker is eigenlijk minstens de 9—36 maat nodig, maar beter nog de 9—38 of 942 bandenmaat. De 4050 pk trekker vraagt 11—36 of beter nog 11—38. Daarnaast geven de H.V.S. of de Vam wielen zeer gunstig resultaat. WEGTRANSPORT UET wegtransport stelt in wezen geheel an- dere eisen dan transport over het land. De weg geeft vaste ondergrond zodat geen hoge trekkracht noodzakelijk is. Daarentegen is wel snelheid gewenst. Wettelijk toegestaan is maxi maal 16 km per uur, hetgeen voldoende geacht kan worden. Voor hogere snelheden zijn trou wens vele wagens te licht gebouwd. Voor trans port op de weg zouden banden met een gesloten profiel het beste zijn omdat het open profiel ster ker slijt. Dit profiel is echter niet bruikbaar voor het normale landwerk, zodat bij combinatie van werkzaamheden open profiel voor de banden noodzakelijk is. Bij gebruik op de weg zijn goede remmen op trekker en wagens noodzakelijk. Slechte wagen- remmen zijn levensgevaarlijk, daar het gevaar van dubbelslaan van de trein bij plotseling rem men zeker niet denkbeeldig is. Een oplooprem, mits op de juiste wijze onderhouden, kan goed zijn. Het onderhoud laat echter veelal te wensen over en beantwoordt dan niet aan het gestelde doel. Veelal zijn de toegepaste wagenremmen te klein van uitvoering om goed te kunnen werken. De beste en 'n betaalbare oplossing geeft de Gor ter vacuumrem. Op petroleumtrekkers is op een voudige wijze aansluiting op de inlaat mogelijk, terwijl op dieseltrekkers plaatsing van een aparte vacuumpomp mogelijk is. In Zweden begint de elektrische rem ingang te vinden. DIJ verschillende trekkers is een aparte pe- u daal voor het remmen op de weg aange bracht. In principe is dit eefi goede oplossing. Echter is er tot nu toe nog geen uitvoering op de markt, waarbij alle pedalen goed bereikbaar zijn, waardoor dê situatie inplaats van beter, ver slechterd wordt. Een andere oplossing van het remprobleem geeft de remhefboom met een soort verbeterde bowdenkabel. Dit systeem, mits goed onderhouden, blijkt te voldoen. Drie mogelijkheden aan één trekker, nl. hydraulisch gelichte eggen, bevestiging kooiwiel en antisli)} elementen en verfspuit aangesloten aan een van de cylinders. Indien bij het wegtransport van een kabine op de trekker gebruik wordt gemaakt, is een mecha nische ruitenwisser vereist. Een handwisser is bij transport op de weg niet toegestaan. In de kabi ne dient voor een goede ventilatie te worden ge zorgd. Op enkele trekkers is een soort eenvou dige verwarming reeds aanwezig, wat zeker aan beveling verdient. TRANSPORT OP ERF EN IN SCHUUR AOK hier is de snelheid weer gering. Van veel* belang is dat de te gebruiken trekker goed manoeuvreerbaar is. Dus soepele koppeling, goed zicht en zo mogelijk staand sturen van groot be lang. Voor het opduwen van de wagens is een du woog voorop de trekker aan te bevelen. Het werken met een losse duwboom is levensgevaar lijk. Voor het werken in de schuur is een von- kenvanger noodzakelijk. liet voorgaande betreft in vogelvlucht enkele punten aangaande het transport op de ver schillende plaatsen. Betreffende de hulpmidde len bij het transport van de diverse produkten nog het volgende TRANSPORT MET VIERWIELIGE WAGENS HE op de meeste Duitse en op sommige Fran- se trekkers aparte wagentrekhaak is te hoog geplaatst hetgeen in prinqipe o.a. met het oog op achteroverslaan van de trekker niet juist is. In Amerika hebben de wagens een laag ge plaatste trekboom, die aan een normale trekhaak past. Soms probeert men de wieldruk te vergro ten door de hefinrichting onder de trekboom door te laten gaan en op deze wijze iets te hef fen. Dit kan echter zeer gevaarlijk zijn en deze methode moet niet zonder steigerbegrenzer wor den toegepast. TRANSPORT MET TWEEWIELIGE WAGENS UOOR het trekkerbedrijf is de twee-wielige wagen de oplossing. Er behoort ecljter een automatische koppelhaak bij, die niet duur is en door de Engelse trekkerfabrieken wordt geleverd. Deze automatische koppelhaak kan gemakkelijk aan elke trekker met hefinrichting worden ge maakt. Ook bestaat deze mogelijkheid voor trek kers zonder hefinrichting, zoals bij de Massey- Ferguson-trekkers is toegepast, namelijk met schroef spindel, hefboom en ketting met oog voor zekering. Men zou dit mechanisme ook aan een tweewielige sulky kunnen maken om gemengde tractie mogelijk te maken. Op deze wijze zijn de voordelen voor het gebruik van twee- en vierwie lige wagens aardig gecombineerd. TRANSPORT MET LAADBAKJE AAN DE TREKKER V»- VOOR klein transport is een laadbakje aan de hefinrichting een goede oplossing. Het ma ximaal toelaatbaar gewicht daarvan is afhanke lijk van de gebruikte trekker, maar is meestal toch niet meer dan ca 300 kg. Het laadbakje is heel goedkoop te maken en is voor bedrijven zonder paarden een handige oplossing voor klein transport. TRANSPORT MET SCHELVENDRAGER UET gebruik van schelven dragers is een zee? rationele methode over afstanden tot een 1000 m en mits het grote schelvendragers zijn vóór en achter op de trekker. In dat geval kun-, nen 46 schelven in één keer meegenomen wor den. Het toepassen van de schelvendragers vereist een sterke hefinrichting en de mogelijkheid om apart voor en achter te heffen, met vastzetting' in hoogste stand. Over het algemeen is dit alleen mogelijk bij betrekkelijk zware trekkers. Voor de lichtere trekkers dient gebruik gemaakt te wor den van kleinere schelvendragers die dan 2 3 schelven over een afstand van ca. 200 m kunnen transporteren. Het verdient aanbeve ling de voorste schelven- drager zó te ontwerpen, dat hij aan de driepunts heffing past, daar er dan meer universeel werk mee verricht kan worden. LADEN met VOORLADER OF ACHTERLADER IIET gebruik van voor- of achterlader geeft zeer grote arbeidsbespa ring. Om vlot te kunnen werken is het nodig dat deze apart aangedreven wordt door een hefpomp met een grote pompcapa- citeit. Hoewel nu nóg* veelal het voorladen ge bruikelijk is, zou in wezen achter-op-laden beter zijn mits de chauffeur an dersom op de trekker kan zitten. Door het achte? laden heeft men een kor tere draa.icirkel nodig en minder last van wielslip. Wel moet men er attent op wezen dat de trekker niet gaat kantelen. Bij het gebruik van de hefinrichting dient men niet alleen te ietten op de hefkracht van de ar men maar verdient het aanbeveling te rekeneil met kg-m. hefvermogen. Hiermede kan worden berekend of een bepaald gewicht nog kan woJh den opgetild of dat dit te zwaar is. Bijv.Hefkracht aan armen 400 kg. Dan is het hefvermogen van de lader als de vracht er twee maal zo ver achter ligt, slechts 200 kg. Men moet de afstand meten van draaipunten hefarmen tot zwaartepunt (veelal het midden) van de last. Deze afstand in nieters gedeeld oj» kg-m. geeft maximaal te heffen gewiciht. Speciaal bij voorladerswerk is stuurbekrachti» ging ideaal, terwijl deze bekrachtiging ook bij andere uit te voeren werkzaamheden zeer pret> tig werkt. AGRARISCH NEDERLAND NAAR de GROTE FRANSE LANDBOUWTENTOONSTELLING Met collectieve inzending IN het raam van de .,Week van de Landbouw 1960" wordt van 17 maart a.s. te Parijs de grote Franse Landbouwtentoonstelling gehou den, bekend als het „Concours Général Agricole'^ ditmaal voor de negen en zestigste maal. Agra risch Nederland zal op deze tentoonstelling ver tegenwoordigd zijn met een collectieve inzending* die onder auspiciën van het ministerie van Land bouw en Visserij tot stand is gekomen in samen werking met de „Werkgroep Export Propaganda Agrarisch Reproduktiemateriaal" en andere or ganen van het bedrijfsleven. De overheid ver leent ook financiële medewerking aan de deel neming aan de tentoonstelling te Parijs in de vorm van een belangrijke bijdrage in de kosten, welke gelden worden geput uit fondsen voor de agrarische exportbevordering. Op een oppervlakte van duizend vierkante meter zal met Nederlandse agrarische produkten worden gedemonstreerd: broedeieren en een- dagskuikens, zaaizaden en pootgoed, fokvee en schapen, kaas en andere zuivelprodukten, en verder voortbrengselen van de voedings- en ge notsmiddelenindustrie. Drie machtige fokstieren zullen het centrale element van de Nederlandse inzending vormen die, naar verwachting, een geconcentreerde belangstelling voor de Neder landse inzending zullen wekken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1960 | | pagina 10